Gå til innhold
Arkivverket

Er digitalarkivet ttregt eller nede i dag?


Leif Baardseth
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Det er altså serveren for de gamle (eller nåværende) visningsprogrammene som er midlertidig nede for telling. De nye visningsprogrammene, som til dels er under utvikling og ikke er endelig lansert ennå, ligger på en annen server, og er derfor tilgjengelige. De nye visningsprogrammene omfatter skanna kirkebøker, skanna tinglysingsmateriale og skanna folketellinger. Skanna skiftemateriale og skanna rettergangsmateriale finnes bare på de gamle serverne, og er derfor dessverre ikke tilgjengelig nå.

 

Mange skriver her om problemer med å finne fram. Ut fra det som nevnes av prestegjeld og sokn, ser jeg at det primært gjelder de delene av landet der vi ikke er ferdig med å omarbeide metadataene ennå. I mange tilfeller er det derfor for tidlig å dømme de nye visningsprogrammene.

 

De nye visningsprogrammene er nødvendige for at vi skal kunne utvikle tjenestene våre videre. De inneholder en del nye funksjoner og søkemuligheter som brukerne har etterspurt lenge, og når metadataene er ferdig omarbeidet, vil man se at det er enklere å finne alle kirkebøker for et bestemt sokn eller alle pantebøker for en bestemt kommune osv. enn i de gamle visningsprogrammene.

 

Vi fjerner ikke de gamle visningsprogrammene før vi mener at de nye er gode nok mht. funksjonalitet og metadata. Og det skal selvsagt utarbeides veiledninger.

 

Det som er positivt med serverproblemet, om jeg får lov til å si det(!), er at mange som ikke tidligere har forsøkt seg på de nye visningsprogrammene, prøver dem. Da vil ikke den endelige overgangen til nye visningsprogrammer komme som julekvelden på kjerringa, og i mellomtida får vi flere tilbakemeldinger fra brukerne.

 

Jeg ønsker alle et godt nytt år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo bare tåpelig.

Jeg finner ikke noen ting lenger...

Skulle finne noe fra Vestre Toten, men får jo ingen treff i det nye systemet!

 

Her treffer du et punkt der metadataene ikke er ferdig omarbeidet, så det er ikke så rart. Jeg kan berolige deg med at dette vil bli bra til slutt. I mellomtida er det mulig å søke på Vestre Toten i fritekstfeltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gamle visningsprogrammet er midlertidig nede for telling. Når kommer det opp igjen?

Skulle gjerne vært innom adressebøker for Oslo?

 

Mvh Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Nytt fra Digitalarkivet

30. desember 2015:   Vi har mye vær i bergen i dag, og strømmen gikk. Dette førte til at en server med skannet materiale,  bl. a. kirkebøkene, stoppet. Den er i gang igjen, men det kjører en test der som må gjøre seg ferdig før det skannete materiale er tilgjengelig igjen. I mellomtiden, prøv beta-løsningen. Vi tror det skannet materiale skal være tilgjengelig i løpet av ettermiddagen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 Jeg har vært innom emnet "Ny programvare for skanna kirkebøker - OPPDATERT 6/12-2015.

Der står det at det nå skal være mulig å dele sidene (tilsvarende PDF2). Hvis jeg har forstått riktig da!?

Er det noen som kan gi meg en forklaring på hvordan jeg gjør det? (Og bare for å si det med en gang - her må alt inn med teskjeer!)

 

Og Kristian: Jeg skal vente med å dømme det nye systemet til det er ferdig. Gjorde som du skrev, og fant Vestre Toten.

 

Mvh, Irene

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært heldig å funnet det jeg trengte nå i det nye systemet. Det kan nok være surt for mange at det meste i dataverdenen har kort levetid. Jeg har ofte irritert meg over at jeg må lære å gjøre noe på en ny måte. Men i dette tilfelle er jeg optimistisk. Jeg synes jeg har tatt meg fort inn i det og synes det ser greit ut. Jeg har vært bekymret for at lenkene til kildene i slektsprogrammet mitt måtte skrives inn på nytt, men slik jeg nå har forstått det, vil de bli omdirigert til dette nye.

