Gå til innhold
Arkivverket

Hva er det merkeligste navnet du har kommet over?

Lene Benedicte Lauritzen
 Del

Recommended Posts

Tydet som Beatus. Uansett sjeldent navn - sønn av kapellan i Kinn døpt 9. des. 1729 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11532&idx_id=11532&uid=ny&idx_side=-102

Beatus betyr jo velsignet, så kanskje det var dramatiske omstendigheter rundt fødselen, eller at kapellanen og frue ventet lenge på å få et barn?  Ikke godt å si, men vakkert er det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beatus betyr jo velsignet, så kanskje det var dramatiske omstendigheter rundt fødselen, eller at kapellanen og frue ventet lenge på å få et barn?  Ikke godt å si, men vakkert er det :)

Takk, det visste jeg ikke.

En søster ble døpt Anne Beate!

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det visste jeg ikke.

En søster ble døpt Anne Beate!

Lite tillegg: Beatus betyr også lykkelig.  Anne betyr så vidt jeg vet nåde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at det ble en debatt omkring hva som menes med et merkelig navn, etter at jeg la inn kvinnenavnet Jøde. Nå ser jeg at den diskusjonen er lagt bort i denne tråden. For meg var det bare slik at jeg ikke hadde hørt om andre som hadde det navnet. Søk på Statistisk Sentralbyrå sine sider ga svaret at det er mindre enn fire eller ingen med det navnet i dag. Jeg hadde ikke foretatt noen undersøkelse på hvor vanlig navnet har vært tidligere, men det har jeg gjort et lite forsøk på nå:

I FT-1910 har jeg funnet 3, FT-1900 8 og i 1885 ingen. Når kommer til 1875 finner jeg 34 og 1801 25. Det ser ut til at svært mange av disse var hjemmehørende i Gloppen eller andre steder i Sogn og Fjordane.

Jeg er ikke så erfaren, eller har så mye fantasi at jeg tenkte Jøde og Gyda var variasjon av samme navn, så det var kjekt å få vite. Jeg burde kanskje tenkt at navnet kunne skrives med Gj og bli Gjøde, men det var ikke mer kjent for meg. Så var det variasjonen Gjøa som jeg selvfølgelig kjenner fra norsk polarhistorie, men ikke koblet til Jøde.

Det jeg altså sier her, er at det er lærerikt for slike som meg å ha et slikt diskusjonsforum. 

I "mine" områder i Trøndelag finn vi same namnet i forma Jodda, Jåddå, Joddå... Det er nok ikkje mykje i bruk i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg har en Jodda Andersdatter som skal være født ca 1748, som jeg ikke kommer videre på. Hun ble gift i Stjørdal i 1777 med Lars Thomassen fra Wigen i Malvik, og senere flyttet de dit. Da jeg holdt på å

søke etter dette navnet var det ikke mange jeg fant for hele landet. Selvfølgelig er kirkebøker både for Stjørdal og Malvik(Strinda prestegjeld) trålet igjennom for slutten av 1740-tallet og til langt utpå 1750-

tallet. Tror ikke dette har vært et navn som har vært mye brukt, hverken i Trøndelag eller andre steder. Søkte blant annet i 1801-tellingen og Family Search tidligere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg har en Jodda Andersdatter som skal være født ca 1748, som jeg ikke kommer videre på. Hun ble gift i Stjørdal i 1777 med Lars Thomassen fra Wigen i Malvik, og senere flyttet de dit. Da jeg holdt på å

søke etter dette navnet var det ikke mange jeg fant for hele landet. Selvfølgelig er kirkebøker både for Stjørdal og Malvik(Strinda prestegjeld) trålet igjennom for slutten av 1740-tallet og til langt utpå 1750-

tallet. Tror ikke dette har vært et navn som har vært mye brukt, hverken i Trøndelag eller andre steder. Søkte blant annet i 1801-tellingen og Family Search tidligere

Jodda er en ikke uvanlig navneform fra 16- og 1700-tallet. Vel og merke i Trøndelag. I Meldal i Sør-Trøndelag finner vi formen Jåddå, og her var det mange av dem i "gamle dager". Min 4xtippoldemor het det.

Mer overraskende er det at Jodda/Jåddå er en variant av Gyda (!!!) i følge nettstedet "Nordic Names". Og her ligger mye av forklaringen på en del "uvanlige" navn, lokal uttale kan endre skrivemåten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg har en Jodda Andersdatter som skal være født ca 1748, som jeg ikke kommer videre på. Hun ble gift i Stjørdal i 1777 med Lars Thomassen fra Wigen i Malvik, og senere flyttet de dit. Da jeg holdt på å søke etter dette navnet var det ikke mange jeg fant for hele landet. Selvfølgelig er kirkebøker både for Stjørdal og Malvik(Strinda prestegjeld) trålet igjennom for slutten av 1740-tallet og til langt utpå 1750-tallet. Tror ikke dette har vært et navn som har vært mye brukt, hverken i Trøndelag eller andre steder. Søkte blant annet i 1801-tellingen og Family Search tidligere

Ei kjapp opptelling gir meg i overkant at 30 registrerte Jodda/Jødda/Jåddå i min base, alle i Meldal eller Orkdal og med nokre få unnatak levde desse på 1700-talet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har muligens vært for lite kreativ når jeg søkte, og tror blant annet ikke at jeg søkte etter Jåddå. Uansett er det få Jodda Andersdatter. Sjekket ut ro på et annet sted i Sør-Trøndelag født i 1750-årene,

og fant vel at den ene døde som liten og den andre ble gift på det stedet hun var født. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jodda er en ikke uvanlig navneform fra 16- og 1700-tallet. Vel og merke i Trøndelag. I Meldal i Sør-Trøndelag finner vi formen Jåddå, og her var det mange av dem i "gamle dager". Min 4xtippoldemor het det.

Mer overraskende er det at Jodda/Jåddå er en variant av Gyda (!!!) i følge nettstedet "Nordic Names". Og her ligger mye av forklaringen på en del "uvanlige" navn, lokal uttale kan endre skrivemåten.

Kjente ikke til nettstedet "Nordic Names", så det var interessant. Nå står ikke Jøde der heller, men Jødda og Jø og andre former og alle med henvisning til Gyda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Jøde som mannsnavn kunne være en form av Gaute, Jøde finnes først og fremst i Rogaland og noe i Agderfylkene.

Dette får stå for min regning, jeg fant ikke noe om Jøde hos Kruken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Jøde som mannsnavn kunne være en form av Gaute, Jøde finnes først og fremst i Rogaland og noe i Agderfylkene.

Hvis du ser hva jeg har skrevet tidligere, ser du at kvinnenavnet Jøde er brukt mye i Sogn og Fjordane, blant annet i kommunene Gloppen og Davik.

Endret av Arne-Sten Christiansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg tenkjer straks på dei "bløde" konsonantane i Agder og Rogaland, og skriv om Jøde til Jøte. Da er me noko nærare eit mannsnamn som i normalisert form finst som Ljote, ikkje i bruk no så vidt eg veit. Men det finst som ledd i samansette stadnamn (t.d. Ljotegard i Uvdal).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norsk Slektshistorisk Forenings medlemsblad Genealogen nr.2/2000 hadde Jan Ivar Kristiansen en artikkel om spesielle og merkelige navn. Jeg har plukket ut og gjenfunnet to av navnene fra artikkelen:

Thomjones, født 15.september 1804 i Lier som sønn av foged og senere Eidsvolls-mann Johan Collett og Christiana Stockfleth - se nr. 131 på fol.172a her: Lier, Ministerialbok nr. 7 (1794-1813), Fødte og døpte 1804. Da han giftet seg i Christiania i 1832 (se nr.38 her Oslo Domkirke / Vår Frelsers menighet, Ministerialbok nr. 19 (1828-1847), Ekteviede 1832, side 182-183), skrives navnet Thom John, og navnet ble også skrevet slik da han døde i 1835 - se nederst på denne siden Oslo Domkirke / Vår Frelsers menighet, Ministerialbok nr. 24 (1833-1846), Døde og begravede 1835, side 117-118.

Et annet navn med visse populærkulturelle assosiasjoner er Fredrich Trap. Umiddelbart lyder kanskje ikke navnet særlig spesielt, hadde det ikke vært for at navnet rommer en dramatisk historie: Denne Dreng fandtes i en Alder af 1 Aar udsat paa Bager Bøllings Trappe her i Staden - se nederst på pag.96 her: Oslo Domkirke / Vår Frelsers menighet, Ministerialbok nr. 7 (1817-1824), Fødte og døpte 1819, side 96-97

Endret av Tore S. Falch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1788 har Anders Arnesen og kona Massi Andersdatter datteren Karen Dorthea til dåpen i Øyestad:

Aust-Agder fylke, Øyestad, Ministerialbok nr. A 8 (1777-1804), Kronologisk liste 1788, side 239-240. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9896&idx_id=9896&uid=ny&idx_side=-123
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070702640240.jpg

13. mai 1792 har Anders Arnesen og Masine Arnesdatter sønnen Johannes til dåpen i Øyestad:

Aust-Agder fylke, Øyestad, Ministerialbok nr. A 8 (1777-1804), Kronologisk liste 1792, side 326-327. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9896&idx_id=9896&uid=ny&idx_side=-167
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070702640284.jpg

Jeg vil anta at dette er ett og samme ektepar, for i 1801 finner jeg den samme familien på Neersteen i Øyestad. Og hva er det som er så merkelig med disse navnene da? Jo, i 1801 ser det ut som sønnen Johannes har fått en ekstra "mellomnavn" eller er det et "kallenavn"? Han er innført i tellingen som Johannes Monster Andersen. Monster mener jeg å ha sett brukt som etternavn, og når det gjelder Johannes er det vanskelig å vite hvor det kommer fra, siden han kun er døpt Johannes - se aller siste innførsel i tellingslista:

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058326001017

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med disse fra Telemark: Kiodvor (datter) + Aafil (datter) på venstre side

Kildeinformasjon: Telemark fylke, Vinje, Ministerialbok nr. I 2 (1767-1814), Fødte og døpte 1788, side 88. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7999&idx_id=7999&uid=ny&idx_side=-67
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061214330270.jpg

Eller datter Taarond

Kildeinformasjon: Telemark fylke, Vinje, Ministerialbok nr. I 2 (1767-1814), Fødte og døpte 1789, side 90. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7999&idx_id=7999&uid=ny&idx_side=-69
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061214330272.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider