Gå til innhold
Arkivverket

Sannæs, Voxnæss, Nasland, Hauskered, Ferrevig, Tromøy

Helge Berntsen
 Del

Recommended Posts

På 2.11.2016 den 22.12, iberthel@online.no skrev:

Synd det, Oddbjørn. Hadde håpet at ÅG var "min". Takker for innsatsen til begge. Når det  gjelder Inger Aanonsdatter, så opererer Tromøyfolk gjennom tidene b1 både med 1754 og 1758 som fødselsår, se henholdsvis side 174 og 287. Kan jo være at Inger som ble født i 1754 døde ung? 

Så tilbake til Ole. Hans kone Berthe Jonsdatter tjente som sagt hos Jens Jensen på Sandnes. Det er derfor rimelig å anta at Ole befant seg i nærheten, enten på Tromøya (Vågsnes-Sandnes-Kongshavn) eller i Neskilen/Mørfjær-området. Eller han er innflytter? Begynner så smått å innse at jeg kanskje ikke finner svaret i det hele tatt.

IngeB

Av og til er kildene rett og slett "tause" - men vi skal likevel ikke gi opp.  Plutselig kan ting løsne.

Jeg har selv noen aner "uten opphav" på 1700-tallet - bl.a. min 3xtippoldefar Søren Tallaksen Buene-Tøa.  Han bør (ut fra oppgitt alder ved død) være født rundt 1753, men jeg vet ikke hvor.  Ved vielsen i Holt står "Koewigen" i Tromøy sogn oppgitt som hjemsted (altså Kuviga ved Barbu), men han er neppe født der - og noen relevant dåp har jeg heller ikke funnet i noen av nabosognene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vi vet om alderen på Ole Aanonsen og Anne Aanonsdatter, er at Ole ble født rundt 1755 (kanskje noe før), mens Anne ble født ca. 1767.  Dersom de var søsken, vil det være svært usannsynlig om det ikke også har vært søsken som er født i det minst 12 år lange mellomrommet.  Kanskje et nytt blikk på faddere for Oles og Annes barn kan gi oss noen hint?

Hva med Marthe Torjusdatter Aamdalsørens svigersønn Jens Aanonsen?  Kjenner vi hans opphav?

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.11.2016 den 17.31, Oddbjørn Johannessen skrev:

Det vi vet om alderen på Ole Aanonsen og Anne Aanonsdatter, er at Ole ble født rundt 1755 (kanskje noe før), mens Anne ble født ca. 1767.  Dersom de var søsken, vil det være svært usannsynlig om det ikke også har vært søsken som er født i det minst 12 år lange mellomrommet.  Kanskje et nytt blikk på faddere for Oles og Annes barn kan gi oss noen hint?

Hva med Marthe Torjusdatter Aamdalsørens svigersønn Jens Aanonsen?  Kjenner vi hans opphav?

Hei igjen, Marthe Torjusdatters svigersønn er Jens Aanonsen Alvigen, sønn av Aanon Olsen Alvigen (1697-1767). Der er det også en bror som heter Ole Aanonsen, men han er det beviselig ikke. Han er gift med Gjertud Erichsdatter og de får barn helt opp til omkring 1790. Ole Aanonsen Gundersbo giftet seg med Berthe Jonsdatter Breche 18. april 1785.

Det er imidlertid en annen Jens Aanonsen, i Neskilen som gifter seg i 1787 med Ingeborg Andersdatter Neskilen. De får en sønn Aanon i 1788. Jens gifter seg for andre gang i 1796 med Boel Larsdatter fra Omdal på Tromøy. Jeg finner ikke noen spor etter Ole når jeg søker på hendelsene i denne familien, men det kan jo være en forbindelse der likevel?

Jeg har sjekket ut andre aktuelle Aanon-kandidater også. Aanon Sørensen Sandnes (1709-1788) og Aanon Erichsen Holte (?-1764) som flyttet til Kongshavn, Sandnes omkring 1760. Han var forresten gift med Magnill Stiansdatter (1728-1778), datter av Stian Nielsen Holte/Solberg (1704-1763). Magnill er født på Liane under Solberg. Magnill er forøvrig søster til min 3xtippoldemor Marte Stiansdatter (1734-1796) som var gift med Bertel Christensen Alve (1735-1812). Jeg føler jeg har saumfart Tromøy, og at vi må inn på fastlandet, det vil si Neskilen eller enda lenger inn.

Vil for øvrig opplyse at Ole og Berthe på Gundersbo fikk en datter ved navn Aschier i 1788. Jeg har ikke funnet andre barn. Vil også opplyse at en Anne Aanonsdatter Gundersbo figurerer i en del sammenhenger bl a som fadder. Når hun gifter seg med Niels Larsen, er hun kalt Anna Aanonsdatter Gundersboe.

IngeB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.11.2016 den 21.32, iberthel@online.no skrev:

Hei igjen, Marthe Torjusdatters svigersønn er Jens Aanonsen Alvigen, sønn av Aanon Olsen Alvigen (1697-1767). Der er det også en bror som heter Ole Aanonsen, men han er det beviselig ikke. Han er gift med Gjertud Erichsdatter og de får barn helt opp til omkring 1790. Ole Aanonsen Gundersbo giftet seg med Berthe Jonsdatter Breche 18. april 1785.

Det er imidlertid en annen Jens Aanonsen, i Neskilen som gifter seg i 1787 med Ingeborg Andersdatter Neskilen. De får en sønn Aanon i 1788. Jens gifter seg for andre gang i 1796 med Boel Larsdatter fra Omdal på Tromøy. Jeg finner ikke noen spor etter Ole når jeg søker på hendelsene i denne familien, men det kan jo være en forbindelse der likevel?

Jeg har sjekket ut andre aktuelle Aanon-kandidater også. Aanon Sørensen Sandnes (1709-1788) og Aanon Erichsen Holte (?-1764) som flyttet til Kongshavn, Sandnes omkring 1760. Han var forresten gift med Magnill Stiansdatter (1728-1778), datter av Stian Nielsen Holte/Solberg (1704-1763). Magnill er født på Liane under Solberg. Magnill er forøvrig søster til min 3xtippoldemor Marte Stiansdatter (1734-1796) som var gift med Bertel Christensen Alve (1735-1812). Jeg føler jeg har saumfart Tromøy, og at vi må inn på fastlandet, det vil si Neskilen eller enda lenger inn.

Vil for øvrig opplyse at Ole og Berthe på Gundersbo fikk en datter ved navn Aschier i 1788. Jeg har ikke funnet andre barn. Vil også opplyse at en Anne Aanonsdatter Gundersbo figurerer i en del sammenhenger bl a som fadder. Når hun gifter seg med Niels Larsen, er hun kalt Anna Aanonsdatter Gundersboe.

IngeB

Bare liten tilleggsopplysning. Ved Oles død i 1814 oppgis alder å være 65 år. Han kan derfor være født enda tidligere enn 1755 som du antyder, Oddbjørn.

IngeB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.11.2016 den 21.40, iberthel@online.no skrev:

Bare liten tilleggsopplysning. Ved Oles død i 1814 oppgis alder å være 65 år. Han kan derfor være født enda tidligere enn 1755 som du antyder, Oddbjørn.

IngeB

Ja, oppgitt alder i ft-1801 var, så vidt jeg husker, 52 år. Han kan altså være født så tidlig som rundt 1749.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Skiftet etter Torjus Jensen Omdal ble holdt den 30/4-1744." Har du prøvd å finne dette skiftet, Oddbjørn ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.11.2016 den 8.03, Helge Berntsen skrev:

"Skiftet etter Torjus Jensen Omdal ble holdt den 30/4-1744." Har du prøvd å finne dette skiftet, Oddbjørn ?

Ja, det har jeg funnet - men det hjelper oss ikke særlig mye. Ingen av hans barn var gift på det tidspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette panteregisteret er Ole Aanonsen nevnt i forbindelse med et par eiendomstransaksjoner vedrørende Gundersbo og Nasland i 1782 (men det har du kanskje sett, Inge?):

https://media.digitalarkivet.no/view/17697/108

(se høyre side)

Forsøk på transkribsjon (i all hast):

"1782, den 7de Octobr har Anders Poulsen solgt til Ole Aanensen 6 K Skinds Jordegods udi denne Gaard (Gundersboe) for 500 Sdr. Tingl. 21te Octob samme aar.

Samme Dag har Ole Aanensen Pandtsadt med 1 Prioritet (,,,) hands ovenmeldte tilskødede(?) 6 K Skd: udi denne Gaard til Flougstad Kirke værger Joen Bjørnsen Tverdall og Ole Olsen Flougstad for skyldige Capital 300 (...). Tingl. same tiid som ovenmeldte..Natzland".

Kommentar: "Natzland" er tilføyd teksten - og jeg tolker det da slik at det jordegodset Ole Aanonsen har kjøpt i Gundersbo, dreier seg om Na(t)sland.

Jeg gjør oppmerksom på at sitatene er hentet fra panteregisteret. Det er imidlertid henvisninger derfra til de fullstendige dokumentene i panteboka.  De har jeg ikke hatt tid til å se nærmere på, men der vil det nok finnes flere detaljopplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et skudd i blinde. Her er litt info om Askel Aanonsen f. 1774, sønn av Aanon Olsen Flåt i Evje og hans kone Guro Olsdatter. Askel og hans kone Helvig var søskenbarn. I 1801 bodde de på Flåt, der han er kalt "Inderst og Dagarbeider". I 1821 ble det lyst innførsel for gjeld, 5 speciedaler og 43 skilling, i 4,5 kalveskinn i Gjeving, som ble brukt av Askel Aanonsen. I 1823 skjøtet Anders Gundersen Sandnes i Tromøy, 3 og 139/209-del kalveskinn i nedre Sandum Tromøy, samt halvdel av påstående våningshus, 1 og 13/24-del kalveskinn i Lien, 1 og 1/8-del kalveskinn i Øvre Brekke og 0,5 kalveskinn i Gjervoll, alt i Tromøy sogn, til Askel Aanonsen, for 500 speciedaler. Samme året pantsatte Askel 7 kalveskinn i Sandum til jomfru Anne Gregertsdatter Nielsen for 150 speciedaler. Askel og Helvig fikk en datter døpt Asgerd i 1804. Synd Askel ikke er født en generasjon tidligere selvfølgelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.11.2016 den 8.34, Oddbjørn Johannessen skrev:

"1782, den 7de Octobr har Anders Poulsen solgt til Ole Aanensen 6 K Skinds Jordegods udi denne Gaard (Gundersboe) for 500 Sdr. Tingl. 21te Octob samme aar.

Samme Dag har Ole Aanensen Pandtsadt med 1 Prioritet (,,,) hands ovenmeldte tilskødede(?) 6 K Skd: udi denne Gaard til Flougstad Kirke værger Joen Bjørnsen Tverdall og Ole Olsen Flougstad for skyldige Capital 300 (...). Tingl. same tiid som ovenmeldte..Natzland".

Panteregisteret viser ellers at Anders Poulsen Helle hadde kjøpt halvparten av det samme jordegodset i Gundersbo (3 ksk) i 1769 av Knud Erichsen - og den andre halvparten (3 ksk) av samme mann i 1776.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ifølge et senere panteregister selger Ole Aanonsen 3 ksk i Natzland 31. januar 1809 (tinglyst 16. mars) til Christen Nielsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.11.2016 den 9.42, Oddbjørn Johannessen skrev:

Og ifølge et senere panteregister selger Ole Aanonsen 3 ksk i Natzland 31. januar 1809 (tinglyst 16. mars) til Christen Nielsen.

Christen Nielsen (1781-1853) er Oles svigersønn og altså da gift med datteren Aschier Olsdatter (1788-1847). Dette er mine tippoldeforeldre. De giftet seg i Østre Moland 1. april 1807.

Christen Nielsen er sønn av Niels Christensen Odden (tidl Lillestølen) (1745-1792) og Marthe Olsdatter Langang (1755-1819). Niels igjen er sønn av Christen Ivarsen Fløistad (1704-1780), mens Marthe er datter av Ole Stiansen Langang d.y. (1718-1763) og Torborg Olsdatter  (1730 - ?). Vider her er det mange interessante forbindelser, som du sikkert kjenner til, Oddbjørn. Marthe giftet seg for andre gang med Søren Torjussen Sagene/Natsland (1768-1826), som igjen er sønn av Torgius Sommundsen og Mette Torkildsdatter (som var fra Natsland opprinnelig). Søren og Marthe fikk en sønn, Niels Sørensen (1795-1875).

Jeg ser det er kommet til mye interessant av opplysninger, men det mangler vel fortsatt noe om hvor Ole og Anne egentlig var fra?

IngeB

Endret av iberthel@online.no
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.11.2016 den 9.23, Oddbjørn Johannessen skrev:

Panteregisteret viser ellers at Anders Poulsen Helle hadde kjøpt halvparten av det samme jordegodset i Gundersbo (3 ksk) i 1769 av Knud Erichsen - og den andre halvparten (3 ksk) av samme mann i 1776.

Knud Erichsen Gundersboe (1743-?) var sønn av Erich Evensen Natsland (1704-1754) og Gunnil Knudsdatter (?-1770). Han var gift med Anne Sørensdatter Flademoen, datter av Søren Jonsen Flademoen (1717-1772).

IngeB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.11.2016 den 17.29, iberthel@online.no skrev:

Knud Erichsen Gundersboe (1743-?) var sønn av Erich Evensen Natsland (1704-1754) og Gunnil Knudsdatter (?-1770). Han var gift med Anne Sørensdatter Flademoen, datter av Søren Jonsen Flademoen (1717-1772).

IngeB

Skylder å gjøre oppmerksom på at Nadsland er utgått fra Hesthag, og Gundersbo er igjen utgått fra Nadsland, som altså var hovedbølet.

IngeB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.11.2016 den 17.13, iberthel@online.no skrev:

Christen Nielsen (1781-1853) er Oles svigersønn og altså da gift med datteren Aschier Olsdatter (1788-1847). Dette er mine tippoldeforeldre. De giftet seg i Østre Moland 1. april 1807.

Christen Nielsen er sønn av Niels Christensen Odden (tidl Lillestølen) (1745-1792) og Marthe Olsdatter Langang (1755-1819). Niels igjen er sønn av Christen Ivarsen Fløistad (1704-1780), mens Marthe er datter av Ole Stiansen Langang d.y. (1718-1763) og Torborg Olsdatter  (1730 - ?). Vider her er det mange interessante forbindelser, som du sikkert kjenner til, Oddbjørn. Marthe giftet seg for andre gang med Søren Torjussen Sagene/Natsland (1768-1826), som igjen er sønn av Torgius Sommundsen og Mette Torkildsdatter (som var fra Natsland opprinnelig). Søren og Marthe fikk en sønn, Niels Sørensen (1795-1875).

Jeg ser det er kommet til mye interessant av opplysninger, men det mangler vel fortsatt noe om hvor Ole og Anne egentlig var fra?

IngeB

Jo, dette er et kjent persongalleri.

Jeg fortsetter å lete etter et mulig opphav for Ole Aanonsen.  Jeg hadde håpet at panteboka hadde antydet hvor han kom fra, men det gjorde den ikke.  Han kjøpte altså 6 ksk i Gundersbo av Anders Poulsen Helle - men jeg ser ingen umiddelbar familieforbindelse der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.11.2016 den 17.44, Oddbjørn Johannessen skrev:

Jo, dette er et kjent persongalleri.

Jeg fortsetter å lete etter et mulig opphav for Ole Aanonsen.  Jeg hadde håpet at panteboka hadde antydet hvor han kom fra, men det gjorde den ikke.  Han kjøpte altså 6 ksk i Gundersbo av Anders Poulsen Helle - men jeg ser ingen umiddelbar familieforbindelse der.

Hei gutter, nå har jeg funnet en interessant kopling mellom disse herrene:

Joen Bjørnsen Tverdal (1744-1792) er sønn av Susanne Jørgensdatter Tverdal (1714-1780) og Bjørn Bjørnsen Vatneboe/Tverdal (1711-1747). Ole Olsen (? - 1818) er gift med Gunborg Iversdatter Tverdal (1762-1819). Gunborg er datter av Iver Jørgensen Tverdal (1726-1784), Susannes bror, og Ingeborg Guttormsdatter Gjerdal (1731-1814). Ingeborg er søstra til Aanon Guttormsen Gjerdal/Omdalsøren (1727-1787)! Høres han kjent ut?

Man bør også vite at Susanne Jørgensdatter Tverdal og Iver Jørgensen Tverdal er barn av Jørgen Taraldsen Nødeland/Tverdal (1683-1737) og Gumborg Ivarsdatter Fløistad (1686 - etter 1740), søster av Christen Ivarsen Fløistad!

Nærmer vi oss noe her?

IngeB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En "flyvetanke" her:  

Ole Aanonsen Gundersbo giftet seg i 1785. Han var da ungkar, men en relativt moden mann (etter den tids målestokk) på rundt 35 år.  Ved vielsen hadde han allerede i tre år vært eier av gårdsbruket.  Det kunne jo indikere at han på et eller annet vis har vært beslektet med den forrige eieren, Anders Poulsen Helle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.11.2016 den 17.13, iberthel@online.no skrev:

IngeB

Et spørsmål til dette, Inge. Du sier Marthe er datter av Ole Stiansen d.y. Langang. Jeg kjenner ikke til noen Ole Stiansen d.e. ? Jeg har også røtter tilbake til Langang, og undrer på om jeg har oversett noe ? Selv om det ikke leder oss noe nærmere til Ole Aanonsen og hans Anne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.11.2016 den 18.02, iberthel@online.no skrev:

Nærmer vi oss noe her?

IngeB

Det er mulig, Inge. Samtidig er det altså Flosta kirkes verger som Ole Aanonsen har pantsatt deler av eiendommen til, og jeg ser av panteregisteret at han ikke var den eneste i området som hadde pantsatt noe nettopp til dem.  Det behøver derfor ikke indikere slektskap - men det kan selvsagt heller ikke utelukkes.

På 4.11.2016 den 18.06, Helge Berntsen skrev:

Et spørsmål til dette, Inge. Du sier Marthe er datter av Ole Stiansen d.y. Langang. Jeg kjenner ikke til noen Ole Stiansen d.e. ? Jeg har også røtter tilbake til Langang, og undrer på om jeg har oversett noe ? Selv om det ikke leder oss noe nærmere til Ole Aanonsen og hans Anne..

Ole Stiansen d.e. Langang (f. ca. 1707) var Ole Stiansen d.y.'s svigerfar, så vidt jeg husker (altså far til Torborg Olsdatter). Ole Stiansen d.y. Langang (1718-1763) var fra Kvastad (sønn til Stian Tallaksen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.11.2016 den 18.05, Oddbjørn Johannessen skrev:

En "flyvetanke" her:  

Ole Aanonsen Gundersbo giftet seg i 1785. Han var da ungkar, men en relativt moden mann (etter den tids målestokk) på rundt 35 år.  Ved vielsen hadde han allerede i tre år vært eier av gårdsbruket.  Det kunne jo indikere at han på et eller annet vis har vært beslektet med den forrige eieren, Anders Poulsen Helle?

Inge - vet du noe mer om Anders Poulsen Helle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders Poulsen ble trolovet og gift i 1763.  Han kalles ved trolovelsen Anders Povelsøn Tvede, og forloveden (etter hvert kona) er Ingeborg Giærulfsd. Helle.  Hun er enke - og spørsmålet er jo så hvem som var hennes første ektemann?  Det er jo en mulighet for at det her kan være en link til Ole Aanonsen?  Jeg vil tro at Ingeborg Gjerulfsdatter opprinnelig kan ha vært fra Ottersland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fant jeg et interessant pantedokument, datert 1. oktober 1781, der Lars Terkildsøn Natzland erkjenner å ha lånt 103 riksdaler av Ole Aanonsen, som da oppholder seg på Sandnesøren.  Gjelden er "aflyst" (innfridd) i "Retten paa Strengereid Skibredes Høstting" 21. oktober 1782.

https://media.digitalarkivet.no/view/17680/401

PS!  Lars Torkildsen Nasland var jo svigerfar til Anne Aanonsdatter Gundersbo...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.11.2016 den 18.24, Oddbjørn Johannessen skrev:

Inge - vet du noe mer om Anders Poulsen Helle?

Dessverre, jeg har ingen opplysninger om Anders Poulsen Helle. Jeg hadde engang en teori om at Ole kom fra Helle, da som sønn av Aanon Aanonsen Helle og Marthe Olsdatter, men har ingen beviser for det.

Nå er det den berømte nåla i høystakken igjen. Det er nok tilfeldigheter om vi noen gang kommer over Oles opphav.

IngeB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.11.2016 den 22.15, iberthel@online.no skrev:

Dessverre, jeg har ingen opplysninger om Anders Poulsen Helle. Jeg hadde engang en teori om at Ole kom fra Helle, da som sønn av Aanon Aanonsen Helle og Marthe Olsdatter, men har ingen beviser for det.

Nå er det den berømte nåla i høystakken igjen. Det er nok tilfeldigheter om vi noen gang kommer over Oles opphav.

IngeB

Jeg har sett litt nærmere på Anders Poulsen Helle, og alt tyder på at kona, Ingeborg Gjerulfsdatter, var fra Ottersland - og søster til bl.a. Helje Gjerulfsdatter (Lars Torkildsen Naslands kone) og min 3xtippoldemor Aashild Gjerulfsdatter.  Hun var enke da hun giftet seg med Anders Poulsen (som da ble kalt Tveide). og hadde antakelig først vært gift til Helle.

Når det gjelder Ole Aanonsen, så er det jo interessant at han bodde på Sandnesøren i 1781 da han lånte penger til Lars Torkildsen Nasland.  I et par pantedokumenter fra 1779 nevnes en Aanon Sørensen, som da ser ut til å være en eldre mann.  Hvem var han, tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.11.2016 den 22.50, Oddbjørn Johannessen skrev:

Jeg har sett litt nærmere på Anders Poulsen Helle, og alt tyder på at kona, Ingeborg Gjerulfsdatter, var fra Ottersland - og søster til bl.a. Helje Gjerulfsdatter (Lars Torkildsen Naslands kone) og min 3xtippoldemor Aashild Gjerulfsdatter.  Hun var enke da hun giftet seg med Anders Poulsen (som da ble kalt Tveide). og hadde antakelig først vært gift til Helle.

Når det gjelder Ole Aanonsen, så er det jo interessant at han bodde på Sandnesøren i 1781 da han lånte penger til Lars Torkildsen Nasland.  I et par pantedokumenter fra 1779 nevnes en Aanon Sørensen, som da ser ut til å være en eldre mann.  Hvem var han, tro?

Aanon Sørensen var sønn av Søren Ellefsen Spikkelia (i Øyestad) og en Gunild Aanonsdatter (skifte 1749). Aanon var født i 1709 og døde i 1788. Han var gift med Anna Tronsdatter av foreldre Tron Tellefsen og Liv Jonsdatter Alve. De bodde på Sandnes og  hadde iflg Tromøyboka 6 barn: Tellef (f. 1731), Søren, Michel, Åse (f. 1731), Gunnild og Live (f. 1750).

Vi ender tilbake på Tromøy altså. Ole Aanonsen bodde på Sandnes, og det var der han traff sin kone Berthe Jonsdatter åpenbart.

Svigerinnen til Aanon Sørensen, Kirsten Tronsdatter ble i 1745 trolovet med en Aanon Jacobsen. Kan det være et spor? Det står for øvrig ingenting i Tromøyboka om Aanon Jacobsen.

IngeB

Endret av iberthel@online.no
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.