Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

I Folketellingen for Elverum 1965 s.42 står han som losjerende på Opberget, Elverum, så tydelig har han tatt veien til Norge før attesten for emigrasjonen er datert.

Essensen i dette er forsatt; dro Jan Nilsson til Norge allerede som ganske ung, dvs mellom 1856-1865 (Opberget) for så å reise tilbake i Sverige i en periode (evt. for å hjelpe, være med bror Anders og far Nils...) og så dro han for godt til Norge 6.1.1866?

- Hvor i Norge dro han til hvis han dro tidligere, dvs. en første gang?

- Hvor dro han tilbake til i Sverige, og hvorfor?

- Eller reiste han bare én gang, med attest 6.1.1866 – Folketellingen 1865 ble utført 31.12.1865, så det er en snau uke i mellom?

- Eller har vi bare fått feil opplysninger, blitt forvirret, feilskriving av dato fra kilder vi har fått dette fra i Sverige – så vi kan skrinlegge søken etter to reiser/emigreringer?

Mor Marit Ersdtr/Ersson f 12.8.1796 Gransjötorp, Gräsmark i Värmland (ikke født i Sunne som det står ved en anledning) og d 17.11.1855 i Svartåna, Brunskog, bg 2.12.1855 Brunskog kirke.

Mange spørsmål – :wacko: men jeg gir ikke opp ennå...

Jan Nilsson, i Norge Nilsen, ble for øvrig nesten 85 år. Han arbeidet med hardt kroppsarbeid hele sitt liv og står oppført som jernbanearbeider i en alder av nesten 80 år! Jernhelse og real arbeidskar :-).

Anne-Lise, jeg setter pris på geleiding i kildene og hjelp!

Endret av Anne Jansen Backsæther

Det er 731. Dere lette på perioden 1866-1870, men det er perioden før, 1861-1865.

Brunskog (S) AI:30 (1861-1865) bild 359 / sid 731 (AID: v10536.b359.s731, NAD: SE/VA/13065)

Her står han oppført sammen med Kajsa Magnusdotter som jeg har spurt om i en annen tråd :)

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.