Gå til innhold
Arkivverket

Trenger litt tydehjelp i pantebok

Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Hei jeg trenger litt hjelp til tyding av pantebok for garden Sveen i Ringsaker 

Kildeinformasjon: Protokollnummer: 4.2, Sted: Nord-Hedmark sorenskriveri, Ringsaker tinglag, Oppbevaringssted: SAH
Merknader: Brøttum sokn, gnr. 439-492.
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20071030340468.jpg
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=13943&uid=ny&idx_side=-65

PÅ forhånd tusen takk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det noko spesielt du såg etter?  Tidsrom?

Hei Ivar , takk for svar , ja det var post nr. 9 - 10 og 11 i på den siden jeg har lagt ut en link til til som var litt uklar .

Og hvordan skal jeg finne frem i selveste panteboka ? Jeg skjønner at nummerne i kolonnen for panteboken under Nr. og folio refererer til til de aktuelle sider i selve panteboka , men jeg er ikke kar om å finne frem , '' stupid me '' 

Jeg skulle gjerne hatt tak på disse dokumentene som ligger i selve panteboka ad . Christian Jensen og hustru Anne Tollefsdatter , Karoline og Johannes Kristian Sveen , og der hvor Karoline ber om å sitte i uskiftet bo , og den siste under nr. 11 så står det vel noe om et underhold til Petra fra Aksel Sveen , dette dokumentet skulle jeg gjerne ha fått takk på .

på forhånd tusen takk 

Endret av Bjørn A Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nr. 9 (retta til 10):

"Bevilling av 14/11 1922 tgl. 26(?)/3 1923 for enken Karoline

Sartåssveen (Sveen) at hensitte i uskiftet

bo efter sin mand Johannes Kristiansen

Sartårsveen"   | 32 - 287

nr 10 (retta til 9):

"Skjøte av okt 1891 tgl. 2?/3 1923 fra Anne Tøløfsdatter

enke efter Christian Jensen til Johannes Christiansen

Sartårssveen for kr 1600,-

Skjøtet er påtegnet bevidnelse om at Anne Tøløfs

datter hensat i uskiftet bo"  | 32 | 286

nr. 11

"Skjøte  ?? 1/5 1940, rn 437 fra Karoline Svven til Aksel

Sveen f. 18/11 1898 på d.e. for kr 1400,- + føderåd

til selgersken og Peter(?) Sveen til 5 årling verdi kr. 2650 "  | a.6

Dei to første er etter kvarandre i panteboka protokoll nr. 32., fol 286 her:

http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=13311&uid=ny&idx_side=-288

og uskifteerklæringa på neste oppslag.

Skrifta er vel om lag sånn som du (eller iallfall foreldra dine) lærte å skrive på skulen.

Protokoll A6 er ordna og indeksert etter år og dokumentnr, altså 1940/437: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=31761&uid=ny&idx_side=-731

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og tusen hjertelig takk for god hjelp nok en gang Ivar . Ja den skjønnskriften der er ikke vanskelig å forstå , slik lærte vi på skolen . Husker skriveboka godt det var flere linjer ( lignet litt på noteark ) som vi skulle skrive på , disse linjene skulle vel styre de snirklete fine bokstavene våres hvis jeg ikke husker helt feil .

Kan jeg få spørre deg om en liten ting til i samme slengen Ivar ?

Kan du se om det er likedanne / eller lignende skjøter som i pkt. 11 :

- ad. punkt 4 . Skjøte datert 12 mars 1863 fra Thore Thoresen til Christian Jensen for 300 spd .

- ad. punkt 10 Skjøte datert 20 mars 11923 fra Anne Tollefsdatter til Johannes Christiansen Sortåssveen for kr. 1600 .

Hvis det er slike skjøter der som under pkt. 11 så lurte jeg på om du kunne legge ut link til dem .

På forhånd tusen takk 

Endret av Bjørn A Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg få spørre deg om en liten ting til i samme slengen Ivar ?

Kan du se om det er likedanne / eller lignende skjøter som i pkt. 11 :

- ad. punkt 4 . Skjøte datert 12 mars 1863 fra Thore Thoresen til Christian Jensen for 300 spd .

- ad. punkt 10 Skjøte datert 20 mars 11923 fra Anne Tollefsdatter til Johannes Christiansen Sortåssveen for kr. 1600 .

Hvis det er slike skjøter der som under pkt. 11 så lurte jeg på om du kunne legge ut link til dem .

- ikkje sikker på om eg forstår spørsmålet.... kva er "likedan"?  Skjema?

Skøytet i nr. 10 fekk du lenkja til ovanfor.

Skøytet i nr. 4 er her (nedst til høgre):

http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=13288&uid=ny&idx_side=-191

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Ivar for at du fant dette også . Jeg vil å takke deg for at du lærte meg å bli litt god på å lete seg frem i disse pantebøkene . Grunnet din enkle og lettforståelige '' oppskrift '' i # 4 så har jeg nå begynt å forstå hvordan disse pantebøkene er '' bygd '' opp i forhold til disse referansene eks. år ; 1923 . protokoll ; 32  og folio 286 . 

Øvelse gjør mester .

tusen takk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.