Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Hjelp med en skrift i kirkebok for Rakkestad

Recommended Posts

Hei :rolleyes:

Jeg lurte på om noen kunne være så snill å hjelpe meg med hva som står foran navnet til Anne Maria Grimstad når hun gravlegges 22.oktober 1751.
Kilde: Rakkestad, Ministerialbok nr. I 2 (1741-1751), Døde og begravede 1751, side 93.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4&idx_id=4&uid=ny&idx_side=-99

Svært takknemlig for hjelp.

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Tror det står "Aase Helgesd. Field" foran navnet til Anne Marie Grimstad.

Tusen takk skal du ha Erlend :rolleyes: Jeg syntes også det sto Aase Helgesdatter ?, men jeg får det liksom ikke til å rime med noe hvorfor det skulle står foran navnet hennes :wub:

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Tusen takk skal du ha Erlend :rolleyes: Jeg syntes også det sto Aase Helgesdatter ?, men jeg får det liksom ikke til å rime med noe hvorfor det skulle står foran navnet hennes :wub:

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Det er nok her forbindelsen er:

Aase Helgesdatter Field; Aase Helgesdatter Sønstegaard var gift med Ole Olsen Fjeld, og var datter av Helge Sønstegaard og Anne Olsdatter Halvorsrud.

Anne Olsdatter Halvorsrud var en søster av Anne Maries avdøde mann i 2.ekteskap; Simen Olsen Halvorsrud.

Men jeg forstår fortsatt ikke hvorfor Anne Field skulle nevnes ved hennes begravelse, for Anne Marie inngikk nytt ekteskap i 1741 med Christen Christensen Kjernes etter at Simen Olsen Halvorsrud var død og Anne Marie hadde jo barn.

Pussig sak :wub:

Spørs om det ikke er en feilinnførsel av presten. Det skal nok være en overstrykning - kanskje Aase som anmeldte dødsfallet.

Takk for ditt innspill Kari :rolleyes:

Ja, det må nok være noe sånt. Jeg tenkte at i all verden ser jeg så feil at det står Aase Helgesdtr. foran navnet hennes. Men da er det av en eller annen grunn, som du antyder, at hennes eks-svigerinne er ført opp.

Fint å få det på plass i hvert fall og jeg takker så mye for hjelpen :rolleyes:

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.