Gå til innhold
Arkivverket

Sannæs, Voxnæss, Nasland, Hauskered, Ferrevig, Tromøy

Helge Berntsen
 Del

Recommended Posts

Beklager, men jeg klarer ikke helt å legge denne saken død. Det er annen ting jeg har prøvd å finne ut av. Lars Torkildsen Nadsland var gift med Helje Gierulsdatter Ottersland. De fikk som kjent en sønn Niels Larsen i 1761.

Lars fikk flere barn. Jeg vet om Ambor  f 1766 og Gunnild f. 1770. Moren er angivelig Eli Olsdatter Noddeland, men jeg finner ikke data på henne eller informasjon om et evntuelt giftemål med Lars Torkildsen. Jeg finner heller ikke dødsdato for Helje Gierulsdatter (ei heller fødselsår) relatert til dette.

Helge og Oddbjørn, har dere opplysninger?

Mvh Inge Berthelsen

Her må vi nok jakte på noen skifter, antar jeg.  Det jeg vet så langt, er at det var skifte på Nedre Ottersland 14/4 1763 etter Amborg Jonsdatter, Gjerulv Eriksens kone (han døde i desember 1765).  Følgende barn var da i live:  Wrol, Erich, Joen, Aasille, Helje, Ingeborg og Susanna.  På skiftekortet (jeg har ikke sjekket originalskiftet ennå) er det nevnt at Aasille var gift med Tengel Andersen Landgang (de var mine 3xtippoldeforeldre), mens Helje var gift med Lars Tærkelsen Nazland.

I og med at Helje altså var i live i april 1763, og at Lars fikk barn med Eli Olsdatter Noddeland i 1766, må hun følgelig være død rundt 1764/65.  Hun ble døpt 8/10 1727, og foreldrene bodde da på Hesthag.  Også "min" Aashild ble født på Hesthag (døpt sent på året 1763).  Gjeruld Eriksen Ottersland og Amborg Jonsdatter Tveide giftet seg i Austre Moland kirke 12/6 1723.

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 16/12-1675 solgte Ole Aanonsen Nedre Finsland 3 kalveskinn i Tingsaker i Vestre Moland til sin svoger Lauritz Albertsen. Eiendommen var hans kones arv etter sin morfar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss ikke glemme at Ole hadde jobbet seg opp så han kunne låne bort 103 riksdaler til sin søsters svigerfar i 1781, og han kunne kjøpe Nasland som ungkar for 500 riksdaler året etter, dels med hjelp av lån fra Flosta kirke. Dette må indikere en tilknytning til Flosta, siden kirken knapt lånte ut et sånt beløp til en "fremmed". Vi vet han var på Sandnes da dette fant sted, men var det der han hadde tjent sine penger, uten å eie jordegods ?

Jeg føler at Flosta-sporet har vært varmt hele tida. Vi har Oles pantelån i Flosta kirke for å kunne kjøpe Gundersbo og knytningen mellom Gundersbo og Gjerdalen/Flosta som vi har mange eksempler på.

Kan Anne og Ole være fra Flosta likevel da?

Når det gjelder Helje G., så har jeg lett grundig i de årene du nevner, Oddbjørn. Jeg kan ikke finne henne, men så er jeg heller ikke særlig god til å lese kirkebøkene fra Østre Moland og Tromø på den tiden. Ei heller Lars og Elis giftemål er jeg i stand til å finne.

mvh Inge Berthelsen

Endret av iberthel@online.no
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler at Flosta-sporet har vært varmt hele tida. Vi har Oles pantelån i Flosta kirke for å kunne kjøpe Gundersbo og knytningen mellom Gundersbo og Gjerdalen/Flosta som vi har mange eksempler på.

Kan Anne og Ole være fra Flosta likevel da?

Når det gjelder Helje G., så har jeg lett grundig i de årene du nevner, Oddbjørn. Jeg kan ikke finne henne, men så er jeg heller ikke særlig god til å lese kirkebøkene fra Østre Moland og Tromø på den tiden. Ei heller Lars og Elis giftemål er jeg i stand til å finne.

mvh Inge Berthelsen

I så fall må det være mulig å finne dåpsinnførsler/konfirmasjonsinnførsler i kirkeboka for Flosta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mvh Inge Berthelsen

Jeg har foreløpig heller ikke funnet verken Heljes begravelse eller giftermålet mellom Lars Torkildsen og Eli Olsdatter Noddeland.  Jeg har imidlertid funnet dåpen til Lars' og Elis datter Amborg i 1766.  Da kalles faren Lars Tærkildsen Noddeland.  Dersom det er samme mann (altså Lars Natsland), må han altså ha flyttet til Noddeland i forbindelse med dette ekteskapet.

Alternativt kan vi selvsagt tenke oss at dette er en annen Lars Torkildsen, og at Helje ikke døde i 1764/65...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et desperat forsøk. Ole Aanensen døpt 27/1-1750. Det står Aaveland, men jeg vil tro vi snakker om Øveland i Finsland, Evje prestegjeld.

https://media.digitalarkivet.no/view/9441/45527/125

Det står nok Aavesland - og da er det nokså sikkert snakk om gården Åvesland (Åvitsland), som ligger et stykke nordøst for dagens Evje sentrum - på veien mot Gautestad (nærmere bestemt i nærheten av Flatebygd).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I så fall må det være mulig å finne dåpsinnførsler/konfirmasjonsinnførsler i kirkeboka for Flosta.

Jeg tror vi kan glemme Flosta, Inge.  Jeg finner ingen Ole eller Anne med Aanon til far verken blant døpte eller konfirmerte i aktuelt tidsrom.  Det nærmeste vi kommer i Flostas nærområde, er den Anne Aanonsdatter Bakke som ble døpt i Holt i 1767 - men vi har jo allerede tidlig i denne tråden strøket henne som aktuell kandidat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har foreløpig heller ikke funnet verken Heljes begravelse eller giftermålet mellom Lars Torkildsen og Eli Olsdatter Noddeland.  Jeg har imidlertid funnet dåpen til Lars' og Elis datter Amborg i 1766.  Da kalles faren Lars Tærkildsen Noddeland.  Dersom det er samme mann (altså Lars Natsland), må han altså ha flyttet til Noddeland i forbindelse med dette ekteskapet.

Alternativt kan vi selvsagt tenke oss at dette er en annen Lars Torkildsen, og at Helje ikke døde i 1764/65...

Hei, jeg tror bestemt at vi snakker om Lars Torchildsen Nadsland i begge dåpene. Når det gjelder dåpen til Ambor i 1766 står det riktignok Lars Torcheldsen og Eli Olesdatter Nodeland, som om begge kom fra Nodeland. Det er antakelig en tilfeldighet.

Ser vi på fadderne, blir bildet etter mitt syn annerledes. Jeg nevner: Birthe Nielsdatter Nodeland, Giertrud Erichsdatter Gunelsboe (jeg at mener det er feilskrift og skulle vært Gundersboe og at Giertrud er søsteren til Knud Erichsen Gundersboe), Wrold Gierulsen Odersland, Jens Olesen Odden, Joen Gierulsen Odersland. Jeg vil tilføye at FamiliySearch oppgir Eli Olesdatter som mor til Ambor.

Ved dåpen til Gunnild i 1770 er ikke mor nevnt, men det står tydelig Nasland etetr Lars Torchildsens navn. Fadderne er: Aase Ivarsdatter Næskilden, Maren Erichsdatter ibidem, Anders Poulsen Helle, Gunder Elifsen Brimnes, Knud Erihsen Gundersboe. Også i denne dåpen oppgir FamiliySearch Eli Olesdatter som mor.

Altså ikke tvil her hos meg om at vi snakker om Lars Torchildsen Nasland i begge tilfellene.

OK når det gjelder Flosta, da er eneste Ole Aanonsen han i Evje-traktene. Nå gjelder det å finne søster Anne!

Mvh Inge Berthelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg tror bestemt at vi snakker om Lars Torchildsen Nadsland i begge dåpene. Når det gjelder dåpen til Ambor i 1766 står det riktignok Lars Torcheldsen og Eli Olesdatter Nodeland, som om begge kom fra Nodeland. Det er antakelig en tilfeldighet.

Ser vi på fadderne, blir bildet etter mitt syn annerledes. Jeg nevner: Birthe Nielsdatter Nodeland, Giertrud Erichsdatter Gunelsboe (jeg at mener det er feilskrift og skulle vært Gundersboe og at Giertrud er søsteren til Knud Erichsen Gundersboe), Wrold Gierulsen Odersland, Jens Olesen Odden, Joen Gierulsen Odersland. Jeg vil tilføye at FamiliySearch oppgir Eli Olesdatter som mor til Ambor.

Ved dåpen til Gunnild i 1770 er ikke mor nevnt, men det står tydelig Nasland etetr Lars Torchildsens navn. Fadderne er: Aase Ivarsdatter Næskilden, Maren Erichsdatter ibidem, Anders Poulsen Helle, Gunder Elifsen Brimnes, Knud Erihsen Gundersboe. Også i denne dåpen oppgir FamiliySearch Eli Olesdatter som mor.

Altså ikke tvil her hos meg om at vi snakker om Lars Torchildsen Nasland i begge tilfellene.

OK når det gjelder Flosta, da er eneste Ole Aanonsen han i Evje-traktene. Nå gjelder det å finne søster Anne!

Mvh Inge Berthelsen

OK.  Det er tydeligvis noen unøyaktigheter i kirkeboka ved dåpsinnførslene i 1766 og 1770.  

Jeg må ellers innrømme at jeg ikke har særlig tro på karen fra Åvitsland i Evje - i hvert fall ikke før det eventuelt dukker opp noen flere opplysninger om ham.  Ole Aanonsen er jo et relativt vanlig navn, og om vi først utvider leteområdet, så bør vi nok også inkludere mer nærliggende områder som f. eks. Øyestad, Froland, Vegårshei - og hva med Arendal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi kan glemme Flosta, Inge.  Jeg finner ingen Ole eller Anne med Aanon til far verken blant døpte eller konfirmerte i aktuelt tidsrom.  Det nærmeste vi kommer i Flostas nærområde, er den Anne Aanonsdatter Bakke som ble døpt i Holt i 1767 - men vi har jo allerede tidlig i denne tråden strøket henne som aktuell kandidat.

Enig, Oddbjørn. Selv om det må være et grunnlag for lånet fra Flosta kirke. Jeg har også bladd kirkebøkene med et velvillig øye uten å finne noen Ole Aanonsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, Oddbjørn. Selv om det må være et grunnlag for lånet fra Flosta kirke. Jeg har også bladd kirkebøkene med et velvillig øye uten å finne noen Ole Aanonsen.

Jeg ser at også Lars Torkildsen Nasland lånte penger av kirkevergen ved Flosta kirke, som tydeligvis har operert som en slags lokal "bank".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK.  Det er tydeligvis noen unøyaktigheter i kirkeboka ved dåpsinnførslene i 1766 og 1770.  

Jeg må ellers innrømme at jeg ikke har særlig tro på karen fra Åvitsland i Evje - i hvert fall ikke før det eventuelt dukker opp noen flere opplysninger om ham.  Ole Aanonsen er jo et relativt vanlig navn, og om vi først utvider leteområdet, så bør vi nok også inkludere mer nærliggende områder som f. eks. Øyestad, Froland, Vegårshei - og hva med Arendal?

Karen fra Åvitsland kom frem kun fordi han hadde samme navn og ble født på rett tid, men jeg har heller ikke noe tro på at det er rett person. Jeg har mer tro på en etterkommer av Ole Aanonsen nevnt i innlegg nr. 102, som jo hadde en viss tilknytning "østover", og familien hadde penger. Eller familien på Flåt, der det også forekommer Ole Aanonsen, men jeg får det ikke til å stemme kronologisk. Årsaken til at den er interessant er selvfølgelig at Askild Aanonsen f. 1773 kjøpte flere eiendommer i Tromøy av en kar på Sandnes:

"I 1823 skjøtet Anders Gundersen Sandnes i Tromøy, 3 og 139/209-del kalveskinn i Nedre Sandum Tromøy, samt halvdel av påstående våningshus, 1 og 13/24-del kalveskinn i Lien, 1 og 1/8-del kalveskinn i Øvre Brekke og 0,5 kalveskinn i Gjervoll, alt i Tromøy sogn, til Askild Aanonsen, for 500 speciedaler. Samme år pantsatte Askild 7 kalveskinn i Sandum til jomfru Anne Gregertsdatter Nielsen for 150 speciedaler". Askild og familien hadde oppholdt seg på Gjeving en tid før dette.

Problemet er at Askilds bror Ole Aanonsen er født i 1766. Askilds datter Asgerd ble født i 1804.

Endret av Helge Berntsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at også Lars Torkildsen Nasland lånte penger av kirkevergen ved Flosta kirke, som tydeligvis har operert som en slags lokal "bank".

Vi hadde jo det samme i Dypvåg, Oddbjørn. Dette kan tilsi at det var Lars som "formidlet" muligheten for å låne penger der til Ole Aanonsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karen fra Åvitsland kom frem kun fordi han hadde samme navn og ble født på rett tid, men jeg har heller ikke noe tro på at det er rett person. Jeg har mer tro på en etterkommer av Ole Aanonsen nevnt i innlegg nr. 102, som jo hadde en viss tilknytning "østover", og familien hadde penger. Eller familien på Flåt, der det også forekommer Ole Aanonsen, men jeg får det ikke til å stemme kronologisk. Årsaken til at den er interessant er selvfølgelig at Askild Aanonsen f. 1773 kjøpte flere eiendommer i Tromøy av en kar på Sandnes:

"I 1823 skjøtet Anders Gundersen Sandnes i Tromøy, 3 og 139/209-del kalveskinn i Nedre Sandum Tromøy, samt halvdel av påstående våningshus, 1 og 13/24-del kalveskinn i Lien, 1 og 1/8-del kalveskinn i Øvre Brekke og 0,5 kalveskinn i Gjervoll, alt i Tromøy sogn, til Askild Aanonsen, for 500 speciedaler. Samme år pantsatte Askild 7 kalveskinn i Sandum til jomfru Anne Gregertsdatter Nielsen for 150 speciedaler". Askild og familien hadde oppholdt seg på Gjeving en tid før dette.

Problemet er at Askilds bror Ole Aanonsen er født i 1766. Askilds datter Asgerd ble født i 1804.

Askild Aanonsens bror Ole er for ung til å være "vår" mann.  Askild selv var for øvrig, ifølge Tromøyfolk gjennom tidene II, født i 1774 (antakelig på Flåt i Evje).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Askild Aanonsens bror Ole er for ung til å være "vår" mann.  Askild selv var for øvrig, ifølge Tromøyfolk gjennom tidene II, født i 1774 (antakelig på Flåt i Evje).

Klar over det, Oddbjørn. Jeg ser etter eventuelle slektsforbindelser som kan stemme bedre, og så lurer jeg på hvem selgeren Anders Gundersen Sandnes var..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klar over det, Oddbjørn. Jeg ser etter eventuelle slektsforbindelser som kan stemme bedre, og så lurer jeg på hvem selgeren Anders Gundersen Sandnes var..

Anders Gundersen Sandnes var antakelig f. 1792 på Romundstad i Vegårshei.  Han er presentert i Tromøyfolk gjennom tidene I (som jeg ikke har tilgjengelig) - under gården Sandnes.  Han er imidlertid også nevnt i bind II (under Sandum) - og der går det fram at han var sønn til Gunder Andersen Romundstadstranda og Birthe Knudsdatter.  Gunder Andersen (f. 1761) flyttet til Tromøya rundt 1810, og kjøpte da noe eiendom i Sandum.  I 1812 giftet han seg på nytt med Siri Torjesdatter, som døde allerede to år senere.  Hun kom antakelig fra Songe i Holt (datter til Torje Andersen Songe og Helje Ellingsdatter). Hun hadde tidligere vært gift med Nils Albretsen Berge.

Men dette blir vel en liten avsporing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders Gundersen Sandnes var antakelig f. 1792 på Romundstad i Vegårshei.  Han er presentert i Tromøyfolk gjennom tidene I (som jeg ikke har tilgjengelig) - under gården Sandnes.  Han er imidlertid også nevnt i bind II (under Sandum) - og der går det fram at han var sønn til Gunder Andersen Romundstadstranda og Birthe Knudsdatter.  Gunder Andersen (f. 1761) flyttet til Tromøya rundt 1810, og kjøpte da noe eiendom i Sandum.  I 1812 giftet han seg på nytt med Siri Torjesdatter, som døde allerede to år senere.  Hun kom antakelig fra Songe i Holt (datter til Torje Andersen Songe og Helje Ellingsdatter). Hun hadde tidligere vært gift med Nils Albretsen Berge.

Men dette blir vel en liten avsporing?

Det var en avsporing, Oddbjørn. Beklager. Hadde jeg sett litt bedre etter hadde jeg funnet Gunder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må vi nok jakte på noen skifter, antar jeg.  Det jeg vet så langt, er at det var skifte på Nedre Ottersland 14/4 1763 etter Amborg Jonsdatter, Gjerulv Eriksens kone (han døde i desember 1765).  Følgende barn var da i live:  Wrol, Erich, Joen, Aasille, Helje, Ingeborg og Susanna.  På skiftekortet (jeg har ikke sjekket originalskiftet ennå) er det nevnt at Aasille var gift med Tengel Andersen Landgang (de var mine 3xtippoldeforeldre), mens Helje var gift med Lars Tærkelsen Nazland.

I og med at Helje altså var i live i april 1763, og at Lars fikk barn med Eli Olsdatter Noddeland i 1766, må hun følgelig være død rundt 1764/65.  Hun ble døpt 8/10 1727, og foreldrene bodde da på Hesthag.  Også "min" Aashild ble født på Hesthag (døpt sent på året 1763).  Gjeruld Eriksen Ottersland og Amborg Jonsdatter Tveide giftet seg i Austre Moland kirke 12/6 1723.

Selv om dette er litt i utkanten av tema, tar jeg med den oversikten jeg har notert meg vedrørende barneblokken til Gjerulv Eriksen Nedre Ottersland og Amborg Jonsdatter (Tveide).  Jeg har registrert følgende barn og svigerbarn:

1. Aashild Gjerulvsdatter (1723-1782), g. 1) med Peder Arnesen Klampelia (død 1757); g 2) med Tengel Andersen Langang (1731-1763).  I sitt 2. ekteskap ble hun min 3xtippoldemor.

2. Helje Gjerulvsdatter (1727-ca- 1764/65), g. 1) med Lars Torkildsen Nasland (f. ca. 1739). Han gift på nytt ca. 1765 med Eli Olsdatter Noddeland.  Denne vielksen er ikke funnet i kirkebøkene for Tromøy/Austre Moland.  Det er heller ikke Heljes begravelse - men kirkebøkene er noe mangelfulle i denne perioden.

3. Wrold Gjerulvsen Ottersland (ca. 1730-1804), g.m. Allaug Olsdatter Hesthag.

4. Ingeborg Gjerulvsen (f. ca. 1735), g 1) med Niels Gjerulvsen Hesthag-Helle (1736-1761); g 2) med Anders Poulsen Tveide-Helle.  Ved skifte etter mora Amborg Jonsdatter i 1763 bor Ingeborg hjemme på "arvetomten", og er ikke nevnt som gift - men hun hadde da vært enke i 2 år og giftet seg senere i 1763 med Anders Poulsen.

5. Susanne Gjerulvsdatter (ca. 1737- 1815), g.m. Jakob Knudsen Aabelvik (1740-1815).

6. Erik Gjerulvsen Ubervika-Neskilen (ca. 1739-1811), g.m. Aase Ivarsdatter (ca. 1742-1814).

7. Jon Gjerulvsen Ottersland (ca. 1744-1806), g.m. Johanne Marie Olsdatter Weierholt (f. ca. 1753). Hun var datter til den kjente treskjærer og byggmester Ole Nielsen Weierholt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om dette er litt i utkanten av tema, tar jeg med den oversikten jeg har notert meg vedrørende barneblokken til Gjerulv Eriksen Nedre Ottersland og Amborg Jonsdatter (Tveide).  Jeg har registrert følgende barn og svigerbarn:

1. Aashild Gjerulvsdatter (1723-1782), g. 1) med Peder Arnesen Klampelia (død 1757); g 2) med Tengel Andersen Langang (1731-1763).  I sitt 2. ekteskap ble hun min 3xtippoldemor.

2. Magnhild Gjrulvsdatter (1724 - før 1763).

3. Anders Gjerulvsen (1726 - før 1763).

4. Helje Gjerulvsdatter (1727-ca- 1764/65), g. 1) med Lars Torkildsen Nasland (f. ca. 1739). Han gift på nytt ca. 1765 med Eli Olsdatter Noddeland.  Denne vielksen er ikke funnet i kirkebøkene for Tromøy/Austre Moland.  Det er heller ikke Heljes begravelse - men kirkebøkene er noe mangelfulle i denne perioden.

5. Wrold Gjerulvsen Ottersland (f. ca. 1730), g.m. Allaug Olsdatter Hesthag.

6. Ingeborg Gjerulvsen (f. ca. 1735), g 1) med Niels Gjerulvsen Hesthag-Helle (1736-1761); g 2) med Anders Poulsen Tveide-Helle.  Ved skifte etter mora Amborg Jonsdatter i 1763 bor Ingeborg hjemme på "arvetomten", og er ikke nevnt som gift - men hun hadde da vært enke i 2 år og giftet seg senere i 1763 med Anders Poulsen.

7. Susanne Gjerulvsdatter (ca. 1737- 1815), g.m. Jakob Knudsen Aabelvik (1740-1815).

8. Erik Gjerulvsen Ubervika-Neskilen (ca. 1739-1811), g.m. Aase Ivarsdatter (ca. 1742-1814).

9. Jon Gjerulvsen Ottersland (ca. 1744-1806), g.m. Johanne Marie Olsdatter Weierholt (ca. 1753-1864?). Hun var datter til den kjente treskjærer og byggmester Ole Nielsen Weierholt.

Et par kommentarer, Oddbjørn. Peder Arnesen døde ifølge mine noteringer i 1754, gravlagt 12/2-1754. Jeg mener Magnhild Gjerulvsdatter f. 1724 var datter av Gjerulv Nilsen Hesthag og Anne Helleksdatter, Gjerulv sønn av Nils Gundersen og Magnhild Toresdatter Hesthag. Det samme gjelder Anders Gjerulvsen f. 1726. Se skiftet etter Gjerulv Nilsen på Hesthag 17/12-1744, og etter Anne Helleksdatter den 10/3-1728.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par kommentarer, Oddbjørn. Peder Arnesen døde ifølge mine noteringer i 1754, gravlagt 12/2-1754. Jeg mener Magnhild Gjerulvsdatter f. 1724 var datter av Gjerulv Nilsen Hesthag og Anne Helleksdatter, Gjerulv sønn av Nils Gundersen og Magnhild Toresdatter Hesthag. Det samme gjelder Anders Gjerulvsen f. 1726. Se skiftet etter Gjerulv Nilsen på Hesthag 17/12-1744, og etter Anne Helleksdatter den 10/3-1728.

Det er godt mulig du har rett i alt dette, Helge.  I så fall er det en gyllen anledning til å få sjekket det opp.  Når det gjelder Peder Arnesen Klampelia, har du i hvert fall rett.  Den begravelsesdatoen har jeg jo selv funnet :-)   

https://forum.arkivverket.no/topic/144545-59144-3xtippoldemor-mistet-og-funnet-holta-moland-a-a/?hl=klampelia

PS!  Du har også helt rett når det gjelder opphavet til Magnhild og Anders.  Dette har jeg jo også selv tidligere registrert.  Jeg korrigerer oversikten i mitt tidligere innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg nå vender tilbake til Ole Aanonsen, og så gjør et søk i FamilySearch Ole, så finner jeg følgende Oler i det aktuelle tidsrommet:

Evje, 1 født i 1747 og 1 i 1752

Kristiansand, 2 født i 1750

Mandal, 1 født 1752

Hjartdal Telemark, 1 født 1749.

That is it, guys! Jeg tror ikke dette er det fulle bildet naturligvis. Er dette en indikasjon på at Ole og Anne ikke kom fra nærområdet til Tromøya/Neskilen/Nasland, eventuelt Øyestad, Froland, Åmli, men fra fjernere strøk?

Mvh Inge Berthelsen

Hvis jeg nå vender tilbake til Ole Aanonsen, og så gjør et søk i FamilySearch Ole, så finner jeg følgende Oler i det aktuelle tidsrommet:

Evje, 1 født i 1747 og 1 i 1752

Kristiansand, 2 født i 1750

Mandal, 1 født 1752

Hjartdal Telemark, 1 født 1749.

That is it, guys! Jeg tror ikke dette er det fulle bildet naturligvis. Er dette en indikasjon på at Ole og Anne ikke kom fra nærområdet til Tromøya/Neskilen/Nasland, eventuelt Øyestad, froland, Åmli, men fjernere strøk?

Mvh Inge Berthelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg ikke være negativ, Inge. Men der er faktisk et antall mulige kandidater på Familysearch, hvorav dette er en av flere som det kan være grunn til å se nærmere på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg ikke være negativ, Inge. Men der er faktisk et antall mulige kandidater på Familysearch, hvorav dette er en av flere som det kan være grunn til å se nærmere på..

OK Helge, jeg var kanskje litt kjapp der, men det jeg mener er at vi kanskje kan få litt drahjelp derfra. Dvs vi kan finne aktuelle kandidater og prøve eliminasjonsmetoden.

Jeg får prøve en gang til.

Mvh Inge Berthelsen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK Helge, jeg var kanskje litt kjapp der, men det jeg mener er at vi kanskje kan få litt drahjelp derfra. Dvs vi kan finne aktuelle kandidater og prøve eliminasjonsmetoden.

Jeg får prøve en gang til.

Mvh Inge Berthelsen 

Det er nok mulig å finne et antall mulige kandidater i passende alder via Familysearch.  Utfordringen blir selvsagt å finne kildeopplysninger som kan knytte dem til vårt område.

Jeg ser at en Ole A(a)nonsen blir døpt 5. april 1752 i Vegårshei.  Foreldre:  Anun Olsen Nærestad og Aase Olsdatter.  Jeg vet ikke mer om ham, men det går jo an å forfølge dette sporet og se hvor langt vi kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.