Gå til innhold
Arkivverket

Bjerkehaugen /Falkenhaug , Brøttum, Ringsaker

Tone Herlung
 Del

Recommended Posts

Fra 1790 frem til 1901 blir Falkenhaug/Bjerkehaug/Bierchougen/Bjørkhaugen brukt om hverandre som bosted/fødested/slektsnavn i min slekt. Jeg antar de ikke flyttet frem og tilbake mellom to gårder gjennom generasjoner?

Ut fra bosted/ fødested i kirkebøkene på samme personer og i "slekter og gårder i Brøttum Sogn" av Niels Moen, der Falkenhaug står i parentes under Bjerkehaugen gård ser det ut til å være samme gård, men i digitalarkivet er disse ført som to separate gårder, også i det lille jeg forstår av hva som står i panteregisteret.

Har noen kjennskap til bruken av disse gårdsnavnene evt relasjon mellom disse?

(-gjerne beliggenhet også da jeg kun finner Bjerkhaug på kartet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan ikke se annet enn at det er samme eiendom. I matrikkelen for 1904 for Ringsaker står gårdens navn (g.nr. 518) som "Falkenhaug med Falkenhaugstykket", og bruksnr. 1 heter Bjørkhaugen søndre, bruksnr. 2 Bjørkhaugen nordre, og bruksnr. 3 Nerhagen.

Vi foreslår for øvrig at du tar kontakt med Brøttum historielag, som har har bedre kjennskap til området lokalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.