Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

Har forsøkt å lete i Arkivportalen og kilder fra Kristiansand i perioden 1700-1755, men fant intet, så retter da mitt spørsmål til SAK:

Vi finner han begravet her - nr 123 :

Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Kristiansand, Ministerialbok nr. A 1 (1734-1793), Døde og begravede 1755, side 488-489. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9559&idx_id=9559&uid=ny&idx_side=-245

Hans sønn:
Otto Ernst Meyer von Hitziger. Født 18.11.1747. Død 24.02.1755, begravet 27.03.1755 i Kristiansand, Vest-Agder, Norge. Far er Søe Capitain Meyer. Nr 27:

Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Kristiansand, Ministerialbok nr. A 1 (1734-1793), Døde og begravede 1755, side 480-481. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9559&idx_id=9559&uid=ny&idx_side=-241

Finnes det kilder i SAK der Otto Mejer er nevnt? Han skal være født 1708 i København og var kaptein samt innrull. chef . 

Finnes noe skifte 1755, eller annet i militære ruller, hvem var hans kone, var han "stasjonert" i Kr.sand?

Jeg leter i København og Tyskland og funnet en del løse tråder, men intet verifisert.

• 2 uker senere...

Hvis man leter noen timer eller dager i diverse arkiver f.eks. her i statsarkivet eller i Riksarkivet, vil man kanskje finne opplysninger om offiser Otto Mejer, f.eks. i militære ruller. Skifteprotokoller ligger på Digitalarkivet. Vi finner ikke Mejer i diverse kortregistre her i huset. Vi har ingen konkrete tips til hvor han mest sannsynlig vil være nevnt.

• 1 måned senere...

Noen Otto Meyer e.l. nevnes ikke i Topsøe-Jensen, T. A. og Marquard, E. "Officerer i den dansk-norske søetat 1660-1814 og den danske søetetat 1814-1832, København 1935.

Det at kilden kaller ham sjøkaptein, og ikke med en sjømilitær grad - som han nok ville ha blitt om han var i marinen, tyder nok på at han er kaptein på et handelsskip, og at han kalles "Søe Capitain" for å presisere at han ikke er kaptein i hæren.

• 1 år senere...
På 8.7.2015 den 12.44, Ola Teige skrev:

Noen Otto Meyer e.l. nevnes ikke i Topsøe-Jensen, T. A. og Marquard, E. "Officerer i den dansk-norske søetat 1660-1814 og den danske søetetat 1814-1832, København 1935.

Ola Teige, beklager mitt alt for sene tilsvar, men har dessverre ikke registrert ditt innlegg her (glemt å slå på varsel om svar).

Tusen takk for din tid til søket i boken.

Jeg fant han i registeret med denne navnevarianten:  Hitziger, Otto Mejer von  ??-??-1706 - og fikk hjelp til oppslag i boken av hjelpsomme ansatte ved biblioteket i Marinemuseet.

Endret av Gry.Onarheim.Dahlmo

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.