Gå til innhold
Arkivverket

Skifter etter Ranveig Johannesdatter og hennes mann Endre Evensen

Dag Arne Danielsen
 Del

Recommended Posts

Hei.

Jeg lurer på om dere kan se i skifte hvem som er angitt som arvinger etter Ranveig Johannesdatter og hennes mann Endre Evensen

De to døde i 1814 og 1816 i Klepp på "Rinden" (antagelig en husmannsplass under gården Sele): 

Jeg et særlig ute etter om deres datter Kristine Endresdatter er nevnt i skifte etter de to.

På forhånd tusen takk for hjelpen !  :) 

PS: I Digitalarkivet fant jeg skannet skifte under Klepp kun for perioden 1910 - 1932, så derfor må jeg be om deres hjelp for å finne dette.

Mvh Dag Arne Danielsen

Endret av Dag Arne Danielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

På denne tiden, 1814-16, må du lete etter et skifte som gjelder Klepp i skifteprotokoll for sorenskriveren i Jæren og Dalane. Disse ligger på Digitalarkivet.

Noen av disse protokollene har register, men protokollen som gjelder årene 1814-1816, har ikke register, så her må du bare bla deg fram og lete.

Det finnes et register som er laget av interesserte slektsgranskere på 1960-70 tallet, og så langt vi kan se av henvisningene som gjelder Sele i Klepp, så er det ikke skifte etter noven av disse to personene som du er interessert i. Dette er ganske vanlig. Det minket sterkt av med skifter utover mot slutten av 1700-tallet, og det gjaldt særlig skifte etter folk som ikke hadde så mye etter seg. Dette passer jo også godt med at disse to var husmannsfolk.

Med hilsen

Jan Alsvik

Statsarkivet i Stavanger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Tusen takk for raskt svar!  :)

Flott at det er et register og det høres rimelig ut at det ikke er noe skifte etter disse to som var husmannsfolk.

Mvh Dag Arne Danielsen

Endret av Dag Arne Danielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider