Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Bakklandet Trondheim - FT1801 Rode/husnr kontra FT1815 og huseiernummer?

Recommended Posts

Har lett og lett etter mer informasjon om Jacob E. Dreyer i Bakklandet rode 1 hus 35.

FT1801 viser Jacob Eliassen Dreyer m/familie i rode 1 hus 35 på Bakklandet -

(ref. http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058434009062).

Jacob døde i 1814, men enke m/familie ble etter sigende boende i huset noen år til.

Så forsøker jeg FT1815 i håp om å finne dem igjen. Uheldigvis tar FT1815-tellingen utgangspunkt i RODE og HUSEIER (!), Men etter å ha lett meg gjennom en del sider, finner jeg enken oppført som huseier nr. 70 (ref. http://arkivverket.no/URN:db_read/ft/51234/330/?size=gigant&mode=0  ).

Hmmm. Da står jeg tilbake som et stort ?-tegn og to alternativer:

a. Flyttet enken fra hus 35 til hus 70 under bobehandlingen?

b. eller er det ikke samsvar mellom rode 1 sine husnummer og huseiernummer i FT1815? Finnes det i så fall en konverteringstabell?

Takknemlig for svar, da dette gir ringvirkninger videre i prosjektet jeg holder på med.

Med vennlig hilsen

Tore

• 3 måneder senere...

Hei

Beklager at det har tatt så lang tid å svare.

Jeg har snakket med en pensjonert arkivar her på huset, og hun sier at det ikke finnes noen konverteringstabell for tellingene i 1801 og 1815. Hun sier også at det er vanskelig å si om det er samme hus eller ikke.

Det eneste hun kunne foreslå, var å lete i branntakstene, men det har vi ikke kapasitet til å gjøre, så du er velkommen til å undersøke selv.

Vennlig hilsen

Jostein Molde

Praktikant

Statsarkivet i Trondheim

Hei Jostein.

Ingen grunn til å beklage, hyggelig svar å få.  :) Takk for det!

Blir vel til at jeg tar meg en bytur utpå nyåret, for å se om branntakstene kan fortelle noe.

Ha en fortsatt trivelig dag.

mvh Tore

• 11 måneder senere...

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.