Gå til innhold
Arkivverket

Slekt i Amerika


Ola Notøy
 Del

  

  1. 1. kan noen finne ut om dette to er samme person

    • Har noen informasjon om stedet der Annie bodde og etterkommerene hennes
      0
    • Har noen informasjon om stedet der Eric Jacobsen bodde
      0


Recommended Posts

Hei Ola!

 

Først, jeg er helt enig med Ann-Mary - det beste du kan gjøre er å fremlegge henvisninger mht. det samme temaet, i dette tilfellet Anna Marie Olsdatter/Olsen, f. 1890. I tillegg bør du legge ved den dokumentasjonen (bevis) du har tilgjengelig. Det vil være til stor hjelp for de som skal hjelpe deg videre. Jeg vet du har blitt oppfordret til å gjøre dette på Slektsforum DIS-Norge mange ganger, så det er litt uforståelig at du ikke gjør det.

 

Det er også helt greit å fremsette teorier, men det bør komme frem at det er teorier og ikke fakta. Et eksempel er at du skriver at Anna Marie Olsdatter/Olsen, f. 1890 var gift med Anton Jacobsen, sønn av Hans Jacobsen, men du har ingen bevis for at det er henne. Da bør du heller skrive at du har funnet en dame som kanskje kan være den rette, og spørre om hjelp til å få bekreftet eller avkreftet det.

 

Jeg forstår at du synes dette er vanskelig sak, og jeg er sikker på at mange gjerne vil hjelpe, men da er det desto viktigere å få frem alle fakta, opplysninger og mulige ledetråder. Et annet godt råd er å holde temaet samlet i 1 tråd istedenfor å starte nye tråder om det samme temaet gang etter gang. Det er både forvirrende, vanskelig og frustrerende for de som skal hjelpe deg da det brukes mye tid på å finne opplysninger som allerede er funnet. Jeg gjør derfor et forsøk på å summere det som har kommet frem i tidligere tråder, i håp om at du kan få hjelp til å komme videre, og samtidig bruke denne tråden til å samle all ny informasjon vedrørende Anna Marie Olsdatter/Olsen, f. 1890. Sagt på en annen måte; du trenger ikke starte nye tråder vedrørende henne, men poste nye innlegg og informasjon her.

 

Anna Marie Olsdatter/Olsen

Født 24.1.1890, Bolgvær, Meløy i Nordland

Folketelling 1900, Bosted: Tollevøen, Meløy, Nordland

Konfirmert 1904, Bosted: Tollefø, Meløy, Nordland

Emigrasjon 7.9.1910, fra Trondheim. Reisemål Meyers Lt, Minn.

Fra Liverpool 17.9.1910 (nr 5656) med SS Laurentic. post-5105-0-69018300-1464268515_thumb.jpg

 

Ankomstdokumenter:

Passasjerliste (nr 10), SS Laurentic. Skulle til: Eric Jacobson i Myers, Minnesota, USA.

Ankom Ville de Québec, Province du Québec (PQ), Canada, på 23. september 1910, klokken 22:10 om kvelden.

Kanadisk passasjerliste 23.9.1910. post-5105-0-96534400-1464269049_thumb.jpg

Alien sertifikat 25.9.1910.

Grenseovergang skjema (nr 10), til høyre for navnet hennes har noen skrevet “ca 6/20/27 na”. post-5105-0-74189300-1464188132_thumb.png

 

Manifest (grenseovergang), Port of Quebec, 24.10.1910. Fint om noen kan se på side 2, under “remarks and endorsements”.

5656 vil jeg tro henviser til det passasjernr. hun hadde ved avreise fra Liverpool. Videre kan det se ut som det står det samme som ved grenseovergang skjema “ca 6/20/27 na” - [c/a? 6/20/?? ??]

post-5105-0-07085700-1464188602_thumb.jpg post-5105-0-98810700-1464188742_thumb.png

 

Jeg legger også ved de forskjellige trådene som omhandler Anna Marie Olsdatter/Olsen, f. 1890 fra Slektsforum DIS-Norge, sortert etter startdato:

 

12. November 2013 Tittel: Anna marie Olsen (Nilsen ?)

6. Desember 2014  Tittel: Anna Marie Olsen amerikaslekt

22. Oktober 2015  Tittel: Anna Maries giftemål

17. November 2015 Tittel: Tolking av FamillySearch.org

9. Februar 2016   Tittel: Anna Marie -nye opplysniner

21. April 2016    Tittel: Hans Daniel ( Eriksen) Jacobson

24. April 2016    Tittel: Anton F Jacobson

8. Mai 2016       Tittel: Annie Jacobson

 

Det er gjort veldig mye bra arbeide av mange i disse trådene, bl.a. har Erik Aasland redegjort fint for Anna Marie Olsdatter/Olsen, f. 1890 bevegelser etter ankomst Canada.

 

Dersom det er dokumenter jeg har glemt eller viktig informasjon som er utelatt - ja så legg gjerne til.

Med alle de flotte menneskene og ressursene som finnes her på forumet så kanskje finnes det en mulighet for at Ola kan finne sin “gammeltante”  B) 

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Egil! 

 

Flott at du tok deg tid til å finne de tidligere temaene,samt at du kom med gode råd til trådstarter! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viste ikke at dere hadde kontakt med dis Norge forum. Trodde dere hadde "egne kanaler". Kontaktet dere i et forsøk på å få fart på ettersøkinga av Anna Marie

Denne saken er blitt vanskelig. Hva er spesielt som dere kan bidra med i forhold til Dis Norge. Ønsker å få tak i mest mulig opplysninger. Håper dere forstår meg

Det er nok en rekke frivillige som følger med på innlegg både her og på DIS Norges sider. Disse representerer mye erfaring og har mye kunnskaper om å søke etter personer som ønskes funnet.

Hvis al informasjon samles i en tråd, får alle en rask og oversiktlig framstilling av hva som finnes av opplysninger og hva som er forkastet. Dermed sparer alle tid, og vi kan konsentrere oss om å finne mest mulig opplysninger, slik du ønsker.

Mbh

Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se tolkning av US Department of Labor Ship Manifest (s.2) post-5105-0-62542900-1464350606_thumb.png i Slektsforum DIS-Norge 25.mai. - hvilket skulle innebære at hun ble naturalisert amerikansk statsborger.

 
Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en rekke frivillige som følger med på innlegg både her og på DIS Norges sider. Disse representerer mye erfaring og har mye kunnskaper om å søke etter personer som ønskes funnet.

Hvis al informasjon samles i en tråd, får alle en rask og oversiktlig framstilling av hva som finnes av opplysninger og hva som er forkastet. Dermed sparer alle tid, og vi kan konsentrere oss om å finne mest mulig opplysninger, slik du ønsker.

Mbh

Hans Gangstø

Ønsker å vite:

1 kva mener dere med å samle i en tråd

2 Hvordan legger man inn en "tråd"

3 Er det bare sikre opplysninger eller ønskes usikre opplysninger

4 Har holdt på i snar 2 år. Hvordan skal man sortere opplysningene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker å vite:

1 kva mener dere med å samle i en tråd

2 Hvordan legger man inn en "tråd"

3 Er det bare sikre opplysninger eller ønskes usikre opplysninger

4 Har holdt på i snar 2 år. Hvordan skal man sortere opplysningene

 

Nå er jo mange av de tidligere temaene dine blitt samlet i et av innleggene i denne tråden/dette temaet.

(Egil Johannessen var så snill å ordne det)

 

---

 

Å opprette en tråd er det samme som å opprette et tema.

 

Det ønskes sikre opplysninger.

Usikre opplysninger bidrar bare til på skape "kaos"  i temaet.

Ikke stol blindt på det som eventuelt er fortalt i familien osv.

Det har ofte vist seg  at det som har vært "sanne " familiehistorier kan være feil.

Sjekk alltid selv!

 

Vær spesielt nøye med å sjekke opplysninger fra Family Search mot kirkebøkene!

Family Search inneholder ofte masse feil.

Ikke opprett flere temaer om samme sak.

 

De sikre opplysningene  som blir funnet kan lagres  i en slektsbase.

Det finnes flere å velge mellom på nettet.

 

Selv bruker jeg LEGACY.

Den er gratis,såfremt du ikke ønsker å ha LUXUSutgaven.

Husk alltid å legge ved kilde til opplysningene du legger inn i basen.

 

Legacy Family Tree Genealogy Software

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo mange av de tidligere temaene dine blitt samlet i et av innleggene i denne tråden/dette temaet.

(Egil Johannessen var så snill å ordne det)

 

---

 

Å opprette en tråd er det samme som å opprette et tema.

 

Det ønskes sikre opplysninger.

Usikre opplysninger bidrar bare til på skape "kaos"  i temaet.

Ikke stol blindt på det som eventuelt er fortalt i familien osv.

Det har ofte vist seg  at det som har vært "sanne " familiehistorier kan være feil.

Sjekk alltid selv!

 

Vær spesielt nøye med å sjekke opplysninger fra Family Search mot kirkebøkene!

Family Search inneholder ofte masse feil.

Ikke opprett flere temaer om samme sak.

 

De sikre opplysningene  som blir funnet kan lagres  i en slektsbase.

Det finnes flere å velge mellom på nettet.

 

Selv bruker jeg LEGACY.

Den er gratis,såfremt du ikke ønsker å ha LUXUSutgaven.

Husk alltid å legge ved kilde til opplysningene du legger inn i basen.

 

Legacy Family Tree Genealogy Software

Kirkebøker i Amerika hvor finner man dem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna Marie Olsdatter/Olsen

Født 24.1.1890, Bolgvær, Meløy i Nordland

Folketelling 1900, Bosted: Tollevøen, Meløy, Nordland

Konfirmert 1904, Bosted: Tollefø, Meløy, Nordland

Emigrasjon 7.9.1910, fra Trondheim. Reisemål Meyers Lt, Minn.

Fra Liverpool 17.9.1910 (nr 5656) med SS Laurentic. 

 

Ankomstdokumenter:

Passasjerliste (nr 10), SS Laurentic. Skulle til: Eric Jacobson i Myers, Minnesota, USA.

Ankom Ville de Québec, Province du Québec (PQ), Canada, på 23. september 1910, klokken 22:10 om kvelden.

Kanadisk passasjerliste 23.9.1910. 

Alien sertifikat 25.9.1910.

Grenseovergang skjema (nr 10), til høyre for navnet hennes har noen skrevet “ca 6/20/27 na”. 

 

Manifest (grenseovergang), Port of Quebec, 24.10.1910. Fint om noen kan se på side 2, under “remarks and endorsements”.

5656 vil jeg tro henviser til det passasjernr. hun hadde ved avreise fra Liverpool. Videre kan det se ut som det står det samme som ved grenseovergang skjema “ca 6/20/27 na” - [c/a? 6/20/?? ??]

   

Har funnet et brev hvor ei Anna Marie er nevnt.Der er ho gift med Ole G Olsen fra Rake Winmebage county lowja. Er det min Anna marie ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å søke på Family Search på Anne Marie født ca 1890 i Norge(la inn +/- 2 år på fødselsåret.) ,med ektefelle Ole Olsen i Winnebago,Iowa.

Null treff!

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"

Har funnet et brev hvor ei Anna Marie er nevnt.Der er ho gift med Ole G Olsen fra Rake Winmebage county lowja. Er det min Anna marie ??"

Private brev som er tatt vare på, kan ofte gi verdifull informasjon. I slike tilfeller må disse kvalitetssikres, for å være sikker på at det er rett person som omtales. Er dette brev fra en slektning av Anna Marie, eller til hennes familie i Norge? Er brevet skrevet kort tid etter at hun emigrerte?

På www.ancestry.com (betalingstjeneste), er det ingen Anna Marie med passende data, gift med en Ola Olson, som peker seg ut.

Mht spørsmål om kirkebøker i USA, så finnes det ikke et tilsvarende system som i Norge, hvor en kan bla i kirkebøkene.

Mbh

Hans Gangstø

Endret av Hans Gangstø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe med dette temaet å gjøre,men..

 

Vil minne trådstarter på at det  ligger  tema  på slektsforum som han muligens ikke har lest.

Kunne vært greit om trådstarter gir tilbakemeldinger på de temaer  som er blitt bevart.

 Georg Augustinus Ostergren

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"

Har funnet et brev hvor ei Anna Marie er nevnt.Der er ho gift med Ole G Olsen fra Rake Winmebage county lowja. Er det min Anna marie ??"

Private brev som er tatt vare på, kan ofte gi verdifull informasjon. I slike tilfeller må disse kvalitetssikres, for å være sikker på at det er rett person som omtales. Er dette brev fra en slektning av Anna Marie, eller til hennes familie i Norge? Er brevet skrevet kort tid etter at hun emigrerte?

På www.ancestry.com (betalingstjeneste), er det ingen Anna Marie med passende data, gift med en Ola Olson, som peker seg ut.

Mht spørsmål om kirkebøker i USA, så finnes det ikke et tilsvarende system som i Norge, hvor en kan bla i kirkebøkene.

Mbh

Hans Gangstø

 

Brever er skrevet til Gabril og Joren Djupvold Nedstrand tysvær i Rogaland av mannen til nevnte Anna. Brevet er skrevet i 1914

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Brevet er skrevet til Gabril og Joren Djupvold Nedstrand tysvær i Rogaland av mannen til nevnte Anna. Brevet er skrevet i 1914"​

Djupvold vil jeg tro er garden Djursvoll i Nedstrand.

Denne er omtalt i Tysvær bygdebok bind 6 side 486.

Her bor Gabriel Olsen med kona Jorunn Pedersdatter.

De har flere barn:

Deriblant:

Ole Gabrielsen f 16.7. 1866 d i 1930. Han utvandra til Amerika i 1888.

Han busette seg først i Sheridan, La Salle, Illinois, først som dreng,seinare som farmeigar.

I 1905 selte han farmen og flytta til Rake i Winnebago county, Iowa.

Han var gift med Anna Hansen fra Stavanger. Ho døydde i 1947.

 

Peder Gabrielsen f 19.9.1873 d i 1952. Han reiste til Amerika i 1892. Han budde ei tid i Sheridan hos bror sin; Ole Gabrielsen.

Han gifte seg med Hannah Sophia Matson ( av svensk ætt) og fekk to barn. Familien flytta senere til Rake i Iowa, der broren Ole da bodde.

 

Ut fra dette er jeg ganske sikker på at den Anna som er nevnt i brevet ovenfor, ikke er den Anne Marie Olsen du leter etter.

 

Mvh

Hans Gangstø

 

Endret av Hans Gangstø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Ola, jeg lurer på: Har du sjekket grundig med familien om det er så at ingen vet hvor hun ble av og hennes skjebne i Amerika?  Anna Marie hadde jo 3 helsøsken og 7 halvsøsken på farsiden!

 

En ting til: Anna Maries far dør senhøstes 1910, altså efter at Anna Marie er kommet til Amerika.   Har du sjekket skifteattesten? Der var jo mindreårige barn slik at offentliigheten var ganske sikkert inne i bildet i forbindelse med dødsboet. Der pleier jo stå navn på arvinger og deres oppholdssteder, og for kvinner hvem de måtte være gift med. Hvis hun reiste over til Amerika for å gifte seg, skjedde dette vanligvis like efter ankomst.

Endret av Terje Pedersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Ola, jeg lurer på: Har du sjekket grundig med familien om det er så at ingen vet hvor hun ble av og hennes skjebne i Amerika?  Anna Marie hadde jo 3 helsøsken og 7 halvsøsken på farsiden!

 

En ting til: Anna Maries far dør senhøstes 1910, altså efter at Anna Marie er kommet til Amerika.   Har du sjekket skifteattesten? Der var jo mindreårige barn slik at offentliigheten var ganske sikkert inne i bildet i forbindelse med dødsboet. Der pleier jo stå navn på arvinger og deres oppholdssteder, og for kvinner hvem de måtte være gift med. Hvis hun reiste over til Amerika for å gifte seg, skjedde dette vanligvis like efter ankomst.

 

Har kontaktet mine tremenninger på bestemor Elvines side ( Anna Marie`S søster). De viste ikke noe. har også prøvet å finne skifte attest etter Ole Benjamin uten at det har lykkes. Han døde bare noen måneder etter at Anna Marie riste til Amerika ( samme året)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kontaktet mine tremenninger på bestemor Elvines side ( Anna Marie`S søster). De viste ikke noe. har også prøvet å finne skifte attest etter Ole Benjamin uten at det har lykkes. Han døde bare noen måneder etter at Anna Marie riste til Amerika ( samme året)

Kanskje en tanke å ta kontakt med statsarkivet i Trondheim, for å undersøke om det finnes skifteattest etter han.

https://forum.arkivverket.no/forum/21-spør-statsarkivet-i-trondheim/

 

Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ola Notøy:

"Har kontaktet mine tremenninger på bestemor Elvines side".

Har du også sjekket Anna Maries helsøsken, Laurits , Iver og Eilert? Jeg ser umiddelbart at ihvertfall Laurits og Iver var gifte og fikk efterkommere i Meløy.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har prøvd å snakke med de strekningene jeg har fått tak i både av hel og halvsøsken uten resultat. Også søkt etter sifte etter Ole benjamin uten resultat. Har kontaktet statsarkivet i Trondheim via  dataen. Er det noen som hare en ide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.