Gå til innhold
Arkivverket

Blått blod og vikingkonger... Eller?

Tony A. Renstrøm
 Del

Recommended Posts

Primærkjeldene blir avfotograferte og studert av folk over heile verda samtidig no for tida, så slitasje kan vi sjå vekk frå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jfr. traadstrarter, og diverse slektsforum paa internett, finner jeg kun en vesentlig sak for nye slektsforskere; Primaerkilder/primaerkilder/primaerkilder.

Det er hva som bor belyses i debatten, intet mer intet mindre.

Jeg legger ogsaa merke til at det er noen, som kopierer debatter paa dette forumet (mottok en melding av en bruker paa forumet, som gjorde meg oppmerksom paa dete), hvor jeg la frem en arbeidshypotese. Min arbeidshypotese ble dermed omgjort til en konklusjon, og foreligger paa internett i dag (vel slik kan det ende). Jeg la ogsaa merke til at det var kopiert, andre emner (dog med riktig konklusjon).

Jeg antar at dette er en person som googler, og ikke er en serios slektsforsker. Vedkommende la ut et slektstre over 30 generasjoner tilbake i tid, og den var mildt sagt full av feil (16-1700-tallet). Enkelte grener tilbake til aar 500, og selvsagt med Konger osv.....

Vaar digitaliserte verden lar seg ikke stoppe.

Det er dog et stort pluss at vi har dette seriose forumet, (samt Grenland og, Solum  fora mm) hvor man kan debattere og komme frem til konklusjoner (med primaerkilder som grunnlag)

Med vennlig hilsen

Ole Petter Eriksen

.

Endret av Ole Petter Eriksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor har du gjort av JESUS i rekken din ????

Gunnar Andre

Ja, du kan så si-  Men det er heldigvis ikke jeg som har lagt inn den rekka :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du virkelig at de som sitter der ute og lager disse "drømmelinjene" har tenkt å legge ned det nødvendige arbeid i å lete opp disse kildene samt erverve seg nødvendige kunnskaper til å kunne lese og tolke kildene? Jeg tror den problemstillingen du tar opp dessverre aldri kommer til å bli et reelt problem.

Jeg mener "drømmelinjene" oppstår bl.a. ved bruk av eldre sekundær-/tertiærkilder med feil. Et godt  eksempel på dette kan være Munthes Vore fælles ahner". Så er det en del eldre erindringslitteratur og "familiekrøniker" og bygdebøker som godt kan være korrekt, men uten at vi i dag kan finne primærkildene, og som derfor blir avvist. 

Nermos hjemmeside gir en god illustrasjon av problemet: overser man hans markering av usikkerhet kan man komme ille ut å kjøre, og for en purist kan dette anses å være en skikkelig "virusspreder" !

Det positive her er jo at man får et hint om hva man skal søke å verifisere, for verifiseringen er viktig !

Jeg tror ingen ønsker å jukse, men når det åpner seg et felt for usikkerhet så kan man fristes til å velge etter magefølelsen.

Ellers er vel Geni og Heritage o.l. mere sosiale medier på linje med Facebook, enn seriøse slektsforskningsverktøy .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener "drømmelinjene" oppstår bl.a. ved bruk av eldre sekundær-/tertiærkilder med feil. Et godt  eksempel på dette kan være Munthes Vore fælles ahner". Så er det en del eldre erindringslitteratur og "familiekrøniker" og bygdebøker som godt kan være korrekt, men uten at vi i dag kan finne primærkildene, og som derfor blir avvist. 

Nermos hjemmeside gir en god illustrasjon av problemet: overser man hans markering av usikkerhet kan man komme ille ut å kjøre, og for en purist kan dette anses å være en skikkelig "virusspreder" !

Det positive her er jo at man får et hint om hva man skal søke å verifisere, for verifiseringen er viktig !

Jeg tror ingen ønsker å jukse, men når det åpner seg et felt for usikkerhet så kan man fristes til å velge etter magefølelsen.

Ellers er vel Geni og Heritage o.l. mere sosiale medier på linje med Facebook, enn seriøse slektsforskningsverktøy .

Du har uten tvil rett i at deler av årsaken til at "drømmelinjene" oppstår skyldes bla. bruk av eldre og utdatert litteratur som ikke har fulgt korrekt metode og derved har endt opp med feil resultat. Du kan også ha rett i at muntlige overleveringer kan ha blitt brukt og at man derfor i dag må avvise dette resultat siden det ikke lar seg verifisere eller er mulig å avvise fordi det finns kilder som forteller en annen historie. I begge tilfeller blir resultatet det samme og det er at man ikke bør publisere dette med mindre man har gått gjennom kildene og funnet at det er kildemessig grunnlag for å fremsette sammenhengene. Jeg tror fortsatt ikke noen av disse problemstillingene er hovedårsaken til det meste av det jeg observerer av uhumskheter der ute. Når det gjelder Nermos sider kan jeg ikke kommentere disse spesifikt. Generelt er det slik at det finnes nok av eksempel der ute der personer har brutt med metodikken skissert tidligere. Det er ikke nødvendig å nevne spesifikke sider. De som dette omhandler bør selv vite hvem det gjelder, og vi andre bør også være i stand til å identifisere hvilke sider dette gjelder. Hvorvidt noen ønsker å "jukse" blir en spekulasjon om motiv, så det avstår jeg fra å mene noe om. Geni, MyHeritage eller andre verktøy har nøyaktig det samme potensiale når det gjelder bruken. Søppel inn = søppel ut. Problemet er mao. uavhengig av valg av verktøy og har med slektsforskeren å gjøre og ikke verktøyet.

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at vi med jamne mellomrom får slike debattar her i forum, vil forhåpentlegvis vere med å auke kompetansen og den kritiske sansen til dei som står i starten av si slektsgranskings-karriere. Dei fleste av oss har vel hatt ein periode der kvantitet var meir spennande enn kvalitet - for eigen del kan eg i alle fall fastslå at mykje av det eg driv med i dag, er å kutte linjer som eg har hatt samanknytte før. Det er så utruleg mange feller å gå i - for å ta eit døme som eg nyleg har sett på: Brukar-rekkja på ein bestemt gard kan følgjast langt bakover - Mons Hansson avløyste Hans Monsson som igjen avløyste Mons Hansson (fiktive namn); eit kron-eksempel på korleis garden går i arv frå far til son.

Bortsett frå ein liten detalj - når vi ser nærmare etter i kjeldene, er ikkje Hans Monsson son til Mons Hansson, men derimot svigersonen, gift med Anna Monsdtr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så mye snakk om "Vore fælles Ahner" men hva er det som er feil i den boken, er det bare dette med at Johanne Andersdatter var en Stenbrikke, og ikke en Everstein, eller er det veldig mange andre feil også? Er en stund siden jeg gikk gjennom denne slekta, så må vel gå gjennom igjen, og kutte av her og der (hvis det er mange feil). Finnes det en bok ell. ett tidsskrift som har gått gjennom alt i Munthes bok, og rettet opp i det meste der? Har mange lange linjer bakover der, men hvis mange viser seg å være feil, så må disse bort. Ja, det er nok rett, at folk som har begynt med slektsgransking har fått altfor mange slike linjer på grunn av dårlige, og feil slektstavler og annet som er kommet med i eldre litteratur, så da er det bare å rette det opp etter hvert som feilene blir avslørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste er vell at denne driten for å si det mildt SPRES ut over andre sine slektslister.

Jeg velger å tie det ihjel og krampeaktig le så jeg får 6-pack på magen. Men jeg gråter også, hvor enfoldig noen er.

Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Ja ja. 

Tok testen å jaggu var jeg i slekt med sjølingen, han Mighty. Han var min 107 x oldefar. OY OY. Æ må skift navn no. te Gunnar ANDRE Mighty. Du og Du. Men, som dæm sa; " vi skal se om det er nå slektskap først." Kanskje æ kjem fra nå annet ?

Gunnar ANDRE Mighty, foreløpig Myhre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Tja , wikipedia legger ut mye rart , Men bolt og smør slekten er vist den rette vei og gå når du skal lete opp eldre Norsk slekter.

Om jeg ikke husker feil så kunne Smør linjene føres til kong Harald Gille . primerkilder er jo alt de hadde i den saken . Men det må jo være gøy og forske på dette opphavet også .

Så vist ikke forskere på arkivet greier og finne ut av dette er jo det bare og se på Wikipedia  . hehe litt spøk ;)

https://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_Norges_monarker

https://no.wikipedia.org/wiki/Olav_Kyrre

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager sterkt at man sluttet med skikken å bruke sin fars fornavn som etternavn her til lands. I så fall ville jeg ha vært en Trygvason :-)  . Og det er det jo i det minste litt kongelig sus over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager sterkt at man sluttet med skikken å bruke sin fars fornavn som etternavn her til lands. I så fall ville jeg ha vært en Trygvason :-)  . Og det er det jo i det minste litt kongelig sus over.

Namnelova, § 4:

"Uavhengig av begrensningene i § 3 kan følgende navn tas som etternavn:

1. .....

2. ....en av foreldrenes fornavn med ending som viser slektskapet, ....  "

Du kan berre melde frå til Folkeregisteret, så vert du ein Trygvason.   Men kongeleg vert du nok ikkje - og det er vel like greit ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Namnelova, § 4:

"Uavhengig av begrensningene i § 3 kan følgende navn tas som etternavn:

1. .....

2. ....en av foreldrenes fornavn med ending som viser slektskapet, ....  "

Du kan berre melde frå til Folkeregisteret, så vert du ein Trygvason.   Men kongeleg vert du nok ikkje - og det er vel like greit ...

Takk Ivar, nei jeg er fornøyd med å være meg selv. På det området får jeg ingen konkurranse. Der vil jeg alltid være best. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan glemme Ragnar Lodbrok helt, det er ikke bevist at det har eksistert en person ved det navnet/kallenavnet. Dagens historikere heller til at sagnfiguren Ragnar Lodbrok er satt sammen av historier om opptil 5 forskjellige personer. Men dette vil vi trolig ikke finne ut av uten at det dukker opp nye kilder fra 700-800 tallet, og den sjansen er vel neppe stor.

Ved bruk av slektstrær du finner på nettet, som Geni er en del av, så må du være ekstra kritisk til informasjonen du finner og linkene mellom personene. Det er mange ønskedrømmer som finnes der ute og selv om det er noen edruelige slektsforskere også på Geni, så klarer ikke fåtallet og henge med på alt av linker som blir utlagt, ergo må alle som bruker Geni eller tar informasjon fra andre online slektstrær, selv sjekke sannhetsgehalten, i hvert fall så lenge stedet du får opplysninger fra ikke har nevnt kilder eller bare har dårlige kilder.

Jeg ser at noen allerede har kuttet linken mellom Kravik og Bolt på Geni, så den linjen du viser til eksisterer ikke på Geni pr. nå.

Remi

Det nærmeste vi kommer Ragnar Lodbrok er vel Snorres Kongesaga, under Halvdan Svartes Saga, nederst på side 51, hvor han er spesifikt nevnt ved navn.

Gunnar Andre

Du kan glemme Ragnar Lodbrok helt, det er ikke bevist at det har eksistert en person ved det navnet/kallenavnet. Dagens historikere heller til at sagnfiguren Ragnar Lodbrok er satt sammen av historier om opptil 5 forskjellige personer. Men dette vil vi trolig ikke finne ut av uten at det dukker opp nye kilder fra 700-800 tallet, og den sjansen er vel neppe stor.

Ved bruk av slektstrær du finner på nettet, som Geni er en del av, så må du være ekstra kritisk til informasjonen du finner og linkene mellom personene. Det er mange ønskedrømmer som finnes der ute og selv om det er noen edruelige slektsforskere også på Geni, så klarer ikke fåtallet og henge med på alt av linker som blir utlagt, ergo må alle som bruker Geni eller tar informasjon fra andre online slektstrær, selv sjekke sannhetsgehalten, i hvert fall så lenge stedet du får opplysninger fra ikke har nevnt kilder eller bare har dårlige kilder.

Jeg ser at noen allerede har kuttet linken mellom Kravik og Bolt på Geni, så den linjen du viser til eksisterer ikke på Geni pr. nå.

Remi

Det nærmeste vi kommer Ragnar Lodbrok er vel Snorres Kongesaga, under Halvdan Svartes Saga, nederst på side 51, hvor han er spesifikt nevnt ved navn.

Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nesten glemt denne tråden, men var innom Geni igjen og ser at selv om Kravik og Bolt ble kuttet på Geni så "har det blitt funnet" en annen vei. Nå er jeg ikke spesielt opptatt av om "Lodbrok" er min "bestefar", men det kunne vært morsomt å sett hvor langt man med relativ stor sikkerhet (ie. dokumenterbare kilder) hadde kommet tilbake. :)

Tony Andre Renstrøm
Du

Vigdis Renstrøm
your mother

show 36 relatives

Greta Renstrøm
her mother

Harriet Horgen
her mother

Hans Holst
her father

Nils Otter Hansen
his father

Hans Andreas Nilsen Holst
his father

Berthe Håvalsdatter Haavalsdatter Holst
his mother

Haavald Henrichsen Krogstad
her father

Guri Haavelsdatter Søre Nivstad
his mother

Håvel Olsson Nivstad
her father

Guri Arnesdatter Haukstad
his mother

Arne Halvorsen Golberg
her father

Halvor Arneson Golberg
his father

Sigri Halvorsdatter Golberg
his mother

Halvor Bjørnson Golberg
her father

Bjørn Halvorson Golberg
his father

Halvor Bjørnson Golberg
his father

Bjørn Halvorsson Gulsvik
his father

Halvor Bjørnsson Gulsvik
his father

Gro Sigurdsdatter Stave
his mother

Sigurd Halvardsson Gulsvik
her father

Halvard Thoraldsson Hvite på Gulsvik
his father

Toralde Gunnarsen Hvit
his father

Gunnar Hjarandsen Hvite
his father

Helga Sigurdsdatter Sigurdsdotter, Munn
his mother

Kristin Sigurdsdatter
her mother

Malmfrid Mstislawna of Kiev, Dronning
her mother

Mstislav I Vladimirovich the Great Grand Prince of Kiev
her father

Vladimir II Monomakh
his father

Vsevolod I Yaroslavich prince of Kiev
his father

Ingegerd Olofsdotter
his mother

Olof Eriksson «the Treasurer» Skötkonung
her father

Erik VII, "Segersäll" Björnsson, King of the Svear
his father

Björn the old, king of the Svear
his father

Erik "Väderhatt" Anundsson, King of Sweden
his father

Emund Eriksson, king of Birka
his father

Erik IV Björnsson
his father

Björn Ragnarsson «Ironside» Järnsida
his father

Ragnar "Lodbrok" Sigurdsson
his father

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste kjente mann på Gulsvik er Sigurd Bonde, d. før 1482. Han var gift med Una Vebjørnsdatter, men det er omdiskutert hvorvidt hun var mor til hans barn. Barna som kjennes etter ham er Guttorm Bonde Sigurdsson i Gulsvik, nevnt 1510-20, d. før 1525 og Torgunn Sigurdsdotter, nevnt 1510-20, gift med Erlend, trolig bonde på Søre Gaptjern.

Så det virker som om det meste som står over, i det minste hva gjelder Gulsvik og bakover, må være fantasifostre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøker å kopiere over debatt om Sigurd Bonde som jeg startet på det gamle Digitalarkivet i 2003(webdebatt 15963: 

ttps://forum.arkivverket.no/topic/101754-15963-sigurd-bjoernson-bondedoelaminne-1976/

Jeg har ikke jobbet noe særlig med dette etter debatten her

Forsøker å kopiere over debatt om Sigurd Bonde som jeg startet på det gamle Digitalarkivet i 2003(webdebatt 15963: 

ttps://forum.arkivverket.no/topic/101754-15963-sigurd-bjoernson-bondedoelaminne-1976/

Jeg har ikke jobbet noe særlig med dette etter debatten her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei , Vi har jo denne John Cunningham også  ,som mange fra sogn og bergen er etterkommere fra. Hva opphav kom han fra ? Jeg fant litt på nette ang mulig rette aner fra han . Har Huset Windsor slekt til  Cunningham lengre bak ? Se linken om familien Cunningham

https://nbl.snl.no/John_Cunningham

http://www.rampantscotland.com/clans/blclancunningham.htm

http://www.clanmacfarlanegenealogy.info/genealogy/TNGWebsite/familychart.php?personID=I888&tree=CC

mvh  Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første som jeg har i slekta er Vernebald/Warnebald fra Flanders. Levde i West Scotland (Nord Ayrshire). Var flemish (Fransk, frensh) Han var tjener. Overtok "The land of Kilmaurs i 1162. Barn: Robert Fitzvernebald De Cunninghame, Kilmaurs. Levde i 1153. Har ikke funnet, eller sett noe forbindelse til Huset Windsor, men har heller aldri tenkt på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Svein  , Ikke jeg heller har tenkt på den ang John Cunningham aner . Jeg ser at noen har forsket eller prøvd og finne ut av slekten Cunningham .  Om dette er rett ang linken her så kan det se ut som Huset Cunningham har slekter fra Windsor,  Jeg forstår det sån at slekten Cunningham er en Skotsk- Engelsk  adelsslekt ? Kvinne ledde i denne slekt viser til at adel giftet seg med adel stor sett .

Jeg forstår det sån at Malcolm canymore -Cunningham er en stamfar fra John Cunningham ?

2. Malcolm III Canmore, King of Scots 3 4 (Duncan I, King of Scots1) was born about 1031 and died on 13 Nov 1093 in Alnwick Castle, Alnwick, Northumberland, England about age 62. Other names for Malcolm were Malcolm III King of Scotland, Malcolm III "Canmore" King of Scots, and Máel Coluim mac Donnchada.

thumb_James%20V%20King%20of%20Scotland%2

James V Stewart, King of Scotland

SE LINKEN

http://www.clanmacfarlanegenealogy.info/genealogy/TNGWebsite/getperson.php?personID=I78112&tree=CC

http://www.ffish.com/family_tree/descendants_duncan_i/D1.htm#i2008

https://en.wikipedia.org/wiki/Clan_Cunningham

http://www.clanmacfarlanegenealogy.info/genealogy/TNGWebsite/familychart.php?personID=I888&tree=CC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vi ser bare på John Cunningham aner . Så ser du det ut som disse Engelske forskerene har gjort en kjempe jobb .

John Cuningham [Cunningham] er da far til den Norske Cunningham om jeg har forstått det rett .

http://www.clanmacfarlanegenealogy.info/genealogy/TNGWebsite/getperson.php?personID=I38331&tree=CC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tolket materialet som jeg har funnet, slik at kong Malcolm gav Cunningham- folkene områder, og adelskap, fordi disse hadde vært til hjelp for kongen, men kan hende at jeg har sett feil, lenge siden jeg har sett på dette, og nye opplysninger kan ha kommet til. Men vet at en av linjene til Cunningham folkene, går fremover og treffer på en Hamilton- linje, det er slekta til skuespiller Georg Hamilton. Men visstnok vanskelig slekt å granske, på den måten at medlemmene av slekten ikke hadde navn som for eksempel John Nilsen, Arne Jensen, men kun er nevnt med fornavn og slektsnavnet Cunningham. I Norge og flere land i Europa har vi jo både fornavn, mellomnavn, farsnavn, og gjerne slektsnavn i tillegg, noe som gjør det langt enklere.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider