Gå til innhold
Arkivverket

Glasspusterne på 1700-tallet

Janne nylander
 Del

Recommended Posts

Jeg har akkurat funnet en linje bakover i slekten til Henrich Irrich (Erich). Hans datter Anna Maria dorothea Henrchdatter Erich giftet seg med Glaspuster Eric(h) Nielsen. Det jeg ikke klarer å finne ut av er hvem Eric er. Kan noen hjelpe meg?

Linjen ser slik ut:

Deres søn Johan Eric Nielsen g. Mari pedersdatter wang

Deres datter Anna mathea johansdatter Erich g. Lars Halvorsen

Deres datter Josefine lorentze Amalie Halvorsen larsdatter g. Edvard Odin benjaminsen Hojem

Deres datter Marianne Hojem g. Karl Andreas Helge

Deres datter, min farmor Ingrid Helge og hennes brødre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lene. Så artig. Takk for linken :) Det er ikke så lett å finne hans slekt. Har prøvd meg på mange Nils, Niels, Nicolai, Nicolas blant glaspusterne, uten resultat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at glassblåseren Erich Nielsen som giftet seg med Erich kan være identisk med den 14 år gamle Erich Nielsen som er på Nøstetangen glassverk i ekstraskattemanntallet  i 1765 http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/124/pt00000000050381. I så fall er han nok heller født i Eiker enn på Jevnaker. Alderen stemmer ikke helt med alderen som oppgitt ved folketellinga på Jevnaker i 1801 (54 år), men aldersangivelsene i folketellingene er ofte unøyaktige. Ved begravelsen hans i 1803 er alderen oppgitt til 57 år.

Anna Maria Dorthea Erich var født i Bergstedt i Holstein og døpt der 18.7. 1744. Familien kom først til Aas grønne glasshytte i Sandsvær og derfra til glassverket på Jevnaker.

I eldre norske kilder brukes noen ganger navneformen Irrich, men i kirkebøkene fra Bergstedt er det formen Erich som er brukt.

Mvh

Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne. Var redd du var på ferie. Du er vel den rette til å hjelpe meg. Så utrolig glad for at du dukket opp her. Har lest mye av det du har skrevet av kommentarer og din bok om glaspusterne. Jeg tenker at henrich irrich ikke gifter bort sitt første barn med hvem som helst. Så hvem er svigersønnen i søket med og er han født i Norge tro. Gleder meg til å høre svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Niels skjøtt/schiøtt etc finnes på listen sammen med Eirc. Han er også forlover i Eric og Dorotheas bryllup. Mener jeg kom til kort med å få han til å bli faren. Kanskje er nielsen et etternavn og at faren slett ikke heter Niels til fornavn ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Janne, jeg har dessverre ikke svaret når det gjelder Erich Nielsens bakgrunn. Men et innlegg her er alltid et godt utgangspunkt, så hvis du får satt noen av Brukarforums mange dyktige slektsgranskere på saken, kan det kanskje være mulig å finne ut av det.

Jeg tror det er mest sannsynligat Erich Nielsen hadde norsk bakgrunn. Selv om det var få norske glassblåsere på 1700-tallet, fantes det etterhvert noen, særlig på Nøstetangen og i Hurdal. Jeg tror også at han var sønn av en Niels. En indikasjon på det er navna til de to eldste barna hans: Nils Henrik f. 1770 og Maren Sophie f. 1772. Her ser det ut som det ble fulgt en navneskikk som ikke var uvanlig på glassverkene nemlig oppkalling etter begge besteforeldre med bruk av dobbeltnavn. Nils Henrik var trolig oppkalt etter farfar Nils og morfar Heinrich. Maren Sophie var nok oppkalt etter mormor Elisabeth Sophia, så kanskje kan vi gjette at Erich Nielsens mor het Maren.

Jeg har også lurt på om Erich Nielsen kunne være sønn av glassblåseren Nils Schiødt, men han er nok for ung til å være Erichs far. Da Niels Schiødt døde på Biri i 1780, ble alderen hans oppgitt til 38 år. Han bør altså være født ca 1743..

Mvh

Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Janne, jeg har dessverre ikke svaret når det gjelder Erich Nielsens bakgrunn. Men et innlegg her er alltid et godt utgangspunkt, så hvis du får satt noen av Brukarforums mange dyktige slektsgranskere på saken, kan det kanskje være mulig å finne ut av det.

Jeg tror det er mest sannsynligat Erich Nielsen hadde norsk bakgrunn. Selv om det var få norske glassblåsere på 1700-tallet, fantes det etterhvert noen, særlig på Nøstetangen og i Hurdal. Jeg tror også at han var sønn av en Niels. En indikasjon på det er navna til de to eldste barna hans: Nils Henrik f. 1770 og Maren Sophie f. 1772. Her ser det ut som det ble fulgt en navneskikk som ikke var uvanlig på glassverkene nemlig oppkalling etter begge besteforeldre med bruk av dobbeltnavn. Nils Henrik var trolig oppkalt etter farfar Nils og morfar Heinrich. Maren Sophie var nok oppkalt etter mormor Elisabeth Sophia, så kanskje kan vi gjette at Erich Nielsens mor het Maren.

Jeg har også lurt på om Erich Nielsen kunne være sønn av glassblåseren Nils Schiødt, men han er nok for ung til å være Erichs far. Da Niels Schiødt døde på Biri i 1780, ble alderen hans oppgitt til 38 år. Han bør altså være født ca 1743..

Mvh

Anne

Da var det så vanskelig som jeg trodde. Tusen takk for fine innspill begge to. God sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider