Gå til innhold
Arkivverket

Takserås i Søndeled - et salig sammensurium

Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Jeg har et skifte her, hvor jeg sliter livet av meg for å skjønne hvem som er mor og far til hvem og hvem som er hva slags slektninger, bl.a. i ett gammel skifte det henvises til fra 1677, samt en del morbrødre osv pga masse overstrykinger og tekst i margen. Her nevnes bl.a. et par slektninger fra Takserås.

Kan noen av dere hjelpe meg å få ut essensen i slektsammenhengene her, både i første og i resten av skiftet.

http://arkivverket.no/URN:sk_read/51071/236/

Det skal altså være http kolon slash slash punktum no slash URN kolon sk  understrek  read slash osv.

Det er et skifte etter Vrål Aslaksen Landsverk i Gjerstad datert 26. januar 1697 i Aust-Agder fylke, Nedenes - 1824, Strengereid tinglag, skiftekonsepter 2 1697-1701, ingen sidetall dessverre.

TSK

Det må være noen med bedre syn enn meg, Torbjørn - men jeg merker meg Aslaksen-navnet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et skifte her, hvor jeg sliter livet av meg for å skjønne hvem som er mor og far til hvem og hvem som er hva slags slektninger, bl.a. i ett gammel skifte det henvises til fra 1677, samt en del morbrødre osv pga masse overstrykinger og tekst i margen. Her nevnes bl.a. et par slektninger fra Takserås.

Kan noen av dere hjelpe meg å få ut essensen i slektsammenhengene her, både i første og i resten av skiftet.

http://arkivverket.no/URN:sk_read/51071/236/

Det skal altså være http kolon slash slash punktum no slash URN kolon sk  understrek  read slash osv.

Det er et skifte etter Vrål Aslaksen Landsverk i Gjerstad datert 26. januar 1697 i Aust-Agder fylke, Nedenes - 1824, Strengereid tinglag, skiftekonsepter 2 1697-1701, ingen sidetall dessverre.

TSK

Oisann!  Dette var ikke enkelt, nei - og mitt syn er sikkert ikke særlig bedre enn Helges.  Enklere blir det jo ikke når det vi har for oss er en kladd med masse overstrykninger og tilføyelser i margen.  Det jeg mener å forstå, er at skiftet har vært problematisk, fordi det har vært vanskelig for lensmannen å skaffe seg en oversikt over arvegodset.  

Den det er skifte etter, er altså Wrold (Wraal) Aslaksøn Landsverk - og han har vært gift med Aaslo(?) Nielsdatter (som muligens også er død).  Hun har tidligere vært gift med Torkild Torbjørnsen Melås, som det har vært holdt skifte etter 23/10 1677 (et jordegods på 3 1/4 ksk).  De barna som er oppført som arvinger, er hennes to sønner fra første ekteskap:  Niels 20 1/2 år, Torbjørn 22 år ("er Soldat ok eftter foregivende skal for 3 aar (siden?) være udCommanderet med welbaarne Hr. Brigader Arnolds (...?) til Randers(?)") - og to sønner "aufled med den siste Mand": Aslak 13 1/2 år, Terkild 10 år.

Så er flere personer nevnt i siste del av "skiftekladden", som alle på et eller annet vis er beslektet med hovedpersonene - men her er det ikke helt lett å få med seg alle relasjonene.  Likevel - et første forsøk:

- En avdød Lars Torbjørnsen i Arendal er nevnt, og jeg forstår det slik at han må ha vært bror til Aaslos første mann, Torkild Torbjørnsen Melås.

- Aslak (Stensland??), "Wraal Aslaksøns Moderbroder boende i (F?)orredahls(..?) i Bradtsberg.

- "...Mænd paa oders side er Peder Qvifte boende i Wegaarshejens Sogn i Raabygdelaugedz fogderie ok er deris Moderroder som (...) Harald ok Anders Taxteraas boende i dito Sogn og Fogderie (...) hafde (....) deris Modersøster til ægte..."

- "...Quindes broder Kiøstel Ommundsøn Sandager boende i Gerestad Sogn".

Som du ser, blir det nokså "kaotisk" mot slutten her, og jeg er usikker på mine egne lesninger (noen av dem kan åpenbart ikke stemme!).

---

Tilføyelse:  Det er litt uklart om begge de to yngste sønnene, Aslak og Terkild, er Wraal Aslaksens sønner, men jeg tror det må forstås slik.

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk og takk igjen. Da fikk jeg orden i ungene og jeg hadde ikke tenkt så halvgalt. :)

Det jeg får ut av det siste er jo at den avdøde Vrål Aslaksens moderbrødre er Aslak og Tellef Steinsland, bosatt i Torresdal i Bratsberg (Tøresdal/Drangedal)

Så er det på moders side.  Tjøstel Sandaker kalle vel moderbroder, men til hvem og hvilken kvinne er han bror til? Så nevnes Harald (det må være Harald Vestøl gift med Anne Ommundsdatter Kvifte) og Anders Takserås (dette er jo Anders Rasmussen gift til Kvifte). Så står Peder Sandåker som slektning.

Dette er da Peder Åmundsen Kvifte. Gift med Maren Rasmusdatter Takserås, Harald Stiansen Vestøl. Gift med Anne Åmundsdatter Kvifte. Tjøstol Amundsen Kvifte og Anders Rasmussen Takserås. Gift med Helje Åmundsdatter Kvifte. Er da ei søster av disse Kvifteungene gift med Vrål Aslaksen. Dette rimer jo ikke. Er det morbrødre til Vrål Aslaksen? Det stemmer jo ikke for han er jo sønn av en dame fra Steinsland i Tørdal. Er de onkler og tanter av noen av barna her????

Jeg klarer ikke å forstå det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er da Peder Åmundsen Kvifte. Gift med Maren Rasmusdatter Takserås, Harald Stiansen Vestøl. Gift med Anne Åmundsdatter Kvifte. Tjøstol Amundsen Kvifte og Anders Rasmussen Takserås. Gift med Helje Åmundsdatter Kvifte. Er da ei søster av disse Kvifteungene gift med Vrål Aslaksen. Dette rimer jo ikke. Er det morbrødre til Vrål Aslaksen? Det stemmer jo ikke for han er jo sønn av en dame fra Steinsland i Tørdal. Er de onkler og tanter av noen av barna her????

Nei, her er det noe som er veldig uklart - og foreløpig har jeg bare "skumlest" denne delen av skiftet.  Jeg skal ta en ny titt - og se om jeg kan få en bedre sammenheng i teksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk og takk igjen. Da fikk jeg orden i ungene og jeg hadde ikke tenkt så halvgalt. :)

Det jeg får ut av det siste er jo at den avdøde Vrål Aslaksens moderbrødre er Aslak og Tellef Steinsland, bosatt i Torresdal i Bratsberg (Tøresdal/Drangedal)

Så er det på moders side.  Tjøstel Sandaker kalle vel moderbroder, men til hvem og hvilken kvinne er han bror til? Så nevnes Harald (det må være Harald Vestøl gift med Anne Ommundsdatter Kvifte) og Anders Takserås (dette er jo Anders Rasmussen gift til Kvifte). Så står Peder Sandåker som slektning.

Jeg forstår heller ikke. Skiftet er fra 1677 og da er Harald Stiansen og Anders Rasmussen knapt myndige, og begge er antagelig ugift. Peder Aamundsen Kvifte er I samme posisjon. Det må jo bety at dette vedrører en eldre Peder Kvifte, evt. far til Aamund Pedersen som var voksen og hadde mange barn i 1677, og hans far var jo en Peder, som muligens var i live i 1677.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også referert til et annet, eldre skiftebrev - datert 3. mai 1684:  "...efter afg. Aslak Landsverk forrættet ibid 3 May 1684.  Aslak Landsverk som befuldmægtiget efter forrige Sorenskriver ofver Strengereid Skibbrede afg. Peder A(.....?) efter hvilket afg. Wraal Aslaks. udj Skædemo(?) arfetilfaldes(?)...2 2/3 ksk".

Kan du få noe ut av det, Torbjørn?

Jeg forstår heller ikke. Skiftet er fra 1677 og da er Harald Stiansen og Anders Rasmussen knapt myndige, og begge er antagelig ugift. Peder Aamundsen Kvifte er I samme posisjon. Det må jo bety at dette vedrører en eldre Peder Kvifte, evt. far til Aamund Pedersen som var voksen og hadde mange barn i 1677, og hans far var jo en Peder, som muligens var i live i 1677.

Her er det nok noen misforståelser.  De nevnte personene er ikke koblet til skiftet fra 1677 (som altså var et skifte etter Vrål Aslaksen Landsverks enkes første ektemann, Torkild Torbjørnsen Melås).  Her gjelder det skiftet etter Vrål Aslaksen Landsverk selv i 1697.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt forsøk:

"De u-myndiges nærmeste frender paa fædrene side angafues - Tellef ok Aslak Stensland hvilk(e) er afg. Wraal Aslaksøns Moderbrødre og er boende i Torredahl(..) i Bradsberghlen, ok skal være vederhæftige Mænd,

paa mødrene side er Peder Qvifte boende i Wegaarsheyens Sogn i Raabygdelaugeds fogderie ok er /(deris?)/ Moderbroder, /saa og/ Harald ok Anders Taxteraas boende i dito Sogn og fogderie hvilk(e) hafer og har deres Modersøstre til ægte, er og vel(........) Mænd, (hvilk(e)??) Qvindes broder Kiøstel Ommundsøn Sandager boende i Gierestad Sogn, hvis vilkaar er slett og (............?)".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bladde nå i mine gamle notater og oppdaget da at jeg (dessverre uten kildereferanse) har notert at Aaslo (Asle) Nielsdatter, enka etter Torkild Torbjørnsen Melås og Vrål Aslaksen Landsverk, var datter til en Niels g.m. NN Tjøstolvsdatter Kvifte - som i et annet ekteskap var gift med Amund Pedersen Kvifte.  Om dette stemmer, var altså Aaslo/Asle Nielsdatter halvsøster til Peder Amundsen Kvifte, Tjøstolv Amundsen Sandåker og konene til Harald Stiansen Vestøl og Anders Rasmussen Kvifte.

I så fall går vel regnestykket opp?  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg føye til et moment når det gjelder de 3 1/4 ksk odelsgods i Melås, som Vrål Aslaksens stesønner Niels og Torbjørn var "arvelig tilfaldne" etter sin far Torkild Torbjørnsen (jf. skiftet etter ham 23/10 1677):

Det hadde oppstått en del plunder her, fordi Torkild "havde forinden hans dødlig afgang pantsat" dette godset til "afg. Lars Torbiørnsøn i Ahrendal".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bladde nå i mine gamle notater og oppdaget da at jeg (dessverre uten kildereferanse) har notert at Aaslo (Asle) Nielsdatter, enka etter Torkild Torbjørnsen Melås og Vrål Aslaksen Landsverk, var datter til en Niels g.m. NN Tjøstolvsdatter Kvifte - som i et annet ekteskap var gift med Amund Pedersen Kvifte.  Om dette stemmer, var altså Aaslo/Asle Nielsdatter halvsøster til Peder Amundsen Kvifte, Tjøstolv Amundsen Sandåker og konene til Harald Stiansen Vestøl og Anders Rasmussen Kvifte.

Så fantastisk bra. Da forstår jeg alt sammen. Takk skal du ha. Men da skulle det jo stått halvsøsken i skiftet, men det stod det ikke. Jippiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

TSK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endret av Helge Berntsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver ikke at Tjøstolvsdattera var halvsøster til Peder Amundsen & Co - men at Aaslo/Asle Nielsdatter var det, noe som jo blir bekreftet i skiftet etter Vrål Aslaksen Landsverk.

Ser det nå, Oddbjørn - innlegget slettet. Takk for oppklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammenhengen bør da bli slik (svært forenklet oppsett):

1. Tjøstolv Kvifte.

2. NN Tjøstolvsdatter Kvifte g.m. 1) Niels NN; g.m. 2) Amund Pedersen (muligens fra Gjerstad)

3a. Aaslo/Asle Nielsdatter g.m. 1) Torkild Torbjørnsen Melås; g.m. 2) Vrål Aslaksen Landsverk

3b. Peder Amundsen Kvifte

3c. Tjøstolv Amundsen Sandåker

3d. Helje Amundsdatter Kvifte g.m. Anders Rasmussen Takserås

3e. Anne Amundsdatter Kvifte g.m. Harald Stiansen Vestøl

Så får jeg jo føye til at det var flere barn i denne flokken (bl.a. mine 6xtippoldefedre Jakob og Jens), men jeg har bare tatt med de som er nevnt i skiftet etter Vrål Aslaksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammenhengen bør da bli slik (svært forenklet oppsett):

1. Tjøstolv Kvifte.

2. NN Tjøstolvsdatter Kvifte g.m. 1) Niels NN; g.m. 2) Amund Pedersen (muligens fra Gjerstad)

3a. Aaslo/Asle Nielsdatter g.m. 1) Torkild Torbjørnsen Melås; g.m. 2) Vrål Aslaksen Landsverk

3b. Peder Amundsen Kvifte

3c. Tjøstolv Amundsen Sandåker

3d. Helje Amundsdatter Kvifte g.m. Anders Rasmussen Takserås

3e. Anne Amundsdatter Kvifte g.m. Harald Stiansen Vestøl

Så får jeg jo føye til at det var flere barn i denne flokken (bl.a. min 6xtippoldefar Jakob), men jeg har bare tatt med de som er nevnt i skiftet etter Vrål Aslaksen.

Den Tjøstolv Kvifte som Tveiten refererer til er trolig for gammel til å være far til en Tjøstolvsdatter som får barn så sent som 1660, eller kanskje ikke..

I likhet med de fleste Vegårsheibøndene måtte Tjøstolv betale straffeskatt i 1615 for ikke å stille til tjeneste i Kalmarkrigen. Hans formue ble satt til 6,5 riksdaler utenom odelsgods, og skatten var halvparten av dette.

Av barn nevnes Jens Tjøstolvsen g.m. Marthe. I 1624 eide Jens 10,5 kalveskinn i Kvifte og 9,5 kalveskinn i Vestre Næs. Resten av Kvifte, 1,5 kalveskinn, var brukt av Jakob Kvifte, og i 1637 står Jakob som eneeier av Kvifte. Jens enke Marthe og en sønn står imidlertid fremdeles som brukere i 1645. D.v.s at Jens døde før 1637.

En Tjøstolvsdatter g.m. den nevnte Jakob Kvifte. Jakob var bruker på Kvifte i 1618, og han sto som eier av 1,5 kalveskinn. I 1637 satt Jakob som eier av hele Kvifte, 1 hud, og i 1645 hadde svigersønnen Aamund overtatt bruken. Da forutsatt at Aamund Pedersen var gift med Anne Jakobsdatter. Han kan jo ha vært gift 2 ganger.

Og en Gunder Tjøstolvsen. Både Gunder og sønnen Ole arbeidet som dreng på Vestre Næs i 1655.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Tjøstolv Kvifte som Tveiten refererer til er trolig for gammel til å være far til en Tjøstolvsdatter som får barn så sent som 1660, eller kanskje ikke..

I likhet med de fleste Vegårsheibøndene måtte Tjøstolv betale straffeskatt i 1615 for ikke å stille til tjeneste i Kalmarkrigen. Hans formue ble satt til 6,5 riksdaler utenom odelsgods, og skatten var halvparten av dette.

Av barn nevnes Jens Tjøstolvsen g.m. Marthe. I 1624 eide Jens 10,5 kalveskinn i Kvifte og 9,5 kalveskinn i Vestre Næs. Resten av Kvifte, 1,5 kalveskinn, var brukt av Jakob Kvifte, og i 1637 står Jakob som eneeier av Kvifte. Jens enke Marthe og en sønn står imidlertid fremdeles som brukere i 1645. D.v.s at Jens døde før 1637.

En Tjøstolvsdatter g.m. den nevnte Jakob Kvifte. Jakob var bruker på Kvifte i 1618, og han sto som eier av 1,5 kalveskinn. I 1637 satt Jakob som eier av hele Kvifte, 1 hud, og i 1645 hadde svigersønnen Aamund overtatt bruken. Da forutsatt at Aamund Pedersen var gift med Anne Jakobsdatter. Han kan jo ha vært gift 2 ganger.

Og en Gunder Tjøstolvsen. Både Gunder og sønnen Ole arbeidet som dreng på Vestre Næs i 1655.

Jo,da - det er mye usikkerhet knyttet til de første leddene her.  I sine "Vegårsheislektstavler" opererer Tveiten med tre "urbrukere" på Kvifte, som han antar har vært brødre: 1. Tjøstolv Kvifte (f. ca. 1590, hovedbruker 1617); 2. Torje/Torgeir Kvifte (død i pesten 1612); 3. Jens Kvifte ("Kvifte-mannen 1624").

Så gir han Tjøstolv Kvifte 2 døtre:  1. NN Tjøstolvsdatter g.m. Amund Pedersen Kvifte "frå Gjerstad"; 2. Anne Tjøstolvsdatter (1620-1709) g.m. Jakob Kvifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men "Kvifte-gåtene" skulle jeg selvsagt også gjerne sett løst, særlig fordi jeg altså nedstammer fra to av Aamund Pedersen Kviftes sønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne Nils Torkildsen, sønn av Torkild Torbjørnsen Melås ble gift 1697-99 en gang med ei Bodil Ulfsdatter. De får sønnen Torkild i 1699. Da er Svanau (Ulfsdatter) Holte gudmor og Jens Ulfsen Huggeto fadder. Bodil er enke i 1701 og da er broren hennes Peder Ulfsen der. Derfor må disse Ulfsbarna være:

1. Svanau Ulfsdatter. Gift med Nils Olsen Holte.

2. Bodil Ulfsdatter. Gift med Nils Torkildsen Landsverk.

3. Jens Ulfsen Høggeto. Gift med Anne Andersdatter. Skifte 27. august 1701. En sønn Anders 2 år. Nedenes, skifteprotokoll 3, side 133. Her er Morten Pedersen Byholt tilstede, da han er gift med enkens fadersøster. Hvem nå det er. Ennå et mysterium. :)

4. Peder Ulfsen Høggeto. 4 år i 1664 og hjemme og 42 år i 1701. (feil alder der).

Som deres far mener jeg vi har husmann på Store Huggeto, Ulf Pedersen, 34 år i 1666.

Endret av Torbjørn Steen-Karlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kom jo også Takserås-folk til Huggeto, Torbjørn, med Torje Jakobsen som giftet seg med Kirsti Kittelsdatter tidlig på 1800-tallet. Om vi følger han litt bakover kommer vi til Ole Jakobsen Takserås/Råmundstad f. ca. 1650 g.m. Helje Tjøgersdatter antagelig fra Ufsvatn. Noe skal en jo drive med på en Langfredag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo,da - det er mye usikkerhet knyttet til de første leddene her.  I sine "Vegårsheislektstavler" opererer Tveiten med tre "urbrukere" på Kvifte, som han antar har vært brødre: 1. Tjøstolv Kvifte (f. ca. 1590, hovedbruker 1617); 2. Torje/Torgeir Kvifte (død i pesten 1612); 3. Jens Kvifte ("Kvifte-mannen 1624").

Så gir han Tjøstolv Kvifte 2 døtre:  1. NN Tjøstolvsdatter g.m. Amund Pedersen Kvifte "frå Gjerstad"; 2. Anne Tjøstolvsdatter (1620-1709) g.m. Jakob Kvifte.

Jeg tror dette er litt mer avansert enn dette på Kvifte:

1. Tjøstolv Kvifte, nevnt 1615. (Torgie Kvifte i 1610. Død i pesten 1612???????)

Barn:

1. N. N. Tjøstolvsdatter. Gift med Jakob Kvifte.

Og muligens:

2. Jens Kvifte, eier gods i Kvifte 1624 (10 1/2 skinn) og i Vestre Nes (9 1/2 skinn) Gift med Meritte (Maritte), enke 1645 med en sønn hjemme.

N. N. Tjøstolsdatter. Gift med Jakob Kvifte, nevnt 1618-1647. Han har samme odel som Jens Kvifte så nær som 1/2 skinn i Vestre Nes.

Barn:

1. N. N. Jakobsdatter. Gift (1) med Nils og Gift (2) med Åmund Pedersen, født ca. 1606 (56 år i 1664). Død etter 1693, men før 1712.

Barn: Åsle Nilsdatter Gift med Torkild Torbjørnsen Melås.

Barn: Peder Åmundsen Kvifte, Jakob Åmundsen Kvifte, Tjøstol Åmundsen Sandåker, Sveinung Åmundsen 10 år i 1666, Jens Åmundsen 8 år i 1666, Jens  

Åmundsen 5 år i 1666, Anne Åmundsdatter Gift med Harald Stiansen Vestøl. Helje Åmundsdatter Gift med Anders Rasmussen Takserås.

Endret av Torbjørn Steen-Karlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dette er litt mer avansert enn dette på Kvifte:

1. Tjøstolv Kvifte, nevnt 1615. (Torgie Kvifte i 1610. Død i pesten 1612???????)

Barn:

1. N. N. Tjøstolvsdatter. Gift med Jakob Kvifte.

Og muligens:

2. Jens Kvifte, eier gods i Kvifte 1624 (10 1/2 skinn) og i Vestre Nes (9 1/2 skinn) Gift med Meritte (Maritte), enke 1645 med en sønn hjemme.

N. N. Tjøstolsdatter. Gift med Jakob Kvifte, nevnt 1618-1647. Han har samme odel som Jens Kvifte så nær som 1/2 skinn i Vestre Nes.

Barn:

1. N. N. Jakobsdatter. Gift (1) med Nils og Gift (2) med Åmund Pedersen, født ca. 1606 (56 år i 1664). Død etter 1693, men før 1712.

Barn: Åsle Nilsdatter Gift med Torkild Torbjørnsen Melås.

Barn: Peder Åmundsen Kvifte, Jakob Åmundsen Kvifte, Tjøstol Åmundsen Sandåker, Sveinung Åmundsen 10 år i 1666, Jens Åmundsen 8 år i 1666, Jens  

Åmundsen 5 år i 1666, Anne Åmundsdatter Gift med Harald Stiansen Vestøl. Helje Åmundsdatter Gift med Anders Rasmussen Takserås.

Ja, det kan godt være slik det henger sammen.  Her er det imidlertid nødvendig med mer kildesjekk (om mulig).  

- Jens Aamundsen Kvifte (f. ca 1661, død 1724) flyttet til Skeimo.  Gift med Sigrid Knutsdatter som døde i november 1750 (mine 6xtippoldeforeldre).

- Jakob Aamundsen Kvifte (f. ca. 1652, død 1741) ble gift med Siri Kittelsdatter fra Olimstad (ca. 1665-1732; også mine 6xtippoldeforeldre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda et barn kan føyes til her:  Maritta (Marthe) Åmundsdatter, gift med Hans Gassesen Røed i Søndeled.  Hun er nevnt (med ektemann) i en follougskontrakt Aamund Pedersen Kvifte inngikk med noen av sine barn 27/3 1715.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda et barn kan føyes til her:  Maritta (Marthe) Åmundsdatter, gift med Hans Gassesen Røed i Søndeled.  Hun er nevnt (med ektemann) i en follougskontrakt Aamund Pedersen Kvifte inngikk med noen av sine barn 27/3 1715.

Hvor hvem hva har du denne follaugskontrakten fra??? Så moro. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor hvem hva har du denne follaugskontrakten fra??? Så moro. :)

Her - i skiftekortsamlingen for Østre Råbyggelag:

https://media.digitalarkivet.no/view/39942/6701

Og her er originaldokumentet i pantebok A5, Ø. Rob.  Jeg strever med å lese skriften - så du må gjerne ta en titt på den, du også.  Jeg synes nemlig det ser ut til at kontrakten gjelder begge foreldrene (altså både Åmund og kona).  Jeg kan nemlig se at det et par steder står noe om "woris gamle forældre udj deris alderdom".

http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?urnread_imagesize=gigant&info=topp&hode=ja&show=123&uid=21992&js=j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha myst en stund på kontrakt-teksten, ser jeg at Åmund blir omtalt som "Sl. Fader", så han er åpenbart død.  Follougskontrakten gjelder altså mora (Tjøstelsdatter?/Jakobsdatter?), men - så vidt jeg kan se - er hun ikke navngitt, dessverre.  Hun blir omtalt som "en aldrende Kone", og barna forplikter seg til å sørge for henne med føde og klær osv. - samt "efter hendes død" gi henne "en hæderlig Jordefærd".

Kontrakten er datert 23. februar 1714.  Datoen på skiftekortet (27. mars 1715) er tinglysningsdatoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider