Gå til innhold
Arkivverket

Ancestry varsler at de vil slutte å tilby Family Tree Maker fra 1. Januar 2016

Morten Aasberg
 Del

Recommended Posts

Utrolig interessant - og dette legger jo ballen død i forhold til hvorvidt det norske markedet har muskler nok til å påvirke. Det er ikke lenger snakk om noe norsk marked - og det har det egentlig ikke vært siden noen krysset havene for første gang. Selv har jeg slekt i USA, Sverige, Danmark, England, Finland, Canada og Estland, og jeg har venner som bor her i lille Norge som bokstavelig talt kommer fra alle verdenshjørner. Bare tenk på hvor mange som om noen år kunne være interessert i å finne slekta si i Syria...

Sånn jeg ser det, kan vi kanskje se tre faktorer som kan være interessante her:

1. Behovet for plattformuavhengig genealogi vi tvinge frem løsninger som snakker sammen uavhengig av leverandør.

2. Kombinasjonen lokale og sentrale verktøy vil komme til å leve i lang tid fremover

3. Slektsforskere er en global gruppe med interesser som i større og større grad går over alle former for geografiske grenser. Vi er representanter for ett marked.

Som du sier: Den som lever for se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøkte for øvrig å laste ned Family Tree Builder fra My Heritage, med referanse til at jeg vurderer å bytte fra FTM. Det tok ikke mer enn ca ett nanosekund før jeg hadde en medarbeider fra My Heritage på tråden som kunne informere om at dette slett ikke er så gratis som de gir inntrykk av. Riktignok tilbyr de meg muligheten til å legge inn så store trær jeg ønsker, men om jeg ønsker å kunne importere smart matcher og dokumenter direkte, så koster det straks 250 daler pluss moms i året. Moral: There is no such thing as a free lunch.

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#28 Her blander du korta litt synes jeg. Family Tree Builder kan brukes helt 100% gratis, uten begrensinger på antall personer osv.

Det er først om du vil publisere slektsteet på nett, eller benytte deg av ekstra "dill-dall" via nett at du møter begrensninger.

Jeg tror forresten du har registrert deg hos MyHeritage. Om du bare hadde lastet ned programmet Family Tree Builder (som kan gjøres uten registrering), så ville det vært nær sagt umulig for dem å vite at det var du som hadde tatt i bruk programmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett - selvfølgelig - og det er jo supert - på den annen side så er det jo det med å dele ens egne data med andre. For min egen del er det mye av gleden med denne hobbyen. Jeg har funnet mye som andre har delt, og jeg vet at andre har funnet interessant informasjon i slektsdata som jeg har delt. Og - det er vel det beste av alt - ved å gjøre treet mitt tilgjengelig på nett har jeg fått kontakt med mange slektninger som jeg overhodet ikke visste eksisterte. Jeg vokste opp i en liten familie - og via slektsforskningen og deling on-line - har jeg plutselig fått en stor familie. Slektsforskning er rett og slett bedre enn Tore på Sporet :-)

Så for meg er det ikke spesielt interessant å sitte i min egen lille hule å ruge over en haug av døde forfedre. For meg er det delingen som gjør en hobby som går ut på å grave frem døde slektninger til noe - og noen - som er høyst levende. Hurra!

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Dag Arne

Fulgte lenken til DIStreff. Det er mulig det begynner å bli sent for meg, men sant å si forsto jeg ingenting av det som sto der. Kan du kort forklare meg hva dette er?

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Morten.

Her kan du lese mer om DIStreff:

http://www.disnorge.no/cms/faqoss-ofte-stilte-sporsmal-om-distreff

Der kan du finne andre medlemmer i DIS som har informasjon om aner du selv søker på.

Men det er nok ikke helt det du etterspør ovenfor, bare et stykke på veien...

Endret av Dag Arne Danielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett - selvfølgelig - og det er jo supert - på den annen side så er det jo det med å dele ens egne data med andre. For min egen del er det mye av gleden med denne hobbyen. Jeg har funnet mye som andre har delt, og jeg vet at andre har funnet interessant informasjon i slektsdata som jeg har delt. Og - det er vel det beste av alt - ved å gjøre treet mitt tilgjengelig på nett har jeg fått kontakt med mange slektninger som jeg overhodet ikke visste eksisterte. Jeg vokste opp i en liten familie - og via slektsforskningen og deling on-line - har jeg plutselig fått en stor familie. Slektsforskning er rett og slett bedre enn Tore på Sporet :-)

Så for meg er det ikke spesielt interessant å sitte i min egen lille hule å ruge over en haug av døde forfedre. For meg er det delingen som gjør en hobby som går ut på å grave frem døde slektninger til noe - og noen - som er høyst levende. Hurra!

Morten

Det er nettopp dette med delingen som store kommersielle selskaper har skjønt de kan tjene penger på. De tar seg betalt først for å la deg få legge mange års egen slektsgranskning på serveren deres, deretter tar de årlig betalt for at du og andre skal få lov å være med på å dele de dataene med hverandre. Dette er modellen som har vist seg å være mest inntektsbringende når det gjelder skybasert slektsgranskning. 

Dette er også sannsynligvis grunnen til at Ancestry ikke vil bruke mye penger på å holde sin programvare FTM i drift. De ønsker å melke markedet på samme måte som Geni og MyHeritage ved at folk må melde seg inn og bruke deres tjenester online ved å betale årlige avgifter for dette.

Så kan en like det eller ikke, enten ta gledene ved deling og samarbeid eller ergre seg over alt "tullet" som andre har lagt inn og som sprer seg rundt i de skybaserte systemene. Det er jo ikke alle som er like nøye med slektsrekkene de legger inn slike steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammenhengene her er vel kanskje noe mer komplekse. For min egen del synes jeg det er verdt å betale for det selskaper av Ancestrys og My Heritages støpning tilbyr, av flere årsaker. Den ene er delingen og samarbeidsmulighetene som ligger i dette. Den andre er tilgangen til kildematerialet disse aktørene tilbyr. Til sammenligning har vi jo aktører som Arkiv Digital som tilbyr en virksomhet som kun er basert på å ta seg betalt for å tilby tilgang til digitalisert kildemateriale. Rent og ryddig på den ene siden, men relativt kostbart på den andre siden. De svenske arkivene tar seg også noe betalt for sine tjenester - og det er fordeler og ulemper ved det også. På den ene siden svir det litt på pungen å få hjelp derfra. På den andre siden yter de mer hjelp enn våre egne arkiver kan tilby innenfor sine rammer. Har selv et par eksempler på at de norske arkivene ikke har kunnet hjelpe meg fordi det jeg har spurt om er såpass komplekst og tidkrevende at de ikke hadde anledning til å bidra. I det ene tilfellet endte jeg med å velge og ta turen til Tromsø selv, i det andre tilfellet teller jeg nå på knappene om jeg skal ta turen inn til Riksarkivet for å se om jeg finner det jeg leter etter - og slike reiser svir også på pungen. Som så ofte ellers i livet blir spørsmålet da om man skal velge mellom pest eller kolera.

I avdelingen for spredningen av ikke verifiserte slektsdata, har jeg også noen svin på skogen. Da jeg startet opp med slektsgransking for ikke så alt for mange år siden, var jeg bestemt på at ikke et eneste navn som ikke var verifisert med kilder skulle komme over dørstokken til mitt slektstre, men så dukker dilemmaene opp i form av rikelig tilgang til 'smart matcher'. Hva gjør jeg nå? Her kommer det tips inn som jeg gjerne ønsker å arbeide med og finne, slik at de senere lar seg verifisere, og dermed lar seg kvalifisere til en plass i mitt 'gode og godt dokumenterte selskap'. Men hvor gjør jeg av dem i mellomtiden. Jo jeg legger dem inn i slektsprogrammet mitt, og setter dem på vent - for det er faktisk den eneste fornuftige muligheten jeg har. Og slik går dagene - og tilgangen til ledetråder er større en min kapasitet til å følge dem opp. Og så baller det på seg. Og i mellomtiden tygger deletjenesten jevnt og trutt, og legger slektsdataene mine ut til almen beskuelse i skyen. Dermed er jeg også blitt smittebærer og sprer videre alt 'tullet' som 'andre' har lagt inn - for det er jo ikke 'alle som er like nøye med slektsrekkene de legger inn slike steder'. Sic.

Et spørsmål jeg stiller meg i denne avdelingen er hvem det er som er best skikket til å bidra til orden i rekkene. Som menig soldat, er det mitt ansvar å møte til oppstilling med blankpussede sko og nypressede uniformsbukser. Mens det er befalet som har ansvaret for at det soldatene marsjerer i takt. Med andre ord. Det er mitt ansvar å sørge for at mine egne slektsdata er verifisert med kilder - noe jeg med referanse til det ovenstående finner utfordrende - slik slektsprogrammer og skytjenester er organisert i dag. Mens det er de kommersielle aktørene - og - våre egne interesseorganisasjoner som må arbeide med at rammebetingelsene legges til rette for at de råtne dataene blir lettere å oppdage og lettere å rette opp.

Vi har flere utfordringer i vår egen andedam enn at FTM legger inn årene.

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Problemet er at de fleste utviklerne ikke KAN slektsforskning, og heller ikke eierne av selskapene som er tilbydere av produktene

Se på SmartSlekt. De satte 6 programmerere i arbeid i Polen!!. Ingen kunne norsk og ingen kunne noe om forskning

De som eide SmartSlekt kunne heller ingenting om slektsforskning (dette har jeg skriftlig fra en medeier og styremedlem)

Hva var planen for eierne? Jo selvfølgelig å tjene penger. Nå gikk jo dette konkurs til slutt.

Er det annerledes i utenlandske tilbydere? Jeg tror ikke det. Det er mangel på kompetanse, men god tilgang på kapital. Og det er vel i korte trekk hva som er situasjonen.

Om DIS eller NSF slamrer litt i dørene vil etter min mening ikke ha noen særlig effekt.

Vi er for små i det store markedet

Ved en tilfeldighet under søk om Smartslekt, dukket denne tråden opp. Jeg var den som opprinnelig startet Geneafiles, som etter jeg ble sparket ut av investorene ble døpt om til Smartslekt.

Jeg kanskje ikke er verdens beste innen slektsforskning, men etter 8 år som "forsker" og 1 ekstrem amatørtabbe i mitt første slektsforskerår uten å sjekke kilder gjorde at jeg måtte slette 13.000 personer fra mitt tre i et senere punkt. Jeg ble etter det ekstremt kildeorientert og det var årsaken til at jeg ønsket å lage noe annet enn Myheritage som jeg brukte fra dag 1.

Årsaken at polske programmerere ble brukt (faktisk 8), var at vi kjente de fra før. Og at timesatsene for programmerere er som kjent lavere i Polen enn i Norge. Jeg var i Polen annenhver mandag for å følge med på at folkene gjorde som de skulle.

Investorene skulle spare penger, og jeg var største "forbruk". Jeg ble derfor kastet fra mitt eget prosjekt, og investorene som var totalt uten erfaringen med å lage et slektstre tok over føringen.

Dere har resultatet av det.

Når jeg så ble kastet ut, startet jeg å lære meg php og mysql og har i ettertid laget en versjon jeg kaller GeneaSky http://www.geneasky.net

Alle tanker jeg ønsket i Geneafiles(Smartslekt) har jeg lagt inn der.

Men i ettertid har jeg lært at det å bruke et program er _langt_ fra det samme som å lage et, så det har vært et par store fallgruver. Men jeg bruker mitt eget program som mitt hovedprogram i dag.

Jeg gjør alt selv, har 0,- i kostnader og har tenkt å selge programmet for 19,- i mnd som stort sett er 'gratis' når jeg er ferdig. Og prøvetid i 2 mnd.

Og som det blir etterspurt i denne tråden; brukere blir hørt av utviklerne (utvikleren).

Jørgen M. Steen sier:

Gjør det enkelt er mitt råd.

Rødt flagg når relasjon eller fakta ikke har en beskrivelse eller kilde.

Gult flagg når relasjon eller fakta inneholder bare beskrivelse

Grønt flagg når en relasjon eller et fakta har både beskrivelse og kilde.

12247203_1520194474959401_66481953784037

På et eksempelbilde i GeneaSky kan man se at denne personen har kilde i kirkebok for fødsel, og død. Direkte link som åpnes i ny fane ved å klikke på stjernen. (Ja, 2000 er før 2015, jeg har ikke kommet til datoverifiseringer i programmet enda)

Innringet i rødt ser jeg at det finnes bilde for gravminne i svart. De tre neste er kilder til folketellingene 1865, 1900 og 1910. Den grønne lengst til høyre viser at personen har kilde til kirkebok på konfirmasjon.

Når man åpner sitt tre ønsker man at alle skal ha alle fargene/rutene skal være dekket om personen er i datoområdet. Folketelling 1801 er også med om man har lagt inn kilde til URL for dette.

Dessuten er min filosofi; Ikke del feilaktig info, del kilder. Jeg har et par testbrukere som har avtalt at den ene leter kirkebøker etter fødsler, den andre konfirmasjon og dødsfallskilder.

Dersom dere ønsker et norskt program, med mulighet for å innvirke på beslutning hos meg som utvikler, har dere derfor mulighet for dette.

Jeg finnes på Facebook på GeneaSky.

Programmet er helt gratis og kan brukes helt som man ønsker inntil videre. Og alle tilbakemeldinger mottas med takk. Og helst de negative. For da er det rom for forbedring.

Dag Antonsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Det største problemet i dag er ikke hvilket system man bruker, bare man holder seg bort fra GENI, for det dette systemet gjør er rett å slett LATTERLIG. 

Går du inn finner du slektskap både til GUD (God almighty ) forøvrig min 107-tip-tip tip oldefar, og all mulig olsener og hansener etc. etc. uten den minste kildehenvisning, men programet måtte finne ut om jeg var i slekt med ALMIGHTY en lang lang tid.(Vet at jeg er viking, så kanskje jeg er i slekt med ODIN istedet)

Men det rare er jo at jesus ikke kom opp som slekt. Og værre og værre blir systemet, etter vært som DRITTEN blir spredd.

Nå sletter jeg av alle henvendelser fra GENI.

Gunnar A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det rare er jo at jesus ikke kom opp som slekt.

Var ikke klar over at Jesus hadde barn jeg, står ingenting om det i "boka". Ny forskning viser at...osv..?

Var heller ikke klar over at systemet til Geni la til all denne informasjonen. Jeg har trodd det var enkelte brukere som stod bak "hærverket".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg ikke legger mine data i disse familietre-programmene, hender det at jeg ser på andres trær, og det slår meg at svært lite av dataene er kildebelagt, og mye av dataene er åpenbart feilaktige. Hvis operatørene av programmene krevde at dataene inneholdt kildehenvisninger ville det kunnet forbedre kvaliteten betraktelig. Eksempelvis kunne operatøren gjøre trær som mangler kildehenvisninger tilgjengelige kun for innsenderen av dataene. En måte å kreve kildehenvisning på kunne være et obligatorisk datafelt som alltid måtte fylles ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kurt.

Godt forslag.

Gunnar A.

PS! til Jørgen, men han er jo GUDS sønn.

Hei Kurt.

Godt forslag.

Gunnar A.

PS! til Jørgen, men han er jo GUDS sønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...