Jon Harald Haug Skrevet Mai 1, 2016 Del Skrevet Mai 1, 2016 (endret) Paret øverst til venstre: Hvilken dato i rubrikken for "copulerede"? SAH, Land prestekontor, Ministerialbok nr. 3, 1733-1764, s. 115-116 Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070603870151 Endret Mai 1, 2016 av Jon Harald Haug Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Else B. Rustad Skrevet Mai 1, 2016 Del Skrevet Mai 1, 2016 Tror det må bli slik: Vielsesdato: F[estum] As[sumptio] Mar[iae] = (Maria himmelfart) 15. august. Trolovelsen var 3. mai. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jon Harald Haug Skrevet Mai 1, 2016 Forfatter Del Skrevet Mai 1, 2016 Tror det må bli slik: Vielsesdato: F[estum] As[sumptio] Mar[iae] = (Maria himmelfart) 15. august. Trolovelsen var 3. mai. Dette var supert! Takk for hjelpen! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar S. Ertesvåg Skrevet Mai 1, 2016 Del Skrevet Mai 1, 2016 Tror det må bli slik: Vielsesdato: F[estum] As[sumptio] Mar[iae] = (Maria himmelfart) 15. august. Trolovelsen var 3. mai. I 1761 vart sikkert Maria himmelfart rekna som ein katolsk styggedom på (eller litt over) grensa til heidenskap. Avskaffa ved reformasjonen. Her står det nok "F[estum] Vis[itatio] Mar[iae]", marias vitjingsdag, 2. juli. (Som helgedag vart dagen avskaffa i 1770.) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Else B. Rustad Skrevet Mai 1, 2016 Del Skrevet Mai 1, 2016 Ja, det er nok riktig, Ivar. Jeg undret meg svært over at presten skulle ha nevnt Maria himmelfart, men siden jeg leste forkortelsen som As., kom jeg til den betydningen jeg nevnte. Men du har nok rett i at det kan stå Vis. og ikke As. - så da har presten ikke skrevet noe "kjettersk" likevel ^_^ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jon Harald Haug Skrevet Mai 2, 2016 Forfatter Del Skrevet Mai 2, 2016 I 1761 vart sikkert Maria himmelfart rekna som ein katolsk styggedom på (eller litt over) grensa til heidenskap. Avskaffa ved reformasjonen. Her står det nok "F[estum] Vis[itatio] Mar[iae]", marias vitjingsdag, 2. juli. (Som helgedag vart dagen avskaffa i 1770.) Takk for god hjelp! Man lærer noe nytt hele tiden. Dette var jo like før helligdagsreformen som er tillagt Struensee, men som sistnevnte ikke gjorde noe stort annet enn å skrive under på. I motsetning til det mange tror, skjedde reformen med kirkens velsignelse. De hadde ingenting imot å bli kvitt noen levninger fra katolsk tid, og som folk dessuten stort sett brukte som påskudd til spill, drikk, hor og dovenskap, istedenfor hardt arbeid. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå