Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Søker opplysninger om Aslak Olsen Nordstoga f. ca. 1795 i Vinje i Telemark

Recommended Posts

Hei!

Søker opplysninger om Aslak Olsen Nordstoga f. ca. 1795 i Vinje i Telemark.. Han gifter seg som ungkar 28. januar 1823 i Røldal / Suldal med piken Gunne Knutsdtr. Hagen fra Røldal. Mor til Gunne het Marta. Kanskje mor til Aslak het Signe?

De fikk barna:

Signe f. 1824 i Røldal d. 1868 i USA

Marta f. 1827 i Røldal d. 1827

Marta f. 1829 i Røldal d. 1830

Ola f. 1832 i Røldal d. 1908 i Stavanger

Problemet mitt er at jeg ikke finner ut hvem som var foreldrene til Aslak. Kanskje noen Vinje-eksperter kan hjelpe meg med dette.

Jeg finner heller ikke Aslak død i Røldal, men enka Gunne gifter seg på nytt i 1842 i Røldal med enkemann Aslak Åsmundsen Seim

Håper noen kan hjelpe meg med dette

Mvh.

Kenneth Bratland

Det er nok rektig Aslak som er funnen i innlegg 2. han er døypt 26.des 1793, uten at buplass er oppgjeven.

Han var son til den kjende snikkar/målar Olav Torjusson. Olav er godt kjend i øvre Telemark, sjå f.eks. Øystein Vesaas: Rosemåling i Telemark I s.256.

Han var fødd i Åmotsdal i 1754 og døde på Listøyl u/Negarden i 1828. Han var gift med Signe Gunnarsdotter Nordstoga (1766-1816).

Eg hev ikkje funne at Aslak er død i Vinje.

Helsing Aslak

Olav Torjusson Øverbø f 1754 Øverbø Seljord gift 6 Jun 1790 Vinje M/ Signe Gunnarsdtr Nedgarden(Nordstoga)

Far til Olav er Torjus Andresson Selstad 1712-1755 Mor Ingebjørg Halvorsdtr Skori 1714-1790, Selstad slekta er godt kjente. Bla Selstadkjempen.

Skori Slekta på mor siden er også kjent i Seljord

Mvh Johnny Henriksen

• 4 uker senere...

Hei Kenneth!

Kanskje du kan ta ein titt på dette emnet som mellom anna omhandlar Aslak Olson og kona hans i Røldal?

https://forum.arkivverket.no/topic/202054-henrik-nitter-ludvigson-1832-1861-til-amerika-1852-ektemakar-og-ektemakars-ektemakar-fr%C3%A5-r%C3%B8ldal-lardal-gloppen-og-vik-vangsnes-hjelp/

På førehand takk!

PS: Me drøfta denne huslyden for eit par år sidan, men eg har ei kjensle av å mangla litt detaljopplysningar...

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.