Gå til innhold
Arkivverket

Tyde kirkebok København 1713


Jan Brøgger
 Del

Recommended Posts

Hei alle.

 

Jeg fant endelig kirkebok-opptegnelsen for min tipp-tipp-tipp-tipp-oldefar, men har problemer med å tyde det som står. Orginalkilden er her på det danske Rigsarkivet. Velg type:Kirkebøger, amt:København, herred: Sokkelund, sogn:Helligånd. Linje nummer 3: Helligånd (Ny udgave) 1713-1728 F(fødte). Fødselen det gjelder er den siste nederst på side 3. 

 

Jeg får det til å stå:

Onsdag 26. ditto Christian Bröger skræder? af Badstur?, ?? og Christine (gjentakelsestegn for Bröger) sön döbt, og kaldt af Mag(Magister?): Hans Sidelmann

Niels Christian

(ingen liste over faddere)

 

Hva betyr D:37 i margen?

 

Jeg er mest interessert i å få mer informasjon om far og mor, da slektstreet i denne danske grenen slutter med denne Nils Christian's far og mor. Jeg vet en del om Nils Christian. Han ble gift 25.10.1743 i Ladegaarden Sogn, København, Niels Christiansen Brøgger og Catharina Regina Schick (senere jordmor). 8. januar 1744 tok han borgerbrev som skredder.

 

Barn og død:
27. desember 1744 Birth of Christian Nielsen Brøgger
29. juni 1746 Birth of Johanne Kierstine Brøgger
1747 Birth of Johan Samuel Brøgger (min 3tipp-oldefar)
2. november 1752 Birth of Peter Christian Nielsen Brøgger
25. juni 1755 Birth of Johannes Brøgger
26. august 1757 Birth of Henrik Brøgger
1761 Death of Niels Christiansen
 
Følgende vet jeg om faren, Christan Brøgger: 1712 tager skrædder Christian Brøgger borgerskab i København. Han er født i Ålborg i Jylland.8.jan. 1688? (Kilde: Register til Kbh. Borgerskabsprotokol, Kbh. stadsarkiv) Gjennomgang av kirkebøkene på Arkivalier.dk Ålborg/Fleskum/Ålborg-Budolfi for årene 1687-1689 lykkes ikke å finne han. Få av kirkebøkene for Ålborg går særlig langt tilbake. Mor har jeg usikre kilder på at heter Christine Sørensdatter. 15gt8h2.jpg
 
Takk
 
Jan Brøgger
Endret av Jan Brøgger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik omtrent:

 

Onsdag d 26 ditto. Christian Brøger Skræder af Badstuestræde og Christine en søn døbt, og kaldet af Mag. Hans Sidelmann
Niels Christian.


Så de som holdt/bar barnet, og holdt dåpsluen: Margrethe Hartvigs EhtatzRaad Oxens Frue b[ar] og h[oldt] Barnet over og Malene Elisabeth EhtatzRaad Oxsens Datter h[oldt] Christenhuen.

Fadderne: Berthram Styver i Politiemæ... dette fortsetter vel på neste side, men jeg har bare tatt fra det utsnittet du har lagt ut her. D. 37 i margen betyr bare at det var drengebarn nr. 37 som ble døpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.