Gå til innhold
Arkivverket

Når emigrerte de?

Jon-Sverre Samuelsen
 Del

Recommended Posts

Her er det utrolig mange nye opplysninger igjen! Helt magisk dette. Merker at de på en måte rykker nærmere.

Det stemmer at Jakob kalte seg Jack. Det har jeg fra et foto tatt av ham og kona, det må være Josephine, der også eldste sønn titter fram. Må være tatt før 1920 . At Jack etterhvert ble til John er jo artig, men stemmer helt sikkert. Men han ble født 4.9.1886 og ikke i 1888 som det er angitt da han giftet seg.

Det bryllupet jeg har flere bilder fra, er nok da Wallace (Wally) Severine, som moren kalte ham på fotografiene, giftet seg med Mary Ann som svigermoren skriver at hun heter. Jeg tok feil av de to gutta, var vanskelig å avgjøre hvem som var hvem ut ifra hva som var skrevet. Benton (Burton) Oswald giftet seg kanskje ikke? Ser at han døde allerede i 1954, bare 38 år gammel, året etter farfaren Severin som døde i 1953 i Oslo og 9 år før sin egen far, Jakob (1963). Jakob døde forøvrig to år før sin eldste søster, Selma, min farmor (1965). Jeg tviler på at hun ble undertrettet om det. Vel, sånn er det. Kan gjøre seg mange refleksjoner rundt alt dette.

Ser at Wallace Severine levde i 2009,- da ble han ihvertfall eldre enn farfaren....

Tusen takk igjen for en kjempejobb!

Med vennlig hilsen

Jon-Sverre S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis opplysningene om Wallace fra Cencus 1940 stemmer, hvor er det da blitt av kona hans. Fødselsår stemmer. Hm..

JSv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding!

Bare moro å hjelpe deg,vet du. :-)

Ja,som jeg skrev så var jeg usikker på den Wallace jeg fant i 1940.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Født 19.4.1886"?

Her står det at han var født 04.09.86.

Emigranter over Kristiania 1871-1930 ny

1906 199 33 1 02.05.1906 04.05.1906 Jakob Ols. ug agent m 19 04.09.86 Marceleusgd. 27 IV Jowa 60 Lie Hellig Olav 237     lagerarb. R. a.

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=emikra1&gardpostnr=165068&personpostnr=165068#nedre

Jacob Olsen

Norway, Baptisms, 1634-1927

birth:
4 September 1886
christening:
Oslo, Oslo, Norway
residence:
1886
Oslo, Oslo, Norway
father:
Severin Olsen
mother:
Linor Johannesen

Det ble en liten skrivfeil av meg her ser jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding!

Bare moro å hjelpe deg,vet du. :-)

Ja,som jeg skrev så var jeg usikker på den Wallace jeg fant i 1940.

Tror det var riktige Wallace i 1940.

Fant familien han bodde hos i 1940.

Her er kanskje samme William Lewis i 1930.Gift med Mary,hadde døtrene Mary V,11 år,og Theresa D,9 år.

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:XQLF-8CJ

Kan Wallace først ha vært gift med Mary V,og deretter Theresa D?

Theresa sto jo med navnet Olsen i 1940.

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her er alt mulig, Er ikke Mary V og Theresa D søstre? Med 2 års aldersforskjell.

I 1930 står det at moren deres er 89 år, født i 1841. Har jeg misforstått, eller er det en feil, tror du?

JSv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er feil fødselsår på mora i 1930.

Hun var 29 år i Census 1920.

Da skulle hun være 39 i 1930.3-tallet er blitt til 8-tall?

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje vi må leve med at det blir for komplisert å finne ut av om Wallace var gift både med Mary V og Theresa D.

På meg virker det som en krevende øvelse. Da må Mary V kanskje ha forulykket og Wallace funnet trøst hos søstera? Det er vel bare fantasien som setter grenser her. Uansett er dette kanskje utfordringer man kan støte på når man bare har skriftlige kilder og ikke muntlige overleveringer å støtte seg på?

Mvh

Jon-Sverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider