Gå til innhold
Arkivverket

Jenny Engberg f.1855 i Marby, Oviken, Jämtland

Gaute Zøllner
 Del

Recommended Posts

Randi, da er vel Anna Guttormsdatter bestemor til Olof og Anna.

Du nevnte noe om Engberg navnet, kan du se noen forbindelse her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olof Olofsson og Anna Larsdotter var fetter og kusine, Anna Guttormsdotter deres bestemor, ja.

Jeg har ikke sett på anene bakover for Anna Guttormsdotter. Hennes mann var Jon Bergman. Vil tro at det er derfra bokstaven B kommer når Olof Olofson skriver seg for Olaf B. Engberg i USA .

Engbergnavnet har jeg ikke sett så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Randi, ditt innlegg 74, står Olof nederst på vedl. med far Jon Bergman. Men det jeg fant (mitt vedl.) er Olof f 30.07.1790

er sønn til Jon Olsson!?

Anna Guttormsdotter var gift både med jon O og Jon B!?

post-503-0-44664800-1428566791_thumb.jpg

Endret av Gaute Zøllner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jon Bergman og Jon Olofsson er samme person.

Jeg skal legg inn flere oppl litt senere.

Magnil som står nederst i det husforhøret du har som vedlegg er Olof og Annas sønnedatter, datter av Guttorm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vielsen til Jon Olofsson Bergman og Leanna (!) Guttormsdotter i juni 1784:

post-1665-0-55570000-1428586987_thumb.png

Anna døde i 1838.

post-1665-0-10698200-1428587245_thumb.png

Endret av Randi Elisabeth Haugros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna Guttormsdotter og Jon Olofsson Bergman bodde i Mässlingen, Storsjö, Härjedalen. Innførsel av barnas dåp finnes i Ljusnedal kyrkoarkiv.

Deres datter Maria Jonsdotter gift med Oof Larsson bodde i Ljungdalen, Storsjö. De døpte sine barn i Hede kirke, og oppplysninger om dåp finnes i Hede kyrkoarkiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Almas foreldre Ole Petterson og Jennie/Gertrud dro til Alberta ca 1900, men datteren Alma ble igjen hos slektninger (til 1911)

August Johnson f 1836 og Marit Johnson se vedlegg #23. Kan dette være slektninger på Annas side?

Endret av Gaute Zøllner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

August og Marit Johnson bodde også i Minnesota før de kom til North Dakota. Parets sønn Lewis, var født i 1881 i Minnesota (se innlegg 23) mens deres andre barn ( 2 av 3 barn i live ved census for 1900), Jonnie, var født i 1886 i North Dakota. Det kan derfor se ut som denne familien flyttet fra Minnesota til North Dakota omtrent samtidig med Ole og Jennie Engberg.

Ifølge skjemaet for 1900 census immigrerte August Johnson (Johansson ?) i 1871, mens Ole Engberg kom allerede i 1869.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kurt.

Vi har vel løst denne saken vedr. Jennie Engberg/Gertrud Larsdotter så langt det går og jeg er sikker på at dette er rett.

Så det er bare denne Olaf Petterson som henger igjen. Men jeg fant noe som kanskje løser dette også, se vedlegg.

Det står nederst på Find a grave.

post-503-0-81868000-1428857100_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kunne kjøpe dokumenter må man ha gode data om personen det gjelder, ellers risikerer man å kjøpe opplysninger om feil person. Det er vanligvis bedre å kontakte lokale myndigheter. I dette tilfellet kunne man prøve få vigselsattest, Ole/Oluf og Jennie giftet seg enten i Minnesota eller North Dakota, ca 1890, og vi vet heller ikke på hvilket sted. Det beste er antagelig å kontakte slektsforskerforeninger i disse to statene og prøve få hjelp til å finne når og hvor de giftet seg. En annen mulighet er å få tak i dødsattesten for Ole/Oluf Pettersson, men igjen har vi manglende info om hvor og når i 1913 han døde. På Stonehouse står det Calmar, Leduc, Alberta, og Calmar og Leduc er vel to byer i provinsen Alberta, så igjen tror jeg det beste er å søke hjelp hos en lokal slektsforskerforening. Selv om disse dokumentene vil være interessante, er det ikke sikkert de gir noe mer info med tanke på å finne Ole/Olofs svenske aner.

Han var mest sannsynlig født 24 april 1836, og emigrerte fra Sverige i ca 1869, og må jo være ført i svenske husforhør og folketellinger. Han var 54 år da han ble gift med Jennie, så han kan ha vært gift en gang før.

Endret av Kurt Østbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil prøve å snakke litt med Ralph på Skype. Han er bosatt i Walla Walla WA, så vi har en tidsforskjell på 9 timer!

Takk for dine gode råd Kurt, jeg får vel jobbe litt på lang sikt med denne saken. Jeg kjøper meg tilgang på svenske kirkebøker, men nå mot sommeren blir det å stelle mer med hus og hage enn slektsforskning så abb. mitt går ut i slutten av april!

Med gode hjelpere her kan det jo være at noe dukker opp!

Takker til alle for god info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider