Gå til innhold
Arkivverket

Hvilken gård krevde Laurits Lauritsen Tverberg og Jon Kvaale (Voss) i rettsak i 1661?


Cecilie Simon
 Del

Recommended Posts

Med bakgrunn i en sak referert i tingbok Ab 2, Hordaland fylke, Hardanger og Voss sorenskriveri, Voss tinglag, 1654-1661, fol 138a: http://arkivverket.no/URN:rg_read/28538/140/ har jeg forsøkt å finne ut hvor Lars Eriksen bodde (hadde odel) uten og lykkes.

Teksten transkribert av Anna Kløve lyder: (Mine uthevninger)

 

1661

[Anno 1]661 den 22 Januarj [der saket?]ing i Vangstingstoff-ue paa [Vos Bleff] hollden Varre Vij Effter[schreffne] till (retten?) for(samel?)ttede [offueruer]indis

.....

kom frem for Retten lauris tue[r] Berig och Jon qualle Som paa die[ris] Egen och dieris Medarffuinger[s Vegne] haffde ladet steffne den dan[equinde] Ranue Ollde och hinders [laugverge] och Arffuinger och hinder t[illtalde] for hinders Sallige Man[d] ...... Ollde haffde giffuet di[eris S/alig/] fader lauris Eriksen [Noget Jor]degods ligendis J Bem[ellte] ...... for hand skulle gaa Vd ......... J kong Maytz tieneste fo[r hanem] J den feide Som Var Jm[elom Dan] Mark och Suerig Anno.......... 1/2 løb Jordegods hui.. ........... dieris S/alig/ f[ader]

 

138b/ Vahnsiet hun haff/ue/r Jmedens dieris S/alig/ fader for/schreffne/ lauris Eriksen leffede giffuet hanem landskylld Aff for/schreffne/ 1/2 løb huillke dieris Ahngiffuende Bemellte lauris tuerberig och Jon qualle Nyagtig for Rete/n/ giorde Beuiseligt J Alle Maader da efftersom Bemelte Ranue oldis lauguerge Saa Vell Som hinders Neste Arffuinger Effter hindis død Nemlig torgier Røcke Jon Hemlle och Vicken Jernes Var Sellff tillstede och Vnder [M?]aallstalle haffuer di Samp[t]ligen [be]uillget och Samtøckt At for/schreffne/ lauris [tue]rberig och Jon qualle skall her effter ......men och dieris Medarffuinger ..... [N]yde och Behollde for/schreffne/ 1/2 løb Jorde[gods] till Euendelig odell och egendom ......... dieris høstruer Børn och [Arffuing]er V Jgienkalltt i Alle Maader [och der Me]d Ragtte huer Andre paa [bege side]r dieris hender och Bleff [forli]gt Saa Jngen Aff parterne [skall h]affue Vider Effter dene dag Enten ............ till <.......> Men skall Vere [hereffter] En død och Afftalld Sag ............. paa Bege Side

 

Er det noen som har noe kjennskap til hvilken gård denne rettssaken dreier seg om?

 

Andre opplysninger:

Laurits og Jon må være sønner til Lars Eriksen. Laurits Larsen finner jeg på Tverberg i manntallet 1664, men jeg finner ingen Jon på Kvaale (det er flere Kvaale på Voss) (Det er så vidt jeg kan se overhode ingen Jon Larsen på Voss i 1664, så det er mulig han er død).

En Jon Kvaale ble i 1663 stemt for landskyld, og det er mulig han oppsa gården (I følge Lars Kindem Kvaale i Gullfjordungen otting).

I følge Lars Kindem, var det en Jon Kvåle (som Kindem har plassert på Kvåle i Tjukkebygdi) på 54 år som i 1664 vitnet i en sak om Krossaset.

 

Ranue Ellefsdatter Olde må være svært gammel under rettssaken. Så vidt jeg har funnet ut var hun enke etter Anders, og hun ser ut til å være enke så tidlig som 1636 og kanskje enda tidligere. Den store krigen det snakkes om, antar jeg derfor må være Kalmarkrigen 1611-1613.

 

Den mest sannsynlige grunnen for at saken kom opp i 1661, antar jeg at er at Laurits Eriksen nå er død.

Med utgangspunkt i dette finner jeg det sannsynlig at han levde på Voss i 1645 og 1647.

 

En gjennomgang av koppskatten 1645 og matrikkelen 1647 og senere kilder gir i så fall følgende kandidater:

·       Reqve

 

1645 Lasse Eriksen g. Guri.

I følge Lars Kindem er det et brev av 26. mars 1653 som ikke er i diplomatariet om arveskifte på Rekve i oktober 1652 mellom Guri Eiriksdr. Rekve og Ragna Eiriksdr. som var søster til kona til Guri sin avlidne mann, Lars Eirikson. Mannen til Ragna, Viking Simonson Bø, var til stede. Ragna fikk bl.a jordgods i nedre tun på Rekve etter broren Lars. Hun var datter til Eirik Knutson Seve sies det i skiftet.

Hvis arven ble delt mellom hans kone og hans søster, hadde han trolig ikke barn.

·       Tagestad (Hage)

1645Lurits Eriksen g. Anne (nevnt husmann?)

1647 bruker eier og bøksler alt

1655 rangue olde odelsskatt 8 mark http://arkivverket.no/URN:db_read/rk/15612/14/

1656 Lautits nevnes i tingboken 1656, men Herbjørn nevnes 1658

1657 finnegods, Herbjørn bruker

·       Hæve

1645 Laurits Eriksen g. Gundvor, sønn Knut

1647 Laurits bruker

1655 Laurits eier 2 pd

1661 Fra tingboken ”Bemelte golte haffde En Broder Boede och her paa Vos paa heffue doruedalss Otting Ved Naffn lauriss Same lauriss haffde en datter Effter sig Ved Naffn Rangnilld Som leffde lenge Effter for/schreffne/ Senues død, for/schreffne/ Ragnilld haffr En Søn effter Sig Som Nu leffr Ved Naffn tormo haagenssen fenne” Er dette Laurits Eriksen eller en tidligere laurits?

·       Himle

         1645 Lasse Eriksen g. Torbjør, sønn Laurs

         1647 Himle har flere tun med flere brukere. Ranue Olde eier 1 pd i 2. Tun, nedre tun. Laurs er bruker, men ikke oppgitt på hvilket tun.

         1648 Nevnes Laurits siste gang (I følge Kindem blir enken Torbjør nevnt på Himle i 1649)

 

 

Lauritser uten kjent patronym 1645

Laurits Waadtzend, g. lussie, husmann, (finner ikke Vassenden I 1647 matrikkelen)

Laurits flisseramb, g. inger, husmann, (holbygd otting), ingen Laurits i 1647 matrikkelen

Laurits limberg, g sigri, datter marithe (bøer otting), I 1661 er lars sjurson og lars vikingsen her.

Laurits ferre, g. anne, husmann (bordals otting), ingen Laurits i 1647 matrikkelen.

 

Jeg kan ikke se at noen av disse Lauritser som passer til å eie/ha rett på ½ løp av Ranau Oldes gods. Jeg kan heller ikke se at Lars Tverberg (eller Jon Kvale) er oppført med noe jordegods etter 1661, men det er store mangler i kildegrunnlaget for denne perioden (i alle fall det jeg har hatt tilgang på).

 

Noen som har opplysninger som kan hjelpe meg videre med denne nøtten?

 

 

Endret av Cecilie Simon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.