Gå til innhold
Arkivverket

Skuffa og frustrert over ny kyrkjebokløysing!

Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Det er det som er så snedig og nyttig :-)

Men soknehistorikken bør absolutt ha en link på søkesiden..

Askøy prestegjeld og sokn hoppet tydeligvis litt frem og tilbake, og var i 1862 under Fjell prgj. Så om han søkte på Askøy prgj kom det nok ikke noe opp for 1862?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk for fleire reaksjonar på den siste «frustrasjonen» min frå Askøy!

Her er søkebiletet eg fekk opp:

https://media.digitalarkivet.no/kb/browse?counties[]=12&clerical_parishes[]=1247Q&start_year=1862&end_year=1862&text=

Eg kan jo ikkje vita kva for ei sokn vedkommande er fødd i dersom dette ikkje er oppgjeve i den andre kjelda der fødsli er referert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser heller ikkje ut som om søk på sokn alltid gjev alle kyrkjebøkene som inneheld soknet. Eller rettare sagt, ein får ikkje opp kyrkjebøkene for området før soknet vart eige sokn. Eksempel: Søk på Florø sokn gjev følgjande treff:

https://media.digitalarkivet.no/kb/browse?parishes%5B%5D=1401B&start_year=&end_year=&text=

Skal ein finne resten av kyrkjebøkene må ein vite at Florø vart skilt ut frå Kinn sokn, og at det sidan gjekk inn att i Kinn sokn.

Alle desse eksempela viser at soknehistorikken ikkje er blitt mindre viktig etter systemskiftet. Eksempela viser etter mi meining også at dei fylkesvise listene frå det gamle systemet framleis kan vere nyttige, sidan ein då får ei samla oversikt (på ei side) som viser kva som er tilgjengeleg av materiale innanfor kvart fylke.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frå soknehistorikken:

Askøy

Kirkesokn: Askøy (Strudshavn) (1741-), Herdla (fr 1970), Laksevåg (1885-1915). Utskilt fra Domkirken 1741. Ble anneks under Fjell 1813, kom under St. Jørgens Hospital 1819, ført sammen med Fjell i 1842, og utskilt som eget prestegjeld igjen i 1871. Laksevåg sokn ble utskilt i 1885. Avgang: Laksevåg (gnr. 45-59) sokn og Loddefjord (gnr. 22-44) utskilt fra Strushavn som eget sokn i 1915, og overført til Laksevåg prestegjeld. Tilgang: Gnr. 25 overført fra Birkeland sokn i Fana 1879. Herdla sokn ble lagt under Askøy 1970.

Klokkerbøker Herdla sokn: se Herdla prestegjeld.

Fjell

Kirkesokn: Fjell (1813-) og Askøy (1813-1819, 1841-1871). Utskilt fra Sund prestegjeld 1813, på nytt anneks under Sund i 1819. Sammen med Askøy nytt prestegjeld 1842. Avgang: Askøy skilt ut 1819 til St. Jørgens Hospital, og etter at de på nytt var slått sammen 1842. Askøy skilt ut som eget prestegjeld i 1871.

Heller ikkje soknehistorikken gjev eit fullstendig bilete. Eksempelet mitt frå Kinn:

Kinn

Kirkesokn: Kinn, Bru (Svanøy), Eikefjord og Bremanger (til 1863). Overføring: Gnr. 87/4-5 og 88/4 ble overført fra Svanøy sokn til Eikefjord 1898. Gnr. 82, gnr. 83/1,2,4, gnr. 88/8-9, og gnr. 89-90 ble overført fra Bru sokn til Eikefjord 1966. Gnr. 79-81 ble overført fra Bru sokn til Kinn sokn 1970.
Navneskifte fra Svanøy sokn til Bru 1922. Avgang: Bremanger ble utskilt som eget prestegjeld 1864. Gnr. 107-11 og gnr. 117/2-3 ble overført fra Bru sokn til Askvoll sokn i Askvoll i 1964. Tilgang: Gnr. 55-56 ble overført fra Frøya sokn i Bremanger til Kinn sokn 1964. Gnr. 30 ble overført fra Vevring sokn i Førde til Eikefjord i 1964.

Her er ikkje namnet Florø nemnt. For å finne noko om Florø sokn må ein lese det som står om dei enkelte kyrkjebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bare skriver inn Askøy i fritekst-rubrikken, får du 59 treff, men da støter du umiddelbart på et lite problem, det finnes et Askøy sogn i både Hordaland og Rogaland.

Søker du kun på fylke = Hodaland, fritekst = Askøy, får du 46 treff

Med et søk på fylke = Hordaland, år fra/til=1862, fritekst = Askøy, får du 5 treff.

Alle disse treffene er etter min mening mye mere informative enn den gamle sogneoversikten, for i den gamle som Torbjørn viser venfor, må du klikke på hver enkelt for å finne ut hvor de er, med den nye får du en fin oversikt over utviklngen og endring av historikken.

Hvis du velger Visningsvalg = Komprimert, er det kjapt å få en kortversjon av oversikten, et klikk på det lille info-symbolet gir all informasjon om den enkelte oppføringen.

Jeg tror nok du fort blir vant til den nye utgaven, Lars, du buker jo disse verktøyene hele tiden.

Haha, nå skriver vi visst omkapp her! :) Håper du får sortert svarene i riktig rekkefølge, Lars!

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fritekst-søket tenkte eg ikkje på, og kombinasjonen av fritekstsøk på Askøy og Fylke=Hordaland er ikkje dum.  :) Men fritekstsøket gjev f. eks. ingen fleire treff på Florø. (Det gamle systemet var forresten ikkje noko betre på det punktet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan legge til at jeg har hatt mest glede av å søke ved å legge inn navnet på sognet i fritekst-feltet, og så finstille søket etter at jeg ser hva som kommer opp. På den annen side er ikke jeg bygdebokforfatter med dårlig tid, så det er kanskje litt forskjell på hvordan vi arbeider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det gamle systemet hang seg opp hvis du ville fjerne fritekst-strengen - det fikk man tydeligvis ikke lov til!

I det gamle systemet fikk du kanskje opp en lang liste med treff, men du fikk ikke noe info om hva som var inne i bøkene før du åpna dem (og så at det var feil bok). Nå får vi full oversikt over dåp, om kvinner og menn er ført forskjellig steder, konfirmasjoner, vielser osv. Slutt på alle de bomturene man hadde inn i feil kirkebøker, særlig på større steder som Bergen, Oslo osv., med mange bøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er igrunnen bra at man får opp alt som er relatert ved et fritekstsøk, da får man jo med seg en og annen aha-opplevelse! Jeg har funnet mange 'nye' sogn, jeg, og nå vet vi altså at det er et Askøy sogn i både Hordalnd og Rogaland. Vi lærer jo noe nytt hver dag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har jo fortsatt frisøk, men det virker ikke akkurat helt permanent...

Søk på Askøy (fritekst)

https://media.digitalarkivet.no/kb/browse?counties%5B%5D=12&listtype%5B%5D=dp&start_year=1860&end_year=1864&text=Askøy

Fra Alversund og Stavern??

Aner ikke hva den traff på der...

Hvis du prøver lenka di på nytt nå, får du et mer forventa resultat. Klokka 02 hver natt kjøres ei oppdatering, og i noen få minutter er ikke søketabellene synkroniserte, hvilket gjør at du får rett antall treff, men ikke nødvendigvis riktige treff.

Det er igrunnen bra at man får opp alt som er relatert ved et fritekstsøk, da får man jo med seg en og annen aha-opplevelse! Jeg har funnet mange 'nye' sogn, jeg, og nå vet vi altså at det er et Askøy sogn i både Hordalnd og Rogaland. Vi lærer jo noe nytt hver dag! :)

Hvis du skriver Askøy i soknefeltet uten at fylkesfeltet eller noen av de andre ovenstående feltene er utfylt, vil begge disse Askøy-soknene komme opp som valg. Skriver du Herøy i soknefeltet, vil du få tre forslag i hhv Telemark (Herøya), Møre og Romsdal og Nordland. Flere eksempler finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du prøver lenka di på nytt nå, får du et mer forventa resultat. Klokka 02 hver natt kjøres ei oppdatering, og i noen få minutter er ikke søketabellene synkroniserte, hvilket gjør at du får rett antall treff, men ikke nødvendigvis riktige treff.

Hvis du skriver Askøy i soknefeltet uten at fylkesfeltet eller noen av de andre ovenstående feltene er utfylt, vil begge disse Askøy-soknene komme opp som valg. Skriver du Herøy i soknefeltet, vil du få tre forslag i hhv Telemark (Herøya), Møre og Romsdal og Nordland. Flere eksempler finnes.

Nok et eksempel på at jeg burde komme meg tidligere i seng altså ;-)

Veldig pussig sammentreff at første gangen jeg prøvde fritekst i det nye systemet så skjedde det akkurat på et uheldig tidspunkt..

Ser nå at det Stavern etc ikke lenger kommer opp ja.

Kan dere si akkurat hvor stort dette vinduet er hvor man bør holde seg unna? Fra kl 2 til 2:30 f.eks.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok et eksempel på at jeg burde komme meg tidligere i seng altså ;-)

Veldig pussig sammentreff at første gangen jeg prøvde fritekst i det nye systemet så skjedde det akkurat på et uheldig tidspunkt..

Ser nå at det Stavern etc ikke lenger kommer opp ja.

Kan dere si akkurat hvor stort dette vinduet er hvor man bør holde seg unna? Fra kl 2 til 2:30 f.eks.?

Ja, det er omtrent så stort det vinduet er. Jeg har en drøm om å få vinduet bort, men det er en relativt stor jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ad eksempelet med Florø i #128. Man må nødvendigvis ikke kunne denne historikken på forhånd, for helt uten geografisk kunnskap vil en ved dette treffet få kunnskap om at Florø tilhører Kinn prestegjeld. Dermed vil et nytt søk på utelukkende Kinn prestegjeld gi alle soknene. Ellers er jeg enig i at det er viktig å ha soknehistorikken tilgjengelig.

.

https://media.digitalarkivet.no/kb/browse?clerical_parishes[]=1437P&start_year=&end_year=&text=

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)  Jeg har forstått at den kommer til å bli tilgjengelig fra visningsprogrammet. 

(Jeg har forøvrig lagret Historikk for prestegjeld og sokn på bokmerkelinjen i nettleseren min.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

:)  Jeg har forstått at den kommer til å bli tilgjengelig fra visningsprogrammet. 

(Jeg har forøvrig lagret Historikk for prestegjeld og sokn på bokmerkelinjen i nettleseren min.)

Det ville jeg gjerne hatt, men hvor finnes det nå?  Jeg fant det når jeg hadde bruk for det i den gamle løsningen.

Et par aktuelle problemer:  Hvor finner jeg de eldste kirkebøker for Drøbak og Frogn og hvor finner jeg Aker i Oslo?  Det nytter ikke med "Fritekst-søk".

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville jeg gjerne hatt, men hvor finnes det nå?  Jeg fant det når jeg hadde bruk for det i den gamle løsningen.

Et par aktuelle problemer:  Hvor finner jeg de eldste kirkebøker for Drøbak og Frogn og hvor finner jeg Aker i Oslo?  Det nytter ikke med "Fritekst-søk".

http://arkivverket.no/arkivverket/Bruk-arkivet/Slekt/Hovedkilder/Kirkeboeker/Soknehistorikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For Aker sokn velger du ganske enkelt Aker sokn i soknefeltet.

Tilsvarende for Frogn sokn og Drøbak sokn. Når det gjelder Drøbak sokn, er det opprettet i 1776, og det ser derfor ut til at vi har glemt å registere Drøbak sokn for kirkebøkene for Ås prestegjeld 1776-1816. Det blir fikset til i morgen.

(Husk at det ikke er nødvendig å fylle ut fylkesfeltet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør oppmerksom på at soknehistorikken er lenka opp fra søkesida for skanna kirkebøker (under søkefeltene).

Relatert informasjon
Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde ikke Aker ligge under Oslo og ikke Akershus. Tok en stund før jeg fant Aker, koblet ikke at den lå under Akershus- mener at Aker lå under Oslo før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider