Gå til innhold
Arkivverket

Dåpsinnføring i Hedrum 1845

Steinar Nyløkken
 Del

Recommended Posts

Gjelder Iver (nr 18 øverst på siden)
Ber om hjelp til å tyde hva som står som fullt navn og merknaden under navnet. I tillegg trenger jeg tydehjelp på alt som står om foreldrene.

Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Hedrum, Ministerialbok nr. 5 (1835-1848), Fødte og døpte 1845, side 99.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=405&idx_id=405&uid=ny&idx_side=-114
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051026010701.jpg

På forhånd takk!!

/S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sidelenken din er feil, men billedlenken er riktig.

Barnets navn leser jeg som Iver Jensen. Under navnet står det Tomten - det er vel gården der gutten er født.

Så står det døbt ved Hedrum kirke.

I rubrikken for foreldrenes navn leser jeg:

Moderen omstreifende Quindemen-

ske Pigen Inger Jens[?]datter

fra Vang Præstegjeld paa Hede-

marken, født Tomten i Tjøling, døbt i 

Hedrum, udlagt til Barnets

Fader Jens Olsen Feiersvend

fra Christiania Ungkarl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Tore:)

​Dette rimer veldig bra med det jeg nettopp fant ved hjelp av et tips, på DIS-Norge sitt forum.

Omreisende er tydelig med så mange "bosteder" på kort tid.... Det betyr vel at hun var Tater/eller Sigøyner?

/S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er noen som klarer å tyde Faddere og de to siste kolonnene på side to også, hadde jeg vært evig takknemlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.