Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Stor barnedødlighet mellom 1885 og 1890

Recommended Posts

Hei.

Jeg leter etter min ane Hans Evensens dødsdato, se dette emne:

http://forum.arkivverket.no/topic/196291-hans-evensens-død-familien-i-ft-1875-og-hustru-i-ft-1885-og-1900/?hl=%2Bhans+%2Bevensen

I den forbindelse dukket dette spørsmålet opp. I skannet skiftemateriale er det side opp og side ned med døde barn, og stor dødelighet blant ungdom også. Er det noen som vet hva denne store dødeligheten skyldtes?

Vennlig hilsen Mette

Ps. Jeg fant ikke Hans Evensens dødsfall nå heller.

Eit (kontroll-)spørsmål her...:  Du refererer til skiftematerialet - men barn og unge har vanlegvis ikkje andre arvingar enn foreldra, og då er det ikkje krav om offentleg skifte.

Kan det vere noko med registreringa som er endra i denne tida? Altså at ein har byrja å registrere alle dødsfall i desse protokollane.

OM du ser etter i kyrkjebøkene for det same området, vil det stå dødsårsak - og då vil du også sjå om det er ein epidemisk sjukdom som gjer det.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.