Gå til innhold
Arkivverket

Sannæs, Voxnæss, Nasland, Hauskered, Ferrevig, Tromøy

Helge Berntsen
 Del

Recommended Posts

Aanon Sørensen var sønn av Søren Ellefsen Spikkelia (i Øyestad) og en Gunild Aanonsdatter (skifte 1749). Aanon var født i 1709 og døde i 1788. Han var gift med Anna Tronsdatter av foreldre Tron Tellefsen og Liv Jonsdatter Alve. De bodde på Sandnes og  hadde iflg Tromøyboka 6 barn: Tellef (f. 1731), Søren, Michel, Åse (f. 1731), Gunnild og Live (f. 1750).

Vi ender tilbake på Tromøy altså. Ole Aanonsen bodde på Sandnes, og det var der han traff sin kone Berthe Jonsdatter åpenbart.

Svigerinnen til Aanon Sørensen, Kirsten Tronsdatter ble i 1745 trolovet med en Aanon Jacobsen. Kan det være et spor? Det står for øvrig ingenting i Tromøyboka om Aanon Jacobsen.

IngeB

Her er jo alle mulige spor interessante.  Det er også interessant at Ole Aanonsen var i stand til å låne Lars Torkildsen Nasland en relativt betydelig sum penger. At Lars ble svigerfar til Anne Aanonsdatter Gundersbo kan for øvrig styrke den hypotesen at Ole og Anne var søsken.

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jo alle mulige spor interessante.  Det er også interessant at Ole Aanonsen var i stand til å låne Lars Torkildsen Nasland en relativt betydelig sum penger. At Lars ble svigerfar til Anne Aanonsdatter Gundersbo kan for øvrig styrke den hypotesen at Ole og Anne var søsken.

Andre spor kan være faddere. Ved Aschier Olsdatters (altså Oles datter) dåp 17.august 1788 var det følgende faddere:

Birthe Tallachsdatter Lien (Tromøy), Birthe Andersdatter Helle (datter av Anders Poulsen?), Peder Olsen Dahlen, Erich Christensen Hesthaven (Hesthag) og Ole Iversen Hesthaven.

Det er interessant at det er to fra Hesthag. Disse to sammen med Peder Olsen Dahlen er fra gårder litt inn fra kysten, det som vi tradisjonelt har omtalt som Østre Moland. Samtidig er det også faddere fra de områdene der vi har søkt allerede, altså Helle i Neskilen og Vågsnes-Sandnes på Tromøya.

Jeg har tidligere nevnt en Jens Aanonsen fra Neskilen som 14 oktober 1787 giftet seg med Ingeborg Andersdatter. De fikk en sønn Aanon i 1788, dåp 5 oktober. Kan Jens være broren og Ingeborg datter av Anders Poulsen Helle?

God lørdag!

IngeB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig, Inge. Samtidig er det altså Flosta kirkes verger som Ole Aanonsen har pantsatt deler av eiendommen til, og jeg ser av panteregisteret at han ikke var den eneste i området som hadde pantsatt noe nettopp til dem.  Det behøver derfor ikke indikere slektskap - men det kan selvsagt heller ikke utelukkes.

Ole Stiansen d.e. Langang (f. ca. 1707) var Ole Stiansen d.y.'s svigerfar, så vidt jeg husker (altså far til Torborg Olsdatter). Ole Stiansen d.y. Langang (1718-1763) var fra Kvastad (sønn til Stian Tallaksen).

Takk for det, Oddbjørn. Litt forvirrende når det er svigersønn og svigerfar som kalles d.y. og d.e., spesielt når de kommer fra forskjellige gårder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre, jeg har ingen opplysninger om Anders Poulsen Helle. Jeg hadde engang en teori om at Ole kom fra Helle, da som sønn av Aanon Aanonsen Helle og Marthe Olsdatter, men har ingen beviser for det.

Nå er det den berømte nåla i høystakken igjen. Det er nok tilfeldigheter om vi noen gang kommer over Oles opphav.

IngeB

Det er kanskje ikke en dårlig teori, Inge. Marte var datter av Ole Pedersen Helle, som eide jordegods i Mørefjær og Nedre Brekke da han døde. Skiftet hans ble holdt på Mørefjær den 26/2-1750, og med litt flaks var datteren Marte gift med Aanon da, og sønnen Ole Aanonsen født. Kan du bruke dine gode leseegenskaper igjen, Oddbjørn ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Når det gjelder Ole Aanonsen, så er det jo interessant at han bodde på Sandnesøren i 1781 da han lånte penger til Lars Torkildsen Nasland. I et par pantedokumenter fra 1779 nevnes en Aanon Sørensen, som da ser ut til å være en eldre mann. Hvem var han, tro?"

Aanon Sørensen (1709-1788) er jo definitivt interessant, med Sandnes som forbindelse. Han var sønn av Søren Ellefsen Sandnes, som det var skifte etter på Sandnes den 27/7-1719, og hustru Gunhild Aanonsdatter, som det var skifte etter den 18/12-1749. Hun var da eier av 6 og 1/6-del kalveskinn i Sandnes. Hun giftet seg på nytt 2 ganger etter at Søren døde, med Jon Aslaksen Sandnes skifte 18/9-1725, og så med Anders Jensen Sandnes, som overlevde Gunhild. Jeg kjenner ikke til Aanons Sørensen evt. kone og barn.

PS: Hadde ikke lest ditt innlegg om dette da jeg skrev dette, Inge.

Skiftet etter Anne Trondsdatter ble holdt den 28/4-1779. Boet inkluderte 1 kalveskinn engjord i Kongshavn, taksert til 40 riksdaler, men det var ikke tilstrekkelig med midler til å dekke gjelden. De 6 barna Inge nevner var alle i live på det tidspunket, men altså ingen Ole eller Anne der heller...

Du nevner Annes søster Kirsten og ektefelle Aanon Jakobsen: Skiftet etter Kirsten ble holdt den 4/10-1771. Hun og Aanon fikk ingen barn sammen, så hennes søsken var medarvinger. Boets netto var kun 5 riksdaler.

Endret av Helge Berntsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje ikke en dårlig teori, Inge. Marte var datter av Ole Pedersen Helle, som eide jordegods i Mørefjær og Nedre Brekke da han døde. Skiftet hans ble holdt på Mørefjær den 26/2-1750, og med litt flaks var datteren Marte gift med Aanon da, og sønnen Ole Aanonsen født. Kan du bruke dine gode leseegenskaper igjen, Oddbjørn ?

Aanon og Marthe fikk en sønn, Ole Jørgen, i 1757, døpt i Tromøy 30. oktober. Jeg sliter med å lese kirkeboka og ser ikke hvem som er faddere. Dette er kanskje ikke min Ole, siden han er født i 1757, da alder ikke stemmer med alder oppgitt i FT1801 og ved død, men du verden, ingenting overrasker i denne underlige hobbyen vår.

IngeB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre spor kan være faddere. Ved Aschier Olsdatters (altså Oles datter) dåp 17.august 1788 var det følgende faddere:

Birthe Tallachsdatter Lien (Tromøy), Birthe Andersdatter Helle (datter av Anders Poulsen?), Peder Olsen Dahlen, Erich Christensen Hesthaven (Hesthag) og Ole Iversen Hesthaven.

Det er interessant at det er to fra Hesthag. Disse to sammen med Peder Olsen Dahlen er fra gårder litt inn fra kysten, det som vi tradisjonelt har omtalt som Østre Moland. Samtidig er det også faddere fra de områdene der vi har søkt allerede, altså Helle i Neskilen og Vågsnes-Sandnes på Tromøya.

Jeg har tidligere nevnt en Jens Aanonsen fra Neskilen som 14 oktober 1787 giftet seg med Ingeborg Andersdatter. De fikk en sønn Aanon i 1788, dåp 5 oktober. Kan Jens være broren og Ingeborg datter av Anders Poulsen Helle?

God lørdag!

IngeB

Birthe Andersdatter var trolig søster til Anne Andersdatter, som var gift med den nevnte Erich Christensen Hesthag. Begge døtre av Anders Gjerulvsen og Gro Olsdatter Hesthag. Det at hun står henvist til Helle kan imidlertid tyde på noe annet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ennå ikke rukket å se nærmere på de opplysningene som er kommet i de siste innleggene, men det er mye som tyder på at vi her står overfor en lokal "slektskrets" med en del innslag av inngifte.  Både Helle og Nasland m/Gundersbo var utgått fra Hesthag - og vi vet fra før at det var en utstrakt "involvering" mellom Hesthag og nabogården Ottersland.

Med tanke på at "veiene" den gangen stort sett gikk på sjøen, er det heller ikke underlig at det også var nær forbindelse mellom "nabogårder" på begge sider av Tromøysund.  Sandnes omfattet også strandstedet Kongshavn, der det allerede på 1700-tallet bodde relativt mange mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg har sett litt nærmere på Anders Poulsen Helle, og alt tyder på at kona, Ingeborg Gjerulfsdatter, var fra Ottersland - og søster til bl.a. Helje Gjerulfsdatter (Lars Torkildsen Naslands kone) og min 3xtippoldemor Aashild Gjerulfsdatter. Hun var enke da hun giftet seg med Anders Poulsen (som da ble kalt Tveide). og hadde antakelig først vært gift til Helle".

Denne teorien skurrer litt, Oddbjørn. Men jeg skal ikke påstå at mine opplysninger er fasiten. "Din" Ingeborg fra Ottersland ble født ca. 1735, hun døde i 1764, og ble gravlagt den 6/12-1764 på Østre Moland. Hun giftet seg i Østre Moland den 18/7-1755 med Ole Andersen Ottersland f. ca. 1729, d. 1766, gravlagt på Østre Moland den 16/1-1766. Det utelukker ekteskapet med Anders Paulsen i 1763. Skfitet etter Ole ble holdt på Ottersland den 11/10-1766. Han var da eier av 1 og 1/11-del kalveskinn i Ottersland, 5/22-del kalveskinn i Brårvoll, og 2/11-del kalveskinn i Rostøl. Skiftet etter Ingeborg ble holdt den 21/12-1764. Boet inkluderte 1 kalveskinn i Ottersland, 1/4 kalveskinn i Brårvoll, og 1/5-del kalveskinn i Rostøl. De fikk 2 døtre, Anne og Gunhild, f. ca. 1757 og 1761. Det er i enkelte kilder forveksling med Ingeborg Gjerulvsdatter Fløystad, så det er kanskje grunn til å dobbeltsjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg har sett litt nærmere på Anders Poulsen Helle, og alt tyder på at kona, Ingeborg Gjerulfsdatter, var fra Ottersland - og søster til bl.a. Helje Gjerulfsdatter (Lars Torkildsen Naslands kone) og min 3xtippoldemor Aashild Gjerulfsdatter. Hun var enke da hun giftet seg med Anders Poulsen (som da ble kalt Tveide). og hadde antakelig først vært gift til Helle".

Denne teorien skurrer litt, Oddbjørn. Men jeg skal ikke påstå at mine opplysninger er fasiten. "Din" Ingeborg fra Ottersland ble født ca. 1735, hun døde i 1764, og ble gravlagt den 6/12-1764 på Østre Moland. Hun giftet seg i Østre Moland den 18/7-1755 med Ole Andersen Ottersland f. ca. 1729, d. 1766, gravlagt på Østre Moland den 16/1-1766. Det utelukker ekteskapet med Anders Paulsen i 1763. Skfitet etter Ole ble holdt på Ottersland den 11/10-1766. Han var da eier av 1 og 1/11-del kalveskinn i Ottersland, 5/22-del kalveskinn i Brårvoll, og 2/11-del kalveskinn i Rostøl. Skiftet etter Ingeborg ble holdt den 21/12-1764. Boet inkluderte 1 kalveskinn i Ottersland, 1/4 kalveskinn i Brårvoll, og 1/5-del kalveskinn i Rostøl. De fikk 2 døtre, Anne og Gunhild, f. ca. 1757 og 1761. Det er i enkelte kilder forveksling med Ingeborg Gjerulvsdatter Fløystad, så det er kanskje grunn til å dobbeltsjekke.

Jo, det var en relativt løs hypotese.  Det er imidlertid noe som skurrer også ved din framstilling - for kirkeboka for Austre Moland viser følgende vielse 18/7 1756: "Ole Andersen Oddersland og Ingeborg Gjærulfsdatter Fløysta".

Kirkeboka for Austre Moland viser også en annen interessant vielse - nærmere bestemt 9/9 1758 mellom Niels Gjærulfsen Oddersland og Ingeborg Gjærulfsdatter Oddersland".  Jeg har ikke funnet dødsdato for Niels Gjerulfsen, men dersom han døde før 1763, kan jo enka ha giftet seg med Anders Poulsen.  Så er det selvsagt egnet til å forvirre at både brudgom og brud i dette tilfellet var fra Ottersland og hadde en Gjerulf til far...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Aanon Sørensen (1709-1788) er jo definitivt interessant, med Sandnes som forbindelse. Han var sønn av Søren Ellefsen Sandnes, som det var skifte etter på Sandnes den 27/7-1719, og hustru Gunhild Aanonsdatter, som det var skifte etter den 18/12-1749".

Kjenner vi forfedrene til Gunhild Aanonsdatter ? Kan skiftet hennes gi flere opplysninger ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det var en relativt løs hypotese.  Det er imidlertid noe som skurrer også ved din framstilling - for kirkeboka for Austre Moland viser følgende vielse 18/7 1756: "Ole Andersen Oddersland og Ingeborg Gjærulfsdatter Fløysta".

Kirkeboka for Austre Moland viser også en annen interessant vielse - nærmere bestemt 9/9 1758 mellom Niels Gjærulfsen Oddersland og Ingeborg Gjærulfsdatter Oddersland".  Jeg har ikke funnet dødsdato for Niels Gjerulfsen, men dersom han døde før 1763, kan jo enka ha giftet seg med Anders Poulsen.  Så er det selvsagt egnet til å forvirre at både brudgom og brud i dette tilfellet var fra Ottersland og hadde en Gjerulf til far...

All mulig grunn til å dobbeltsjekke altså ! Din siste oppdagelse er meget interessant, idet Niels Gjerulvsen Hesthag er halvbror til Anders Gjerulvsen Hesthag, og han er far til de tidligere nevnte fadderene Berte og Anne Andersdatter. Far til Niels og Anders var Gjerulv Nielsen Hesthag, mor til Anders var Anne Helleksdatter Fløystad, og mor til Niels var Anne Andersdatter Hagestad. Her er litt mer skifteinfo som kan ødelegge søndagsplanene dine:

Skiftet etter Gjerulv Nielsen ble holdt den 17/12-1744. Han sto da som eier av 3 og 137/168-del kalveskinn i Hesthag, 1,5 kalveski nn i Helle, 2 kalveskinn i Hagestad, og en mindre eierdel i Rosstøl i Holt.

Skiftet etter Anne Helleksdatter ble holdt den 10/3-1728. Boet inkluderte 4 og 17/84-del kalveskinn i Hesthag.

Anne Andersdatter arvet sin svigerinne Anne Nilsdatter, som ved sin død hadde bodd hos henne og Gjerulv på Hesthag i 22 år. Skiftet etter Anne ble holdt den 14/4-1763. Boet inkluderte 9 kalveskinn i Nedre Ottersland.

Skiftet etter Niels Gjerulvsen ble holdt den 29/1-1761. Han hadde mindre eierparter i Helle og Hesthag.

Når det gjelder den forvirrende Ingeborg Gjerulvsdatter viser altså kirkeboken at det faktisk var Ingeborg fra Fløystad som var gift med Ole Andersen, og dermed er din teori om at Ingeborg fra Ottersland kan ha giftet seg med Anders Paulsen plausibel igjen !

Jeg tar med som en kuriositet at Ole Andersen og Ingeborgs 2 døtre Anne og Gunhild begge ble gift med Christen Jensen Brårvoll. De ble født på Østre Ottersland, men vokste opp på Fløystad etter å ha mistet sine foreldre som barn. Dette er en trolig årsak til forvirringen. Skiftet etter Christen ble holdt den 16/10-1810. Boets aktiva var på hele 1514 riksdaler.

Endret av Helge Berntsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Helge - jeg er nokså sikker på at den Niels Gjærulfsen Oddersland, som giftet seg i 1758, er identisk med Niels Gjerulvsen Hesthag.  Kirkeboka har nemlig også trolovelsesinnførsler - og ved vielsen mellom Niels Gjerulvsen og Ingeborg Gjerulvsdatter var følgende forlovere: Christopher Eriksen Ottersland og Anders Gjerulvsen Hesthag.  At Niels Gjerulvsen døde i 1761, er jo godt forenlig med at enka Ingeborg i 1763 giftet seg med Anders Poulsen Helle (opprinnelig Tveide).

Forloverne for Ole Andersen Ottersland og Ingeborg Gjerulvsdatter Fløystad i 1756 var Ole Joensen Hesthag og Jørgen Ivarsen Fløystad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aanon og Marthe fikk en sønn, Ole Jørgen, i 1757, døpt i Tromøy 30. oktober. Jeg sliter med å lese kirkeboka og ser ikke hvem som er faddere. Dette er kanskje ikke min Ole, siden han er født i 1757, da alder ikke stemmer med alder oppgitt i FT1801 og ved død, men du verden, ingenting overrasker i denne underlige hobbyen vår.

IngeB

Det er vel ikke særlig oppklarende, Inge - men jeg leser faddernavnene slik:

Aslac Olsøn Skibbevig, Simon Andersøn Haugebakken, Anders Giærulfsøn Hesthaug, Annik Olsd: Mørrefier og Anna Andersdatter Galvig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser dessverre ikke ut til at Marthe var gift da.  Hun er bare nevnt som datter, 24 år gammel.  Hun hadde forresten en eldre søster med samme navn, gift med Anders Nielsen Galviga.  Denne Marthe d.e. Olsdatter var det skifte etter samme år (11/5 1750).  Hun hadde barna Anne (f. ca. 1736), Peder (f. ca. 1741) og Niels (f. ca. 1744).  Datteren Anne Andersdatter bør være identisk med den Anne Andersdatter Galvig som var fadder for sin fetter Ole Jørgen Aanonsen i 1757.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser dessverre ikke ut til at Marthe var gift da.  Hun er bare nevnt som datter, 24 år gammel.  Hun hadde forresten en eldre søster med samme navn, gift med Anders Nielsen Galviga.  Denne Marthe d.e. Olsdatter var det skifte etter samme år (11/5 1750).  Hun hadde barna Anne (f. ca. 1736), Peder (f. ca. 1741) og Niels (f. ca. 1744).  Datteren Anne Andersdatter bør være identisk med den Anne Andersdatter Galvig som var fadder for sin fetter Ole Jørgen Aanonsen i 1757.

Vi er jo på sporet, men jeg begynner å forstå hvorfor Inge har slitt litt med dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg vende tilbake til det mulige søskenparet Ole og Anne:

* I Austre Moland kirkebok finner vi følgende trolovelse 10. oktober 1784:

Ung Karl Niels Larsen Nasland med Pigen Anna Aanonsdatter Gundersboe. Cautionisterne: Iver Olsen Hesthaven og Ole Nielsen ved Saugene.

Vielsen finner sted i Tromøy kirke 7. november 1784.

Vi har antatt at Anne Aanonsdatter var født i 1767 ut fra diverse aldersoppgivelser.  I så fall var hun bare 17 år da hun giftet seg.  Det er selvsagt ikke umulig, men kanskje var hun født litt tidligere enn antatt?

* I Tromøy kirkebok finner vi følgende trolovelse 16. mars 1785:

Ung Karl Ole Aanonsen Gundersboe med Pigen Birthe Johnsdatter (Øvre) Breche. Cautionisterne: Søren Kiøstolsen Breche og Svend Olsen Sannesøren.

Vielsen finner sted i Tromøy kirke 18. april 1785.

Hva kan vi så slutte av dette? Tja, bl.a. at sannsynligheten for at Ole og Anne var søsken fremdeles er meget stor.  Hva har de til felles i tillegg til patronymet?  Jo, adressen Gundersboe, at opphavet så langt har vært umulig å finne - og at ingen av forloverne ser ut til å ha vært i slekt med dem.  Det kan jo tyde på at de har vært innflyttere.

Så har vi også den opplysningen at Ole Aanonsen i 1781 bodde på Sandnesøren, og at han da lånte penger til Lars Torkildsen Nasland, som 3 år senere ble Anne Aanonsdatters svigerfar.  Vi vet også at han året etter, altså i 1782, kjøpte 6 ksk i Gundersbo (som i realiteten tilsvarer størrelsen på Nasland) - samtidig som Lars Torkildsen innfrir gjelden sin til ham.  Ole Aanonsen kjøpte de 6 ksk av Anders Poulsen Helle, som var gift med Ingeborg Gjerulvsdatter Ottersland - og Ingeborg var etter all sannsynlighet søster til Helje Gjeruldsdatter Ottersland, som var gift med Lars Torkildsen Nasland.

Blir vi klokere av dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kan vi så slutte av dette? Tja, bl.a. at sannsynligheten for at Ole og Anne var søsken fremdeles er meget stor.  Hva har de til felles i tillegg til patronymet?  Jo, adressen Gundersboe, at opphavet så langt har vært umulig å finne - og at ingen av forloverne ser ut til å ha vært i slekt med dem.  Det kan jo tyde på at de har vært innflyttere.

Så har vi også den opplysningen at Ole Aanonsen i 1781 bodde på Sandnesøren, og at han da lånte penger til Lars Torkildsen Nasland, som 3 år senere ble Anne Aanonsdatters svigerfar.  Vi vet også at han året etter, altså i 1782, kjøpte 6 ksk i Gundersbo (som i realiteten tilsvarer størrelsen på Nasland) - samtidig som Lars Torkildsen innfrir gjelden sin til ham.  Ole Aanonsen kjøpte de 6 ksk av Anders Poulsen Helle, som var gift med Ingeborg Gjerulvsdatter Ottersland - og Ingeborg var etter all sannsynlighet søster til Helje Gjeruldsdatter Ottersland, som var gift med Lars Torkildsen Nasland.

Blir vi klokere av dette?

Jeg har nå også gått gjennom konfirmantlistene i aktuelle år både for Tromøy og Austre Moland - uten å finne noen Ole Aanonsen eller Anne Aanonsdatter som kan passe.  Igjen en sterk indikasjon på at de var tilflyttere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå også gått gjennom konfirmantlistene i aktuelle år både for Tromøy og Austre Moland - uten å finne noen Ole Aanonsen eller Anne Aanonsdatter som kan passe.  Igjen en sterk indikasjon på at de var tilflyttere.

Flott oppsummering, Oddbjørn! Fantastisk jobb dere har gjort, men vi er vel ikke blitt klokere? Hvis de er innflyttere, hvor kom de fra og når? Utfra det som har fremkommet er vel Ole kommet til vårt område og Tromøya omkring 1780, kanskje litt før. Det er i alle fall ingen åpenbare spor av dem før i noen av de kildene vi har tilgang på i dag.

Hvor kom tilflytterne fra på den tiden, jo fra innlandet for det meste, men også vestfra. Vi hadde for en tid tilbake, en person fra Louen i Hægebostad, som du fant ut av Oddbjørn. Det var faren til Ole Olsen Grimslia, enda en person i denne store slekten. Og så har vi ikke minst Torgius Somundsen, mannen til Mette Torkildsdatter, søster til Lars Torkildsen Nadsland. Han var fra Hønnemyr under Finsland i Vest-Agder.

Kan Ole og Anne ha kommet fra slike steder eller fra nære naboområder til Tromøysund/Neskilen/Nadsland?

Tror jeg må summe meg litt her. Skal vi kjempe videre eller skal vi ta en pause folkens?

Mvh IngeB 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott oppsummering, Oddbjørn! Fantastisk jobb dere har gjort, men vi er vel ikke blitt klokere? Hvis de er innflyttere, hvor kom de fra og når? Utfra det som har fremkommet er vel Ole kommet til vårt område og Tromøya omkring 1780, kanskje litt før. Det er i alle fall ingen åpenbare spor av dem før i noen av de kildene vi har tilgang på i dag.

Hvor kom tilflytterne fra på den tiden, jo fra innlandet for det meste, men også vestfra. Vi hadde for en tid tilbake, en person fra Louen i Hægebostad, som du fant ut av Oddbjørn. Det var faren til Ole Olsen Grimslia, enda en person i denne store slekten. Og så har vi ikke minst Torgius Somundsen, mannen til Mette Torkildsdatter, søster til Lars Torkildsen Nadsland. Han var fra Hønnemyr under Finsland i Vest-Agder.

Kan Ole og Anne ha kommet fra slike steder eller fra nære naboområder til Tromøysund/Neskilen/Nadsland?

Tror jeg må summe meg litt her. Skal vi kjempe videre eller skal vi ta en pause folkens?

Mvh IngeB 

Det er ikke utenkelig at de kan ha kommet vestfra.  Dette var jo i kjernetiden for de store arbeidsvandringene (som også inkluderte de såkalte "barnevandringene") fra fattige, indre bygder i Vest-Agder til det på den tiden mer velstående Aust-Agder. 

Om jeg skulle komme over noen nye opplysninger, poster jeg dem her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke utenkelig at de kan ha kommet vestfra.  Dette var jo i kjernetiden for de store arbeidsvandringene (som også inkluderte de såkalte "barnevandringene") fra fattige, indre bygder i Vest-Agder til det på den tiden mer velstående Aust-Agder. 

Takker for det, Oddbjørn! Og takk til Helge som startet det hele!

Mvh Inge Berthelsen, Bønes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for det, Oddbjørn! Og takk til Helge som startet det hele!

Mvh Inge Berthelsen, Bønes

Jeg kom på en ting som er viktig når det gjelder gårdene Nadsland og Gundersbo. Det var nære forbindelser til Flosta og Gjerdalen/Staubø, noe som varte i over 100 år. Det er også et mysterium for meg hvorledes det oppstod. Var det med Ole og Anne eller var det på annen måte? 

Ha en fortsatt trivelig lørdag!

Mvh Inge Berthelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom på en ting som er viktig når det gjelder gårdene Nadsland og Gundersbo. Det var nære forbindelser til Flosta og Gjerdalen/Staubø, noe som varte i over 100 år. Det er også et mysterium for meg hvorledes det oppstod. Var det med Ole og Anne eller var det på annen måte? 

Ha en fortsatt trivelig lørdag!

Mvh Inge Berthelsen

Beklager, men jeg klarer ikke helt å legge denne saken død. Det er annen ting jeg har prøvd å finne ut av. Lars Torkildsen Nadsland var gift med Helje Gierulsdatter Ottersland. De fikk som kjent en sønn Niels Larsen i 1761.

Lars fikk flere barn. Jeg vet om Ambor  f 1766 og Gunnild f. 1770. Moren er angivelig Eli Olsdatter Noddeland, men jeg finner ikke data på henne eller informasjon om et evntuelt giftemål med Lars Torkildsen. Jeg finner heller ikke dødsdato for Helje Gierulsdatter (ei heller fødselsår) relatert til dette.

Helge og Oddbjørn, har dere opplysninger?

Mvh Inge Berthelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men jeg klarer ikke helt å legge denne saken død. Det er annen ting jeg har prøvd å finne ut av. Lars Torkildsen Nadsland var gift med Helje Gierulsdatter Ottersland. De fikk som kjent en sønn Niels Larsen i 1761.

Lars fikk flere barn. Jeg vet om Ambor  f 1766 og Gunnild f. 1770. Moren er angivelig Eli Olsdatter Noddeland, men jeg finner ikke data på henne eller informasjon om et evntuelt giftemål med Lars Torkildsen. Jeg finner heller ikke dødsdato for Helje Gierulsdatter (ei heller fødselsår) relatert til dette.

Helge og Oddbjørn, har dere opplysninger?

Mvh Inge Berthelsen

Ingen grunn til å gi opp enda, Inge. Jeg skal forsøke å eliminere familien jeg nevnte i innlegg nr. 59, og søke litt mer omkring Finsland. Opprullingen så langt har for meg avklart flere "nye" forbindelser, og det er i seg selv verdt noe. Når det gjelder Eli (Elen) Olsdatter kan det føre til flere nye forbindelser, som kanskje kan komme fra denne Elen Olsdatter Noddeland, f. 16/11-1793, g.m. Aasul Andersen Landbø/Noddeland 29/6-1814. Kanskje oppkalt ?

Aasul Andersens foreldre var Anders Christensen Landbø (1745-1823), og Helje Halvorsdatter Midstøl, Østre Moland (1754-1823). Anders Christensen var bror til den Erik Christensen Hesthag som vi har vært borte i tidligere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss ikke glemme at Ole hadde jobbet seg opp så han kunne låne bort 103 riksdaler til sin søsters svigerfar i 1781, og han kunne kjøpe Nasland som ungkar for 500 riksdaler året etter, dels med hjelp av lån fra Flosta kirke. Dette må indikere en tilknytning til Flosta, siden kirken knapt lånte ut et sånt beløp til en "fremmed". Vi vet han var på Sandnes da dette fant sted, men var det der han hadde tjent sine penger, uten å eie jordegods ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.