Endret av Arne-Sten Christiansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årstad i Bergen er ikke et prestegjeld? Får bare opp Svarstad i stedet. (nytt system)

Desverre er ikke Bergens prestegjeld sortert ennå.

Men velger du Bergen som fylke og trykker SØK vil det komme opp 13 sider med kirkebøker fra Bergen/Hordaland. 

(se nederst på siden)

Desverre må du bla  til du finner den riktige kirkeboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei,

 Jeg har vært innom emnet "Ny programvare for skanna kirkebøker - OPPDATERT 6/12-2015.

Der står det at det nå skal være mulig å dele sidene (tilsvarende PDF2). Hvis jeg har forstått riktig da!?

Er det noen som kan gi meg en forklaring på hvordan jeg gjør det? (Og bare for å si det med en gang - her må alt inn med teskjeer!)

 

Og Kristian: Jeg skal vente med å dømme det nye systemet til det er ferdig. Gjorde som du skrev, og fant Vestre Toten.

 

Mvh, Irene

 

 

 

PDF-funksjonen er personlig, dvs. at du må logge deg inn (øverst til høyre) med samme brukernavn/passord som du bruker her i forumet. PDF-funksjonen i det nye systemet vil sikkert oppleves litt komplisert i de tilfellene der man vil lage seg ei PDF-fil av ett og ett bilde, men den har som fordel at man kan lage ei PDF-fil sammensatt av inntil 100 fritt valgte bilder (gjerne fra ulike kilder). Du kan for eksempel lage ei PDF-fil med alle kilder til en persons liv.

 

Årstad i Bergen er ikke et prestegjeld? Får bare opp Svarstad i stedet. (nytt system)

 

Her er ikke metadataene ferdige. En foreløpig nødløsning er fritekstfeltet.

 

***

 

Kjære brukere! Jeg ferierer og har dessverre ikke anledning til å drive veiledning utover ettermiddagen og kvelden. Etter det jeg hører, er nå serveren som styrer de gamle visningsprogrammene i ferd med å starte opp (disksjekkene tar erfaringsmessig noen timer). Godt nytt år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter litt fikling fungerer det nye systemet helt knirkefritt for meg for kirkebøker (Borre i Vestfold)  

Endret av Jon Erik Berg-Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Etter litt fikling fungerer det nye systemet helt knirkefritt for meg for kirkebøker (Borre i Vestfold"

 

Det rette ordet er fikling. Det er utrolig at det går an å lage så lite brukervennlig system.

Man kan gjerne si at det ikke er "ferdig", men når nå det "gamle" er nede håper jeg at flere får se hvor tungvindt det nye systemet er å jobbe med:

 

klikk, klikk, klikk for å få frem det an leter etter og da tenker jeg ikke på i den enkelte bok, men at omliggende. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tungvindt? Ja, det er kommet en ny tidstyv. Men i Staten gjør etatsjefer eller hva de nå kalles, stort sett som de vil. Jeg vet ikke hva det er? Men Politi, forsvar, helse (og arkivsystemet) etc er fullt av rariteter. Slik kan ikke et privat firma rote. I beste velvilje kan det gå galt og med denne betaversjonen av kirkbøker blir det mye klikking. Fryktelig mye klikking. Som eksempel, når du velger en skriftstørrelse for å kunne lese teksten, så gjelder det valget for en side. På neste side må du velge størrelse på nytt. Slik krever mye tid. På verktøylinjene ligger det "ikon" som du skal bruke i navigeringen og som hjelper deg å navigere, men det er ikke lett å gjette at ved å klikke på dette, navigerer du raskere. Jeg tenkte jeg skulle hoppe på det fremtidige systemet med en gang, men det ble som sagt fryktelig mye klikking! Vi lever best med den gamle versjonen av kirkebøker enn så lenge.

Endret av Leif Baardseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det nye systemet kan bli riktig så bra :-)

Foreløpig er det jo ikke helt ferdig, så det blir nok mer problemfritt etterhvert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fint at mye er søkbart og at det gjøres så lettvint som mulig, men akkurat nå er jeg mest interessert i å få kommet meg inn på scannede tingbøker, skifter og kirkebøker på 1700-tallet på noen steder

Helgeland. Når vil det bli i orden igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg pleier å vere skeptisk til alt nytt, men etter rask testing av ei kyrkjebok frå Fjaler må eg innrømme at dette ikkje ser så verst ut likevel. Helst ville eg ha hatt alt slik som det er no, men ein må nok finne seg i at slik blir det uansett ikkje. Etter det eg har forstått vil det nye systemet gjere det langt enklare for Arkivverket å leggje ut nye kyrkjebøker eller rette opp i feil i det som tidlegare er lagt ut. Sidan Arkivverket har knappe midlar må denne delen av skattepengane brukast på ein mest mogeleg effektiv måte. Dersom utlegginga av skanna materiale vert meir effektiv kan ein kanskje håpe på fleire kjelder.

 

Når eg går inn på kyrkjebøkene og vel Sogn og Fjordane får eg opp ei lang usortert liste over mange sider. Her saknar eg mogelegheita for å få opp ei lang kronologisk liste sortert alfabetisk etter prestegjeld og sokn, og som kan scrollast opp og ned og søkjast i, slik det er i gammal løysing. Dersom ein er kjend i eit område kan ein søkje på kommune eller sokn, men dersom ein ikkje er så godt kjend føretrekkjer eg å få opp den komplette lista over kva som er tilgjengeleg innanfor fylket. Eg håpar difor at det blir innført ei sortering slik som i gammal løysing, og at ein sjølv kan hake av om ein ynskjer f. eks. 20, 50, 100, 1000 treff eller heile lista, slik at ein slepp å måtte skumlese og bla seg gjennom ørten sider.

 

Det at ein no ser direkte av kyrkjeboklista kva for "listetypar" alle kyrkjebøkene inneheld gjer at ein kan gå direkte til den rette kyrkjebøker utan ein masse klikk på "feil" kyrkjebøker for å sjå kva dei inneheld. Dette er ei klar forbetring.

 

Vidare lurte eg på korleis ein finn fram når ein fyrst har funne rett kyrkjebok. Etter å ha lese Innlegg #11 fann eg ut at "innhold" tilsvarar indekssida over alt innhaldet i kyrkjeboka, tilsvarande det som ein fekk fram når ein klikka på ei kyrkjebok i gammal løysing. I ny løysing kan ein gå direkte frå ei vilkårleg side i kyrkjeboka og til indekssida, noko som reduserer bruken av tilbake-knappen i nettlesaren. Dette er også ei forbetring.

 

Storleiken på sidehovudet irriterte meg litt, og det burde vere mogeleg å slå dette av og på. Evt. kan ein unngå problemet ved å bruke fullskjermvisning. Ein kan evt. bruke Ctrl+/- til å forminske sidehovudet, medan Ctrl 0 berre virkar på sjølve biletet. (Dette er eigentleg litt merkeleg, men kanskje like greit)

 

Elles saknar eg ei enkel mogelegheit til å kopiere referanse og lenke i eitt steg, slik som det var i den gamle løysinga. Ei lenke åleine seier ikkje så mykje, og om nokon legg ut ei lenke frå ei kyrkjebok (f. eks. på Geni) er det greit å kunne lese at det dreiar seg om f. eks. Fjaler Mini 1835-1884, døypte 1850, side xxx, utan å måtte opne sjølve lenka. Det har også vist seg at ingen lenker vert permanente når det går lang nok tid, og difor er sjølve referansen det einaste som alltid vil vere der, og difor det viktigaste av alt.

