Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Kommandant Peter Brun - var han fra Holland?

Recommended Posts

Peter Brun - som døde i Kristiansand i 1679 har såvidt jeg vet et ukjent opphav.

Jeg har sett flere teorier om hvor han kan ha kommet fra, som Stralsund bl.a.

Han skal ha vært kaptein på Bahus v Kungãlv i 1658, da Norge/Danmark mistet Bohuslen til svenskene.

Jeg oppdaget nettopp en webside med Brun-familier som bodde i Kungãlv-området på denne tiden, og de kom åpenbart opprinnelig fra Holland.

https://www.orustanor.se/anor/getperson.php?personID=I2440&tree=anor

Er det noen som har kjennskap til om dette kan være samme slekta som Peter Brun kom fra? At han rett og slett var født i Kungãlv, eller kom dit fra Holland?

For et par år siden hjalp jeg en nederlender med søken etter sitt norske opphav. Han trodde at han skulle søke etter navnet Bron i Norge, men senere viste det seg at uttalelser og feilskrivninger egentlig førte ham til glåssblåserslekten Brun. Derfor, hvis du skal søke i Nederlandene (altså i både Nederland og belgisk Flandern) at Bron og Brom kan være aktuelt. Ordet bron betyr kilde i nederlandsk, og variasjonen brun (fargen) = bruin.

JanM

Jeg kjenner til teorier om Tyskland og Jylland, men kan ikke huske å ha sett noen teori om at han rett og slett kan ha vært fra Kungãlv (og dermed norsk) med hollandske aner - eller selv født i Holland?

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.