Gå til innhold
Arkivverket

Anonyme innlegg

Lene Benedicte Lauritzen
 Del

Recommended Posts

Ein må nok lenger tilbake i tid. Dette er nok innlegget han siktar til:

http://forum.arkivverket.no/topic/176823-leter-etter-doedsaar-for-en-person-fra-soer-fron/

Eg meiner at Inge har eit poeng. Ein må ta høgde for at nye brukarar ikkje har fått med seg reglane, og ein bør oppfordre dei på ein høfleg og oppmuntrande måte om å bruke fullt namn. Målet er jo ikkje å skremme nye brukarar vekk frå forumet. Namneendringa frå 2014 reknar eg med kom av ei oppdatering av forumprogramvaren som førte til at mange visningsnamn vart tilbakestilte. Når det gjeld Fjodor er det ei heilt anna sak, han har fått så mange oppfordringar at det burde halde.

Redigert: Det ser faktisk ut som om det var smilefjes også her (sjå sitatet under), og dermed forsvann visst poenget mitt ... ;) Spørsmålet er om han såg smilefjeset. Svaret frå Inge var iallefall uhøfleg, men det trur eg også at han innser.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde alle velmenende hjelpere her inne gjort følgende så hadde dette problemet vært løst:

1. Gi den anonyne linken til forumregler med oppfordring til å rette seg etter de
  2. Ignorer vedkommende ved å ikke svare/hjelpe før han/hun har innrettet seg etter forumreglene
  3. Svartelist de som gang etter gang unnlater å takke etter at de har fått hjelp

Jeg har gjort ovenstående og derved så har jeg sluttet å irritere meg, og i tillegg har jeg fått mye mer fritid :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ca 360 sider med medlemsnavn hvis en går inn på Medlemsliste Arkivverket http://forum.arkivverket.no/members/?sort_key=joined&sort_order=asc&max_results=20&sort_key=members_display_name&sort_order=asc.  Ved å velge fanen Registreringsdato og deretter >> kommer en til siste side med sist registrerte medlemmer.  Det burde være "enkelt" for administrator å sjekke derfra en gang i måneden eller likn og sende en vennlig påminnelse til de nye som ikke er registrert med fullt navn. 

Det er ikke særlig smart at noen bruker sin epostadresse som medlemsnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen problemer med anonyme innlegg og det er visst bare noen ytterst få her inne som bruker tid og krefter på å gjenta sitt korstog mot anonyme innlegg, nick, kallenavn og lignende til det kjedsommelige. Heldigvis at resten av oss driver med slektsgranskning! Lene B., Torbjørn og Anne-Lise anbefales å la moderatorene og andre ansvarshavende for disse nettsidene ta ansvaret for å holde skuta over vann. Evt. kan man lage sin egen nettside med de strikteste regler som tenkes kan. Det vi vanlige brukere av nettstedet bør gjøre er å svare på de innlegg vi ønsker å svare på. Resten går av seg selv. Hvis det viser seg å bli en generell boikott av anonyme innlegg så vil den saken ordne seg av seg selv. Personlig har jeg ingenting imot å svare på en seriøs forespørsel fra et nick uten fullt navn, men direkte nettroll, som kun oppretter falske profiler for å tulle på nettet (slik man opplever i mange useriøse nettdebatter i avisene o.l.) har jeg lite til overs for. Her inne har jeg derimot aldri sett noen som kun skriver idioti for moro skyld, så hva er problemet? Må vi på død og liv vite alt om alle til enhver tid?

Det er alltid noen som har noe å kritisere. Er det ikke det ene, så er det det andre. Garantert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden..? Leste du innlegget mitt? Jeg siterer derfra:

.

Det er ingen god løsning å ignorere de som poster emner under noe annet enn sitt eget navn, når innholdet i emnet er seriøst ment. (...)

..

Dette sier jeg, fordi jeg faktisk svarer på slike innlegg...?

.

(Kanskje det er best å avholde seg fra å dele ut personkarakteristikker...)

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at du ble medlem her for en halv time siden, så du har sikkert ikke registrert så mange aliaser her.

Men at det har blitt laget regler her betyr jo ikke annet ann at vi følger dem. De er ikke laget for og gjøre det vanskelig, bare ryddig og for åpenhetens skyld.

At du liker og kommunisere med annonyme personer får jo være ditt valg. Men det får du gjøre på

andre fora.

At noen ikke respekterer de regler som er satt viser bare at respekten for andre ikke eksisterer.

Men du er hjertelig velkommen til dette forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare uhyre morsomt at William som kun har et innlegg i dette forumet skal komme å belære oss som har vært deltakere i dette forumet i åresvis :-)

Latterlig er vel det riktige ordet å bruke om dette sure oppstøtet

Endret av Lars.O.Wangensteen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv ikke så opptatt av om noen er anonyme eller ikke. 

Synes ikke det er en god løsning å bare ignorere personer fordi de ikke oppgir fullt navn.

Men når personer ikke engang ser ut til å lese at noen ikke vil gi dem svaret de søker etter hvis de er anonyme, så synes jeg det er litt merkelig..

Man kan ikke forvente hjelp hvis man ikke følger reglene, det er vanlig folkeskikk å presentere seg hvis man lurer på noe eller hvis noen spør.

Synes det er greit å gi et svar på et seriøst spørsmål og synes det er veldig bra når noen både svarer og gjør personen oppmerksom på regelen.

Men når personer helt ser bort fra henvisninger og ikke engang gir en god grunn for sitt alias så skjønner jeg godt at man ignorerer...

Ellers kunne registreringsskjemaet også hatt en rubrikk for signering, det er nok ikke alle som er klar over denne muligheten for å anonymisere seg for andre som ikke er pålogget. Kanskje det også ville fått enkelte av de anonyme til å registrere seg. Navn som legges inn kan vi uansett ikke vite om er ekte, enten de høres ut som kallenavn/nick aliaser eller helt vanlige navn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 29 William Hansen:

Jeg er en smule forundret over at du i ditt første innlegg under navn og ikke nick, velger å gå til personangrep på navngitte medlemmer her på forumet.  Det bidrar ikke til å holde saklighetsnivået oppe.  

Det eneste jeg ber om er at man forholder seg til reglene på digitalarkivet, og at man behandler hverandre med høflighet og respekt. Jeg kan ikke se at det skal være noe galt i dette ønsket.

Jeg har aldri latt være å svare noen fordi de ikke har identifisert seg.  Tvert i mot har jeg svart, og høflig anmodet om å følge reglene på forumet.  

Det er ingen som "på død og liv må vite alt om alle til enhver tid", som du skriver.  Det du kanskje ikke har tenkt på, er at fullt navn her på forumet kan bidra til å finne noe du leter etter.  

En god stund har jeg lurt på relasjonen til min bestemor og en dame hun kalte sin kusine.  I vinter kom et nytt medlem her på forumet, og på grunn av denne personens navn forsto jeg at vedkommende var i slekt med denne "kusinen".  Jeg tok kontakt med vedkommende, og i løpet av et par eposter hadde jeg fått svar på det jeg hadde lurt på i et par år.  Og det mener jeg er mer enn god nok grunn til å operere under fullt, og riktig navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter press fra admin. om å endre navn etc. ser jeg meg nødt til å avslutte min karriere i debattene her.

Fra gjeldende plattform ser jeg meg ikke i stand til å endre ovennevnte opplysninger. Det tyder nok på at en del funksjonalitet kun er beregnet for PC brukere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjodor, on 20 Apr 2015 - 19:25, said:

Etter press fra admin. om å endre navn etc. ser jeg meg nødt til å avslutte min karriere i debattene her.

Fra gjeldende plattform ser jeg meg ikke i stand til å endre ovennevnte opplysninger. Det tyder nok på at en del funksjonalitet kun er beregnet for PC brukere.

Så flott at admin endelig tar tak i dette! :)

Nå har jeg ikke sett at du har spurt om hjelp til å endre visningsnavn, jeg har heller ikke sett at du har fortalt navnet ditt i innlegg.

Du forteller heller ikke hvilken plattform du benytter. På Android har i alle fall jeg mulighet til å velge full versjon nederst på siden, da får jeg eksakt samme valg som på PC. Eller velge "skrivebordsvisning" fra nettleserens meny.

Endret av Inger Karin Haarbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel en av få som kjører Windows nettbrett. Burde vel heller skaffe meg et android nettbrett.

Admin bør vel heller ta tak i manglende funksjonalitet framfor å opptre rigid og masende om i utgangspunktet betydningsløse ting. Det er da ikke akkurat Bank-ID man logger seg på med her heller.

Så flott at admin endelig tar tak i dette! :)
Nå har jeg ikke sett at du har spurt om hjelp til å endre visningsnavn, jeg har heller ikke sett at du har fortalt navnet ditt i innlegg.

Du forteller heller ikke hvilken plattform du benytter. På Android har i alle fall jeg mulighet til å velge full versjon nederst på siden, da får jeg eksakt samme valg som på PC. Eller velge "skrivebordsvisning" fra nettleserens meny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du ikke linjen med Min profil på Digitalarkivets forside? http://www.arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet

.

Direkte dit: http://digitalarkivet.arkivverket.no/bruker/profil/endre

Hva om du trykker på den nederst lenken i innlegg #36 - der skal en kunne endre navn mm.

.

REDIGERT:

Fint om du gir en tilbakemelding på innlegget mitt.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper du velger å endre brukernavnet ditt til ditt riktige navn i stedet for å avslutte din "karriere" her. Ingen skal presses ut eller føle at de blir presset, men det er mest redelig og ålreit for alle brukere at man ikke opptrer "under falskt flagg" for å si det sånn.

Du kan sikkert få endret opplysningene, eller evt. registrere deg på nytt.  

Jeg ønsker deg velkommen, hvem du nå enn er, og oppfordrer alle andre her til å gjøre det samme!

Mvh

Lene Benedicte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel en av få som kjører Windows nettbrett. Burde vel heller skaffe meg et android nettbrett.

Admin bør vel heller ta tak i manglende funksjonalitet framfor å opptre rigid og masende om i utgangspunktet betydningsløse ting. Det er da ikke akkurat Bank-ID man logger seg på med her heller.

Det hindrer en fortsatt ikke å skrive navnet i et av innleggene da..

Er flere som har brukernavn, men som svarer med navnet sitt som signatur eller hilsen i et innlegg. 

Jeg bryr meg lite om hva folk kaller seg, men en regel er til for en grunn (samme er i de fleste seriøse nettdebatter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er veldig enkelt!

Digitalarkivet har kjøreregler som vi skal bruke. Og selvsagt skal regelverket være likt for absolutt alle. Det kan da ikke være slik at noen få skal ha særrettigheter.

Og det å ikke få skiftet brukernavn kan ikke skyldes annet enn manglende vilje! Her finnes ikke noen sympati for de som skal kjøre sitt eget ureglementere løp.

Så administrator har ikke annet å gjøre enn å kjøre en linje som gjelder for alle. Følg de enkle reglene eller bli kasta ut, udiskuterbart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du bløffer. Når jeg har tilgang til den aktuelle funksjonen fra min Windows telefon. burde du klare det fra et Windows nettbrett. Jeg tror det heller er manglende vilje.

Hilsen Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del er overhode ikke opptatt av hva folk heter/kaller seg her inne. Det er temaene som er interessante; intet annet.

Helt enig. Takk for støtten. Men dette blir mitt siste innlegg her på dette forumet.

Innholdet er absolutt det viktigste og ikke hva man kan gjøre, og får til, med gjeldende teknisk utstyr hos den enkelte bruker. Det blir det samme som at en bruktbil til 20.000,- kan gjøre samme nytten som en ny bil til 600.000,-. Man har kanskje ikke de samme tekniske mulighetene i form av antispinn og annet dilldall på den rimelige, men man kan flytte seg fra A til B med den.

Et billig nettbrett, tror det er Windows (men egentlig interesserer det meg ikke hva slags operativsystem det har) burde i debattene gjøre samme nytten som en fullverdig PC.

Ønsker alle i forumet en god vår og en god sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo vist at et billig nettbrett gjør samme nytten. Men det som det diskuteres her er at annonyme debatanter ikke ønskes. Og det har du forstått for lenge siden.

Din intensjon har vært og kverulere. Og det dugde ditt billige nettbrett utmerket til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På enkelte kommentarer får man inntrykk av at kravet om fullt navn bare handler om regelrytteri. Slik er det ikke. De fleste av oss har vært innom anonyme nettdebatter og sett hva som ofte presteres der. Vi ønsker oss noe helt annet, nemlig et mest mulig seriøst forum med en respektfull tone deltagerne imellom. Fullt navn er ingen garanti for å få det til, men det hjelper veldig.

Endret av Jon Harald Haug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller Fjodor har vært her (i denne debatten) under et annet navn tidligere :ph34r:

Det finnes personer her på forumet med flere profiler.

Det har vi sett i flere diskusjoner her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det flere år siden jeg var innom sist. Blir nok ei stund til neste gang.
Det vil si når jeg blir pensjonist, siden det er det hovedmengden av de som er her inne tydeligvis er.

Jeg har ingen problemer med å skrive fullt navn, dersom det er noen som tror det.

Endret av Dag E. Søpler
Lenke til kommentar
Del på andre sider