Gå til innhold
Arkivverket

Sannæs, Voxnæss, Nasland, Hauskered, Ferrevig, Tromøy


Helge Berntsen
 Del

Recommended Posts

Det er nok mulig å finne et antall mulige kandidater i passende alder via Familysearch.  Utfordringen blir selvsagt å finne kildeopplysninger som kan knytte dem til vårt område.

 

Jeg ser at en Ole A(a)nonsen blir døpt 5. april 1752 i Vegårshei.  Foreldre:  Anun Olsen Nærestad og Aase Olsdatter.  Jeg vet ikke mer om ham, men det går jo an å forfølge dette sporet og se hvor langt vi kommer.

 

Jeg tror dette er Ole Aanonsen Nærstad som giftet seg med Marte Jonsdatter Ljøstad, og flyttet til Risør.

 

Vi må ha i tankene at det ikke er påvist at Ole og Anne var søsken, og at det kanskje er like fornuftig å søke etter Anne som etter Ole. Det ble døpt en Anne Gurine Aanonsdatter i Tromøy den 22/3-1767, med foreldre Aanon Haagensen Skilsøy og Torborg Christensdatter, som et eksempel..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde også vært fint om noen som har tilgang til bygdebøker som dekker Flåt (Flådd) i Evje kunne bidra til å eliminere Aanon og Askild Olsens familie, der Aanons sønn Askild Aanonsen havnet på Sandum Tromøy etter hvert, etter å ha bodd på Flåt i 1801. Askilds bror Ole Aanonsen er dessverre født for sent til å være en kandidat.

Endret av Helge Berntsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde også vært fint om noen som har tilgang til bygdebøker som dekker Flåt (Flådd) i Evje kunne bidra til å eliminere Aanon og Askild Olsens familie, der Aanons sønn Askild Aanonsen havnet på Sandum Tromøy etter hvert, etter å ha bodd på Flåt i 1801. Askilds bror Ole Aanonsen er dessverre født for sent til å være en kandidat.

 

Jeg sjekket "Slægtregistre for Evje hovedsogn med tilstødende gaarde af Vegusdal". Aanon Olsen Flaadt (1744-1812) og Guro Olsdatter Flaadt (1740-1800) fikk to barn med navnet Ole, en i 1767 og en i 1769. Det står ingenting om Ole d.y. født i 1767, antakelig er han død ung. Ole d.e. derimot gifter seg i 1802 med Anne Hansdatter Haugen (1777-1847).

 

Når det gjelder min Oles herkomst, begynner jeg nå å tro at han kanskje kom vestfra, det vil si Vest-Agder. Vi vet at Lars Torkildsens svoger, Torgius Somundsen (1739-1827) var fra gården Hønnemyr under Finsland i Bjelland prestegjeld. Torgius var jo gift med Lars søster Mette (1740-1814). Fant dåpen hans i kirkeboka, 1 februar 1739 av far Somund Honnemyr. Oles tilknytning til Nasland og Gundersbo starter antakelig med Torkildsene. I 1781 lånte han penger til Lars Torkildsen Nasland, som 3 år senere ble Anne Aanonsdatters svigerfar. Da bodde Ole på Sannesøren, Tromøy. Vi vet også at han året etter, altså i 1782, kjøpte 6 ksk i Gundersbo - samtidig som Lars Torkildsen innfrir gjelden sin. 

 

Det for tette forbindelser med Lars og Mette til at det kan sies å være tilfeldig, men foreløpig har jeg jo ikke noen ledetråder eller bevis for teorien.

 

Mvh Inge Berthelsen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobba, Inge. Vestover med andre kandidater..

 

Hva mener du, Helge? Jeg lanserte en teori, men innser at det kan være et skudd i blinde. Det er helt åpent hvor Ole Aanonsen kom fra. Jeg gir snart opp hvis det ikke dukker opp noen bidrag.

 

 

Mvh Inge Berthelsen

Endret av Inge Berthelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du, Helge? Jeg lanserte en teori, men innser at det kan være et skudd i blinde. Det er helt åpent hvor Ole Aanonsen kom fra. Jeg gir snart opp hvis det ikke dukker opp noen bidrag.

 

 

Mvh Inge Berthelsen

 

Jeg er glad du kunne bidra til å eliminere familien på Flåt, som jeg hadde visse forhåpninger til. Ellers enig i at vi trolig skal vestover for å søke andre kandidater, og forsøke å knytte de til noen av de øvrige i persongalleriet som vi kjenner til.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi tenker litt logisk nå, så er det grunn til å tro at Torjus Sommundsen f. 1739 på Finsland i Vest-Agder kan være en lenke til at flere familiemedlemmer og bekjente kan ha flyttet til Arendalsdistriktet. Aanon Olsen Flåt f. 1744 var interessant fordi sønnen Askild bosatte seg på Gjeving, og senere kjøpte han jordegods i flere eiendommer i Tromøy. Også en annen Sommund (vanligvis kalt Saamund) fikk etterkommere som bosatte seg på Gjeving, nemlig Sommund Knudsen fra Norgaarden i Kviteseid. Sønnen Aanon Sommundsen Gjeving f. 1833 fikk stor etterslekt, og hans bror Torjus var skolelærer på Lyngør. I 1801 var Sommund Sommundsen f. 1748 eier på Norgaarden, g.m. Tone Torjusdatter, sønn Torjus Sommundsen f. 1780. Der finner vi også Ole Olsen f. 1750, med sønner Aanon f. 1778, og Ole f. 1786. I samme telling finner vi Sommund Olsen f. 1765 på "Souland", med sønn Ole f. 1796. Navnet er også vanlig i Undal. Bare noen tanker en søndags formiddag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi tenker litt logisk nå, så er det grunn til å tro at Torjus Sommundsen f. 1739 på Finsland i Vest-Agder kan være en lenke til at flere familiemedlemmer og bekjente kan ha flyttet til Arendalsdistriktet. Aanon Olsen Flåt f. 1744 var interessant fordi sønnen Askild bosatte seg på Gjeving, og senere kjøpte han jordegods i flere eiendommer i Tromøy. Også en annen Sommund (vanligvis kalt Saamund) fikk etterkommere som bosatte seg på Gjeving, nemlig Sommund Knudsen fra Norgaarden i Kviteseid. Sønnen Aanon Sommundsen Gjeving f. 1833 fikk stor etterslekt, og hans bror Torjus var skolelærer på Lyngør. I 1801 var Sommund Sommundsen f. 1748 eier på Norgaarden, g.m. Tone Torjusdatter, sønn Torjus Sommundsen f. 1780. Der finner vi også Ole Olsen f. 1750, med sønner Aanon f. 1778, og Ole f. 1786. I samme telling finner vi Sommund Olsen f. 1765 på "Souland", med sønn Ole f. 1796. Navnet er også vanlig i Undal. Bare noen tanker en søndags formiddag..

 

Ikke for å være vrang, men her er det jo viktig å være oppmerksom på at det er store avstander mellom Finsland, Evje og Kviteseid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man begynne et sted så holder jeg en knapp på "Norgaarden" i Kviteseid. Bra med alt som kan elimineres om det er en blindvei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man begynne et sted så holder jeg en knapp på "Norgaarden" i Kviteseid. Bra med alt som kan elimineres om det er en blindvei.

 

Aasmund Saamundsen Nordgaarden (1776-1864) fra Kviteseid har satt en del spor etter seg i historien (bl.a. på Næs Jernverk).  Gunnar Molden har skrevet en lengre artikkel om ham.  Jeg legger en lenke til den, selv om den nok ikke inneholder opplysninger som er så relevante for vår problemstilling her:

 

http://historier.webnode.com/news/aasmund-norgaard-og-jacob-aall/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aasmund Saamundsen Nordgaarden (1776-1864) fra Kviteseid har satt en del spor etter seg i historien (bl.a. på Næs Jernverk).  Gunnar Molden har skrevet en lengre artikkel om ham.  Jeg legger en lenke til den, selv om den nok ikke inneholder opplysninger som er så relevante for vår problemstilling her:

 

http://historier.webnode.com/news/aasmund-norgaard-og-jacob-aall/

 

Når vi ikke vet hvem leter etter er det ikke godt å vite hva som er relevant eller ikke. Aasmund var også en Saamundsen fra Vest-Agder, og han kom til "vårt distrikt". Dessuten en veldig interessant artikkel !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi tenker litt logisk nå, så er det grunn til å tro at Torjus Sommundsen f. 1739 på Finsland i Vest-Agder kan være en lenke til at flere familiemedlemmer og bekjente kan ha flyttet til Arendalsdistriktet. Aanon Olsen Flåt f. 1744 var interessant fordi sønnen Askild bosatte seg på Gjeving, og senere kjøpte han jordegods i flere eiendommer i Tromøy. Også en annen Sommund (vanligvis kalt Saamund) fikk etterkommere som bosatte seg på Gjeving, nemlig Sommund Knudsen fra Norgaarden i Kviteseid. Sønnen Aanon Sommundsen Gjeving f. 1833 fikk stor etterslekt, og hans bror Torjus var skolelærer på Lyngør. I 1801 var Sommund Sommundsen f. 1748 eier på Norgaarden, g.m. Tone Torjusdatter, sønn Torjus Sommundsen f. 1780. Der finner vi også Ole Olsen f. 1750, med sønner Aanon f. 1778, og Ole f. 1786. I samme telling finner vi Sommund Olsen f. 1765 på "Souland", med sønn Ole f. 1796. Navnet er også vanlig i Undal. Bare noen tanker en søndags formiddag..

 

Er det noen der ute som har tilgang til bygdebøker eller lignende som dekker Kviteseid, og som kan gi litt mer informasjon om folket på Norgaarden før 1750 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet jeg rører omkring på flere forskjellige steder her, men faktum er jo at vi står nesten uten spor. Derfor stiller jeg dette spørsmålet om hjelp en gang til:

 

Er det noen der ute som har tilgang til bygdebøker eller lignende som dekker Kviteseid, og som kan gi litt mer informasjon om folket på Norgaarden før 1750 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting nytt om Kvinesdal, så jeg har sett litt nærmere på Finsland/Bjelland. Kirkebøkene i det aktuelle tidsrommet er digitalisert og søkbare på navn, så jeg har lett etter aktuelle kandidater til Ole Aanonsen og Anne Aanonsdatter. Det er ingen som "matcher" de antatte fødselsårene, men vi har en Ole døpt 6/5-1753:

 

https://media.digitalarkivet.no/view/3056/71579/39

 

Tolket slik: http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/255/pd00000010716884

 

Alderen til Anne er det grunn til å stille spørsmål ved, så dette er kanskje en kandidat:

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/255/pd00000010716962

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting nytt om Kvinesdal, så jeg har sett litt nærmere på Finsland/Bjelland. Kirkebøkene i det aktuelle tidsrommet er digitalisert og søkbare på navn, så jeg har lett etter aktuelle kandidater til Ole Aanonsen og Anne Aanonsdatter. Det er ingen som "matcher" de antatte fødselsårene, men vi har en Ole døpt 6/5-1753:

 

https://media.digitalarkivet.no/view/3056/71579/39

 

Tolket slik: http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/255/pd00000010716884

 

Alderen til Anne er det grunn til å stille spørsmål ved, så dette er kanskje en kandidat:

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/255/pd00000010716962

 

Helge, jeg er glad og takknemlig for ditt engasjement! Beklager å måtte si at jeg dessverre ikke kan følge dette opp akkurat nå. Kommer sikkert sterkt tilbake for å ta opp tråden. Kviteseid-data finnes på www.soge.kviteseid.no. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helge, jeg er glad og takknemlig for ditt engasjement! Beklager å måtte si at jeg dessverre ikke kan følge dette opp akkurat nå. Kommer sikkert sterkt tilbake for å ta opp tråden. Kviteseid-data finnes på www.soge.kviteseid.no. Lykke til!

 

Skal avklare Kviteseid, men ellers ser det ikke lyst ut dessverre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Godt Nytt År! Klarer ikke å legge Ole Aanonsen fra meg, men klarer ikke å finne mer relevant informasjon på ham. Har prøvd skiftemateriale, men finner ikke ut av noe. Kanskje dere, Oddbjørn og Helge, er bedre til å søke. Synes forresten ikke at det nye brukergrensesnittet er optimalt. Ole døde i 1814 og ble begravet til Tromøy kirke 17. juni 1814. Har forresten heller ikke funnet dødsinformasjon for kona hans Berthe Jonsdatter Øvre Breche, men hun døde etter 1801 hun også.

 

Mvh Inge Berthelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei igjen, nye opplysninger kommet til, så jeg tenner et nytt håp om å finne opphavet til Ole Aanonsen Gundersboe. Vel, vi har vært innom en del personer i denne tråden og jeg har sakset litt fra innleggene over.

 

Lars Torkildsen Natsland er en av disse personene. Vi har opplysning om at Ole Aanonsen i 1781 bodde på Sandnesøren, og at han da lånte penger til Lars Torkildsen Nasland, som 3 år senere ble Anne Aanonsdatters svigerfar, angivelig Ole søster.  Vi vet også at han året etter, altså i 1782, kjøpte 6 ksk i Gundersbo (som i realiteten tilsvarer størrelsen på Nasland) - samtidig som Lars Torkildsen innfrir gjelden sin til ham.

 

Ole hadde jobbet seg opp så han kunne låne bort 103 riksdaler til sin søsters svigerfar i 1781, og han kunne kjøpe Nasland som ungkar for 500 riksdaler året etter, dels med hjelp av lån fra Flosta kirke. Dette kan indikere en tilknytning til Flosta, siden kirken knapt lånte ut et sånt beløp til en "fremmed". Vi vet han var på Sandnes da dette fant sted. VI ser at også Lars Torkildsen Nasland lånte penger av kirkevergen ved Flosta kirke, som tydeligvis har operert som en slags lokal "bank".

 

Når det gjelder Lars Torkildsen Natsland, så hadde han en søster, Mette (1740-1814). Hun var gift med Torgius Sommundsen (1739-1827) som kom fra Hønnemyr under Finnsland, Vest-Agder. De bodde på Sagene. Min 3xtippoldefar Terkel Torjusen (1766-1849), sønn til Torgius og Mette, og kone Birthe Olsdatter (bodde også på Sagene) fikk en sønn Ole i 1799. Ole døpes i Østre Moland 10. februar 1799. Her er vi ved noe interessant. En av fadderne heter Aanon Olsen Sannæsøren (farens navn er riktignok Torkild Torkildsen, men det må være Torjusen for to av brødrene Even og John er også oppført som faddere) (klarer dessverre ikke å lage link).

 

Er Aanon Olsen Sannesøren sønn til Ole fra et tidligere ekteskap? Aanon fremgår av FT1801 bosatt på Sandnes, Tromøy. Han er gift med Ingebor Olsdatter Sandum. Ved deres giftermål i Tromøy 2. februar 1793 står Aanon oppført som ungkarl Aanon Olsen fra Flaugstad sogn.

 

Da var vi i gang igjen, gutter!

 

Mvh Inge B

Endret av Inge Berthelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din siste opplysning fører oss i det minste til Vatnebu i Flosta, Inge. Ingeborg Olsdatter var datter av Ole Gundersen Vatnebu, i hans første ekteskap med Torborg Aamundsdatter fra Vatnebu. Jeg kjenner ikke Ole Gundersens forfedre, og heller ikke Aanon Olsens tilknytning til Flosta. Men som du sier, så ville nok ikke kirken låne ut penger til "en fremmed".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er riktig eller rettere sagt Sjøverstø (bruk 46). Ole Gundersen var sønn av Gunder Syversen og Astrid Danielsdatter, Karterød, Austre Moland. Ole var gift 3 ganger. Siste gang med Thore Tellefsdatter Sandum. Ole bodde på Sandum, men eide bruket på Sjøverstø fra 1795 til sin død i 1800. Men. altså, det er Aanon som er interessant her. Spørsmålet er om vi eller noen andre kan kaste lys over Aanon Olsen og hans herkomst. Jeg har foreløpig lett litt i kirkebøkene for Flosta rundt 1769 da han angivelig skal være født (alder ved FT1801 er oppgitt å være 32 år), men finner ingen Aanon født der. Heller ikke i Dypvåg Gårds- og slektshistorie har jeg funnet noe så langt.

 

Mvh Inge B.

Endret av Inge Berthelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.