Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Joh: Fried: Hauenskiöld - tyding av fødested

Recommended Posts

Johan Friedrich Hofvenschiöld/Hauenskiöld (diverse skrivemåter) er min ane, han er født ca. 1728. Han levde sitt liv i Sverige, første gang han påtreffes er i Stockholm i 1749, da giftet han seg med Anna Stina Berg en drøy måned før deres førstefødte kom til i juni 1749 (Svea livgardes södra bataljons församling).

Jeg vet ikke om han er født i Sverige (det finnes en Hofvenschiöld slekt der fra i alle fall midten av 1600-tallet), eller om han er født i Tyskland.

Bildene her er fra Generalmajor Gabriel Spens regemente. Denne ble opprettet i 1749 og holdt til i Stralsund.

Kan noen tyde fødestedet? Nr. 119, rett under "Februar 1750". Det er altså et stedsnavn mest trolig i Sverige eller Tyskland.

Vedlegg: forskjellige oppløsninger av bildet, kilde: Svenske Riksarkivet, Bergsregementet till fot (yngre) Generalmajor Gabriel Spens regemente Major Pechlins kompani 1750. bilde 105.

post-1831-0-69616700-1438592870_thumb.jpg

post-1831-0-24712600-1438592834_thumb.jpg

post-1831-0-34871900-1438592854_thumb.jpg

Jeg leser alt fra Krøddern til Kväddern...

Da ser du nok feil sted, yrket er Skräddare. Det er stedsnavnet rett under "Februar 1750" jeg mener :)

Rett før tallet 22 (som er alder).

Endret av Inger Karin Haarbye

Da ser du nok feil sted, yrket er Skräddare. Det er stedsnavnet rett under "Februar 1750" jeg mener :)

Rett før tallet 22 (som er alder).

Uff, jeg bør begynne å lese innleggene jeg svarer på, før jeg svarer på dem :)

Jeg leser iallefall "Lindebladt".

Jeg leser det også som Lindestadt, Else, forslaget om Lindstedt i Sachsen høres ikke så dumt ut... Jeg fant også en plass som heter Lindstädter Graben også, men den må være svært liten - og kanskje mindre sannsynlig.

Denne mannen har jeg/vi lett etter i årevis, og vi har jo ikke funnet ham i Sverige før 1749, da gifter han seg i Stockholm (Jacob og Johannes). Han omtales da som Skräddare gesäll. Ved dåpen til de første to barna, hhv. 1749 og 1753 er han Soldat hhv. Corp. i Gabriel Spences regemente. Jeg får vel inntrykk av at de fleste der har tysk/utenlandsk opprinnelse, men jeg er nok litt forvirret.

I 1755 er han å finne på Skeppsholmen, senere flytter han til Vänersnäs.

Hvis han er født i Tyskland, så er det sannsynlig at også kona er det: Anna Stina Berg.

Endret av Inger Karin Haarbye

Det står "Capitulations åhr" og ikke "uhr" (svensk hadde å allerede på 1700-tallet).

En kapitulasjon er avtalen vervede soldater inngikk ved vervingen på et visst antall års tjenestetid, mot en engangssum - håndpneger - og fast lønn. Se ODS: http://ordnet.dk/ods/ordbog?aselect=Kapitulation&query=kapitul 

Takk! Det passer i grunnen veldig godt. Det står hhv. 4 og 12 i de to kolonnene for Johan Fried., så da er avtalen på 4 år, og han hadde allerede avtjent 12 mnd. Det passer godt med at han avsluttet tjenesten i 1753.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.