Gå til innhold
Arkivverket

Opplysninger om min oldemor - rettergang og straff ved leiermål


Brit K. Hovde
 Del

Recommended Posts

Jeg søker opplysninger om evt. rettslige konsekvenser av at min tippoldemor i en periode mellom 1854 og 1877 sannsynligvis fikk i alt 6 barn i leiermål.

Dette gjelder Ingeranna Christine Bækken, født 5.8.1833 i Kristiansand. Alle hennes barn ble født i Kristiansand. Dette gjelder

 

Edvard Antonie, født i 1854. Sannsynlig far er matros Edevard Andres(en) af Foragen i Røros.

Jon Ferdinand, født i 1858. Sannsynlig far Paul Knudsen Bugge,, født i 1827 i Næsset prestegjeld

Josefa Mariane, født i 1859. Bekreftet far Paul Knudsen Bugge

Paul Martinius Bækken, født 1862. Sannsynlig far er Peter Olai Bjorvik

Ingvald Kristian Johansen Bækken, født i 1874. Sannsynlig far Johan Ingvald Johansen

Edmund F. Johansen, født 1877. Sannsynlig far Johan Ingvald Johansen

 

Så vidt vites var Ingeranna ikke gift med noen av disse fedrene, men hun var sannsynligvis gift med en Peder Aasen, tømmermester, på 1890-tallet.

 

Ingerannas skjebne må ha vært både tung og vanskelig. Hun bodde lenge sammen med sin mor som var registrert fattiglem, og tjente til livets opphold bla. som vaskerske og strikkerske. I tillegg tok hun seg av datterens uekte sønn fra han var spebarn til han døde 7 år gammel, da datteren hennes reiste til Oslo og skaffet seg familie der.

 

Jeg håper det finnes rettsprotokoller evt. annet materiale som kan belyse noe av min tippoldemors liv. Hvor skal jeg lete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Vi fant din oldemor innført i fangeprotokollen for Trondheim tukthus fra1878. Innførsel nr. 80: Inger Anna Kristine Bækken, tidligere stilling: dagarbeiderske, hjemmested: Kristiansund Romsdals Amt. Alder: 44. Barn: 4. Indkom: 04.04.1878. Straffetid: 6 Måneder. Tidligere straffet: 2 gange med vand og brød. Løslatelse: 04.10.1878. Send inn en bestilling til Statsarkivet i Trondheim, så kan vi lete videre angående henne og hennes barn. 

 

Med vennlig hilsen

Kristin Vårum

rådgiver

Statsarkivet i Trondheim 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.