Tore Svenning Skrevet April 18, 2015 Del Skrevet April 18, 2015 Det er lørdags morgen og jeg sitter her og stirrer meg blind på en dåp i Sandar i juli 1713 Det dreier seg om Søren, sønn av Niels Hansen Langebye, som blir døpt 16 juli og blir utstyrt med flere fadre: tre av dem helt "alminnelige" den fjerde kanskje utenbys fra: men jeg klarer altså ikke å tyde det helt. Det jeg ser er noe i retning av "Hr Kiøbmand paa [NN]s Skib navnlig Ole Nielssen [NN]" men det er altså både ufullstendig og antageligvis feil... Original kan man inspisere her: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8223&idx_id=8223&uid=ny&idx_side=-25 Takknemlig for hjelp! God helg til alle Vennlig hilsen Tore Svenning Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arkivverket - Kristian Hunskaar Skrevet April 18, 2015 Del Skrevet April 18, 2015 Det jeg ser er noe i retning av "Hr Kiøbmand paa [NN]s Skib navnlig Ole Nielssen [NN]" men det er altså både ufullstendig og antageligvis feil... En Kiøbmand fra Karen Oddefields Skude Navnlig Ole Nielss. Ba..... - de siste bokstavene får jeg ikke til. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Else B. Rustad Skrevet April 18, 2015 Del Skrevet April 18, 2015 De to siste fadderne leser jeg slik (men jeg kan selvfølgelig ha lest feil....):...En Kiøbmand paa Karen Oddefields Skude navnlig Ole Nielss. Skangke, Hendrich Villumss. Oddefield Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arkivverket - Kristian Hunskaar Skrevet April 18, 2015 Del Skrevet April 18, 2015 De to siste fadderne leser jeg slik (men jeg kan selvfølgelig ha lest feil....): ...En Kiøbmand paa Karen Oddefields Skude navnlig Ole Nielss. Skangke, Hendrich Villumss. Oddefield Siste fadder er grei, men jeg vil holde fast ved at ordet etter Ole Nielss. begynner med B. Konferer hvordan B er skrevet i for eksempel Rangdj Brønum (2. linje), Boel Fævang (3. linje), Biønnerød (4. linje) og Berte Førstad (6. linje). Jeg er enig i at det kan være en k mot slutten av ordet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Else B. Rustad Skrevet April 18, 2015 Del Skrevet April 18, 2015 Du har nok rett, Kristian ;) Men hva som da blir "fasit" mht denne fadderen, er ikke så lett å skjønne! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore Svenning Skrevet November 26, 2015 Forfatter Del Skrevet November 26, 2015 Til alle: jeg har nok forgått meg og glemt mitt eget spørsmål. Alt for sent: mange takk for hjelpen! Ha en fin kveld og natt. Tore Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå