Gå til innhold
Arkivverket

Carl Ludvig Malmstrøm 1855- ? Sødermannland/Mariestad,Sverige. Opphav og død

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Ved konfirmasjon 1870 i Helgesta, står det Carl Ludvig Andersson.

Hilsen Kari

Endret av Kari Aabelvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for flott hjelp Kari.

Jeg satt akkurat å tenkte på om konfirmasjonslistene kunne fortelle noe om faren. Da kan vi anta at han het Anders, men at Carl Ludvig heller har valgt å bruke morens pikenavn Malmstrøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karl Malmstrøm døde 14/10 1912 i Stavanger, gift, f. 1856 i Sverige.

Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Domkirken i Stavanger, Ministerialbok nr. A 31 (1896-1917), Døde og begravede 1912, side 175. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3629&idx_id=3629&uid=ny&idx_side=-181

Her er Kommunale folketellinger fra Stavanger  1894-1914: http://www.stavanger.kommune.no/no/Tilbud-tjenester-og-skjema/Kultur-idrett-og-fritid/Stavanger-Byarkiv/tema/Slekt/Folketellinger/

Disse PDF'ene kan være seige å bla i, hos meg går det bedre med Internet Explorer en med Google Chrome.....

Klarer ikke å linke til sidernummerne, men du finner han og konen fra ca. 1906 til 1911,  Domkirken Menighet, gaten er Kalhammaren (som oftest øverst i Protokoll 3, men det varierer)

Han hadde en skøyte som het "Maagen" som han reiste Nordover med for å selge ting han laget. Denne hadde forlist et år, og han er også nevnt innlagt på sykehus, 1911 var han vel syk og sengeliggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takker hjerteligst for verdifull informasjon Håvard. Nettopp spørsmålet om hvor han ble av og når han døde har opptatt etterkommerne.

Jeg skal prøve å lese litt i tellingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare et lite spørsmål som kunne vært greit å finne ut av. Ved tellingen i 1910 og de kommunale tellingene i Stavanger 1906-1911 står det at Karl var gift med Karen. Hvem denne karen var vet jeg ikke sikkert annet enn et hun skulle være født på Modum i  Buskerud rundt 1853. Jeg finner henne heller ikke i tellingen 1912.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 år senere...
På 17.6.2015 den 0.58, Kari Aabelvik skrev:

Hei!

Her er det som står om Karl L.Malmstrøm i Mariestad kriminalv. s.40.

På s. 43 står henvisning til s. 40,og frigivelsesdagen.

Forklaring kolonenne fra venstre:

født når og hvor, foreldre (her mor), uppforstran, sivilstand, forsamling mantallskriven i, tidligere straff, årsak til fengsel nå.

Hilsen Kari

Hej Kari! 

Såhär fem år senare är även jag på jakt efter denna person och undrar om du skulle vilja lägga ut klippet från Mariestad kriminalvård en gång till? (det verkar som du tagit bort det för jag kan inte se?)
Mvh Tove B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack för engagemanget Rune 🙂 Fast jag hade redan denna från Bots'en. Det jag sökte var från ett ett kortare straff i Sverige tidigare och det har jag fått, tusen tack KARI AABELVIK

Men sen tycker jag det är väldigt svårt tyda det mesta som är skrivet på höger sida i ovanstående så om någon vill hjälpa mig med förtydligande så vore jag tacksam för det (jag kan tolka en del eftersom det refererar till uppgifter jag redan har, så jag bör nog kanske börja med att göra mitt eget förtydligande och sedan eventuellt få hjälp med resten)

Endret av Tove Backström
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv problemer med å lese hele teksten på høyre side. Det blir bare bruddstykker og da kan man fort missforstå innholdet.

Så det hadde vært flott om noen kunne ta på seg å fortelle hva som egentlig står der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.6.2015 den 12.07, Rune Thorstensen skrev:

Takk igjen Kari.

Da forblir trolig spørsmålet om hvem som er far til Carl Ludvig ubesvart.

Jeg takker alle som har bidratt for god hjelp.

I sammanställningen från Botsfengslet står det att hans fars namn var Erik. Det kan vara sant eller inte sant, ingen av bröderna hade någon far angiven vid födseln. Det står också att Eriks efternamn var Malmström - och det är i alla fall inte sant, Malmström kom från hans mors släkt sedan gammalt... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.6.2015 den 17.40, Håvard Hjorteland skrev:

Karl Malmstrøm døde 14/10 1912 i Stavanger, gift, f. 1856 i Sverige.

Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Domkirken i Stavanger, Ministerialbok nr. A 31 (1896-1917), Døde og begravede 1912, side 175. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3629&idx_id=3629&uid=ny&idx_side=-181

Her er Kommunale folketellinger fra Stavanger  1894-1914: http://www.stavanger.kommune.no/no/Tilbud-tjenester-og-skjema/Kultur-idrett-og-fritid/Stavanger-Byarkiv/tema/Slekt/Folketellinger/

Disse PDF'ene kan være seige å bla i, hos meg går det bedre med Internet Explorer en med Google Chrome.....

Klarer ikke å linke til sidernummerne, men du finner han og konen fra ca. 1906 til 1911,  Domkirken Menighet, gaten er Kalhammaren (som oftest øverst i Protokoll 3, men det varierer)

Han hadde en skøyte som het "Maagen" som han reiste Nordover med for å selge ting han laget. Denne hadde forlist et år, og han er også nevnt innlagt på sykehus, 1911 var han vel syk og sengeliggende.

Hej Håvard!
Så intressant med Maagen. Kan du mer om den, förliset och/eller andra intressenta fakta runt Karl Malmström i Stavanger? 
EDIT:
Behövs inte längre, jag hittade uppgifterna i folketellingene. Tack för tipset 🙂
Mvh Tove Backström

Endret av Tove Backström
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.6.2015 den 10.53, Rune Thorstensen skrev:

Neste gang han dukker opp er 06.04.1888 da han blir innsatt på tvangsarbeid i Bergen. Han blir løslatt 22.04.1888. Ved denne anledning blir det nevnt at han er blikkenslager, er gift og har ett barn. Han var imidlertid ikke gift med Hulda.

Hej igen! 

Fick du någon gång reda på med vem han var gift 1888 eller tidigare? Är det där "G" vi löslatelsen den enda gången det antyds att han var gift då??
För övrigt kan jag informera dig om att du nog har missat ett barn, Amanda Charlotte, född 1892. Samma föräldrar som Carl Andreas. Eller har du hittat henne under tiden även om det inte står här?

Endret av Tove Backström
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har dessverre ikke flere opplysninger om Carl Ludvig Malmstrøm og hans kvinner. 

Jeg hadde nok ikke fått med meg Amanda Charlotte. Vet du hvor hun ble født?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Rune Thorstensen skrev:

Hei.

Jeg har dessverre ikke flere opplysninger om Carl Ludvig Malmstrøm og hans kvinner. 

Jeg hadde nok ikke fått med meg Amanda Charlotte. Vet du hvor hun ble født?

Ja, i Haugesund 15 november 1892.

Hon var gift 3 gånger, här är en länk till första gången, där står både födelsedatum, födelseort och föräldrarnas namn

https://www.digitalarkivet.no/kb20110302331047

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for opplysningene. Brudgommen hadde et meget fantasifullt navn. 🙂

Vet du kanskje hvor og når hun døde?

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Rune Thorstensen skrev:

Hjertelig takk for opplysningene. Brudgommen hadde et meget fantasifullt navn. 🙂

Vet du kanskje hvor og når hun døde?

Ja det hade han. Han föddes i Norge av danska föräldrar, kanske var det ett mer vanligt namn i Danmark? 🙂 Nästa två äktemän hade mindre pretentiösa namn, nr 2 var Gustaf Adolf Olsen och nr 3's namn var Johannes Henry Andersen. Amanda Charlotte dog i Oslo 25 april 1969. Vad är din relation till Carl Ludvig?
https://www.digitalarkivet.no/view/387/pc00000001761608

Endret av Tove Backström
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for nye interessante bidrag..

Jeg har nok ikke noen direkte relasjon til Malmstrøm.  Jeg holdt for noen år siden på med å hjelpe en venn til å finne hans røtter. Og vi trodde en kort stund at vi hadde fått treff, men det viste seg å være feil Carl Malmstrøm.

Klok av skade har jeg likevel lagt meg til den vanen/uvanen å registrere funn i en database, vel vitende om at jeg en dag plutselig kan snuble borti noe jeg tidligere har forkastet i en annen anledning.

Så i tilfelle jeg senere skulle komme bort i noen som har en relasjon, så har jeg allerede kartlagt en god del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Rune Thorstensen skrev:

Aha, okej, förstår. Ser dock att det varit en del missförstånd runt vart han varit i Sverige, vilka län, så jag rätar ut frågetecknen om det innan jag lämnar ämnet.

• Han var alltså född i Södermanlands län (fylke), alla ställen han uppehöll sig där låg nära Malmköping. 
  • Vid 21 års ålder flyttade han till Östergötlands län där han var cirka 1 år
  • Sökte sig till militären och flytt anmäldes till Karlsborg (garnison) i Skaraborgs län men det blev aldrig verklighet, det var då han hamnade på anstalten i Mariefred istället. På den tiden tillhörde Mariefred Skaraborgs län (nu är det Västra Götaland). 

Och sen blev det alltså Norge, första vintern på gården Kjos i Gran. Flyttattesten (prästattesten kallad här) från Mariefred har förvirrat lite ser jag, det har uppfattats som att han skulle ha varit född där, Men så funkade det inte, dessa attester fick man där man bodde/var skriven, dvs sist registrerad -  och det var anstalten i Mariefred. 

Endret av Tove Backström
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.9.2020 den 19.15, Tove Backström skrev:

Aha, okej, förstår. Ser dock att det varit en del missförstånd runt vart han varit i Sverige, vilka län, så jag rätar ut frågetecknen om det innan jag lämnar ämnet.

• Han var alltså född i Södermanlands län (fylke), alla ställen han uppehöll sig där låg nära Malmköping. 
  • Vid 21 års ålder flyttade han till Östergötlands län där han var cirka 1 år
  • Sökte sig till militären och flytt anmäldes till Karlsborg (garnison) i Skaraborgs län men det blev aldrig verklighet, det var då han hamnade på anstalten i Mariefred istället. På den tiden tillhörde Mariefred Skaraborgs län (nu är det Västra Götaland). 

Och sen blev det alltså Norge, första vintern på gården Kjos i Gran. Flyttattesten (prästattesten kallad här) från Mariefred har förvirrat lite ser jag, det har uppfattats som att han skulle ha varit född där, Men så funkade det inte, dessa attester fick man där man bodde/var skriven, dvs sist registrerad -  och det var anstalten i Mariefred. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.