Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Anne Margrethe Thrane og Johan Ambrosius Forchel?


Britt Rahman
 Del

Recommended Posts

Takk nok en gang for enda flere innlegg Grete. Du kjenner tydeligvis til kilder som jeg ikke engang har hørt om, og det later til at Samuel P. Thrane hadde enda flere barn enn de som nose.dk listet opp, nemlig Jacob og Sophie, ref. Nes-boken samt skattelisten.

Jeg har så vidt fått lest litt i bygdeboken fra Nes, og der refereres det til et slagsmål  i 1666 mellom Jacob Thrane og kapellanen, hr. Gregers Yndersønn. Utover dette skal ikke Jacob være nevnt der, men jeg antar at han i 1666 må ha vært noenlunde voksen for å havne i slagsmål med kapellanen, som jeg regner med var en godt voksen person.

Den hittil ukjente Sophie er iallfall født før 1661. Skattelisten omfatter vel antagelig bare de av de "store" barna som fortsatt var hjemmeboende. 

 

Jeg sjekket noen få av alle de sidene der det vises til Samuel P. Thrane, og det later til at han må ha vært en ganske velholden prest. Finnes det et skifte eller testamente etter ham? I såfall burde vel det inneholde en noenlunde rekkefølge på barna.

Bygdeboken sier for øvrig at Samuel P. Thrane var født i Nes, og etterfulgte sin far i embetet der, mens jeg tidligere har fått inntrykk av at han skulle være født i Stavanger?

 

Mvh Britt Rahman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget interessante funn som nevnes i denne tråden.

 

Jeg er litt usikker på Seselis.  Jeg har vært borte i navnet tidligere, men mener å huske at dette var en variant av Sidsel eller Cecilie. Cecilie finnes et par generasjoner bakenfor Samuels hustru.

 

Hvis rekkefølgen i Familiehjelpen i 1676 er riktig så er Seselis født før Ellen/Elline som trolig er født c1654.

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Anne Margrethe Thrane og Johan Ambrosius Forchel giftet seg 28. oktober 1717 i Vang kirke, Hedmark. De fikk 2 barn, Niels Johansen Forchel, døpt 10. juli 1718 i Vang krk., og Dorothea Johansdatter Forchel, døpt 13. januar 1724 i Vang krk. Familien bodde på Stange gård i Vang H.

 

Johan A. Forchel er innskrevet som "Sergiant" da de giftet seg. I plansjene over "Den norske hær 1628-1900" står han i 1718-1720 Blad 28 innført som "Fendrik" fra 10/4-1719 til 1/11-1720 i Østre Oplandske Nasjonale Infanteri Regiment, så han var tydeligvis tilknyttet det militære, som den gang holdt til på Åker gård i Vang H.

Johan Forchel ble begravet i Vang 21. april 1730, og ble da innskrevet som "Lieutenant", 57 år gml., og skulle dermed være født ca. 1673, men hvor? Navnet tyder på Tyskland eller muligens Danmark, men hvordan kom han til Vang?

 

Anne Margrethe Thrane klarer jeg ikke finne igjen i noen av de mange Thrane-slektene som står omtalt i mange fora på Internett. Hun er oppført som 67 år da hun begraves i Vang 28/6-1737, og skulle da være født ca. 1670. Men i "Sjeleregister for Vang 1732" er hun 57 år, som indikerer fødselsår 1675. Men hvor er hun født, og hvem var hennes foreldre?

I 1713 er Anne Margrethe fadder i Vang krk. for Christopher (sønn av Ole Malnes(?) og Anne Christophersdatter), og hun er da innskrevet som Mademoiselle Anna Margrete Thrane og sammen med Mademoiselle Ellen Thrane. De samme Thrane-mademoisellene er også faddere i 1715 i Stange krk. for Mons (sønn av Mons Kaaterud og Ingebor Alfsdatter), hvilket tyder på at de er bosatt i området, og kanskje er de søstre?

Det er skifte etter Anne Margrethe Thrane på Stange i Vang 1/7-1737, der barna Niels, 19 år og Dorothea, 13 1/2 år, er arvinger. Skiftet er imidlertid langt og omfattende og skrevet i vanskelig gotisk skrift som jeg ikke klarer å lese, men kanskje står det noe der som kan belyse noe om familiens opphav?

Sønnen Niels overtok iallfall Stange gård, og er innskrevet som "Monsigneur" ved mange anledninger, - han var en hyppig fadder i bygda, og har en stor etterslekt i bl.a. Vang. Datteren Dorothea vet jeg ikke hvor det ble av.

 

Både etternavnene Thrane og Forchel er såpass spesielle at det bør finnes noen kilder som viser til herkomsten til disse to, selv om kirkebøker etc. ikke går så langt tilbake som deres fødsel. Men jeg vet ikke hvor jeg skal lete, og er takknemlig dersom noen kan fortelle noe mer om disse to.

 

Mvh Britt R.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan, dine evt. kommentarer kommer ikke fram på siden her. Kan du poste dem påny?

 

Mvh Britt R.


Jan, dine evt. kommentarer kommer ikke fram på siden her. Kan du poste dem påny?

 

Mvh Britt R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.