Gå til innhold
Arkivverket

Korr. av transkribert materiale / linker til originale kirkeboksider

Else-M. Thorbjørnsen
 Del

Recommended Posts

Hva skal til for å få korrigert feil i transkriberte / digitaliserte kirkebøker?

For ganske nøyaktig ett år siden la jeg inn en korrigering av fars navn vedr. en konfirmasjon. Også konfirmantens navn ble korrigert av meg, begge var feilskrevet i forhold til det som står i kirkeboken. Feilen gjør det selvfølgelig vanskelig å søke opp personene.

Året før hadde en annen bruker lagt inn samme korrigering.

Fremdeles er navnene feilskrevet. Selvfølgelig kan feil skje, men det bør være mulig å rette oppståtte feil i avskriften.

Lenkene fra den transkriberte siden til den originale kirkeboksiden fungerer ikke, i alle fall fant jeg ikke noen som tok meg direkte til riktig side. Om lenken ligger der, er den godt gjemt! Tungvint!  Håper dette er noe som blir rettet på. Det vil alltid være behov for å kunne gå inn i det originale materialet.

Else-M. Thorbjørnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korrigering av data er prioritert etter publisering av nye data. Vi mangler ikke på nye data og dermed blir det dessverre lite tid igjen til korrigering i eksisterende data.

For folketellingene har vi en systematikk hvor korrekturmeldinger hentes ut en-to ganger i året og disse blir korrigert hvis det er feil i avskriften.

For kirkebøkene er det ikke samme systematikk for en stor del av dataene er ikke våre. Data vi får tilsendt fra gjester i Digitalpensjonatet er selv ansvarlig for sine data og også å korrigere disse. Ettersom prosessen med å hente ut korrekturmeldingene, sende dem til dataeier, få dem korrigert og få tilsendt filene på nytt for å laste disse til erstatning for det som er publisert, er såpass tidkrevende prosess at det er noe vi gjør så sjelden som mulig. Vi samler derfor opp meldingene til vi har en anseelig mengde. Vi er ikke der enda.

Så det vil dessverre gå noe tid før dataene blir korrigert.

På sikt håper vi å få til et mer effektivt og enklere korrektursystem, men det er ikke planer for det enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.