Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

Hej! År 1801 finns Grenader Jon Pedersen 31 år inkvarterad hos Simen Joensen på 3. rode, gate Foed Weiten, hus 1 i Trondheim. Han är ogift. Ytterligare tre grenaderer er inkvartert på samme adress.

Grenader Jon Pedersen gift i Domkirken 1803 25/1 med Marta Nilsdatter och de får sedan två söner båda döpta i Domkirken; Nils Nicolai född 1804 2/12 och Peter Andreas född 1807 9/4. Jag har sedan inga spår efter vad som hände Jon och Marta men sönerna är sedan konfirmerade i Leksvik 1818 resp 1822 och jag vet vad som sedan hände dem. Marta var från Leksvik och född där 1780 14/5.

Mitt problem är att jag inte har en aning om Jon Pedersens bakgrund.

Går det att få fram några uppgifter om soldater/grenaderer via soldatrullor eller finns det andra framkomliga vägar att få veta mer??

Hälsningar,

Björn Kempe

• 1 år senere...

Jag har nu troligen hittat Jon Pedersen i rullorna. Det gäller 1. Trondheimske nasjonale infanterireg. och Beitstadske komp. (Komp Klein) for 1789 där han finns på sid 30 i rullan och här kan det finnas en hint om härkomst då han namnges som "Grenader Jon Pedersen Landsem 22 år" och skulle då vara född c:a 1767. Det framgår även att han enrollerades 1787 10/6. Om man ska gå på namnet Landsem finner jag detta som gårdsnamn i Verran, Snåsa och Leksvik. Om det finns någon därute som har tips kring detta blir jag tacksam!

Björn Kempe

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.