Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

Jeg ser at Søren Andersen døde på gården Sygne i Holmedal, Sogn og Fjordane 31.03.1848. Jeg lurer på om det finnes noe skifte evt. dødsmelding etter ham og i så fall hvem som er nevnt som etterlatte evt med bosted.

Endret av Rune Thorstensen

Det ble holdt registrering 5. mai 1848, og utlodningen er ført på sidene 168b og 181 i skifteprotokollen. 

I skiftet nevnes enken Ales Hansdatter og barna:

Lasse Sørensen,

Ole Sørensen,

Mads Sørensen, 18 år

Anne Sørensdatter, død, etterlatt seg fire barn: Andfind Axelsen Søgnen, 12, Søren A., 8 1/2, Simon A., 5 1/2 og Jeremias S., 3 1/2 år.

Hanna Sørensdatter, g.m. Ole Berentsen Høglie

Jeg har et problem i tilknytning til dette. Oline Sørensdtr. Sygne ble i følge Fylkesarkivet Sogn og Fjordane født 26.12.1834 med far Søren Andersen Sygne og mor Petronelle Olsdtr. Jeg finner imidlertid ikke dåpen i kirkebøkene (kanskje fordi jeg ser på feilt sted) men det dreier seg om Sygne i Indre Holmedal.

Jeg kan derfor ikke få fastslått om hun var født utenom ekteskap. Hun er jo ikke nevnt i skifteprotokollen.

Problemet er løst. Som så mange ganger før er det flere personer med samme navn ute å går på gården Sygne. I dette tilfellet var foreldrene Særen Anderson Dysjeland f.1813 på Dysjeland og død 1869 på Alværen om more , Petronelle Olsdtr. var født 1813 på Sygne som datter av Ole Pederson Sygne og Gjertrud Corneliusdtr. Leirvik

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.