Gå til innhold
Arkivverket

Tinglyst kontrakt Asker 1905

Erlend E. Mæhlum
 Del

Recommended Posts

Hei.

Kildeinformasjon: Protokollnummer: II 2, Sted: Aker sorenskriveri, Asker og Bærum, Oppbevaringssted: SAO
Merknader: 
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20080618630673.jpg
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=21073&uid=ny&idx_side=-163

Jeg har prøvd å avskrive og kommet frem til følgende for en tinglyst kjøpekontrakt for en vei på Konglungen i Asker:

Nr 110 Til Asker kommune. Undertegnende eier af Konglungen gnr 56 bnr 19, Ole Olsen tilbyder herved Asker kommune for nødent Landfæste paa min eiendom tilligende mellem Jørgensens eiendom og Paulsens badehus for oppførelse af en bro over Konglungsundet. Tillige tilbydes grund til oparbeidelse af en 2 ½ meter –to og en halv meter bred vei fra broen gjennom den Fjeldknaus, der ligger i retning af sagf. Norgrens Sundeje nede over Lerbugten til medjen langs Norgrens eiendom i nogenlunde ligelinie op  f?? søndre havnegjerde hjørne herfra lije ind paa den gamle vei der fører fra Konglungbryggen over Dalehaugen til Løkenæs. Fjeld til udfylding kan tages af før an? Knaus. Skulde det fornødig kan og den fælles vei neden til delet mellem min og sagf. Norgrens eiendom udvides og forbedres. Veiens nederkant langs min hovedbygning og videre nedover forstøttes med mur. Gjerdehold besørges af undertegnende. Skade der kan opstaa ved minering overtager undertegnende intet ansvar for.  Foranførte tilbydes kommunen for en kjøbesum af kr 1500- femten hundrede kroner. Dette tilbud disponeres til udgangen af februar 1905. Christiania 14. november 1904. Med  ?se ark. O. Olsen, Nærvaarende tilbud er antaget i herredstyremøde af 30 januar 1905. Asker formandskab 4 februar 1905. Joh. Drengsrud

Blir glad om noen kan lese igjennom og korrekturlese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for nødent Landfæste paa min eiendom tilligende = fornødent landfaste paa min eiendom, beliggende
sagf. Norgrens Sundeje = sagf. Norgreens Smedje
nede over Lerbugten til medjen = videre over Lerbugten til smedjen
op  f?? søndre havnegjerde = opførte søndre havegjerde
herfra lije ind = herfra lige ind
af før an? Knaus = af før omskrevne knaus
Skulde det fornødig kan = Skulde det fornødiges kan
den fælles vei neden til delet = den fælles vei videre til delet
Med  ?se ark. O. Olsen, = Med agtelse Arb. O. Olsen
Nærvaarende tilbud = Nærværende tilbud
af 30 januar 1905. = den 30 januar 1905

I tillegg kommer endel småfeil: manglende komma enkelte steder, stor/liten forbokstav osv. Dette har jeg ikke rettet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider