Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Når døde sogneprest Torjus K. Staksnæs (f. 1853)?

Recommended Posts

Er det noen som kan hjelpe meg med å finne ut når sogneprest Torjus Kristensen Staksnæs døde?  Han ble født 6. januar 1853 på Omdal, Tromøy (Aust-Agder) - og vokste opp på Staksnæs (nåværende Eydehavn).  Jeg har relativt god oversikt over yrkeskarrieren hans.  

I 1888-1889 var han kapellan i Gjerstad (Vegårshei sogn).  Etter et par studieår i Tyskland virket han som sogneprest i Vågå i Gudbrandsdal fram til han i 1906 ble tilsatt som sogneprest i Lærdal i Sogn.  Der var han fram til 1916, da han tiltrådte som sogneprest i Ådal, Buskerud, hvor han var fram til 1922. Han var så et halvt års tid prest ved Botsfengselet i Oslo, før han muligens returnerte til Ådal.  Dette siste er jeg usikker på, men jeg har et sted sett at han også skulle ha vært prest i Ådal i perioden 1923-1936.  

Kona, Gurine, døde i Oslo i 1950 - og er begravet på Vestre Gravlund.  Jeg har imidlertid ikke funnet hverken dødsår eller gravsted for Torjus Staksnæs.

Kona står som enkefrue i adressebøkene for Oslo fra og med 1929 og deler bolig med et par døtre ...antar det er døtre da..jeg vet jo ikke :).( Trudvangvn 2 A.) År 1927 står ingen av dem i adresselistene for Oslo, og år 1928 er ikke skannet. Da har du i det minste en viss peiling på når de kom til hovedstaden og at presten er død før 1929.

Mvh

Linda

Takk skal du ha!  Jeg har nettopp sett i en oversikt over norske prester og teologer, publisert i 1925, at han ikke er med der.  Dermed innsnevres den aktuelle tidsperioden ytterligere.  Det jeg vet sikkert, er at han levde i 1923.  Antakelig kom familien til hovedstaden i 1922/23 - men på det tidspunktet muligens bare midlertidig.

Endret av Oddbjørn Johannessen

Saken er løst!  Ifølge datteren Karen Staksnæs (i en presentasjon fra 1937 av studentene 1912) døde Torjus Kristensen Staksnæs i Oslo 4. desember 1928.

http://www.nb.no/nbsok/nb/51ef8a28f7927ed47fa98fbdd29b7035?index=26#383

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.