 

Dersom det elementære fungerer tilfredsstillande (som det langt på veg gjer) kan ein som brukar evt. "leike" seg med meir avanserte funksjonar på eit seinare tidspunkt.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver denne nye for første gang. Når jeg feks. skal ha døde år 1833 i Vang

er det da meningen at man selv skal bla helt fra kirkeboken starter i 1828. Kan man ikke be

om det året det gjelder???

Mulig jeg gjør feil her- som sagt første gang- lover ikke bra.

 

Det er en glidebryter en kan dra til høyre, som bringer en raskt framover i kirkeboka. (Se bilde)

.

post-162-0-13166600-1451578035_thumb.jpg

.

Til venstre for sifrene som er sidens ID, kan en trykke på Innhold for å komme tilbake til innholdsfortegnelsen for søket.

 

I innholdsfortegnelsen ser en at det er angitt sidetall for når hvert av årene begynner:

https://media.digitalarkivet.no/kb/contents/1234?counties[0]=07&archives[0]=no-a1450-04000000000886&start_year=&end_year=&text=

.

 

Ellers kan en bla med SHIFT + pil høyre (og tilbake med SHIFT + pil venstre)

 

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammel ordning kunne man bare klikke på aktivert side og man bladde fremover fra der man stor (f,eks. fra det årstallet første side).
I tillegg kunne man enkelt bruke > <  med tillegg av et tall som angav hvor mange sider man ville hoppe fremover eller bakover Dette i tillegg til at det med et enkelt klikke kunne gå til innholdsfortegnelsen eller til ny hovedkilde (innenfor fylket eller totalt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette må du nærmest gjette deg til, så tilbakemeldingen til Arkivverket må være at navigeringsmulighetene må tydeliggjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja.. Det er vel ikke stor forskjell på lenken Innhold i det nye søkesystemet og knappen Innhold i det gamle.

.

Jeg vil anbefale alle å ta i bruk det nye søkeprogrammet for kirkebøker og annet skannet materiale, så en er blitt fortrolig med det den dagen det gamle søkeprogrammet blir borte. Det nye programmet ble lansert i BETA-versjon 5. mars 2015 og det kom noen få tilbakemeldinger i forum for Betatesting  Det var åpenbart at det bare var en håndfull personer som ga disse tilbakemeldingene.

 

Det er NÅ vi brukere har muligheten til å påvirke utformingen av det nye visningsprogrammet. Jeg vil oppfordre alle til å benytte denne muligheten.

 

(Husk at det bare er noen fylker som er ferdige, så det er best å prøve seg fram med Vestfold.)

.

(BETA-versjon betyr at dataprogrammer er på utviklingsstadiet.)

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja.. Det er vel ikke stor forskjell på lenken Innhold i det nye søkesystemet og knappen Innhold i det gamle.

.

Jeg vil anbefale alle å ta i bruk det nye søkeprogrammet for kirkebøker og annet skannet materiale, så en er blitt fortrolig med det den dagen det gamle søkeprogrammet blir borte. Det nye programmet ble lansert i BETA-versjon 5. mars 2015 og det kom noen få tilbakemeldinger i forum for Betatesting  Det var åpenbart at det bare var en håndfull personer som ga disse tilbakemeldingene.

 

Det er NÅ vi brukere har muligheten til å påvirke utformingen av det nye visningsprogrammet. Jeg vil oppfordre alle til å benytte denne muligheten.

 

(Husk at det bare er noen fylker som er ferdige, så det er best å prøve seg fram med Vestfold.)

.

(BETA-versjon betyr at dataprogrammer er på utviklingsstadiet.)

Støttes fullt ut ! :-)

 

Jeg synes den nye versjonen ser ut til å bli mye bedre enn den gamle, på stort sett alle måter. (Tok med "stort sett" for sikkerhets skyld. Kan egenlig ikke se noe jeg savner fra den gamle versjonen)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.