Gå til innhold
Arkivverket

Knut Stiansen Våje i Drangedal - en helt ny teori.

Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Hei igjen,

her er noen nye interessante sammenfall. I Jordebok for Telemark og Numedal 1615 eier Brynjulf Noradal 3t i Nordre Aakre og Torkjell Lindheim 1og 1/2 hud i Ørvik i Sannidal. Disse to er begge sønner av Harald Lindheim / Noradal i Nesherad. Begge disse partene samsvarer med Knut Stiansens Våjes eierparter i de samme gårdene få år senere.

I tillegg eier en Tellef Holm i Gjerpen 1h i nordre Aakre, Tor Bolviks arvinger eier deler av Våje. Tord Bolvik var sannsynligvis nevø av Harald Lindheim / Noradal. Kan Tellef Holm også ha forbindelse til denne slekten? Holm er en gammel gård som kan skilte med mektige aner tilbake til 1300.tallet, på linje med Lindheim i Sauherad og Vrålstad i Drangedal.

Det er tydeligvis en forbindelse mellom Odd Aakre og Tor Tørnes siden Tor Tørnes er Odd Aakres arving. Det tyder på en forbindelse til Taraldsdøtrene og Østre Straume / Sunde og muligens Sandnes i Vegårshei.

Jeg tror vi har å gjøre med en slekt som eier mye jordegods rundt i Telemark, og som skifter eierparter seg i mellom uten nødvendigvis å bo der. Harald Brynjulfsen Lindheim makeskiftet 1593 en part i Tyvand i Sannidal mot en part i Noradal som Anund Lykkeson / Kjersti Haraldsdatter eide. Anund Lykkeson bodde på Rinde, men dette var krongods. Det får meg til å tenke på opplysninger knyttet til Stian Strengereid om at han også kun var leliending på krongods. Er vi inne i et sosialt sjikt her som har sine forbindelser over store deler av Agder og Telemark? Hvilke forbindelser hadde de i Agder utenom Ørvik?

Siden du nevner Tyvatn, Mariken, så tillater jeg meg å ta frem en gammel gåte vedrørende Sakse Bjørnsen.

Sakse bodde i 1623 på Simonstad på Vegårsheia, og året etter på Nautenes i Søndeled, der han ble gift med enken til Jon Jensen. Hun skal ha vært av adelig slekt, men tross det og hennes 2 ekteskap er navnet ukjent. Sakse hadde trolig odelsrett til Simonstad, og dessuten til Tyvatn i Sannidal, trolig på sin kones vegne. Sakse Bjørnsen var sønn av Bjørn (Torsen ?) Vatnebu, som har blitt nevnt flere ganger i det siste, muligens en sønn av Tor Farsjø, og bror til Gunder Torsen Vefall, som hadde 2,5 hud i Brokeland, og var lensmann i Drangedal fra 1610 d. 1652.

Så har vi selvfølgelig etterkommere av lensmann Tore Torjusen Brokeland, datteren Tyri g.m. Salve Jacobsen Mørefjær, og deres sønn Laurits Salvesen: På et lagting satt på Meistad den 24/2-1635 kunngjorde Laurits Salvesen Mørefjær, Tore Knudsen Brårvoll, Erik Gryting på sin hustrus vegne, og Christoffer Mesel på sitt barns vegne, et forlik om fordeling av arv seg imellom. Laurits skulle ha 1 hud i Rise i Øyestad og en halv hud i Mesel i Vissedal, etter sin mor Tyri Toresdatter. Arvingene etter Ingeborg Toresdatter (Tyris søster)skulle ha 1 hud i Levatn i Sannidal, og 0,5 hud i Mesel, mens Inge Toresdatters arvinger skulle ha 1 hud i Rise, og 1 hud i Kveim.

En annen etterkommer av Tore Torjussen: Jørgen Torjussen var bondelensmann, bosatt på Brokeland i 1645. I 1649-50 eide han 1 hud i Tyvatn i Sannidal, i tillegg til 0,5 hud i Mesel.

Vi har Ljøde Pedersen Ørvig, g.m. Torborg Knudsdatter fra Vegårsheia. Ljøde drev som trelasteksportør. I 1591 var han part i en rettssak med folk på Nistevåg vedrørende eierforholdet til gården Levatn i Sannidal, der dommen gikk i Ljødes favør. Sønnen Stian Ljødesen arvet 1,5 hud i Byholt i Gjerstad, 1,5 hud i Haslum i Sannidal, og 1,5 hud i Levatn i Sannidal, ved skiftet til foreldrene i 1619. Det var Gunnulv Nistevågs sønner som var motparet i 1591: Gunnulv eide jordegods i Skåtøy og I Sannidal, bl.a. i Levatn, som det ble strid om i en rettssak i 1591 mellom hans sønner Oluff og Brynjulf, med Ljøde Ørvig som motpart.

Gunnulv hadde også en sønn Jakob, nevnt som oppsitter på Nistevåg fra 1610 til 1645. Gården var verdsatt til 3 huder, hvorav halvparten var krongods. I 1624 eide Jakob 11 kalveskinn, mens hans brors barn eide 7 kalveskinn, totalt 1,5 hud. Kronen overtok sin halvpart av gården fra Dorthe Juell i 1609, i tillegg til Lille Barland i Sannidal. Jakob leide senere krongodset, og brukte dermed hele gården.

Om noen kan se noen relevante forbindelser ut fra dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

jeg tror vi er inne på Asdalgodset her. Fant følgende om Ørvik på et debattsted Grenlandsætt, men tror det opprinnelig kommer fra Arkivverket:

"Innl. av Kristian Fjeldsgård, Oslo, 31.5.2006 22:15 (30):

Vedrørende Ørvik i Sannidal er det verd å minne om 1 1/2 hud i Ørvik var med på skiftet mellom Peder Nilsson Asdal og søsteren Ingeborg Nilsdotter i 1564 og var en del av det østlige godset:
Hoskuld er vel denne i 1647 fra Telemark:"

Det interessante her er at Tollef Holm i Gjerpen som eier 1 hud i Aakre 1615 har en forbindelse til Ingeborg Nilsdatter. Hun er hans bestemor. Brynjulf Noradal som eier 3t i Aakre eier også Berstad 2m som er et underbruk under Aakre. Torkjell Lindheim eier 1 1/2 hud i Ørvik i Sannidal. Begge disse brødrene er knyttet til Asdal via faren Harald Farsjø.  Berstad er senere i Knut Våjes eie. Disse eiendommene er av Sannes oppgitt å være Knut Våjes odelsgods. Sannes tar feil når han sier at Knut Våje arvet Odd Aakre - men han har kanskje makeskiftet / arvet gjennom Tollef Holm og Haraldsønnene.  Kan vi finne ut hvordan disse eiendommene er kommet på Knut Våjes hånd, vil vi være noe videre.

Apropos Tyrvand, så eide Anund Rinde halve Tyrvand etter makeskiftet med Harald Brynjulfsson Lindheim / Noradal. I 1615 er det Torbjørn Jørgensen Vålstad som eier hele Tyrvand.

Det er mange interessante eierforhold her i jordeboka. Bl.a. eier en Rolf Bolvik 1/3 av Solberg, resten eier Eilif Solberg. Sett i lys av at Aasuld Eilivsson arvet en del av Solberg som ikke Eiliv Solberg eide, samt at Tor Bolviks arvinger eide 1h i Henneseid som Aasuld flyttet til, er kanskje også Vrålstad en del av dette nettverket.

Må forsøke å få tak i artikkelen til Odd Arne Helleberg i Gjallarhorn der han skal ha identifisert barna til Harald Lindheim / Noradal. Er det noen som kjenner til den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig interessant, Mariken. Ikke minst forbindelsene til Asdal og Farsjø. Den nevnte Hoskuld er Hoskuld Toresen, født på Eidbo I Dypvåg ca. 1600, levde i 1666, og jeg ser ellers at Kristian bruker Tyrvand konsekvent. Hva heter egentlig den aktuelle gården ? Undrer på om Kristian Fjeldsgård har kommet noe videre på dette de siste 9 årene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

jeg tror vi er inne på Asdalgodset her. Fant følgende om Ørvik på et debattsted Grenlandsætt, men tror det opprinnelig kommer fra Arkivverket:

"Innl. av Kristian Fjeldsgård, Oslo, 31.5.2006 22:15 (30):

Vedrørende Ørvik i Sannidal er det verd å minne om 1 1/2 hud i Ørvik var med på skiftet mellom Peder Nilsson Asdal og søsteren Ingeborg Nilsdotter i 1564 og var en del av det østlige godset:

Hoskuld er vel denne i 1647 fra Telemark:"

Det interessante her er at Tollef Holm i Gjerpen som eier 1 hud i Aakre 1615 har en forbindelse til Ingeborg Nilsdatter. Hun er hans bestemor. Brynjulf Noradal som eier 3t i Aakre eier også Berstad 2m som er et underbruk under Aakre. Torkjell Lindheim eier 1 1/2 hud i Ørvik i Sannidal. Begge disse brødrene er knyttet til Asdal via faren Harald Farsjø.  Berstad er senere i Knut Våjes eie. Disse eiendommene er av Sannes oppgitt å være Knut Våjes odelsgods. Sannes tar feil når han sier at Knut Våje arvet Odd Aakre - men han har kanskje makeskiftet / arvet gjennom Tollef Holm og Haraldsønnene.  Kan vi finne ut hvordan disse eiendommene er kommet på Knut Våjes hånd, vil vi være noe videre.

Apropos Tyrvand, så eide Anund Rinde halve Tyrvand etter makeskiftet med Harald Brynjulfsson Lindheim / Noradal. I 1615 er det Torbjørn Jørgensen Vålstad som eier hele Tyrvand.

Det er mange interessante eierforhold her i jordeboka. Bl.a. eier en Rolf Bolvik 1/3 av Solberg, resten eier Eilif Solberg. Sett i lys av at Aasuld Eilivsson arvet en del av Solberg som ikke Eiliv Solberg eide, samt at Tor Bolviks arvinger eide 1h i Henneseid som Aasuld flyttet til, er kanskje også Vrålstad en del av dette nettverket.

Må forsøke å få tak i artikkelen til Odd Arne Helleberg i Gjallarhorn der han skal ha identifisert barna til Harald Lindheim / Noradal. Er det noen som kjenner til den?

Kontakt Vestfold Slektshistorielag. Der får du kjøpt Gjallarhorn for 60 kr pr stk. Har lest artikkelen ja.

TSK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt Vestfold Slektshistorielag. Der får du kjøpt Gjallarhorn for 60 kr pr stk. Har lest artikkelen ja.

TSK.

Hei,

vet du navnet på artikkelen? Jeg har sjekket Gjallarhorn, men det er en rekke artikler av Helleberg der, uten at det er mulig å identifisere hvilken det er utfra tittelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

her er noen nye interessante sammenfall. I Jordebok for Telemark og Numedal 1615 eier Brynjulf Noradal 3t i Nordre Aakre og Torkjell Lindheim 1og 1/2 hud i Ørvik i Sannidal. Disse to er begge sønner av Harald Lindheim / Noradal i Nesherad. Begge disse partene samsvarer med Knut Stiansens Våjes eierparter i de samme gårdene få år senere.

I tillegg eier en Tellef Holm i Gjerpen 1h i nordre Aakre, Tor Bolviks arvinger eier deler av Våje. Tord Bolvik var sannsynligvis nevø av Harald Lindheim / Noradal. Kan Tellef Holm også ha forbindelse til denne slekten? Holm er en gammel gård som kan skilte med mektige aner tilbake til 1300.tallet, på linje med Lindheim i Sauherad og Vrålstad i Drangedal.

Det er tydeligvis en forbindelse mellom Odd Aakre og Tor Tørnes siden Tor Tørnes er Odd Aakres arving. Det tyder på en forbindelse til Taraldsdøtrene og Østre Straume / Sunde og muligens Sandnes i Vegårshei.

Jeg tror vi har å gjøre med en slekt som eier mye jordegods rundt i Telemark, og som skifter eierparter seg i mellom uten nødvendigvis å bo der. Harald Brynjulfsen Lindheim makeskiftet 1593 en part i Tyvand i Sannidal mot en part i Noradal som Anund Lykkeson / Kjersti Haraldsdatter eide. Anund Lykkeson bodde på Rinde, men dette var krongods. Det får meg til å tenke på opplysninger knyttet til Stian Strengereid om at han også kun var leliending på krongods. Er vi inne i et sosialt sjikt her som har sine forbindelser over store deler av Agder og Telemark? Hvilke forbindelser hadde de i Agder utenom Ørvik?

Hei igjen Mariken

Litt mer puslespillbrikker (gamle notater).

Vedrorende Tornes (uspesifisert om dette er Nordre eller Sondre), sjekket ut Sissejord i Bo (Tolf), deretter Torgjerd med odel anno 1624 paa 4 Meler i Tornes, Drangedal.

Noradal-notater, lensrengskap. Tosten, deretter Christen, Brynulf og Harald Nesherad (sjekket ogsaa Sauherad og Lunde)

Jeg sjekket ogsaa ut Gjerpen og Skien (dette paa bakgrunn av Holm). Uten resultat.

Hva jeg gransket her var opphavet til Knud Stiansen Vaaje, Drangedal, men denne ferden ble  uten resultater.

Hovedfokus gikk deretter til Aust-Agder, saa langt uten aa konkludere (men med flere spor). 

Merkverdig med denne Knud Stiansen Vaaje (sitter dog med en anelse av at dette kan loses, gjennom hans 1 kone, avkom Jens),

vedrorende hans opphav.

Mvh

Ole Petter Eriksen

;)

Endret av Ole Petter Eriksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket litt i Sauherad bygdebok vedrørende Haraldssønnene og Lindheim. Der oppgis at noe har skjedd med Torkjell Lindheim og Brynjulf Noradal på 1620- tallet, og at de i 1628 har mistet alt sitt jordegods. Bygdeboka har ingen forklaring på dette, tydeligvis et mysterium. I dette tidsrommet får jo også Knut Stiansen hånd om noen av eiendommene disse to eide.

Søndre Lindheim går da over til Rolleiv Klevar som bor på Nordre Lindheim og en i Skjerven-ætta hvis jeg ikke husker feil. Nordre Lindheim var eid av Vrålstadslekta i flere generasjoner fram til den ble solgt til Rolleiv.

Ellers har jeg sjekket litt rundt firkløveret Halvor Bærø, Anund Rinde, Gro mor til Harald Fasjø og NN Anundsdatter uten å komme så mye videre. Skiftet mellom dem i 1589 omfattet gårdene Asdal øvre og g nedre i Bamble, Flåtten i Bamble og Tangvall. Det finnes en Tangvall i Søgne, men er det riktig gård?

Dette er et delskifte, og det er sannsynligvis bare en liten del av det de eide.

Tror ikke disse fire var søsken, siden Anund har patronymet Lyckesøn, og dette navnet går igjen på Flåtten i Bamble i neste generasjon. Anund var gift med en Karen Haraldsdatter. Enkelte oppgir at Gro kom fra Årnes og at hun var datter av en Halvor Aarnes. Halvor Bærø var trelasteksportør, muligens fra Helle sag i Sannidal, siden det bare var to sager i Sannidal som eksporterte på denne tiden.

Må få tak i oversikten over Harald Farsjøs etterkommere. Kanskje den har noen tråder å følge videre.

Hei igjen Mariken

Litt mer puslespillbrikker (gamle notater).

Vedrorende Tornes (uspesifisert om dette er Nordre eller Sondre), sjekket ut Sissejord i Bo (Tolf), deretter Torgjerd med odel anno 1624 paa 4 Meler i Tornes, Drangedal.

Noradal-notater, lensrengskap. Tosten, deretter Christen, Brynulf og Harald Nesherad (sjekket ogsaa Sauherad og Lunde)

Jeg sjekket ogsaa ut Gjerpen og Skien (dette paa bakgrunn av Holm). Uten resultat.

Hva jeg gransket her var opphavet til Knud Stiansen Vaaje, Drangedal, men denne ferden ble  uten resultater.

Hovedfokus gikk deretter til Aust-Agder, saa langt uten aa konkludere (men med flere spor). 

Merkverdig med denne Knud Stiansen Vaaje (sitter dog med en anelse av at dette kan loses, gjennom hans 1 kone, avkom Jens),

vedrorende hans opphav.

Mvh

Ole Petter Eriksen

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mariken,

Jeg har skrevet litt om dette i Gjallarhorn nr. 39 (2006), i min artikkel om Åsnes i Sande, mens Per Reidar Christiansen har behandlet det du nå tar opp i artikkelen "Ættene på Asdal og Tangvall i Bamble" (NST bd. 42, s. 3-48).

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mariken,

Jeg har skrevet litt om dette i Gjallarhorn nr. 39 (2006), i min artikkel om Åsnes i Sande, mens Per Reidar Christiansen har behandlet det du nå tar opp i artikkelen "Ættene på Asdal og Tangvall i Bamble" (NST bd. 42, s. 3-48).

Mvh Are

Hei Are,

takk for tipsene. Jeg sjekker dette nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi nå kan følge den 1 og 1/2 hud i Ørvik fram til Torkjel Lindheim.

Her er opplysninger hentet fra nettstedet gamlegjerpen om gamle Holm gård:

Ingeborg Nilsdatter (Asdal) var gift med Laurits / Lars Holm. De hadde tre barn:

1. Anne gift med Ellev Olsen Folkestad i Bø

2. Sønn eller datter som er far til Tollev Kristensen Holm

3. NN, som antas å være svigerfar til Gunnar Klyve.

Ingeborg ble andre gang gift med Tollef Levorsen.

"Utdrag av et skifte i 1564: På ”Holm i Bratsberg”.
Tollef Levorsen, gift med Ingeborg Nilsdatter.
Han tar da i mot en arv i Asdalgodset i Øyestad på sin hustrus og sine stebarns vegne."

Ørvik skal ha vært en del av dette skiftet.

Anne og Ellev fikk to døtre som levde til de ble voksne, Åse og Gurund Ellefsdøtre.

Ved et skifte på Folkestad i Bø i 1603 arver disse to døtrene ca. 3 huder i Holm (morsarv).

Åse er gift med Torkjel Lindheim, og det er rimelig at eierparten i Ørvik har fulgt henne som morsarv og slik kom i Torkjell sitt eie.

Hvis det er noen som har tilgang til disse skifteprotokollene, kan det  det være mulig å dokumentere dette.

Men Tollef Holm er også interessant her. Han eier 1h i nordre Aakre som også synes å ha kommet i Knut Våjes eie. Aakre er også Knut Våjes odelsgods i følge Sannes.  Er det noen som har noen opplysninger om ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi nå kan følge den 1 og 1/2 hud i Ørvik fram til Torkjel Lindheim.

Her er opplysninger hentet fra nettstedet gamlegjerpen om gamle Holm gård:

Ingeborg Nilsdatter (Asdal) var gift med Laurits / Lars Holm. De hadde tre barn:

1. Anne gift med Ellev Olsen Folkestad i Bø

2. Sønn eller datter som er far til Tollev Kristensen Holm

3. NN, som antas å være svigerfar til Gunnar Klyve.

Ingeborg ble andre gang gift med Tollef Levorsen.

"Utdrag av et skifte i 1564: På ”Holm i Bratsberg”.

Tollef Levorsen, gift med Ingeborg Nilsdatter.

Han tar da i mot en arv i Asdalgodset i Øyestad på sin hustrus og sine stebarns vegne."

Ørvik skal ha vært en del av dette skiftet.

Anne og Ellev fikk to døtre som levde til de ble voksne, Åse og Gurund Ellefsdøtre.

Ved et skifte på Folkestad i Bø i 1603 arver disse to døtrene ca. 3 huder i Holm (morsarv).

Åse er gift med Torkjel Lindheim, og det er rimelig at eierparten i Ørvik har fulgt henne som morsarv og slik kom i Torkjell sitt eie.

Hvis det er noen som har tilgang til disse skifteprotokollene, kan det  det være mulig å dokumentere dette.

Men Tollef Holm er også interessant her. Han eier 1h i nordre Aakre som også synes å ha kommet i Knut Våjes eie. Aakre er også Knut Våjes odelsgods i følge Sannes.  Er det noen som har noen opplysninger om ham?

Hei Mariken

Vedroende innlegg 282 sagbruk i Sannidal/Skaatoy (2 sager), vil jeg anbefale en ny gjennomgang.

Jeg setter meget stor pris paa din interesse vedrorende emnet. Jeg skrev vel tidligere at jeg ikke onsket en ny Vraalstad-debatt, vedrorende opphavet til Knud Stiansen Vaaje. Vel naar saa er skrevet onsker jeg ikke aa vaere en "bremsekloss".

Det er noe besynderlig vedrorende Eilev G. Solberg sitt giftningsgods, se odel anno 1624. Dette tolker Olav Sannes (Drangedal bygdebok), at Eilev sin hustru var gift med en soster av Torbjorn Jorgensen Vraalstad. Han gir henne videre et navn Taran, dette paa bakgrunn av senere oppkalling- barn etterslekt. Vel nok om det.

Tilbake til Tollef Holm, har ikke sjekket han i sin fulle bredde. Holm kalles senere ogsaa Hollum. Gjerpen.

Jeg har som tidligere nevnt foretatt en gjennomgang av Skiensborgere og Gjerpen, dette paa bakgrunn av eiendommer i Sannidal.

Ta en titt paa Odel Gjerpen anno 1624, Tollef Hollum. Her vil du finne en del av interesse.

Jeg haaper du kommer videre med din granskning, vedrorende opphavet til Knud Stiansen Vaaje (samt hans 1 hustru).

Mvh

Ole Petter Eriksen

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ole Petter,

jeg er ikke god til å lese gamle scannede dokumenter. Finnes Osel Gjerpen i avskrift tilgjengelig på nettet?

Men jeg fant en annen interessant opplysning i alminnelige skattemanntallet for Gjerpen 1624. Der er Tollef Holm oppført som leilending! De kan synes som om han også mistet sine eiendommer på samme tid som Torkjell Lindheim og broren Brynjulv Haraldsen.

Hei Mariken

Vedroende innlegg 282 sagbruk i Sannidal/Skaatoy (2 sager), vil jeg anbefale en ny gjennomgang.

Jeg setter meget stor pris paa din interesse vedrorende emnet. Jeg skrev vel tidligere at jeg ikke onsket en ny Vraalstad-debatt, vedrorende opphavet til Knud Stiansen Vaaje. Vel naar saa er skrevet onsker jeg ikke aa vaere en "bremsekloss".

Det er noe besynderlig vedrorende Eilev G. Solberg sitt giftningsgods, se odel anno 1624. Dette tolker Olav Sannes (Drangedal bygdebok), at Eilev sin hustru var gift med en soster av Torbjorn Jorgensen Vraalstad. Han gir henne videre et navn Taran, dette paa bakgrunn av senere oppkalling- barn etterslekt. Vel nok om det.

Tilbake til Tollef Holm, har ikke sjekket han i sin fulle bredde. Holm kalles senere ogsaa Hollum. Gjerpen.

Jeg har som tidligere nevnt foretatt en gjennomgang av Skiensborgere og Gjerpen, dette paa bakgrunn av eiendommer i Sannidal.

Ta en titt paa Odel Gjerpen anno 1624, Tollef Hollum. Her vil du finne en del av interesse.

Jeg haaper du kommer videre med din granskning, vedrorende opphavet til Knud Stiansen Vaaje (samt hans 1 hustru).

Mvh

Ole Petter Eriksen

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ole Petter,

jeg er ikke god til å lese gamle scannede dokumenter. Finnes Osel Gjerpen i avskrift tilgjengelig på nettet?

Men jeg fant en annen interessant opplysning i alminnelige skattemanntallet for Gjerpen 1624. Der er Tollef Holm oppført som leilending! De kan synes som om han også mistet sine eiendommer på samme tid som Torkjell Lindheim og broren Brynjulv Haraldsen.

Hei igjen Mariken

Vedrorende Odel i Gjerpen side 6 A, sjekket som tidligere nevnt flere sogn (vedrorende Knud Stiansen Vaaje), og haaper jeg har oversett noe (sjekket dog flere ganger uten hell). Dette medforte meg som tidligere nevnt til Aust-Agder (da med fratrekk av hans gods som kunne tilskrives hans svigerfar Eilev G.Solberg, samt makeskifter av svogeren).

Jeg beklager at jeg ikke har konkludert vedrorende Knud Stiansen sitt opphav (ei heller hans 1 kone).

Noen personer nevnt i dette emnet er dog verdt aa granske.

Jeg har heller ikke konkludert vedrorende Sandnes (som du fremla tidligere i emnet). Aarsaken er at Dypvaag og Sondeledbokene er sammenfallende, dog med feil oppsittere/eiere vedrorende Sandnes i Sondeled. Videre et uspesifisert skifte anno 1631. Jeg kan ikke forstaa annet en at Jens Sandes sin kone er dod anno 1624 (se tidligere innlegg). Jeg har tilgode aa se etterkommere, med henvisning til skifte paa Sandnes i Sondeled anno 1631, og tolker dette som fordeling av gods (les barna etter Jens Sandnes, har blitt myndige (1631-32). Jeg vet ikke hvem som har konkludert her, men bygdeboka for Sondeled tar feil (les lensregnskap, Odel og makeskifter/salg. Muligens har dette blitt en sannhet i Dypvaag bygdebok, paa bakgrunn av Sondeledboka (det kan dog vaere det motsatte). Lensregnskapene og Odel viser noe annet...................(regner med at deres mor er dod anno 1624)

Det hele skurrer for meg, men er noe oppgitt vedrorende opphavet til Knud Stiansen Vaaje (og hans 1 kone anser henne som viktig)

Jeg haaper du kommer videre med denne kompleksiteten.

Mvh

Ole Petter Eriksen

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Petter,

Hva mener du med "Odel i Gjerpen side 6A"? Har du en ordentlig kildereferanse å tilby? Altså, hva det er korrekte navnet på kilden og hvor finner vi den?

Mvh Are

Endret av Are S. Gustavsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Petter,

Hva mener du med "Odel i Gjerpen side 6A"? Har du en ordentlig kildereferanse å tilby? Altså, hva det er korrekte navnet på kilden og hvor finner vi den?

Mvh Are

Hei Are

Jeg beklager min unoyaktighet. Bratsberg Len, Odel 1624. Gjerpen starter paa side 4 (Tollef Hollum side 6 venstre side)

Mvh

Ole Petter Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Petter,

Er det Stattholderskapets jordebøker fra 1624-1626 du sikter til? Det vil trolig være greit å sette inn en lenke til den kilden, gitt at den er nettilgjengelig.

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Petter,

Er det Stattholderskapets jordebøker fra 1624-1626 du sikter til? Det vil trolig være greit å sette inn en lenke til den kilden, gitt at den er nettilgjengelig.

Mvh Are

Hei igjen Are

Det er av jordbokene, som foreligger paa Digitalarkivet, inkludert Odel anno 1624.

Jeg burde ogsaa nevnt Skien, fom side 106 (med eiere av gaardsbruk nevnt i emnet).

Avslutningsvis; jeg beklager jeg er daarlig med lenker.

Mvh

Ole Petter Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Are

Jeg takker for din interesse vedrorende emnet, og haaper man kan faa lost opphavet til Knud Stiansen Vaaje.

En forglemmelse, Odel anno 1624, Saude fom side 38, Brynjulf Noradal side 39 hoyre side

Mitt haap var aa finne han av tidligere eiere, men som tidligere nevnt ble dette uten resultat (og endret deretter fokuset mot Aust-Agder 

Jeg haaper jeg har oversett noe, samt at dette naa blir sett paa med nye oyne av Mariken.

Mvh

Ole Petter Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Petter,

Kilden bør nok opplyses mer nøyaktig, i prinsippet som en gyldig arkivreferanse: Stattholderembetet 1572-1771, D IX Jordebøker, Jordebøker til utlikning av rosstjeneste 1624-1626, stykke 9.2, 1624

Er litt usikker på hvorfor du ikke får til å legge inn lenker. Det bør være like enkelt for alle å markere hvilken som helst webadresse (URL), for så å kopiere denne og lime inn i tekstfeltet der man skriver sine meldinger, slik: http://arkivverket.no/URN:db_read/db/39898/

Et mulig unntak kan jo være at innstillingene på den maskin du benytter ikke tillater å lime inn tekst eller hyperkoblinger på visse nettsteder. Dette bør det imidlertid være mulig å finne ut av.

Jeg regner med at du benytter en maskin med f.eks. amerikanske eller engelsk tegnsett i de dine æ-er, ø-er og å-er stort sett er fraværende. 

Det er likevel å håpe at du kan bidra med mer nøyaktige kildehenvisninger til de kildene som benyttes. Dette vil avhjelpe i forhold til alle deltakere i debatten.

Avslutningsvis kan jeg opplyse at jeg allerede har skrevet av Jordeboken 1624 for Skien, og den er lagt ut på Jan Christensen nettside, Skien Genealogiske Side: http://www.slekt.org/Norsk.html

Avskriften finnes her: http://slekt.org/1624odel.html

Det kan samtidig bemerkes at Odd Arne Helleberg i 2004 utga Jordeboken 1624 for hele Telemark fylke på eget forlag, Bokmeldingen jeg skrev i sakens anledning er å finne i Genealogen 2/2005: http://www.nb.no/baser/norart/trip.php?_t=0&_b=NORART&_r=379055 

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Petter,

Kilden bør nok opplyses mer nøyaktig, i prinisppet som en gyldig arkivreferanse: Stattholderembetet 1572-1771, D IX Jordebøker, Jordebøker til utlikning av rosstjeneste 1624-1626, stykke 9.2, 1624

Er litt usikker på hvorfor du ikke får til å legge inn lenker. Det bør være like enkelt for alle å markere hvilken som helst webadresse (URL), for så å kopiere denne og lime inn i tekstfeltet der man skriver sine meldinger, slik: http://arkivverket.no/URN:db_read/db/39898/

Et mulig unntak kan jo være at innstillingene på den maskin du benytter ikke tillater å lime inn tekst eller hyperkoblinger på visse nettsteder. Dette bør det imidlertid være mulig å finne ut av.

Jeg regner med at du benytter en maskin med f.eks. amerikanske eller engelsk tegnsett i de dine æ-er, ø-er og å-er stort sett er fraværende. 

Det er likevel å håpe at du kan bidra med mer nøyaktige kildehenvisninger til de kildene som benyttes. Dette vil avhjelpe i forhold til alle deltakere i debatten.

Avslutningsvis kan jeg opplyse at jeg allerede har skrevet av Jordeboken 1624 for Skien, og den er lagt ut på Jan Christensen nettside, Skien Genealogiske Side: http://www.slekt.org/Norsk.html

Avskriften finnes her: http://slekt.org/1624odel.html

gt 

Det kan samtidig bemerkes at Odd Arne Helleberg i 2004 utga Jordeboken 1624 for hele Telemark fylke på eget forlag, Bokmeldingen jeg skrev i sakens anledning er å finne i Genealogen 2/2005: http://www.nb.no/baser/norart/trip.php?_t=0&_b=NORART&_r=379055 

Mvh Are

Hei igjen Are

I din innledning, er dette kildematerialet/grunnlaget.

Knud Stiansen Vaaje, omtales i flere debatter. Det siste i emnet Vestre Askeroya, hvor Knud Sandes fremkommer.

Jeg henviser her til lensregnskap aar med side nr, hvilket jeg ogsaa har gjort tidligere (Sunde mfl), samt tingboknotater, med bok, sidenr og dato/aarstall mm. Dette med tanke paa noyaktige kildehenvisninger.

Det stemmer at jeg bruker en amerikansk datamaskin, og har problemer med aa faa lagt inn lenker. Beklager dette.

Mange takk for din informasjon, i ditt siste avsnitt.

Mvh

Ole Petter Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Are

I din innledning, er dette kildematerialet/grunnlaget.

Knud Stiansen Vaaje, omtales i flere debatter. Det siste i emnet Vestre Askeroya, hvor Knud Sandes fremkommer.

Jeg henviser her til lensregnskap aar med side nr, hvilket jeg ogsaa har gjort tidligere (Sunde mfl), samt tingboknotater, med bok, sidenr og dato/aarstall mm. Dette med tanke paa noyaktige kildehenvisninger.

Det stemmer at jeg bruker en amerikansk datamaskin, og har problemer med aa faa lagt inn lenker. Beklager dette.

Mange takk for din informasjon, i ditt siste avsnitt.

Mvh

Ole Petter Eriksen

Kan det være så enkelt at du glemmer å klikke på den lille "bindersen" eller hva det nå er oppe i venstre hjørne på svarfeltet før du limer inn lenken, Ole Petter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være så enkelt at du glemmer å klikke på den lille "bindersen" eller hva det nå er oppe i venstre hjørne på svarfeltet før du limer inn lenken, Ole Petter ?

Hei igjen Helge

Jeg skal gjore nye forsok, vedrorende lenker, er dog noye iht. kilder med henvisninger. Jeg forstaar selvsagt problemet, da dette betinger at leseren/hjelperen maa gaa inn paa lensregnskap/fogderengskap/skifter/tingboker/odel mm.,som jeg henviser til.

Mange takk igjen Helge, skal prove aa faa orden paa lenker. Jeg kan dog ikke love noe, men skal prove igjen.

En liten sluttkommentar, den siste lenken til Are fungerer ikke. Dette har jeg ogsaa lagt merke til i mange andre tilfeller, legger av den grunn ut kildegrunnlag med henvisninger. Jeg skal prove meg frem vedrorende lenker, og haaper aa faa dette paa plass.

Takker igjen Helge.

Mvh

Ole Petter Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Petter,

Lenken jeg ga var til NorArt-databasen ved Nasjonalbilioteket. Det er mulig at det søketreffet jeg hadde ikke er lenk-bart. Forsøker igjen: http://www.nb.no/baser/norart/trip.php?_t=0&_b=NORART&_r=379055

Jeg benytter denne databasen med hensyn til bokanmeldelser, da disse ikke er særskilt oppført i innholdsfortegnelser og register for Genealogen. Ergo er de ei heller å finne på foreningens nettside http://www.genealogi.no, hvor man ellers finner forfatterregistre, innholdsfortegnelser og øvrige navnregistre for både Genealogen og NST.

Dette er uansett opplysningene derfra: 

Forfatter: Gustavsen, Are S. Tittel: [Anmeldelse] Kommentar: Bokanmeldelse av: Stattholderskapets jordebok over Telemark 1624 : stattholderarkivet, jordebøker 1624-26 D IX, XXIX Bratsberg, Skien, Riksarkivet Oslo / skrive ut og tilrettelagt av Odd Arne Helleberg Omtalt person: Helleberg, Odd Arne Tidsskrift: Genealogen ISSN: 0807-2191 [sjekk beholdning] [Om tidsskriftet] [Tidsskriftets nettside] Hefte: Årg. 19, nr 2 (2005) Side: 61-62

Det kan tillegges at det er et mål å få alle jordebøker fra denne kilden, for primært 1624, utgitt på trykk. Det er allerede flere prosjekter på gang. Ventelig vil det ta noen år før man kan se resultater i form av utgitte bøker eller andre løsninger. 

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Petter,

Lenken jeg ga var til NorArt-databasen ved Nasjonalbilioteket. Det er mulig at det søketreffet jeg hadde ikke er lenk-bart. Forsøker igjen: http://www.nb.no/baser/norart/trip.php?_t=0&_b=NORART&_r=379055

Jeg benytter denne databasen med hensyn til bokanmeldelser, da disse ikke er særskilt oppført i innholdsfortegnelser og register for Genealogen. Ergo er de ei heller å finne på foreningens nettside http://www.genealogi.no, hvor man ellers finner forfatterregistre, innholdsfortegnelser og øvrige navnregistre for både Genealogen og NST.

Forfatter: Gustavsen, Are S. Tittel: [Anmeldelse] Kommentar: Bokanmeldelse av: Stattholderskapets jordebok over Telemark 1624 : stattholderarkivet, jordebøker 1624-26 D IX, XXIX Bratsberg, Skien, Riksarkivet Oslo / skrive ut og tilrettelagt av Odd Arne Helleberg Omtalt person: Helleberg, Odd Arne Tidsskrift: Genealogen ISSN: 0807-2191 [sjekk beholdning] [Om tidsskriftet] [Tidsskriftets nettside] Hefte: Årg. 19, nr 2 (2005) Side: 61-62

Det kan tillegges at det er et mål å få alle jordebøker fra denne kilden, for primært 1624, utgitt på trykk. Det er allerede flere prosjekter på gang. Ventelig vil det ta noen år før mange kan se resultater i form av utgitt bøker eller andre løsninger. 

Mvh Are

Hei igjen Are

Naa fungerer lenken.

Takker for et interessant innlegg med utfyllende informasjon.

Mvh

Ole Petter Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Petter,

Det kan tillegges at det er et mål å få alle jordebøker fra denne kilden, for primært 1624, utgitt på trykk. Det er allerede flere prosjekter på gang. Ventelig vil det ta noen år før mange kan se resultater i form av utgitt bøker eller andre løsninger. 

Mvh Are

Tusen takk for dine meget informative lenker, Are. Vi gleder oss alle til å se jordebøker fra 1624 "i form av utgitt bøker eller andre løsninger" i løpet av noen år, om vi fremdeles lever. Inntil videre søker vi etter Knud Stiansen Våjes forfedre, om dette skulle være av interesse for deg.

Endret av Helge Berntsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider