Gå til innhold
Arkivverket

Karen (Magdalene?) Nielsdatter Dorph 1738-1769


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

#25

Men, jeg har tidl. notert at deres sønn, senere obltn. Otto Hansen Harboe ble f. allerede 1728 i Fiskum, Øvre Eiker, Buskerud. Det er vel et grovt overslag over hans fødsel.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg konkluderer nå med at Karen Magdalene Nielsdatter Dorph er et slektsvirus. 

 

Hun opptrer aldri med annet enn Karen som fornavn i de mange originalkilder som er fremlagt foran i denne tråden. Se særlig #1 og #6.

 

Karen Nielsdatter Dorph døpt 14.mar.1738 i Land begraves 12.jun.1769 og vies 28.feb.1758 til sogneprest i Sørum Fredrik Grüner Mandall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#25

Men, jeg har tidl. notert at deres sønn, senere obltn. Otto Hansen Harboe ble f. allerede 1728 i Fiskum, Øvre Eiker, Buskerud. Det er vel et grovt overslag over hans fødsel.

 

Mystiskt, hvem er da denne Harboe som gifter seg med Sara Nielsdatter Moss i Danmark.

 

Hennes mor og stefar bodde i Nykøping, og de fikk ikke noen datter Sara sammen. De fikk Johan, Niels og Magdalena Dorothea.

For Sara som gifter seg med en Harboe i Nykøping i Falster er stedatter til Peter Neve.

 

Dette var rart. Det er jo mange Harboe. Har du funnet hans fødsel, det har ikke jeg.

Har det blitt en mix av 2 forskjellige Harboer.

Fant en Major Harboe i 1726 som fikk datteren Sophia Cathrine i Eiker.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8483&idx_id=8483&uid=ny&idx_side=-12

 

 

 

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at en Oberst Andreas Harboe gifter seg med Magdalene Dorothea Neve ifølge Ovenstad.

 

Presten i KB for Nykøping har skrevet feil navn på bruden- det er rett å slett Sara Nielsdatter Moss

halvsøster som gifter seg med Oberst Andreas Harboe.

 

På grunn av navnet Sara har jeg alltid utgått fra at det var stedatteren Sara og ikke datteren Magdalene Dorothea

som giftet seg med Harboe.

 

Ovenstad bekrefter at det er Magdalene Dorothea som gifter seg med Andreas Harboe.

 

Da er denne gåten løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#27

 

Jo, dette virker plausibelt! Viktigste kilde er vel USKIFTET like etter hennes død, der hun angies som en Nielsdatter.

 

Likevel angir bl.a. Nermo at hun muligvis var en Erichsdatter, hvor jeg tidl. har notert at broren Niels bygslet gården Vestre Ukestad i Nannestad til ham, der han var bruker 1722-55. Men vi har jo ikke funnet noen datter av sistnevnte, ingen Karen Magdalene Dorph f. 1730, d. 1791.

 

På den annen side, halve slekta hennes bar jo navnet Magdalene...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konklusjonen til Leif er helt korrekt. Det har aldrig vært noen Karen Magdalene født 1730 og død 1791.

 

Erich Olufsen Dorph hadde mange barn- men de ble født lenge før 1730- samme med broren Niels.

 

Intressant med navnet Magdalene. Har selv over 100 stk Dorph- men jeg har ingen med navn Magdalene som bar navnet Dorph født før 1750.

 

Hvem er alle disse som heter Magdalene???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#33

 

"Halve slekta" :)   dvs   mormor (som for lengst var død ved Karens fødsel) og mors søster het begge Magdalene...dessuten mormors stemor. Men jeg er enig i konklusjonen om Karens opphav (hun var en Nielsdatter),  det er åpenbart, selvom vi ikke har funnet hennes dåp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#33

 

"Halve slekta" :)   dvs   mormor (som for lengst var død ved Karens fødsel) og mors søster het begge Magdalene...dessuten mormors stemor. Men jeg er enig i konklusjonen om Karens opphav (hun var en Nielsdatter),  det er åpenbart, selvom vi ikke har funnet hennes dåp.

 

Se innlegg #27.  Visst har vi funnet hennes dåp. Døpt 14 mars 1738 på Land og der står kun Karen.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9351&idx_id=9351&uid=ny&idx_side=-26

Se høyre side -helt øverst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karen ble dessuten konfirmert Dom. 16 p. Trin 1753 ved Hovedkirken i Land: Karen Dorph, 15 år gml.:

 

Kildeinformasjon: Oppland fylke, Land, Ministerialbok nr. 2 (1733-1764), Konfirmerte 1752-1753, side 251-252.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9351&idx_id=9351&uid=ny&idx_side=-129

 

Greit å sjekke ut dette også...
:
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.