Gå til innhold
Arkivverket

Skifte i Christiania, 1698 - Jochim Bendtsøn


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

http://arkivverket.no/URN:sk_read/25393/377/

 

Jeg trenger hjelp til å tyde om nevnte Sidsel Bendtsdatter er hustru eller hva?  Samt om de nevnte barn er hans?

I skiftet nevnes barneklær.

 

Det er litt merkelig at bare broren Ole Bendtsen 1653-1734 nevnes og ikke søsteren Kiersten 1681-1737 eller er det jeg som ikke ser godt nok?

 

Står det noe om yrke?  Jeg ser at han var ganske velstående og boksamlingen er imponerende med tyske, franske og italienske bøker.  Da var han vel ikke en vanlig kjøpmann?  Det jeg vet er at han var sønn av kjøpmann og sagbrukseier Bent Olsøn c1621-1680 og Dorthea Olsdatter og var døpt 6.apr.1662.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I innledningen til skiftet er avdødes "Trende Børn" nevnt ved navn, men dessverre ikke med alder: Niels Jochimsøn, Dorette JochimsDaatter og Maren JochimsDaatter. På barnas vegne møtte "Deris faderbroder Ole Bendsøn".

At Kiersten ikke er spesielt nevnt, betyr vel bare at hun - og broren Ole - ikke var arvinger i boet, siden avdøde hadde egne barn.

Jeg kan ikke se at avdøde hadde noen tilknytning til Sidsel BendsDaatter, utover det at han antagelig bodde i hennes hus.

 

Et interessant skifte, dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kalles "fordum borger og handelsmand i Christiania". 

 

Og blant bøkene er det mange nederlandske og engelske bøker. Flere av dem er navigasjonsbøker, "The Sea Atlas", "The mariners new calender", "The Coasting pilot" osv. i tillegg til ganske mange sjøkart. Det er også - som vanlig i skifter på den tiden - en del religiøs litteratur, fransk grammatikk, hollandsk regnsebok.

 

Han har en passer og en gradbue.

 

Siden skiftet ikke viser noe varelager eller tømmer, så er det nærliggende å anta at han har vært skipper og handelsmann.

 

Og ganske riktig, hvis vi ser på en liste over hjemmehørende skip og små fartøyer i Christiania tolldistrikt i desember 1697,

http://www.vigerust.net/tore/oslo/christiania1697_skip.html, så er Jochim Bentsen registert som skipper:

"Jochim Bendtsen förer Skibet Anna Dorthea, tilhörer afgangne Assessor Simmensens arfwinger, gammel 7 Aar, 93."

Endret av Ola Teige
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, Ola.

 

Assesor, fogd på Øvre Romerike, Anders Simonsen var jo gift med Inger Erichsdatter Grønvold datter av Erich Madsen Grønvold, sogneprest i Rakkestad.  Søster av Inger Erichsdatter, Margrethe Erichsdatter var gift med Mogens Lauritzsøn som i sitt 2. ekteskap var gift med Anne Bendtsdatter, søster av Jochum Bendtsen.  

 

Ikke slekt, men nesten.

 

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.