Baard Vidar Pettersen Skrevet November 16, 2015 Del Skrevet November 16, 2015 Hei! Jeg har spurt om denne oppføringen før, men fikk ikke noe svar, så gjør et nytt forsøk med litt bedre oppløsing på fila. Er det noen som kan tyde denne oppføringen for meg? Jeg er rimelig sikker på at barnets navn i venstre kolonne er Ingärd og gården er Åkerud, men bortsett fra det greier jeg ikke tyde så mye. Jeg er selvfølgelig mest interessert i foreldrenes navn. Tror faren heter Anders Amundsson, men morens skjønner jeg ikke. For de som har abonnement i svenske riksarkivet er linken: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0046943?beta=true#?s=0&cv=62&c=0&m=0&z=0.4424%2C0.2805%2C0.6308%2C0.3035 Mvh, Baard Vidar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Atle Brandsar - privat Skrevet November 16, 2015 Del Skrevet November 16, 2015 Denne var litt lei, men under har du eit utkast inntil vidare. Det hadde vore noko lettare om me hadde hatt meir av sida/sidene å jamføre med (store bokstavar, føremåtar, etc.), så du får ta det som det er: Ingärd Anders Åcherud | Den 12 Desember fødes och den 14dedøptes Anders Amundson och HustruSara Siras[?] doter barn vid ____ vitnen Hans Asmundsonoch Hustru Radni[?] Olofdoter i Åcheruddøpt af Anders Svanns[?] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Baard Vidar Pettersen Skrevet November 17, 2015 Forfatter Del Skrevet November 17, 2015 Hei og tusen takk Atle! Jeg tror du har truffet det meste riktig! :) Det skal nok stå "Siver doter" eller "Sivar". Får det ikke helt til å stemme med bokstavene, men jeg fant til slutt denne oppføringen i Husförhörslängden: Det er et hull i Husförhörslängden fra 1784-1812, men disse bor på samme gård som Ingjerd i 1812. Har også funnet Saras dåp og der heter faren Siver Siversson. Det er en utfordring med svenske kirkebøker, siden de ikke er tilgjengelige for alle. Om det blir en neste gang skal jeg prøve å lime inn mer av boka. Igjen tusen takk for hjelpen! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå