Gå til innhold
Arkivverket

Sogneprestens arkiv i Moss ca 1827

Johnny Skaug
 Del

Recommended Posts

Jeg viser til mail fra Johanta Akre om feilplassering av innlegg (plassert i Spør Digitalarkivet). Jeg forsøker Spør Statsarkivet i Oslo

"

Jeg er på jakt etter min tippoldefar Andreas Peter Petersen. Han kom til Moss fra Sverige før 1827 da 25 år gammel. Hverken vigselsbok eller dåpsbok inneholder informasjon om hans opprinnelse. Offisiell Innflytningsbok til Moss finnes først fra 1814, men jeg har ikke funnet ham her. Jeg har kunnet følge familien i Moss frem til dødsdato i 1882. Han fikk hele 9 barn. Bl.a annet folketellinger og dødsprotokoll forteller at han er fra Sverige.

Her følger link til vigselskprotokoll fra 1827

Østfold fylke, Moss, Ministerialbok nr. I 5 (1814-1828), Ekteviede 1827, side 428-429.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7519&idx_id=7519&uid=ny&idx_side=-217

Jeg har fått råd om å lete i Sogneprestens arkiv som forutsetningsvis skal/kan inneholde annet enn kirkebøkene

Jeg har forsøkt å gå inn på "Moss Prestearkiv", men klarer ikke å finne ut hvor jeg finner dette materialet  Kan dere hjelpe meg?

mvh Johnny Skaug

"

Eller forstår jeg svaret slik at jeg må reise inn på Sogn for å lete opp dette selv?

Det hadde jo i alle fall vært fint å vite på forhånd om dette informasjonen finnes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder materiale om innflyttede til Moss og omegn, bevart i våre arkiver, er det først og fremst kirkebøker med lister over innflyttede. Dersom du der ikke finner opplysninger du leter etter, er sjansene for å finne noe mer i prestearkivet ganske små. Du kan eventuelt se gjennom materiale i serien Ob: Diverse pakkesaker, 1726-1933. Journaler i dette arkivet er bevart først fra 1894 og fremover, og kopibøker  - fra 1851. Ønsker du å bestille på forhånd, ta gjerne kontakt med oss noen dager før planlagt lesesalsbesøk.

Materiale om reisekontrollen, bevart i arkivet etter Moss politikammer, går kun tilbake til 1845.

Vennlig hilsen

Jolanta Akre, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider