Gå til innhold
Arkivverket

Tollskriver Jørgen Andersen Richart c1680-1732, hvem var hans far?


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Peder Ibsen Mølmarch hadde kun to barn med Maren Hansdatter Tysch; Christopher og Karen. Dette stadfestes av skiftet etter postmester Christopher Mølmarch i 1754, han døde ugift og barnløs.

 

Vest-Agder fylke, Kristiansand by, Skifteprotokoll 6, 1750-1761

 

Tusen takk, Grete.

 

Du fant det etterspurte skiftet og da slipper vi å lete mere omkring Peder Ibsen Mølmarch.  Mette er kanskje samme slekt, men lenger unna.

 

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren Chatrine Richart født 1739 -datter til Peter.
Gift med Johan Maximillius (Maximilliam) Cother (Kother)
 
De får en sønn i 1767  døpt 23 november 1767 i Holmen kirke i København
Han får navnet Peter Christian og det er jo det faren hennes heter.
Utrolig mange fine vitner av høy byrd. En fra slottet Amalienborg bl.a
Se København-Holmen sogn-1617-1813 Opslag 462
 
Prøver med link
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=17116049#151556,25187007
Venstre side- dobbelklikk og vent en liten stund

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#26

Det er nærliggende å tro at hun er datter av Niels Ibsen Mølmarch, en bror til Peder Ibsen Mølmarch, som jeg dessverre ikke kjenner opphavet til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved hjelp av Wads Sedler fant jeg en i Danmark som bør være av samme slekt: Christian Ibsen Mølmarch.

 

18. aug. 1710 ble det skiftet etter Maren Hansdatter Drøstrup, hennes søsken og deres barn var arvinger. 9. sept. 1726 ble det skiftet etter hennes mann sogneprest til Øster Hæsinge og Hillerslev (Salling i Svendsborg amt) Morten Henrichsen Griff, hans søsken og deres barn var arvinger

Hans andre, nå avdøde, søster Else Henrichsdatter Griff hadde vært gift med Sr Christian Ibsen Mølmarch, fordums borger og handelsmann i Foborg (Fåborg). De etterlot seg to sønner og fire døtre:

  • Morten Christiansen Mølmarch, adjunkt i Hullerslef, avdød. Etterlot seg barna:
    • Hans Christian 7 ½ år
    • Anne Betate 12 år
  • Christian Christiansen Mølmarch, 22 år, «judichus»
  • Anne Christiansdatter Mølmarch, avdød, gift med Sr Niels Matthisen av Foborg. Etterlot seg sønnen:
    • Matthias Nielsen 18 ½ år, «som skal opholde Sig i Jylland»
  • Mette Christiansdatter Mølmarch, avdød, gift med sl. Hr. Jacob Kullerup, fordums sogneprest til Fåborg og Diernæs. Etterlot seg barna:
    • Morten Jacobsen Kullerup 23 år
    • Sara Jacobsdatter Kullerup, gift med Johan Sedlers, på Langeland
    • Arengoth Sophia Kullerup, gift med Peder Clausen, kjøpmann og borger i Errøes Kiøbing
    • Christiana Jacobsdatter Kullerup, 20 år og er hos vergen Sr Eiler Kullerup, prost i Aasum herred og sognprest til Rønninge og Rolsted.
  • Pernille Christiansdatter Mølmarch, gift med Sr Lars Nielsen av Aars.
  • Anne Maria Christiansdatter Mølmarch, gift med Johan Petersen ved Bogense.

 

Ser nå at det er denne familien du har lenket til i #24 - men, kjekt med primærkilder...

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mulig søster (passende alder) av Mette, Petronelle Molmarch får barn i Valle (i Aust-Agder) i 1728 med Ole Dampe https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:N49J-RPN

De fikk mange barn i Valle og her ser vi at Ole Dampe gifter seg senere på 1730-tallet med Ingeborg Munthe Lem, ganske sikkert en etterkommer av biskop i Bergen Ludvig Hansson von Munthes datter Ingeborg som ble gift med prost, sogneprest til Grytten Anders Christophersøn Lem. https://familysearch.org/search/record/results?count=20&query=%2Bgivenname%3Aole~%20%2Bsurname%3Adampe~%20%2Bany_place%3Anorge~%20%2Bany_year%3A1660-1750~

 

 

 

 

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fine fadderne til Peter og Mettes barn er så vidt nevnt ovenfor.

 

Lilliencrone, commandør Fontenay (flere ganger), etatsråd Løvenørn, schoubynack Rottgaard (Rostgaard) mfl.

 

Som barn var jeg veldig interessert i og leste mye om seilskutetiden og ikke minst sjøslag med de gamle linjeskip mv. og mener å huske at Schoutbynacht var en høy sjømilitær tittel - nær admiral.

 

Finner nå Wikipedia https://no.wikipedia.org/wiki/Schoutbynacht

 

Hvorfor disse fine fadderne?  Var sersjant Peter Richart sjømilitær, ved hoffet eller var det hustruen som var av fin familie?

post-639-0-16591600-1453804253_thumb.jpg

post-639-0-29556300-1453804262_thumb.jpg

post-639-0-94314900-1453804275_thumb.jpg

post-639-0-30786200-1453804284_thumb.jpg

post-639-0-77494400-1453804294_thumb.jpg

post-639-0-58861600-1453804306_thumb.jpg

post-639-0-76905900-1453804314_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må være datteren Christiane Richart gift i Holmen kirke i København med Jens Juul

Gift 7 september 1768

 

Se nederst venstre side.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=17116049#151572,25190424

Opslag 40 1617-1813 Holmen sogn

 

Her er de trolig i ft1787, se bilde

 

Jens Juul 69 år var ikke militær som først falt meg inn, men controllør ved Comedien.

post-639-0-15779600-1453806934_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"3 Divis 5 Comp", som står etter navnet i det andre bildeutsbittet viser at Peter Richart stod i det som ble kalt "Holmens faste stok", marinens faste mannskap, osm i fredstid holdt til på marinebasen på Holmen i København. Det var håndverkere, matroser  o.l. Stokken var oppdelt i divisjoner og komapnier. Og Holmens kirke var dessuten marinens (sjøetatens) sognekirke i København. 

 

Den faste stoks arkiver befinder sig på Rigsarkivet i København, det er det mannskapsbøker o.l. 

 

Se også denne lenken: http://www.grifo.dk/slaegt_db.php?id=805

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"3 Divis 5 Comp", som står etter navnet i det andre bildeutsbittet viser at Peter Richart stod i det som ble kalt "Holmens faste stok", marinens faste mannskap, osm i fredstid holdt til på marinebasen på Holmen i København. Det var håndverkere, matroser  o.l. Stokken var oppdelt i divisjoner og komapnier. Og Holmens kirke var dessuten marinens (sjøetatens) sognekirke i København. 

 

Den faste stoks arkiver befinder sig på Rigsarkivet i København, det er det mannskapsbøker o.l. 

 

Se også denne lenken: http://www.grifo.dk/slaegt_db.php?id=805

 

Takker så mye.  Jeg går ut fra at de herrer kapteiner og løytnanter som er faddere, er hans overordnede.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hej Leif Salicath

Jeg er ikke helt med:

Toller, kanselliråd og postmester i Kr.sand, Michael Jacobsen Riis finnes død i kb. 2.feb.1739. Druknet i Skagerak under en reise til Norge.

Hvad er kb en forkortelse for?

 

mvh

 

Anne R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Osv. Melbyes kilde er trolig Rentekammerets protokoller. Melbye oppgir dessverre ikke kilder og jeg har ofte funnet feil og misforståelser. Han må brukes med forbehold.

 

Et søk i Rentekammerets relasjons- og resolusjonsprotokoller for Norge viser at Riis ikke forliste i februar 1739. Han får i august permisjon for å reise til godset sitt i Jylland og det er en del tull med hans avløser som toller:

 

 

Kildeinformasjon: Rentekammeret, Kammerkanselliet, Norske avdeling, Relasjons- og resolusjonsprotokoller, Protokoll 52.22 (RA/EA-3111/G/Gf/Gfa/L0022), 1739-1739, oppb: Riksarkivet.

Merknader: Norsk relasjons- og resolusjonsprotokoll

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/db/60278/588/

 

Utnevnelsen av hans etterfølger som toller og postmester i Kr.sand i 1740 viser at han forliste på reise fra Fladstrand (Frederikshavn) i Jylland til Norge med sitt eget fartøy, og at ingen adde hørt fra ham etter 5/6 november 1739. Hans brodersønn Johan Friderich Riis og svigersønn major Pierre Pomeau nevnes også.

 

 

Kildeinformasjon: Rentekammeret, Kammerkanselliet, Norske avdeling, Relasjons- og resolusjonsprotokoller, Protokoll 52.23 (RA/EA-3111/G/Gf/Gfa/L0023), 1740-1740, oppb: Riksarkivet.

Merknader: Norsk relasjons- og resolusjonsprotokoll

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/db/60279/131/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne.

 

Kb trodde jeg var kjent forkortelse for kirkebok, men du tar meg i en feil.  Jeg har ikke funnet ham i kirkeboken, men i Tollere 1563-1886 http://genealogi.no/kilder/Tollere/r-s.htm

Originalkilden må finnes et annet sted.

Hej Leif

 

Tak for svaret. Jeg kender forkortelsen kb for kirkebog. Jeg kunne bare ikke få det til at passe, da jeg ikke viste / har hørt om en indførelse af hans død i en kirkebog. Jeg kan forstå, at en sådan findes, men vi har bare ikke gen-fundet den, endnu. Måske skal man lede efter en helt anden type dokument - en rapport eller et forhør om forliset.

 

 

mvh

 

Anne R

Endret av Anne Ravnskjær
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Ola Teige

 

Mange tak linkene til relasjons- og resolusjonsprotokoller for Norge. Det er nok det tættest man kommer hans død - den 5. eller 6. november 1739. Indholdet i teksten tyder ikke på, at man har fundet Michael Riis jordiske rester, som man kunne begrave.

 

mvh

 

Anne R

Endret av Anne Ravnskjær
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.