Hans Petter Børrud Skrevet Mars 29, 2015 Del Skrevet Mars 29, 2015 Min bestefar, Oskar Olsen Børrud, født 31.08.1878 i Eidskog, reiste til Amerika med D/S United States den 14. juni 1912 for å hjelpe en bror med å starte et bakeri i Williston, ND. Bestefar kom tilbake en gang i 1914, sannsynligvis før den andre verdenskrig startet. Jeg søker hjelp med å finne ut datoen da han ankom Norge, sannsynligvis Oslo, og navnet på skipet. Hans Petter Børrud Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ann-Mary Engum Skrevet Mars 29, 2015 Del Skrevet Mars 29, 2015 Da var det vel han som kom til Ellis Island 26 juni 1912 https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:JJTX-8TR Vet ikke om det finnes lister for når folk kom tilbake til Norge igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Carsten Schanche Skrevet Mars 29, 2015 Del Skrevet Mars 29, 2015 Her er en sønn omtalt http://www.nb.no/nbsok/nb/aaf594aace5e4d16dba62f02d2607d78.nbdigital?lang=no#17 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Petter Børrud Skrevet Mars 29, 2015 Forfatter Del Skrevet Mars 29, 2015 Takk for info. Dato for ankomst til Ellis Island stemmer. Odd Kristoffer fra boka om håndverkere er yngste sønn og min far. Jeg er fortsatt spent på å få info om bestefars når bestefar kom tilbake tl Oslo, Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kurt Østbye Skrevet Mars 29, 2015 Del Skrevet Mars 29, 2015 Jeg har kikket etter ham foreløpig uten resultat. Fant en Millie Borrud, 32 år, som var i Norge i 1914, hun returnerte i oktober 1914 sammen med en Marie Jensen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Petter Børrud Skrevet Mars 29, 2015 Forfatter Del Skrevet Mars 29, 2015 Jeg har kikket etter ham foreløpig uten resultat. Fant en Millie Borrud, 32 år, som var i Norge i 1914, hun returnerte i oktober 1914 sammen med en Marie Jensen. Min bestefar skulle visstnok være tilbake i Norge før første verdenskrig startet. Jeg vet ikke om USA var med i denne krigen fra første dag, trolig ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kurt Østbye Skrevet Mars 30, 2015 Del Skrevet Mars 30, 2015 (endret) USA kom ikke med i krigen før april 1917, men tyske ubåter senket handelsskip hele tiden. Amerikabåtene var jo stort sett europeiske skip, så farlig var det på havet under hele krigen, de fleste Amerikabåtene var imidlertid for raske for de tyske ubåtene. Endret Mars 30, 2015 av Kurt Østbye Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Petter Børrud Skrevet Mars 30, 2015 Forfatter Del Skrevet Mars 30, 2015 USA kom ikke med i krigen før april 1917, men tyske ubåter senket handelsskip hele tiden. Amerikabåtene var jo stort sett europeiske skip, så farlig var det på havet under hele krigen, de fleste Amerikabåtene var imidlertid for raske for de tyske ubåtene. Da kan det jo hende at bestefar var i USA lengre enn til sommeren 1914. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kurt Østbye Skrevet Mars 30, 2015 Del Skrevet Mars 30, 2015 Denne websiden ser ut til å ha mye info om denne slekta, kanskje eieren vet noe om det du søker ? http://lofsdal.net/getperson.php?personID=I1525&tree=slektami Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå