Gå til innhold
Arkivverket

Takserås i Søndeled - et salig sammensurium

Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Her er et tinglyst skjøte som omtaler samme sak, datert 19. november 1706 (se høyre side).  "Woris gamle Moder" er igjen nevnt, men uten at hun er navngitt (det henvises for øvrig til dette skjøtebrevet i follougskontrakten fra 1714):

http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?urnread_imagesize=gigant&info=topp&hode=ja&show=155&uid=22482&js=j

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får error på begge de to du har lagt ut. Gjør du det sjøl? Men jeg kommer inn på skiftekorta.

Endret av Torbjørn Steen-Karlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får error på begge de to du har lagt ut. Gjør du det sjøl? Men jeg kommer inn på skiftekorta.

Ja...  "Etterspurt side er ikke tilgjengelig...".

Jeg skal prøve å lage lenker på en annen måte.

1714:

Kildeinformasjon: Protokollnummer: A5, Sted: Østre Råbyggelag sorenskriveri, Oppbevaringssted: SAK

Merknader: 

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20080408330327.jpg

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=17715&uid=ny&idx_side=-123

1706:

Kildeinformasjon: Protokollnummer: A4, Sted: Østre Råbyggelag sorenskriveri, Oppbevaringssted: SAK

Merknader: 

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20080408330155.jpg

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=17714&uid=ny&idx_side=-155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja...  "Etterspurt side er ikke tilgjengelig...".

Jeg skal prøve å lage lenker på en annen måte.

1714:

Kildeinformasjon: Protokollnummer: A5, Sted: Østre Råbyggelag sorenskriveri, Oppbevaringssted: SAK

Merknader: 

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20080408330327.jpg

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=17715&uid=ny&idx_side=-123

1706:

Kildeinformasjon: Protokollnummer: A4, Sted: Østre Råbyggelag sorenskriveri, Oppbevaringssted: SAK

Merknader: 

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20080408330155.jpg

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=17714&uid=ny&idx_side=-155

Der var de med en gang. :) Du har helt rett. Det står bare vores gamle foreldre. Moren nevnes ikke.

Endret av Torbjørn Steen-Karlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var de med en gang. :) Du har helt rett. Det står bare vores gamle foreldre. Moren nevnes ikke.

Hun nevnes, men ikke ved navn.  Det virker som om hun fremdeles lever i 1714.  Var hun ei Tjøstolvsdatter eller ei Jakobsdatter?  Begge navnene er med i sønneflokken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun nevnes, men ikke ved navn.  Det virker som om hun fremdeles lever i 1714.

Ja det virker som om det. Og da må man vel se etter i begravelseslister da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det virker som om det. Og da må man vel se etter i begravelseslister da.

Problemet er at kun dåp og vielser er med i den eldste kirkeboka for Gjerstad (1695-1717), som også omfatter Vegårshei, Søndeled og Risør.  Først fra 1717 er døde systematisk innført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne Nils Torkildsen, sønn av Torkild Torbjørnsen Melås ble gift 1697-99 en gang med ei Bodil Ulfsdatter. De får sønnen Torkild i 1699. Da er Svanau (Ulfsdatter) Holte gudmor og Jens Ulfsen Huggeto fadder. Bodil er enke i 1701 og da er broren hennes Peder Ulfsen der. Derfor må disse Ulfsbarna være:

1. Svanau Ulfsdatter. Gift med Nils Olsen Holte.

2. Bodil Ulfsdatter. Gift med Nils Torkildsen Landsverk.

3. Jens Ulfsen Høggeto. Gift med Anne Andersdatter. Skifte 27. august 1701. En sønn Anders 2 år. Nedenes, skifteprotokoll 3, side 133. Her er Morten Pedersen Byholt tilstede, da han er gift med enkens fadersøster. Hvem nå det er. Ennå et mysterium. :)

4. Peder Ulfsen Høggeto. 4 år i 1664 og hjemme og 42 år i 1701. (feil alder der).

Som deres far mener jeg vi har husmann på Store Huggeto, Ulf Pedersen, 34 år i 1666.

Dette er et sidesprang Torbjørn, men er du sikker på at Svanau var gift med Nils Olsen Holte. Jeg mener hun var gift med hans sønn Ole Nilsen, som også stemmer bedre kronologisk ?

Jeg kan også nevne at Jens Ulvsens sønn Anders endte opp på Skjerkrønningen I Holt, og han var gift med Anne Bjørnsdatter som kommer fra min barndomsøy, Vestre Sandøya :rolleyes:

Endret av Helge Berntsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda et barn kan føyes til her:  Maritta (Marthe) Åmundsdatter, gift med Hans Gassesen Røed i Søndeled.  Hun er nevnt (med ektemann) i en follougskontrakt Aamund Pedersen Kvifte inngikk med noen av sine barn 27/3 1715.

Jeg har også merket meg denne follaugsavtalen Oddbjørn, og det er da det begynner å skurre litt. Aamund Pedersen er antatt å være den som er nevnt på Kvifte I 1664, 56 år gammel. Han levde I 1693 men ifølge Torbjørn var han død før 1712. Jeg har notert at det er en Siri nevnt, som altså ikke er en datter, men han hadde 2 svigerdøtre med det navnet. Problemet er at han da var 107 år gammel ? Ref. også skiftebrevet m.h.t. Peder Kvifte.

PS: Sorry, nå svarte jeg uten å ha lest alle innlegg, og jeg ser det er en utvikling som forklarer follaugsavtalen. Ergerlig at ikke morens navn kan fastslås ut fra avtalen. Det var også henvist til avtalen på et annet skiftekort du la ut.

Endret av Helge Berntsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også merket meg denne follaugsavtalen Oddbjørn, og det er da det begynner å skurre litt. Aamund Pedersen er antatt å være den som er nevnt på Kvifte I 1664, 56 år gammel. Han levde I 1693 men ifølge Torbjørn var han død før 1712. Jeg har notert at det er en Siri nevnt, som altså ikke er en datter, men han hadde 2 svigerdøtre med det navnet. Problemet er at han da var 107 år gammel ? Ref. også skiftebrevet m.h.t. Peder Kvifte.

PS: Sorry, nå svarte jeg uten å ha lest alle innlegg, og jeg ser det er en utvikling som forklarer follaugsavtalen. Ergerlig at ikke morens navn kan fastslås ut fra avtalen. Det var også henvist til avtalen på et annet skiftekort du la ut.

Det vi kan fastslå er at enken må ha vært betydelig yngre enn Aamund, noe som forsåvidt taler for at han kan ha vært gift 2 ganger, også med tanke på at Tjøstolvsdatteren var gift 2 ganger. Sønnen Jakob født 1754, sønnen Tjøstolv født 1756. Peder førstefødt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et sidesprang Torbjørn, men er du sikker på at Svanau var gift med Nils Olsen Holte. Jeg mener hun var gift med hans sønn Ole Nilsen, som også stemmer bedre kronologisk ?

Jeg kan også nevne at Jens Ulvsens sønn Anders endte opp på Skjerkrønningen I Holt, og han var gift med Anne Bjørnsdatter som kommer fra min barndomsøy, Vestre Sandøya :rolleyes:

Hei!

Dette er sikkert et sidesprang på sidespranget, men kunne ikke dy meg!

Denne Nils Torkildsen var gift med Boel Ulfsdatter.

Kun ble som enke gift med Knud Torbjørnsen, som jeg ikke vet hvor kom fra.

De kom til Levang vestre, og har stor etterslekt der, med spredning til mange av brukene der.

Jeg er selv etterkommer etter disse, og lurer på om noen vet noe mer om opphavet til både Knud Torbjørnsen og kona Boel Ulfsdatter?

FInner henne som enke i 1701. 

Her er det jeg har på sønnen Torchel:

TORCHEL NIELSEN Gift med MARIE HAAVERSDATTER

Barn :

1 Niels Torkildsen Døpt 21/5 1725 Død

Nevnt ved sjøinnrulleringen i 1745, 21 år, født i Portør under vestre Levang

Nevnt i skifte etter faren i 1756

2 Joen Torkildsen Født ca    1730 Død

Nevnt ved sjøinnrulleringen i 1745, 15 år, født i Portør under vestre Levang

Ikke nevnt i skifte etter faren i 1756

3 Allaug Torkildsdatter Fødtca     1731 Død

4 Inger Torkildsdatter Fødtca     1735 Død

5 Haavor Torkildsen Født ca    1737 Død

Nevnt ved sjøinnrulleringen i 1745, 8 år, født i Kragerø

6 Joen Torkildsen Født ca    1743 Død

Nevnt ved sjøinnrulleringen i 1745, 8 år (?), født på østre Levang 

7 Maren Torkildsdatter Født Død

Gift med Torger Jensen

Torchel Nielsen døpt 26/2 1699 d 1756  Marie Haaversdatter  døpt 10/11 1702 d 1753

Torchel Nielsen var sønn av av Niels Torchelsen og Boel Ulfsdatter, Landsverk i Gjerstad. (Se Gjerstad bygdesoge, hefte II, s. 139) Boel Ulfsdatter ble gift på nytt med Knud Torbjørnsen, og kom til Levang omkring 1720. Torchel var husmann på østre Levang under Anders Nielsen. Marie Haaversdatter var datter av Haaver Jonsen, Portør, se der. Det står i skifte etter Haaver Jonsen Portør at Torkild Nielsen bodde på Levangseie. Havnet trolig i Portør senere, for det var skifte etter han der i 1756.

Her er det jeg har på Knud Torbjørnsen:

KNUD TORBJØRNSEN Gift I med BOEL ULFSDATTER

Barn :

1 Niels Knudsen Født ca      1702 Død 12/10 1767

Gift 4/7 1728 med Anne Christophersdatter, Hovet under Haslum

Niels til Haslum, siden til Rønningen nordre

Nevnt i sjøinnrulleringen 1745, 43 år, var da oppsitter på vestre Levang

2 Anne Knudsdatter Født ca     1714 Død 22/12 1784

Gift med Thor Thorsen, Ørvik

Bodde først her på Levang, se ”Andre personer”, i denne teksten.

Siden til Ørvik.

3 Torbjørn Knudsen Født ca     1716 Død ca       1750

Gift med Asle Jensdatter, Smifet

Nevnt i sjøinnrulleringen 1745, 30 år, var da oppsitter på vestre Levang

Til Einarsholmen / Rønningen søndre

Boel Ulfsdatter f  dca 1742

Knud Torbjørnsen var født ca 1681, hvor vites ikke. Har var i 1745 oppsitter på vestre Levang. Han ble først gift med Boel Ulfsdatter, Landsverk i Gjerstad. Hun hadde først vært gift med Niels Torkildsen, og hadde med han sønnen Torchel Nielsen. Han ble døpt 26/2 1699 i Gjerstad kirke. I 1701 var Boel Ulsfsdatter enke på Landsverk i Gjerstad, og hadde sin 2 år gamle sønn og sin bror, Peder Ulfsen, 42 år gammel, hos seg. (Se Gjerstad bygdesoge, hefte II, s. 139) Denne sønnen Torchel Nielsen, ble gift med Marie Haaversdatter, Portør, datter av Haaver Jonsen, Portør, se der. Knud kom trolig til Levang før 1719, han var fadder for Anders Andersens sønn Andreas da.

KNUD TORBJØRNSEN Gift II med ANNE ENERSDATTER

Ingen barn.

Knud Torbjørnsen fca 1681 d  Anne Enersdatter f  d 1759

Knud ble gift igjen med Anne Enersdatter. Knud og Anne hadde ingen felles barn. Anne hadde vært gift to ganger før, først med Jens Thorsen. Hun hadde med han disse barna : Renhild Jensdatter, gift i Holland, Marie Jensdatter, gift med Ole Gregersen, bodde i Risør, og Berthe Jensdatter, gift med Ole Madsen. Berte og Ole ble ved Annes skifte i 1760 oppgitt som boende på gården hos enkemannen. Andre ekteskapet var med Even Torgiusen, Stamsø i Søndeled. Det var skifte etter Even 30/8 1741. I Søndeled bygdebok har en regnet med at Knud var gift med en datter av Even, Ingeborg Evensdatter, for å få en forklaring for at Knud solgte 7 9/23 kalveskinn i Stamsø til Torjus Evensen, sønn av Even. Dette er feil. Dette er noe som enka etter Even hadde fått med seg, og som Knud solgte på hennes vegne. 

Knud ble nevnt i sjøinnrulleringen 1745. Han var da oppsitter på vestre Levang og var 64 år. Han hadde også en tjenestekar, en Jens Bjørnsen, 19 år, som var født på Sandtangen under Barland. Han hadde også en husmann under seg, en Los Ole Pedersen, 66 år. Ved skifte etter Anne Enersdatter i 1760 var bostedet jordgodset på 10 skinn av vestre Levang. Skjøtet var datert 29/3 1717 og tinglyst 31/3 1717. I ekstraskatten 1762, bodde han fortsatt her, da med Anders Andersen, tjenestegutt, og Live Nielsdatter, tjenestepike, samt hans sønnedatter, Inger Nielsdatter, og hennes mann, Salve Knudsen. Knud Torbjørnsen gjorde 13/2 1766 opp boet etter seg, da han anser seg for gammel og skrøpelig. Han var da ca 85 år gammel. Han bodde da på Ellingsvik under vestre Levang.

Alt er sakset fra min bok: "Levangsheia, En gårds– og slektshistorie Del 1 Levang og Portør"
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende Per Stian Kjendal. Alt dette var nytt for meg. :) Du har helt rett Helge, bare meg som skreiv feil navn.

TSK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Dette er sikkert et sidesprang på sidespranget, men kunne ikke dy meg!

Denne Nils Torkildsen var gift med Boel Ulfsdatter.

Kun ble som enke gift med Knud Torbjørnsen, som jeg ikke vet hvor kom fra.

De kom til Levang vestre, og har stor etterslekt der, med spredning til mange av brukene der.

Jeg er selv etterkommer etter disse, og lurer på om noen vet noe mer om opphavet til både Knud Torbjørnsen og kona Boel Ulfsdatter?

FInner henne som enke i 1701. 

Her er det jeg har på sønnen Torchel:

TORCHEL NIELSEN Gift med MARIE HAAVERSDATTER

Barn :

1 Niels Torkildsen Døpt 21/5 1725 Død

Nevnt ved sjøinnrulleringen i 1745, 21 år, født i Portør under vestre Levang

2 Joen Torkildsen Født ca    1730 Død

Nevnt ved sjøinnrulleringen i 1745, 15 år, født i Portør under vestre Levang

3 Allaug Torkildsdatter Fødtca     1731 Død

4 Inger Torkildsdatter Fødtca     1735 Død

5 Haavor Torkildsen Født ca    1737 Død

Nevnt ved sjøinnrulleringen i 1745, 8 år, født i Kragerø

6 Joen Torkildsen Født ca    1743 Død

Nevnt ved sjøinnrulleringen i 1745, 8 år (?), født på østre Levang 

7 Maren Torkildsdatter Født Død

Gift med Torger Jensen

Torchel Nielsen døpt 26/2 1699 d 1756  Marie Haaversdatter  døpt 10/11 1702 d 1753

Torchel Nielsen var sønn av av Niels Torchelsen og Boel Ulfsdatter, Landsverk i Gjerstad. (Se Gjerstad bygdesoge, hefte II, s. 139) Boel Ulfsdatter ble gift på nytt med Knud Torbjørnsen, og kom til Levang omkring 1720. Torchel var husmann på østre Levang under Anders Nielsen. Marie Haaversdatter var datter av Haaver Jonsen, Portør, se der. Det står i skifte etter Haaver Jonsen Portør at Torkild Nielsen bodde på Levangseie. Havnet trolig i Portør senere, for det var skifte etter han der i 1756.

Her er det jeg har på Knud Torbjørnsen:

KNUD TORBJØRNSEN Gift I med BOEL ULFSDATTER

Barn :

1 Niels Knudsen Født ca      1702 Død 12/10 1767

Gift 4/7 1728 med Anne Christophersdatter, Hovet under Haslum

Niels til Haslum, siden til Rønningen nordre

Nevnt i sjøinnrulleringen 1745, 43 år, var da oppsitter på vestre Levang

2 Anne Knudsdatter Født ca     1714 Død 22/12 1784

Gift med Thor Thorsen, Ørvik

Bodde først her på Levang, se ”Andre personer”, i denne teksten.

Siden til Ørvik.

3 Torbjørn Knudsen Født ca     1716 Død ca       1750

Gift med Asle Jensdatter, Smifet

Nevnt i sjøinnrulleringen 1745, 30 år, var da oppsitter på vestre Levang

Til Einarsholmen / Rønningen søndre

Boel Ulfsdatter f  dca 1742

Knud Torbjørnsen var født ca 1681, hvor vites ikke. Har var i 1745 oppsitter på vestre Levang. Han ble først gift med Boel Ulfsdatter, Landsverk i Gjerstad. Hun hadde først vært gift med Niels Torkildsen, og hadde med han sønnen Torchel Nielsen. Han ble døpt 26/2 1699 i Gjerstad kirke. I 1701 var Boel Ulsfsdatter enke på Landsverk i Gjerstad, og hadde sin 2 år gamle sønn og sin bror, Peder Ulfsen, 42 år gammel, hos seg. (Se Gjerstad bygdesoge, hefte II, s. 139) Denne sønnen Torchel Nielsen, ble gift med Marie Haaversdatter, Portør, datter av Haaver Jonsen, Portør, se der. Knud kom trolig til Levang før 1719, han var fadder for Anders Andersens sønn Andreas da.

KNUD TORBJØRNSEN Gift II med ANNE ENERSDATTER

Ingen barn.

Knud Torbjørnsen fca 1681 d  Anne Enersdatter f  d 1759

Knud ble gift igjen med Anne Enersdatter. Knud og Anne hadde ingen felles barn. Anne hadde vært gift to ganger før, først med Jens Thorsen. Hun hadde med han disse barna : Renhild Jensdatter, gift i Holland, Marie Jensdatter, gift med Ole Gregersen, bodde i Risør, og Berthe Jensdatter, gift med Ole Madsen. Berte og Ole ble ved Annes skifte i 1760 oppgitt som boende på gården hos enkemannen. Andre ekteskapet var med Even Torgiusen, Stamsø i Søndeled. Det var skifte etter Even 30/8 1741. I Søndeled bygdebok har en regnet med at Knud var gift med en datter av Even, Ingeborg Evensdatter, for å få en forklaring for at Knud solgte 7 9/23 kalveskinn i Stamsø til Torjus Evensen, sønn av Even. Dette er feil. Dette er noe som enka etter Even hadde fått med seg, og som Knud solgte på hennes vegne. 

Knud ble nevnt i sjøinnrulleringen 1745. Han var da oppsitter på vestre Levang og var 64 år. Han hadde også en tjenestekar, en Jens Bjørnsen, 19 år, som var født på Sandtangen under Barland. Han hadde også en husmann under seg, en Los Ole Pedersen, 66 år. Ved skifte etter Anne Enersdatter i 1760 var bostedet jordgodset på 10 skinn av vestre Levang. Skjøtet var datert 29/3 1717 og tinglyst 31/3 1717. I ekstraskatten 1762, bodde han fortsatt her, da med Anders Andersen, tjenestegutt, og Live Nielsdatter, tjenestepike, samt hans sønnedatter, Inger Nielsdatter, og hennes mann, Salve Knudsen. Knud Torbjørnsen gjorde 13/2 1766 opp boet etter seg, da han anser seg for gammel og skrøpelig. Han var da ca 85 år gammel. Han bodde da på Ellingsvik under vestre Levang.

Alt er sakset fra min bok: "Levangsheia, En gårds– og slektshistorie Del 1 Levang og Portør"

Vi får unnskylde til Torbjørn, Per Stian, men ellers var dette et hyggelig sidesprang. Ikke minst fordi Anne Einersdatter g.m. Knud Levang kom fra min barndomsøy Vestre Sandøya i Dypvåg, med aner også på Borøya og Åkvåg. Om Knud har jeg kun notert at han skal være fra Sannidal. Anne og Jens Torsen hadde 6 barn sammen, og hun og Even en datter Ingeborg i tillegg til den nevnte Torjus. Skiftet etter Jens ble holdt den 13/8-1737. Han og Anne hadde da 6 barn, som alle var i live. Eiendommen på Tangen i Risør ble taksert til 60 riksdaler. Sønnen Tor bosatte seg på Sandøya. Hvis du vet når Anne ble født er jeg takknemlig for å vite det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte bare jeg skulle gjengi dette fra Levangsheia som viser hvor innfløkt det var med flyttinger, og linjer mellom sognene og fylkesgrensa:

Det er også litt vanskelig når kildene fra hver side av grensa er litt forskjellige. Jeg har også sett at mye av det som er utgitt av bøker på Agder-siden, ikke har sjekket Telemarkssiden og motsatt!

Det hørte ikke med i denne diskusjonen, men tok dette med her siden dere alle jobber med slekter i dette området! Meget interresert i rettelser og tilføjelser!

ØSTRE LEVANG:

Østre Levang kan ikke sees å ha vært krongods, det er ingen tegn på dette ihvertfall. Olav Levang er nevnt fra 1593 til 1622. Han eide en hud i østre Levang. I 1624 eide ei Tyri Olsdatter denne huden. Om dette er kona eller noen annen er uvisst.

OLAV/OLUF LEVANG Gift med NN

Barn :

Olav Levang f d

I Gjerstad Slektshistorie, Hefte IX, er det nevnt et skifte på Byholt i Gjerstad 1619, der en mener at Ljøte Grim eier 1 ½ hud i Haslum og 1 ½ hud i Levang. Dette er trolig feil. Muligens har Levang blitt feiltolket med Leivann.

Fra 1611 blir det nevnt en Vellek Gjerulfsen Levang. Oppgitt som knekt. Han eide 3 huder i østre Levang, i 1615 og 1624. Han er ellers nevnt fram til 1639.

Vellek Gjerulfsen Levangs buemerke fra 1624. 

VELLEK GJERULFSEN Gift med NN

Barn :

1 Anne Velleksdatter Født Død

Gift med Tarald Gunleiksen Husås, Søndeled

Til Husås, Søndeled

I live 1692 

Vellek Gjerulfsen f d

Vellek kom fra østre Moland i Aust-Agder. Han står oppført i odelsmanntallet 1624, Hans brødre var Jørgen Gjerulfsen Woege, Jon Gjerulfsen Nattvik. Skatteliste fra 1641 forteller at Vellek også eide 2 huder i Håbestad, Fjære og  1 ½ hud og 3 skinn i Lundereid i Sannidal. 

I skattematrikkelen 1647 er Vellek borte. Ei enke, Guri, eide nå 4 huder i østre Levang. En Elling Levang hadde 1 hud og Halsten Olsen Håbestad, fra Fjære i Nedenes len hadde ½ hud. Halsten eide i 1624 også 1 hud av Søndeled gård i Søndeled.

VELLEK CHRISTENSEN Gift med AASTE OLSDATTER

Barn :

1 Maren Velleksdatter Født Død

Gft med Stian Christensen (forlovet 14/3 1706)

Vellek Christensen f d før 1706  Aaste Olsdatter f d

En Christen Levang ble nevnt bla. 1669; 1 hud, 1673; 2 ½ hud, 1680; 1 ½ hud. Også oppført med 1 ½ hud i 1685 og 1686. Dette er den samme Christen som var bruker på vestre Levang, se der for mer om han. I 1699 ble denne eiendommen trolig overtatt av sønnen Vellek Christensen som da eier 2 huder og 4 skinn.  

I et millitært manntall fra 1706 er Vellek død. Hans kone, Aaste Olsdatter, sitter som eier av 1 hud av østre Levang. Hun har en ”dreng” på gården, Christen Pedersen, 16 år, fra Søndeled. Aaste Olsdatter er søster av kona til Tjostolf Hofskuldsen Levang. På tinget den 7/7 1705 lar Åste Levang lyse Ole, Tomas og Peder Vellekssønners kjøpebrev på 4 skinn i Levang. Brødrene kom fra Straume i Drangedal. 1 hud av eiendommen gikk med i en panteobligasjon som Vellek hadde som sikkerhet. Denne ene huden ble i 1706 eid av Arent Ùchermand Barberer i Kragerø.

Slektsgransker Jon Straume (bor på Helle i Kragerø) har noen tanker om Vellek :Vellek Gjerulfsen hadde en datter som trolig het Gro Velleksdatter. Hun var gift med Olav Tomasen Straume. I 1653 og 1661 står han som eier av ½ hud av Levang.  1666 – 1669 var sønnen Tomas død og broren Vellek hadde overtatt godset og hadde det til ca 1677.  Ole, Thomas og Peder Velleksønner var av denne slekten. Men disse hadde ikke disse 4 hudene lenge, for de var solgt alt i 1706.

ØSTRE LEVANG:

NILS OLSEN ROMUNDSTAD Gift I med KARI JONSDATTER

Barn :

1 Anne Nielsdatter Født          1732 Død 28/5   1798

Gift med Ole Knudsen, Fiane

Til Fiane

2 Ingeborg Nilsdatter Født           1740 Død           1798

Gift I med Christen Larsen, Laget, Holt 

Gift II med Peder Knudsen, Romundstad, Holt

Til Romundstad, Holt

Kari Jonsdatter døpt 24/6 1716 d 1761

NILS OLSEN ROMUNDSTAD Gift II med AASILD/AASE OLSDATTER

Barn :

3 Karen Kirstine Nielsdatter Født 26/7   1780 Død

Nils Olsen Rommestad fca 1717 bg 29/9 1790  Aasild/Aase Olsdatter fca 1738 d etter 1801

Nils er nevnt som oppsitter i 1762 på østre Levang. Nils var sønn av Ole Torjesen, nedre Søndeled, (Se Søndeled bygdebok V, s. 410) og Anne Andersdatter, Romundstad, Holt (Se Holt bygdebok, s. 845) Nils var først gift med Kari Jonsdatter, Sjåvåg i Søndeled. (Se Søndeled bygdebok bind V, s. 270) Hun var datter av Jon Kristensen, Sjåvåg og Ingeborg Alvsdatter, Homme. Kari døde på Romundstad i Holt, skiftet ble holdt der 1/9 1761. Etter dette kom Nils Olsen Romundstad til østre Levang. Han ble gift i desember 1762 med Aasild Olsdatter.

Nils ble i 1783 stevnet for retten av enka Helene Andersdatter, Portør, for ”at have nedkastet et Steen-Gjerde paa Hendes ejende grund udi Levang”. Nils møtte i retten og hevdet at han ikke hadde rivd ned noe gjerde. Enka kunne heller ikke framvise noen vitner til dette. Nils sa at på dette stedet har det i meget lang tid vært en gangvei. Han sa videre at selv om han ikke har revet ned noe gjerde så kom han til å rive dette ned, hvis det blir bygd opp igjen, for dette blokkerer hans rett til ferdsel. Retten frifant Nils for å ha rivd gjerdet, men advarte han om at hvis han gjorde dette, så ville han bli ansett som en voldsmann, som med makten i hånd nedriver en annen manns hus og gjerder.

Det var skifte etter Nils i 1791. Han bodde da fortsatt på østre Levang. Nils Olsen Romundstad hadde ifølge skiftet kjøpt 6 skinn den 22/8 1765 av Aasol Jensen, østre Levang. Han hadde også kjøpt 6 skind i 1773, tinglyst 20/1 1774. Eide da i skiftet, 1 hud av østre Levang, verdsatt til 550 rd. 

Postmester Barth i Kragerø hadde pant i boet på mer enn boets verdi, eiendommen ble da solgt. Kona Aasild bodde fortsatt på Levang i 1801. Hun var da 64 år gammel, og bodde med datteren Karen.

VESTRE LEVANG:
Vestre Levang var tidligere krongods. Dette var kongens eiendom, og han betalte ikke skatt til seg selv. Gården var da leiet bort til leilendinger, som bare forpaktet gården.  I 1673 blir det oppgitt at vestre Levang er borgergods, altså eid av byborgere, fortrinnsvis fra Kragerø.

Den første en finner nevnt på vestre Levang er Niels Levang, som finnes nevnt i skattelister fra 1593 og fremover, som bruker av vestre Levang. Niels Levang finnes nevnt helt frem til 1673, men det er tvilsomt om dette er en og samme person. Noe rart er dette fordi Niels ikke er nevnt i manntallene 1665/66. Nils Levang står i matrikkelen 1647 som eier av 4 kalveskinn av gården Nipe i Søndeled. 

NILS LEVANG Gift med NN

Barn :

1 Peder Nilsen Født Død

Nevnt i skatteliste i 1650

2 Christen Nilsen Født ca      1635 Død

Overtar som bruker på vestre Levang.

Sannsynlig datter:

3 Berthe Nilsdatter Født Død

Gift med Knud Eriksen, Østerholt i Gjerstad

Til Østerholt (Deres sønn Jens Knudsen kommer til vestre Levang senere)

Nils Levang f d    

TONSTØL:

ÅSULF OLSEN (BJORVATN) gift med NN HALVORSDATTER

Barn :

1 Ole Født Død

Bodde på Tonstøl

2 Anne Født ca       1701 Død 12/10 1789

Gift med Jens Knudsen, Østerholt, Gjerstad

Først til Heibø, siden til vestre Levang

3 Ingeborg Født     1703 Bg   24/4   1775

Gift 29/6 1729 med Nils Sørensen, Leivann

Først til Tonstøl, siden til Leivann

4 Kjersti Født Død

Gift med Giert Thorsen, Ørvik

Til Ørvik

Åsulf Olsen f d    NN  Halvorsdatter f d

En Daniel Barth lot den 28/5 1714 lyse Sorenskriver Peder Pedersens kjøpebrev på 1 ½ hud av Tonstøl, med ”bøksel”, for 150 rd.  Dette solgte han videre den 4/?? 1714 til Åsulf Olsen Bjorvatn. 

Åsulf Tonstøl nevnes som lagrettesmann i 1719/20. Anstein Ørvik, Åsulf Tonsestøl og Nils Dal, melder på egne og Knut Farsjøs vegne på tinget i 1720. Bes innført at de er værge for Knut Rolfsen og Halvor Rolfsens fader og moders arvemidler, som de har hos seg i rene penger.

Bjorvatn skal være i Vegårdshei. Kona var datter av Halvor Åsulfsen, Voje og Tone Torjusdatter, Voje i Vegårdshei. 

Endret av Per Stian Kjendal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å riste litt til, med utgangspunkt på Ausland i Holt. Der finner vi Kittel Tallaksen (1641-1705), som det ble holdt skifte etter den 2/10-1705. Han var gift med en Barbra Andersdatter av ukjent opprinnelse, og blant deres sønner var Niels Kittelsen. Den 3/6-1716 solgte Lars Halvorsen Trydal, Ole Alvsen Lunde, Gunder Evensen Takserås, Åsmund Knutsen Våje og Gro Kittilsdatter 7 og 37/56 skinn i Ausland til Niels Kittilsen Ausland. Gunder Evensen (Eivindsen) var gift med Niels søster Kari. Også de øvrige nevnte var gift med søstre til Niels, og i tillegg er det hans søser Gro som selger. Gunder var sønn av Eivind Gundersen, som det sies kom til Råmundstad ved giftermål, men hans far Gunder er registrert som bruker på Råmundstad allerede i 1645, eier av 0,5 hud i 1647, som økte til 3/4 hud i 1661. Skiftet etter Gunder ble holdt den 7/7-1683. Han skal ha vært gift med en Ingrid Eivindsdatter Råmundstad, så det er trolig han og ikke sønnen som kom dit ved giftermål. Ingrid hadde en bror Jørgen, men hvem var far til disse ? Jørgen var deleier i Råmundstad i 1689, sammen med sin søster Ingrid. I 1723 er han en av 3 eiere på Råmundstad, sammen med Anders Skjellaugsen og Ole Jakobsen, som vi har vært borte i før.

Endret av Helge Berntsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg har også sett at mye av det som er utgitt av bøker på Agder-siden, ikke har sjekket Telemarkssiden og motsatt!"

En god observasjon av Per Stian Kjendal, som også gjelder forholdet mellom Agder-fylkene dessverre. Det er likesom mest komfortabelt å holde seg innenfor egne herredsgrenser da, men folk flyttet jo faktisk på seg tidligere også av forskjellige grunner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var et veldig omfattende sidesprang, Per Stian, som vel kan kreve en egen tråd.

"Bjorvatn skal være i Vegårdshei. Kona var datter av Halvor Åsulfsen, Voje og Tone Torjusdatter, Voje i Vegårdshei". Den Halvorsdatter du etterlyser er Ingeborg(1664-1700) skiftet avholdt 16/6-1701. Åsuld Olsen giftet seg om 2 ganger til så vidt jeg kjenner til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å riste litt til, med utgangspunkt på Ausland i Holt. Der finner vi Kittel Tallaksen (1641-1705), som det ble holdt skifte etter den 2/10-1705. Han var gift med en Barbra Andersdatter av ukjent opprinnelse, og blant deres sønner var Niels Kittelsen. Den 3/6-1716 solgte Lars Halvorsen Trydal, Ole Alvsen Lunde, Gunder Evensen Takserås, Åsmund Knutsen Våje og Gro Kittilsdatter 7 og 37/56 skinn i Ausland til Niels Kittilsen Ausland. Gunder Evensen (Eivindsen) var gift med Niels søster Kari. Også de øvrige nevnte var gift med søstre til Niels, og i tillegg er det hans søser Gro som selger. Gunder var sønn av Eivind Gundersen, som det sies kom til Råmundstad ved giftermål, men hans far Gunder er registrert som bruker på Råmundstad allerede i 1645, eier av 0,5 hud i 1647, som økte til 3/4 hud i 1661. Skiftet etter Gunder ble holdt den 7/7-1683. Han skal ha vært gift med en Ingrid Eivindsdatter Råmundstad, så det er trolig han og ikke sønnen som kom dit ved giftermål. Ingrid hadde en bror Jørgen, men hvem var far til disse ? Jørgen var deleier i Råmundstad i 1689, sammen med sin søster Ingrid. I 1723 er han en av 3 eiere på Råmundstad, sammen med Anders Skjellaugsen og Ole Jakobsen, som vi har vært borte i før.

Ikke Ausland i Holt. Dette er Ausland i Gjerstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke Ausland i Holt. Dette er Ausland i Gjerstad.

Ja der har vi det igjen, Torbjørn ! Og det blir ikke siste gangen..

Så da må jeg spørre om du mener den nevnte svigersønnen Åsmund Knudsen hører til på Våje på Vegårshei eller Våje i Drangedal ?

Endret av Helge Berntsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener bestemt at det er Våje i Drangedal. Han er gift med Åse Kittilsdatter Ausland, og hun blir gift igjen 10. oktober 1717 med enkemann Steinar Aslaksen Åkre i Kroken i Drangedal. Så blir hun gift 3 gang med Lars Åsulvsen Kalstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener bestemt at det er Våje i Drangedal. Han er gift med Åse Kittilsdatter Ausland, og hun blir gift igjen 10. oktober 1717 med enkemann Steinar Aslaksen Åkre i Kroken i Drangedal. Så blir hun gift 3 gang med Lars Åsulvsen Kalstad.

Tusen takk, Torbjørn. Det stemmer bra !

Lenke til kommentar
Del på andre sider