Gå til innhold
Arkivverket

Er Bergens borgerbok 1752-1865 fullstendig?

Tore Langholm
 Del

Recommended Posts

En av mine aner, Daniel Albertsen/Albrigtsen/Albregtsen var blikkenslager i Bergen rundt 1800.  Jeg finner ham ikke i borgerboken, til tross for flere oppføringer som tyder på at han fungerte som mester: Han er oppført som  hhv mesterbliksl. og mesterblekkeslager ved vielsen i 1801 og ved en barnedåp i 1808, og i rullene til Undersøkelseskommisjonen 1804-1805 står det om en ungdom at han er i Blikmager Lære hos Daniel Albregtsen.   Hvis jeg forstår protokollen fra Bergens søndagsskole 1801-1836 rett, var han i perioden 1807-1809 også mester for en annen ung mann. 

Hvordan er det mest rimelig å tolke disse dataene?  Kan han f.eks. bare ha fungert som mestersvend hos en enke el.l. og dermed ikke kommet i borgerboken?  Kan det være håp om å finne mer om dette i andre kilder?

Jeg spør ikke fordi dette "mesterskapet" er spesielt viktig i seg selv, men en oppføring i borgerboken ville normalt inneholdt opplysninger om fødested.  Jeg har etter hvert mange sterke indisier på at han var født i Bergen, av bestemte foreldre, men mangler en eksplisitt bekreftelse på at kildetreffene på 1770- og 1780-tallet angår samme mann som kildetreffene på 1790- og 1800-tallet.

Igjen veldig takknemlig for alle innspill og svar.

Mvh Tore Langholm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1790-tallet kom det "frimestre", som hadde begrensede retter og som stod utenfor lauget, men som kunne ta på seg mesterarbeid og drive næring. De står ikke i borgerboken. De hadde imidlertid ikke anledning til å ha svenner, slik at det virker mindre sannsynlig i dette tilfellet. Originalen til borgerboken ligger i Bergen byarkiv, og kan sjekkes. De trykte utgavene er ikke uten feil, men inntrykket mitt har vært at de er ganske fullstendige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Takk for svar.  Jeg har siden vært i kontakt med byarkivet, og de forteller at heller ikke den originale borgerboken nevner Daniel Albrigtsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.