Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

En av mine forfedre var innsatt på Christiania Tukthus to ganger på 1770-tallet.

Bertel Olsen fra Løten ble dømt antagelig i 1774 og 1775 for sin "uordentlige og foraktelige levnet". Spesielt var det visst hans kone og barn det gikk utover. Han ble første gang dømt i august 1774, og han ble igjen dømt til et opphold her i løpet av neste år.

Er det mulig å finne noe dokumentasjon rundt hans opphold på Christiania Tukthus?

Via hjelp på andre sider på arkivverket har jeg opplysninger om en Bertel Olsen Grimerud:

I registret til Chr. Tukthus fangeprotokoll, Rekke II, Fangeprotokoll nr 3 (1775-1809) en
Bertel Olsen, side 175, Domsnr 4329.

Men jeg er usikker på ​dette er rett person.

På forhånd takk.

mvh

Thomas Nilssen​

I den fangeprotokollen du viser til finner vi dette post-1580-0-89802600-1451897268_thumb.jpg. Altså neppe den Bertel du ønsker informasjon om. Det er bevart få domsakter i Kristiania Tukthus arkiv før 1809. Men dommene kan du ellers finne i tingbøker og domsprotokoller fra de instanser som dømte i saken. Mesteparten er tilgjengelig på nett

Vennlig hilsen Odd Halvorsen, Statsarkivet i Oslo

• 1 måned senere...

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.