Gå til innhold
Arkivverket

Nytt skanna materiale: Utflyttede fra Kristiania 1906-1914


Kristian Hunskaar (Arkivverket)
 Del

Recommended Posts

I forbindelse med "julekalenderen 2014" ble det lagt ut fem arkivenheter fra arkivet Oslo folkeregister (Statsarkivet i Oslo), med registerkort over utflyttede fra Kristiania 1906-1914. Nå har Statsarkivet i Oslo skannet ytterligere fire arkivenheter.

 

Statsarkivet i Oslo har tatt initiativ til skanning av denne kildeserien, som en gave i forbindelse med at SAO fylte 100 år i 1014. Som det går fram av Arkivportalen, er det hele 1643 arkivenheter i denne kildeserien. SAO har til hensikt å skanne i alt 25 enheter og med det fullføre tidsrommet 1906-1914.

 

Det er viktig å legge merke til at registerkortene er ordnet alfabetisk på etternavn, som hovedregel etter fonetisk lesning. For eksempel vil Christensen være ordnet under K. Av unntak ser det ut til at en del etternavn på C av utenlandsk opphav, er ordnet under C, til tross for at de uttales med K (Castello, Cook, m.fl.). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statsarkivet i Oslo har tatt initiativ til skanning av denne kildeserien, som en gave i forbindelse med at SAO fylte 100 år i 1014.

Verdens eldste statsarkiv? ;) ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pene egg-gaver her! Tusen takk!

 

(I deler av Sverige er det vanlig at påskeeggene til barnene inneholder sukkertöy og noen (ofte en til tre)  små gaver, som mottakeren ofte kann bruke, f. eks. en pen blyant, et par pene sokker, hårbånd eller kamm, og/eller noenting  lite å leke med som ikke er så dyrt, f. eks. en liten ball. I andre deler av Sverige er denne skikken ukjent. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Klausulert? Blir det åpnet for alle?

 

Det er ingen restriksjoner på de kortene som nå legges ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fulgte linken og fikk stengt hengelås....

 

Jeg ser arkivet er markert med hengelås i Arkivportalen, men for den eldste delen av arkivet må det ha å gjøre med at materialet ikke lånes ut på lesesalen pga. fysisk tilstand. Arkivportalen inneholder likevel kun kataloginformasjon og ikke de skanna bildene.

 

Følg lenka i mitt innlegg kl. 09.47 i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk, da at den damen jeg leter etter, heter Henriksen... Når kan vi vente neste bolk?

 

Så langt har det blitt lagt 4-5 enheter om lag hver tredje måned, så jeg vil tro i løpet av høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.